Gå till innehåll

Articles

Kola Pensula 2018


H.Hansen

Hej tänkte berätta lite och visa några foton från resan till Kola Pensula Ryssland. jag H.Hansen och Några vänner gav oss av på sommaren 2018.

 

Skall börja med att klargöra att det blir ett uppdelat reportage då det var många intryck och vart mycket film och foton, samt att det inte var så lätta som man kunde tro.

 

Det hela började med att kompisen, som kör Jeep Wrangler "shahara" en 2012 årsmodell hade en längtan om att få pröva sin bil på de oändliga vägarna och den tuffa körning som där fanns, 

Jag blev tillfrågad om jag vill följa med, med min Jeep Cherokee, 

Hade förberett familjen på att just 2018 skulle jag i väg. Island var min dröm, men nä det vart för dyrt, innan det blev 2018, hade jag sålt 13 bilen som skulle bli in färdkamrat och köpt en REO M621 i stället, en nos bil hade länge varit min dröm, så när en 6X6 sådan vart tillgänglig, kunde jag inte låta bli, men 13 bilen fick säljas för att det skulle gå.

 Min nästa tanke var söder och öster ut. ner till Svarta havet och vända, genom en massa länder. Men det var svårt att få någon att hänga på, Ja Ryssland och även andra har ju gjort läget lite oroligt där, Så ja det fick bli norröver och Kola då jag dels fick en med passagerare och även en till med fordon som ville dit, så jag lät mej övertalas, 

Dock så började min Jeep få en massa elfel medans jag byggde på den, dessa lyckades jag trots oändliga försök inte lösa ddetta i tid,

Så plan B vad tusan jag åker med REO M621 i stället, hade inte sett eller hört om någon som gjort resan med en sådan

Så ja, jag var tydligen första idioten att prova få in en Amerikansk bygg men Norsk modell av deras M35  genom gränsen, och skulle korsa två av de tre thundrurna där samt en massa myrar och vad som växt upp i skogs väg efter skövlingarna där på 50-70 talet.

När beslutet togs att det fick bli M6an, var det mindre än 2 månader till avfärd,  jag ville ju åka med den och att köpa ett nytt vrak till Jeep , bygga om och klart , det han jag inte,

Nåja den synades, och lite kärlek behövde den nu 50 år gamla lastbilen, nya däck och lite fix med fönster ramarna samt byte av tank som jag råkat knöla under vintern vid bärgning av en gammal 912a som stog styggt i en myr.

Men det var väl inte så mycket, så jag började, att fixa med det.

Samtidigt så fortsatte jag med att fixa på flaket som jag håller på att göra campingvänligt, ja eller beboeligt tidvis i alla fall.  

Och grönt skall det ju vara i största mån, men en gammal Primus gasol, 2 platters spis hade inskaffats och en kyl, gasol kombi el 12v-24 samt 220 kyl på 39 liter, fick jag hjälp av forums medlem att skaffa , ja det har jag inte hittat från kronan än så de är "civila" annars är det mesta från gröna firman

2 st armens fältsängar i bårfästen så man kan höja och sänka dem i det hela 150 cm höga utrymmet under pressningarna som utgör taket ovan vältbågarna, och ett 200 liter skafferi, 5 cm frigolit samt OSB skivor med matta på för att isolera mot  flak stålets kyla  utgör grunden. Ja vattenfast plywood, skiva i taket så pressarna ej skall ta stryk ta stående vatten mellan bågarna,, har dubbla pressar dels för isolering och absolut vatten täthet.

Ca 240 x 390 cm att breda ut sej på, ingen lyx, men basic och det fungerar att sova och laga mat där, samt tillbringa regniga dagar i. 

Resultatet 

20170808_112022.jpg

IMG_20180707_162540_0.jpg

Sängar med plats under. Verktyg och reservdels hörn till höger  ja även fiske avdelningen huserar där,

Stroppar block, motorsåg mm till vänster, så plats för den stora explorer lådan, och en potapoti, för regniga skogs nätter. och det 200 liter rymliga skafferiet, längst in elverket

IMG_20180707_220535_5.jpg

Köks del, kyl, kastrull och besticklåda, vatten dunk samt spis på hyllan ovan. Till vänster plats för att sitta 2 pers, när det ej står 2 st 200 liter oljefat med diesel där.

 

Nåja nog om det, bilarna packades, och mycket av jeep folkets saker lastades på mitt flak, vi samlades Söndagen den 8/7 i Motala för start av äventyret.

5 st glada resenärer, 3 st i Jeepen och 2 i M6an

 

Den dagen sken solen över oss och det var nog början på värmebölja med uppåt 30 grader varmt, 

Ingen fläkt förutom värme i M6an, så det var öppna rutor och lyft intag vid fötterna som gällde, Jesper längst till Vänster hade dragit lotten åka M6a de ca 500 milen. 25 år ung och redan invigd i medåkande i nämda fordon, och hade ca 75 mil i baken på den redan, var han lämpligast för uppgiften Så Dylén familen fick åka samlad i Jeepen

Jeepen, ja den hade väl acn på hela turen

IMG_0646.JPG

Jag var ansvarig för planering av övernattningar i Sverige och Finland, Dylén, hade Ryssland på sitt bord. och kontakten där, Mina platser var färdiga, medans Ryssland var lite flytande, de hade ju hyrt in Kola Travel som Guide där. ett beslut som jag ej deltog i och ej ville vara med och betala, då jag ansåg att vi skulle hitta fram själva, 

 

Ja så började vi rulla, Jesper och jag tog täten, medans de andra skulle kompletterings handla i sista minuten.

