Sam här på forumet hade bekymmer med sin bil. Det hjälpte inte hur vi bar oss åt med justering, det dröjde ett par bromsningar så tog pedalen nästan i botten i alla fall. Så till sist tyckte han "att nu gör vi så här" och så ställde han ut backarna så det tog ordentligt trots att inte pedalen var nertryckt. Så satte han sig i och körde axlarna fritt i luften med bilen på bockarna på ettan låg, gasade och bromsade samtidigt så det skorrade i grejorna. Så justerade vi så de låg an ordentligt igen åsså ettan låg med samtidig broms och gas igen. Efter tredje omgången hade backarna skramlat i läge, så pedalen tar VÄLDIGT tidigt utan att backarna ligger an.
Men det förutsätter så klart att systemet är tätt först. Jag har lyckats hona bort otätheter i cylindrar trots att cylindrarna har sett ganska tärda ut, men man ska nog ha tur. Om bromsvätska försvinner oförklarligt måste det vara otätt längs nån ledning på vägen till hjulen, eller i servoklockorna.
En tredje fel-orsak kan vara avbruten "pinne" på bromsbacken. Halvmånen som man vrider runt med hjälp av justerskruven, påverkar en pinne på bromsbacken. I vissa fall har upptäckts att sådan pinne lossnat. Därmed finns inget justerat inre läge på bromsbacken och man får pumpa föratt få ut backen mot trumman.
Ansvar
Denna artikeln är publiserad av Terrängbil.net. Artikeln är inte ett facit på korrekt vekstadshantering eller utfört arbete. Alla eventuella fel eller problem som kan komma uppstå när du följer artikeln kan inte belastas Terrängbil.net, ej heller artikelförfattaren.
Rekommenderade kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.