Det här är nåt som förmodligen behövs på de flesta 11/13/20, eftersom de börjar bli till åren, rutorna säkert är bytta nån gång utan alltför stort engagemang med tätningskitt och om inte bytt, så troligtvis helt upptorkat kitt. Utan att jag har meckat och vet nåt om urvalparna, så tror jag det här är tillämpbart på dem. Nån som har koll?
Förarsidans öppningsbara ruta går att göra samma med, både på hytten och
själva ramen man kan öppna. Det var ganska rostigt i nederdelen på den lösa
ramen, men på hytten var det friskare än på passagerarsidan.
Tilläggas bör att det inte var HÅL på passagerarsidan, men det hade inte behövts
mycket till. Däremot ska det sitta pluggar i två små hål, varför hålen nu finns där
överhuvudtaget och den ena av pluggarna saknades på min. Men det är skit
samma, för nu är det så mycket tätningskitt där istället, så jag kommer få
problem att byta ruta om den skulle pajjka...
Vad gäller "rostlagningen", så inskränkte den sig i mitt fall till ordentlig rengöring
med borrmaskinsborste ända ner till ren plåt. Rostskyddsfärg som grund och sen
två lager täckfärg. Nu vore det väl ..... om det ska rosta.
Den som backar för den här åtgärden för att det verkar bökigt att ta lös rutorna,
kan jag upplysa att det inte är svårt alls. En bilglasmästare berättade för mig hur
jag skulle bära mig åt när jag höll på med renovering av min Opel Commodore
GS/E för tiotalet år sen. Man behöver en lite större skruvmejsel utan vassa
kanter. Med den pillar man försiktigt den delen av gummilisten man ser på
insidan, pillar ut den på utsidan om den plåtkant som listen håller runt.
Man får hjälpa till lite med ett finger, att hålla det man just pillat ut. Börja nedtill
på ena sidan och gå uppåt. Ta överdelen och sedan andra sidan neråt. Ha en
torkare uppfälld på rutan, så är risken minimal att putta rutan av bilen, vilket man
knappast gör ändå. När de tre övre sidorna är "utpillade", så är det bara att ta lös
rutan från utsidan, försiktigt så att man inte skadar listen.
Gör rent ruta och gummilist från allt som inte är gummi och glas, särskilt viktigt
är det i slitsen som rutan skall vara i och på den räfflade ytan som tätar mot
plåten. Det man använder är fönstertätningskitt för fordonsändamål. Jag köpte
mitt på Biltema, ca 60 spänn för en 400 ml patron.
Tryck i lite kitt i slitsen där rutan ska sitta innan listen träs runt rutan. Det är bra
om det tränger ut klet lite här och där, bättre med för mycket än för lite. Det är
tråkigt om man inte upptäcker att man satt listen fel förrän man står där kletig
och dan, så titta en gång extra så att listen hamnar åt rätt håll...
När man sen ska montera rutan, tar man en tunn elkabel och trär i gummilisten
där plåtfalsen ska vara. Trä den på ett sånt sätt att tråden möts i det nedre
hörnet närmast dörren, då är det lättast att hjälpa till med en hand och putta från
utsidan i början när det trilskas lite. Kleta på bilens ram och på den räfflade
utsidan av gummilisten. Det är bra att ha nåt till hands att torka sig med ibland,
kittet är smetigt.
Sätt rutan med list och kabel på plats i ramen och fäll upp en torkare mot. Inifrån
drar man nu försiktigt kabeln utefter nederkant, så att listen kommer över
plåtfalsen. Man får knuffa lite med handen från utsidan, så att listen verkligen
kommer över och inte snäpper ner på utsidan istället. Hjälp till med en mejsel att
fiska med om nåt hamnar fel. Dra sakta kabeln in över plåtfalsen och gå ur och
putta till lite försiktigt på "färdiga ställen" emellanåt. Tryck ner rutan "i botten"
ordentligt när nedre sidan är klar och kolla att rutan sitter rakt i ramen.
Sen är det bara att fortsätta på samma vis rutan runt. Var försiktig i sista hörnet,
så att du inte skadar listen. Det är lämpligt att låta kittet torka nåt eller några
dygn innan man tvättar rutan. Kittet går bort med lösningsmedel till färg, men jag
vet inte vad man egentligen ska använda.
Tilläggas bör att rutan är ganska stabil och tålig, den är ju inte så stor. Men för
den skull bör man så klart vara försiktig med alltför kraftiga handtryckningar på
ett enda ställe. Om det behövs större krafter för att få dit rutan har du gjort nåt
galet, troligen sitter inte gummilisten som den ska runt glaset.
Det här har jag gjort själv och det duger åt mig. Jag ger inga garantier att alla
andra lyckas, var och en måste ta ansvar för det de gör. Men jag visar gärna vad
jag gjort och svarar på frågor.
Rekommenderade kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.