Så vi bar av mot Örebro i vad som var lämplig fart med M6an, ca 70-80 kmh. Ett snabb stopp i örebro för att inhandla ett myggnät till över säng 2 så bar det av vidare mot Gävle där vi skulle kliva på E4an, och styra mot Björkön, Njurunda, Min Styvfar bor där nu och vi hade bokat in oss på deras tomt första natten,

Allt gick fint, visst det var varmt, och väl på E4an så drogs farten upp lite. 90 kmh, för att det inte skulle bli allt för långa köer efter mej, och vi skulle hänga med Jeepen i lagom tempo

Om det var farten eller värmen eller bara ren skär otur lär jag aldrig få veta, men när vi hade några mil kvar och kört 53 mil, så märktes ett ljud i M6an, och bilen började bete sej som det var betong väg vi åkte på, dunk - dunk med väldigt jämna mellanrum, Jag svor tyst, visste redan vad det var.

Vulkningen hade börjat släppa på ett av de helt nya däcken, saktade ner och kikade på kartan efter avtagsväg, 

Hittade en och började sakta ner mer för att gå in där, då släppte en fjärdedel av slitbanan på däcket, och det vart att svänga av och stoppa på en buss hållplats omedelbart.

IMG_0647.JPG

Inte direkt vad jag önskade första dagen, men bara att kvala upp ärmarna och plocka fram verktyg.

Hade en tjock bilmejsel till att sätta på hylsan till skruvarna på däcket, började med en hammare , sedan 8 Kg släggan och började jobba på dem, men däckfirman hade gjort ett bra jobb med att dra åt, inte en bult rörde sej,  Det ända som hände var att jag slog mejseln krokig,

Vad tusan gör man då, ?

IMG_0649.JPG

Jag gick runt lite och kollade, och såg att plogen hade tryckt av ett rör till en elstolpe för pendlings parkering, så den drogs fram, bara dryga metern men bättre än inget, så plocka fram 3/4 dels spärrskaft lådan, och ta den fast härdade skaftet i den, . hade sådan tur att jag kunde med lite våld knacka in den i ett av de två hålen i original hylsan till däcken, 

Så med en ståendes med röret på skjutet på hylsnyckelskaftet och jobba vidare med bilmejseln och släggan, lyckades vi knäcka loss bult efter bult

IMG_0653.JPG

Ja det tog lite tid, men vi var på banan igen, och kunde köra de sista ca 5 milen till vår övernattning.

Några i Taktältet, 

IMG_0660.JPG

Jag och Jesper på flaket, mat och en folköl bjöd naturligtvis de på i Björkön,

IMG_0661.JPG

Ja nu kändes det ju inte så bra att köra in i Ryssland med ett däck med stor del av slitbanan borta, så jaga reservdäck vart det prio på.

Drog i alla tåtar jag kunde, men ingen efter vägen upp låg på ett 11.00-20 däck, vet inte hur många jag kontaktade, efter vägen, men i Nordmaling var vi välkomna in hos Nymans Däckservice. En däckfirman där. så jag knallade på, nu såg jag till att inte gå upp i de hastigheter vi gjort dagen innan i utförslöporna, 103 kmh, visade GPSen på som max, , det fick räcka med att hålla sej till 90 kmh. Jag tänkte är det värmen så ger sej fler däck och lika bra att få de kollade innan jag var inne i Ryssland, ville inte stå, där och vara helt beroende av att få tag i däck till varje pris, 

De i jeepen rulla på och var och såg på både det ena och andra, handlade och åt, körde i kapp oss, och på så sätt vart det egentligen ingen rast och vila för mej och Jesper, så Nordmaling nåddes inom rimlig tid.

Väl där visade det sej att däcket de hade var sämre än de trott och varken de eller jag vill ha det som reserv däck, det dom hade var ett helt nytt rull däck för 5000 kr + påläggning. till råga på allt hade de glömt av att mitt tidigare reserv däck var ett va de dåliga och ej skiftat det när jag satte på nya, och hängt på ett av de bättre, i stället, så mitt reservdäck jag hade på såg inte 100% bra ut, sprickor, som visade på att vulkningen även på det riskerade att ryka, 

Ja vad tusan göra, jag rotade i däck högarna och hittade ett 12.00-20 däck från en truck, som var nästan exakt så slitet att det hade samma rullomkrets som mina 11.00-20 däck. Ja det hade till och med lite grovt mönster kvar, Stom avgiften på det var 1000 kr enligt de på vulken där, men ja det var bara att kränga på det, är väldigt tacksam för hjälpen jag fick av dem,

 

De övriga i jeepen tyckte det var varmt och vill åka, men chauffören och bilägaren, sa i från och väntade denna gång, de var ju lite beroende av var jag stannade för natten, då det mesta av deras packning var på mitt flak,. 

Min tanke var Pite havsbad, fast på stranden utanför campingen, på andra sidan bron. Jag sökte vidare efter däck men fick inge mer napp, så på kvällen gled vi ner på småvägarna till Pite campens motsida av bron till ön den ligger på.

IMG_0666.JPG

Bara att slå läger och göra kväller, samt slanga över dieseln i ett av faten jag hade med, det skulle lämnas på återvinningen i Piteå var tanken.

Mat och bad stog högt på önskelistan nu. Att det drälle av båtar och vattenskotrar som körde hela natten gjorde inget de var en väldigt fin plats

IMG_0668.JPG

 

Ja då var dag 2 avklarad och jag fortsätter om resan på dag 3 

 

Text och Foto Hans Hansen

 

 

Redigerad av H.Hansen


Användar Respons

Rekommenderade kommentarer

Ja så började dag 3, väldigt snopet, vi vaknade av ett välbekant brummande, ja för mej som kört grävmaskin ni alla fall. , 

Två morgon pigga grabbar var i full färd med att dika ur för fiber kabel 10 meter bakom våran natt camp. 

Så vi fick något att kolla på vid frukosten 

IMG_20180710_074346_8.jpg

Nu var de snäll nog att de skyndade sej att plöja ner kabeln efter de dragit spår med  tjälkroken och lade igen det lilla diket bakom oss, de var nog rädd vi skulle köra över och förstöra kabeln och deras fina dike, 

Så när de var klar, hade vi plockat i hop och städat av platsen efter oss, så var siktet inställt på Finland.

Nära Salla i Finlan var orden om att nästa camp skulle vara, så vi var i god tid till gräskontrollerna nästa dag och inresa i Ryssland.

Nu har jag inte varit där i "modern tid" Ja jag har åkt därikring när jag var typ 3-5 år, men efter jag glott på googel maps, till ögonen sved, hade jag nog hittat en sand strand vid en sjö, som låg lite avsides, 2-3 km från stora vägen. Hur verkligheten var visste jag inte, men det fanns några alternativ, mer stadsnära.

 

Vi rullade i väg i god tid, Jesper och jag hade ju leta på återvinnings station i Pite som del mål, ja för att dumpa första tomfatet som jag haft diesel i. 

Det var inge problem, och grubbarna på stationen var lite nyfikna på "monstret" som de kallade M6an, och de fick kika lite,  de till ock med lossade fatet och placerade det där det skulle vara,

Ja så börja jaga i kapp Jeepen. de hade lagt i väg igen och vi hade ingen plats där vi skulle mötas, Efter en timmer såg vi de vid ett fik efter vägen, Så bara att lägga handen på Hornet, så de uppmärksammade att vi passerat dem, och köra vidare för oss,

Ja jag svängde av vid Kalix camping för att själva få sträcka på benen, och få lite kaffe och en glass

Passade väl inte in 100% bland husbilarna, men det gjorde inget. 

IMG_20180710_115014_4.jpg

Mr Hyde, låg där och guppade :) Dr jekyll Lurade någon annanstans  

IMG_20180710_115025_8.jpg

Ja planen var att handla lite i Haparanda, och sedan köra mot Salla, 

Nu ställer ju embargona till det lite, Ingen mjölk, inga ägg, inte ens bröd med ägg i, inget kött, såvida det ej fanns veterinär som kunde kolla det vid gränsen till Ryssland, så Lite chansning blev det, då vakuum förpackat kanske gick bra, ja kött alltså, Så lite burkmat, ocn nogrant läsande på innehålls förteckningarna, ja då hade de andra handlat för första tiden, jag hade egentligen redan mat med för minst 3 veckor, i min 39 L kyl och den rymliga 200 L skafferiet. Det var det där med ölen som ställde till det, 6 st halvliter eller en flaska wihsky och 4 öl, var , det var vad man fick ta in, Vi hade lös det genom att fördela mina öl på de som var med, och så till att få i oss ett par varje kväll. Ja en whisky kändes som ett måste den kan hjälpa till på många sätt när man är ute och reser, har ofta blivit lösningen på mina bekymmer. Pengar har folk ingen nytta av mitt i natten, långt från butiker mm, men en flaska god whisky, ja den tas oftast tacksamt emot, och folk kan ställa upp på de mest otroliga sätt, så är den internationell också inga språk kunskaper behövs :)

 

Väl klar där rullade vi över till Finland, Lite skumt att det kändes som det ej fanns någon Tull åt det hållet,  Var lite fundersam över mitt snus, jag had nog lite för mycket med mej, de räknar dosor, och jag bakar ju själv, så jag räknar vikt. och hade ej vägt den stora burken med snus jag hade med,  men inge tullare så bara att dundra på.

Varmt kan man ju milt säga att det var, så leta badplasts, på Googlemaps, vart det prio på, jag hade läst någon om ett Damm system med 11 dammar, första uppförd under ww II

Damm = vallar och ofta sand botten och lätt att komma i. 

Så på eftermidddagen då vi dunkat en del mil svängde jag av lite på känn efter jag såg något på just google maps, som såg lämpligt ut. 

Mycket riktigt vi kom rätt på de lokala boendes egna lilla strand

IMG_0672.JPG

De som nyttjade stranden var väldigt trevliga och sa att vi gott kunde bada och laga mat vid deras lilla tillhåll, Lite kul med Finnarna är att de faktiskt kan en del svenska,

det tar bara lite tid för dem att börja använda det,

Klart. Något de tvingades till att lära sej i skolan för väldigt många år sedan, och ej är så bra på ja det sitter kanske lite hårt inne att börja med Svenska direkt, så först engelska, men efter några minuter pratade vi alla svenska utan större problem. Nästan så man skäms lite över sina egna bristande kunskaper i Finska, Jag borde ju kunna det med rötter uppe i Finmarka i Nord Norge, men jag var ju inte så mycket där uppe utan hölls mer i Tromsö trakten

IMG_0680.JPG

Det vart flera dopp både före mat och efter, 33 grader i skuggan och utan fläkt i trucken, var både vätska och möjligheten att kyla ner sej välbehövlig, ja nu var det säker 25 grader i vatten men skönt som tusan att spola av sej lite svett. Här skrivande som försöker flyta fram på späcklagret. med kraftverket byggt runt 1945 i bakgrunden

IMG_0678.JPG

Ja så var det bara att dra vidare, Vi åkte igenom ett stort område som var "blurrat " på googelmaps, det visade sej vara ett övnings område för Tanks, jag ville campa där, det hade bara gjort att vått tagit kvällen några timmar tidigare och köra några timmar tidigare på morgonen, massor med roliga spår och vägar överallt som ej fanns på kartan att köra med M6an i, men Nej en sjö var ett krav, så bara att dunka vidare .

Vi körde på till sjön Toinenjervi, som jag hade sett ut, Den låg några kilometer innan Salla, och stads camping hade vi sagt att det inte skulle bli

Väl där kastade sej ett gäng ungdomar i i sina bilar och försvann fort, om de vart avskräckta av M6an som mullrade ner på den trånga parkeringen, eller som förväntat de helt enkelt drog för att det var förbenat mycket med mygg och broms/blinningar, ja kalla de vad ni vill de där som äter på en genom M59 byckorna till och med , och som ville äta på allt som rörde sej ja det lär jag aldrig får veta :)

Här började de "ovana med myrar och norra kalotten" gnälla över allt som åt på dem,

Jag tyckte det var väldigt lite av dessa blodsugare för att vara vid en sjö med stora myrar runt om. Nåja vi satte camp, Åt och efter några öl som var tvungen att förtäras innan Ryska gränsen och en lite wirre, så kände sej nästan alla bättre till mods, 

I morgon skulle ju "äventyret" börja

Jeep folket inkvarteradesej i sitt taktält, Jag gillar taktält, men det var ett väldans krångel om att bilen skulle stå rak, för att det skulle passa de som sov i det. 

Här fick de improvisera lite, och ge avkall på det, de hade inte tålamod att palla upp bilen, då blodsugarna var för på. 

Stilla tänkte jag vänta ni tills knotten kommer vid mörkrets inbrott :P Jag nämnde aldrig de, ville inte skrämma de mer denna kväll. de märkte nog av när  de kom ändå :D

IMG_0688.JPG

Mitt som man vevar upp gör det inget om bilen lutar lite, man lägger bara huvet åt det håll som är högst, näja, jag kan justera bårfästena så sängarna blir raka även om så bilen nästan skulle tippa över, så mej gjorde det inget,

Jesper som hade sin Hängmatta med vill prova den, han hade tänkt sova där de nätter som gick, och den måste utvärderas,, IMG_0686.JPG

Jag vill gärna inflika att varken mygg eller broms hade några bekymmer med att smaska på Jesper genom hängmattan, så myggnätet, ja det hjälpte bara lite.

Ja jag justerade bara remmarna så låg jag fint på dubbla tempur madrasser, och med myggnät över hela sängen

IMG_0685.JPG

Hm om jag vetat vad jag vet nu, hade jag nog njutit lite mer av min sovplats den kvällen.

 

Upp i ottan för att köra sista biten mot gränsen, vi ville vara där tidigt, då det fanns misstanke om att det skulle ta tid, ett mail hade nått Jeep ägaren kvällen innan vi for, med lite luddigt innehåll. Ja om de kom då eller han fått det tidigare men missat att kolla mailen, det låter jag vara osagt, men jag fick det kl 22 på lördags kvällen. dock skulle Finska tulle lösa det, de var de "skyldiga" till. 

Ett snar stop vid Salla för att plocka ut Euro, vad vi nu skulle med dem till ? så ett stop där Svenska frivilligkåren hade hjälpt till att hålla ställningarna mot Ryssen vid vinterkriget.

IMG_0694.JPG

IMG_0697.JPG

IMG_0699.JPG

IMG_0700.JPGIMG_0703.JPGIMG_0704.JPG

Ja så var det bara att rulla in i Finska tullen och börja med byråkratin.

Ett dåligt Omen, Min maskot för att ta all otur, Homer börjar stå på sniskan, är han överfull redan ?

IMG_0692.JPG

 

Finska tullen,  och 48 grader i solen, Där känns det som ett nytt kapitel av resan börjar.

Redan nu var min känsla av att vi var två rese sällskap på samma rutt. 

Jag packåsnan som stånkade på kontinuerligt,

Jeep folket som hade tid och möjlighet att glida runt och se på saker efter vägen stanna och fika mm och sedan köra i kapp oss, då de behövde något av allt de hade på mitt flak.

 

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja Finska tullen Dag 4

 

Vi var nog på plats redan runt 11.

En stor plan och ett litet tak med en bänk under framför entren, och redan över 40 grader i solen

Jag blockerade lastbils filen, men det var väldigt lugnt där, och de skulle ju genomgå samma sak som jag. 

Trodde jag ja. 

Vi gick in och ja det var bara vi i resesällskapet där och tullarna, så för Jeep folket gick det fort att få klart med sina papper,

så var det min tur, och ja när vi kom pratade de bara Engelska med oss, och finska emellan sej. 

De tog min tjocka bunt med papper som jag bifogat, så allt skulle vara ok, hade kollat 6 gånger med Transport styrelsen, och säkert 3-4 gånger med försäkringsbolaget, jag var helt säker på att jag hade allt jag behövde,

Jo det var det där smset jag fått 10 timmar innan avfärd, som gnagde lite då, och mycket riktigt frågade de om det, Ja eller pappret som nämnts i smset, 

Jag förklarade att det ej gick att få från transportstyrelsen eller tullen i Sverige då vi ej har någon gräns mot Ryssland, 

Samt visade medellandet jag fått. 

 

De plockade fram en blanket med grön text skriven på Ryska, och visade mej, en sådan behövde jag, 

Ja men den skall ni tillhanda hålla mej svarade jag då det ej gick att få den innan avfärd, eller i Sverige.

Nu var de flesta tullarna med och diskuterade, och en plockade fram en annan blanket, och strök under en rad, . den var på Svenska, och det stod understruket, Bilatreal Transport: Transport av gods mellan två länder där fordonet är registrerat i något av länderna.

 

Problem. ! Transportstyrelsen ger ej dessa till privat ägda lastbilar. 

Problem 2 Finska tullen fick ej längre skriva ut dessa, inte ens till finska privata lastbilsägare, detta började gälla, den 1/7, och nu var det 11/7. De viste nästan ej om själva att de ej fick det, men någon hade koll på det.

 

Vi började rota i det, Finska tullen kontaktade Ryska tullen, som kontaktade deras motsvarighet till Transport styrelsen, Samt kollade med Finska transportsyrelsen

Jag kontaktade svenska transportstyrelsen, provade att få kontakt med Ambassaden, Vilket ej gick då de flesta blivit hemskickade från Ryssland, 

De med jeepen blandade sej i och kontaktade Kola Travel. Misstag 1 med facit i handen.

 

Medans vi väntade på svar från Ryssland kollade de min lastbil och var väl överens om att det var mer en camper än lastbil, men att det dock gick att bygga tillbaka den till lastbil, dock med lite jobb då saker var fastskruvade mm, men det gick, Ja vad går inte att tömma och göra om så man kan transportera gods i ?

Timmarna gick och det blev varmare och varmare ut över dagen, 

Transportstyrelsen ringde upp mej och de kunde inte hjälpa, de hade provat få kontakt med Ryssland, men kunde tillslut bara skicka ett mail, svar kunde räknas med om några veckor. Mannen där "Björn" var väldigt hjälpsam och skulle rota vidare i detta, och bad mej återkomma, de hade aldrig råkat ut för detta tidigare, Då tog han det så högt han kunde den dagen. utan att de kom fram till något vettigt.

Finnarna gjorde allt de kunde, funderade mom jag kunde köra tillbaka till Sverige och registrera om den till camper, då var problemet löst.

Ja det gör man ju inte på en dag, och visumet gällde bara 14 dagar. De funderade på om de kunde skriva ut detta papper åt mej, men då hade de fått skriva det tillbaka i tiden, vilket ej var tillåtet kom de fram till.

Kola Travel drog i sina tåtar, vi hörde inget från dem, så vi ringde i stället för att maila dem, Misstag nr 2. 

Ryssland hörde av sej igen, Finska tullen tolkade åt oss, Och ja de skulle släppa igenom mej. och Militär postering nr 1 skulle släppa igenom mej. Militär postering nr 2 skulle släppa igenom mej,

Men sedan var jag tvungen att passera polis och militär för att ta mej dit jag skulle, det fanns inte några vägar runt det, och där skulle de stoppa mej, då ca 18 mil in i Ryssland. och jag skulle med största sannolikhet få böter på 1000 Euro på grund av att jag saknade det där pappret, Detta skulle betalas direkt vid närmsta bank, och jag skulle visa upp att jag betalat innan jag skulle få färdas vidare, Ja så jag inte smet ut ur Ryssland utan att betala,

Om de skulle ge mej böter direkt efter igen, kunde ingen svara på. och vad som hände om de stoppade mej upprepade gånger, ja det var också oklart, finkan eller fler böter..

Efter många timmar ringer Kola Travel upp, de var den "researrangör" de i jeepen hade anlitat som Guide och även skulle se till att vi hade alla papper vi behövde, 

Ja eller informera oss om vart vi fick dem, samt hade skickat visa invitation till oss och på så sätt var delvis ansvariga för oss.

De hade inte lyckats med något, mer än att jag helt plötsligt var skyldig dem 240 Euro för att deras kontor hade ringt och mailat för att försöka hjälpa sina kunder.

Lite skumt då jag ej hade haft kontakt med dem, utan det hade de andra haft. Men de hade gjort det i mitt namn.

Nu hade en av de i Jeepen fått nog, av både värmen och allt krångel, de beslutade sej för att köra in i Ryssland.

Jag skulle få stanna och reda ut mina bekymmer själv. 

Så de tömde mitt flak på vad de lyckades knöla in i Jeepen, sa till Jesper att ta sina saker och följa med dem.

Packåsnan behövdes ej längre, så lämna den åt sitt öde.

IMG_0713.JPG

 

Det vart ganska fullt i jeepen och en del lämnade de kvar på flaket hos mej, Så körde de mot Motellet utanför Kandalaksha.

 

Jag började fundera på hur och vad jag skulle göra, Åka in och riskera både en jäkla massa i böter och fängelse, eller vända och ta en fisketur genom Norra Finland, sedan vidare till Sverige,

Alternativt, fiska mej upp genom Finland, och köra in i Norge, besöka vänner, fiska och sedan ta genom Sverige ner igen.

Jag hade ju nästan 3 veckor på mej innan jag beräknades hem, och hade redan avverkat ca 175 mil. 

 

Att de nu skulle betala hälften av bränslet, såg jag som en utopi.

Kollade upp ekonomin, och ja om jag tog det lite lugnt upp mot Norge, så skulle jag hinna få in slantar så det räckte att både ha trevligt och ha bränsle så jag kom hem.

Nu hade det gått runt 7 timmar vid Finska tullen, och de hade slutat med finskan och engelskan och pratade faktiskt Svenska med mej, Så det gick lite lättare att snacka med dem, 

Ja de beklagade det hela att de inte kunde hjälpa mej, och påpekade att deras grindar stängde kl 21 och att jag då borde ha kört ut bilen i vilken riktning jag nu valde.

 

Bara några hundra meter utanför grindarna fanns en rastplats, Jag körde dit för att grupera om och få lite mat i magen, Hade ju inte ätit sedan frukosten,

Dock var det så förbenat varmt under pressen på flaket nu att det ej gick att vara där, ej mindre laga mat, 

Utanför surrade det konstant av Broms och andra blodsugare, så där kändes det inte heller som det var läge att vara, tanken var att campa där första natten själv, men nej det behövdes en sjö. Så jag spanade på Google maps, och hittade något som såg ut som en sjö med sand strand vid, och ja massor av fina grusvägar, som gick upp på ett berg sedan,

Så bad först och upp på berget för att få lite vind på mej och förhoppningsvis lämna några blodsugare ner vid sjön.

 

In i hytten och i väg, Ganska snart var jag på avtagsvägen till "sjön" den såg ok ut, det skulle finnas en gård några kilometer in , där skulle jag vika av, 

Ja vägen till gården var ok, väl framme så funderade jag på om jag var rätt, vägen till sjön, var smal, med djupa diken och myrar brevid. Men vad fan det skulle gå utan att förlora speglarna,

Det var lågväxel och krypkörning för att jag ej skulle studsa ur hytten eller av vägen, den blev smalare och smalare ju närmre sjön jag kom. 

Så kom jag fram till en torrlagd bäck, där det låg en båt, Åt det håll sjön och stranden skulle ligga såg jag bara myr och vass, Problemet med att söka på måfå på Google är att vass och sand, ser väldigt lika ut på satellit bilderna, Ja och vägen som skulle ta mej upp på berget, Den fanns inte, ja eller det växte 3-5 meter höga björkar på den, och vad som skulle vara en bro över bäcken, Jo det var nog tveksamt om den tålde 7 Ton.

Så där stog jag med nu säkert 50 bromsar i hytten, och kom ej längre, Dikena brevid var inget trevliga och jag såg spår av att någon fastnat styggt där när de provat vända.

Men backa flera km utan speglar, Ja jag hade blivit tvungen att fälla in dem, eller de fällde in sej själva tidigare, det var ju ingen höjdare, speciellt nu när det satt några och åt på mej konstant, och jag var tvungen att stänga fönstren, döda de jäklarna för att inte bli helt galen. 

och börja ratta, lite fram , lite bak, se till att jag nådde åt de större träden framåt, så jag åtminstone kunde lägga ner ett hjulpar bak i diket och kunna ta mej upp om kanten ej bar.

Det vart lite svettigt utan servo och med stängda fönster, utan fläkt, men runt kom jag och snart var jag på den fina vägen igen. och kunde fälla ut speglar samt öppna fönstren. 

IMG_0714.JPG

Ja vad nu då, Jag hade sett en lite strand, vid Salla, där det skulle gå att doppa sej, och fixa mat, det får duga i natt , så jag satte av ditåt, 

Det hade väl gått några timmar nu sedan Jeep folket lämnat mej, och jag hade ej haft täckning på telefonen där ute bland myrarna ,

Så väl i Salla, när jag stängde av lastbilen, plingade det vilt i telefonen

 

.Det var dels från Jeepfolket. De hade på plats på motellet, haft mer kontakt med Kola Travel, En hyrbil, Ja en av Guidens hjälp Guider en 4x4 expiditionsbil fanns att hyra 230 kr dygnet. Och de skulle hjälpa till med kostnaden av den, jag skulle ta en taxi till motellet. första priset var 10000 Rubel, 

Så kom ett sms från Kola Travel det kommer en taxi och hämtar dej vid Finska gränsen, pris 8000 Rubel, Ring oss snarast, ni måste hinna förbi 2 tullar och båda militär kontrollerna innan kl 21.

Ja jag ringde och jo en taxi var på väg, en hyrbil fanns, och det skulle lösa sej. bara jag var vid Finska tullen om typ 30 min.

Så starta upp M6an och plåga på till tullen allt vad det gick,

In och snacka med dem, det var ok att jag lämnade min M6a hos dem innanför grindarna . Bevakad både av kameror, och beväpnad personal vid tullen,

Så ut och rafsa åt mej vad jag han, Lite kläder, maten, en tallrik betsick och en kåsa, en vattendunk, fiske saker, ett patient täcke, verktygslådor, då de i Jeepen förlitat sej på mina verktyg och var utan, en dunk rödsprit till Jespers spritkök. Ja det var vad jag han få med, mina kastruller eller gasolköket var bara att glömma att få med, Ja jag får väl laga mat med de andra tänkte jag. och tvätta kläder efter vägen eller köpa det nödvändigaste. 

 

Jag hade för många kalla öl för att få in både wirren och öl i Ryssland, och nu var kl nära 20 på kvällen, törstig, hungrig och lite små stressad, svepte jag 4 iskall halv litrar på 10 min, de skulle inte ligga och förgås i värmen, kylen stängde jag ju av. Jag han 2 innan jag såg en Svart Mitsubishi L200  kommandes som ett skott in från Ryssland, svepte de andra 2 medans han sprang igenom tullen, det tog bara ett par minuter för han att fixa det.

Så gled bilen fram till mej ur stiger en Ryss och flinar, Hela käften full med Guld, 

Fast Fast, hojtar han, och vi kastar in allt bak i bilen, 

Finnarna visste ju vem jag var nu så det var bara en formalitet att klara den tullen, Så blåste han ur Mitsubishi allt vad som gick, bromsade och stannade vid Ryska tullen, Han nästan sprang igenom, och hälsade glatt på alla, Jag skulle naturligtvis fylla i en massa papper, Smått och på ryska, så Tull tjänstemannen kom ur sitt bås, och hjälpte mej att skriva, de dubbla exemplaren, jag behövde nästan bara skriva under. så ut med mej i Mitsubishin och i väg, full fart igen, 

Ingen kollade vad vi hade i bilen.

 

Ok han körde bara 20 kmh för fort hos tullen, men väl utanför grindarna var det plattan i mattan igen och mätaren visade mest runt 140 kmh, och han körde sicksack över vägen för att inte köra i de största guppen, 

Tydligen var vägen bättre på andra sidan, för mesta delen av färden gick i fel fil. Snart bromsade han hastigt, och en grind hindrade vägen, 

En militär öppnade den och vi kunde köra in, en bom framför oss var stängd, de stängde grinden bakom oss, öppnade bommen, en nickning och vi kunde åka, full fart igen.

Så efter en stund en till inbromsning, och nästa bom, samma där en hälsning , bommen öppnades och så full fart, 

Ingen kollade ens på våra pass, eller vad som fanns i bilen, 

 

Vid finska soldaternas minnes plats en bit bot stannade han fort igen och hoppade ur, lyfte på en sten och plockade upp något, smällde fast det på instrument brädan, och flinade så guldet blänkte, Radar sa han och flinade mer, 

Så i väg nu om möjligt ändå fortare efter den skumpiga vägen.

Vi passerade en massa platser med blommor, ljus mm efter vägen, 3 friends sa han och gjorde kors tecknet, snart en till sådan plats 2 friend sa han och korset igen, några mil senare, fler blommor och ljus, one friend och korstecknet, Ja kör de så här är det fan inte konstigt tänkte jag stilla.

Men han var en bra förare och poppade på med Rysk popmusik för fullt, och trummade glatt på ratten :)

Så allt kändes helt lugnt.

 

Han körde de 20 milen på ca 2 timmar. med "kontrollerna" Ja den ända stället han tog det riktigt lugnt vid, var kontrollen med Poliserna och militären före Kandalaksha. Där de skulle ha nypit mej. 3 poliser och 2 militärer, bevakade vägen med möjlighet att stänga den helt, i båda riktningar, och det fanns ingen möjlighet att jag kunnat smyga förbi där obemärkt

Undrar än i dag vad som hänt om jag kört in, och fått böterna men bestridit dem, då jag ej kunde få tillståndet, och ej fraktade gods, Hade de låst in mej tills saken var utredd eller ej, ja det lär jag aldrig få veta.

.

Annars hade han ju sett att jag satt med kameran redo, och i bland nästan beordrade han mej att fota, och på vissa ställen, Andra var NO No

Foto, men fota fick jag göra i farten, så ja de vart ju som det vart med dem , några fina vyer var det i alla fall

IMG_0715.JPG

insåg snart att jag var tvungen att hänga ut genom fönstret  under hans rally körning, för att bara inte få med döda insekter på vindrutan,

IMG_0721.JPG

Denna masten var tydligen ett landmärke som man skulle ha med på bild, Varför ? ingen aning, men jag fotade snällt det jag fick :)

IMG_0732.JPG

Efter vi hade varit vid en Uttagsautomat. som låg lite skumt belägen brevid en mörk park, där det rörde sej en del allmänt suddiga figurer, som närmade sej när jag försökte lita ut hur man fick pengar ur den, Dock backa de undan, då "taxi föraren" klev ur och hjälpte mej, han ville väl ha betalt 

Så mot motellet där de andra hade varit några timmar nu

IMG_0736.JPG

Nu var nog klockan närmare halv tolv på kvällen

Och jag tog farväl av den trevlige mannen som kört mej, Vet ej hans Namn än i dag.

IMG_0739_LI.jpg

 

 

Ja äntligen i Ryssland och äventyret kan börja,  

Resten av gänget dyker upp och visar på mitt rum, mat har de inte så här sent så det fick bli en öl och lite kex.

 

Jag frågar nyfiket om bilen vi skall hyra. vet ju inte ens vad det är för bil.

Ja då blir det lite bevärande, Bilen jag blivit lovad, var ej ledig.

 

Men de på Kola Travel har kollat med en hyrbils firma i Murmansk, minst 25 mil bort. att där finns en firma som hyr ut 4x4 man får bruka som "offroad fordon" en Nissan Patrol. och en Nissan Narvana

de skall bara ha 500 kr per dygn, + deposition, och försäkringen täcker bara 5000 rubel. de vill att jag skall ta en taxi dit för 15000 Rubel och hyra den dagen efter och köra ner den till dem. 

De var så överlastade att de bara kunnat köra i 40 till 60 kmh på asfaltsvägen jag nyligen susat fram i 140 kmh på, och det var trång och omöjligt för dem att åka vidare 4 st i jeepen med all packning. 

Jesper skulle vara med och dela på bilens kostnad, Nu skall ju tilläggas att bränsle skulle till , och om det var en bensin eller diesel visste de inte, vad som hände om det vart en skada som översteg 5000 rubel, ja de visste de inte heller.

Och jag skulle ta taxin dit och reda ut detta, samt lägga ut pengarna för hela kalaset, för Jesper fick ej pengar förrän han kom hem.

tält skulle jag hyra av Kola Travel för 15 Euro per dygn och hämta upp på vägen tillbaka de hade även köksutrustning att hyra ut. :ph34r:

 

NÄNÄ sa jag detta går jag ej med på, 

För det första har jag ej råd, 

För det andra, jag skriver inte på något avtal med en hyrbil på lösa boliner som skall lämnas tillbaka dagen innan visumet går ut, 45-50 mil ifrån där min M6a står, och är tvungen att ta en taxi tillbaka dit då.  får man skulder där skall de betalas direkt, eller polisanmälan. = man missar att komma ut innan visumet gått ut = STORA BEKYMMER.

Speciellt då nästan all ambassad personal är utskickade ur landet.

Fadern till Jeep ägaren, frågar mej vilken summa behöver du ? snackar vi 5 eller 25 tusen, jag svara att ja det beror väl på skall jag betala tillbaka det eller erbjuder du dej att betala ?

Sedan att jag har ingen aning om vilka summor vi snackar om. 

Säger att någon av dem får följa med och stå för bilen och kontraktet, samt sköta snacket, jag kan köra bilen.

Nä det vill de ju inte.

 

Nu känner jag mej lite småförbannad, fan har de dragit in mej hit för detta, och tror jag bara skall hyra bilen för att komma med på turen som de ej kan genomföra själva, då de är för tungt lastade och de har det för trängt.

 

Nej jag åker tillbaka till Finland i morgon, Skit samma att jag då kastat bort ca 3000 kr på taxi. jag har ju räkningen på nu över 2400 Euro som Kola Travel anser att jag är skyldig dem redan med, detta har alltså kostat mej nästan 6000 kr, bara för att få en halv natt på ett motell, 

Så jag klappar igen dörren till mitt rum, duschar och går till sängs.

 

Då knackar det på dörren.

De har varit i kontakt med Kola Travel igen, I MITT NAMN. och de skall komma tidigt nästa morgon för att reda ut saker, ja redan kl 07 på morgonen, 

Kl är över ett på natten nu, 

 

Ja jag tror jag ger mej för denna gång.

Dag 5 Ja eller egentligen är det redan dag 5, men vad som händer när jag kliver upp några timmar senare, tar jag i nästa del.

 

MVH H.Hansen

 

 

 

 

 

 

  • Like 12
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kl 06 dag 5

 

Klockan ringer, det känns som jag precis lagt mej.

Ja fan det har jag ju, 

Nåja upp och göra mej färdig för "mötet" med Kola Travels ägare. och diskutera fram om jag skall åka tillbaka till Finland eller om vi kan lösa det på något annat vis som de med jeepen vill, Ja Kola Travel med för den delen,

 

Allt var stängt inget kaffe, dagen började bra, Nåja jag han inte så mycket mer än att borsta tänderna och skölja av ansiktet, så ser jag en Grön Land Rover komma i full fart på uppfarten till Motellet. 

En man och en kvinna kliver ur, 

Nu är Jeepfolket vaken och klockan ca 07, så de var snabb hit. Vi hälsar och de synar jeepen, så går vi in i foaljen för att diskutera. 

De har nu kollat lite mer angående hyrbilen, och ja jo man får använda den till tuff offroad, De har förklarat vart vi skall åka och att det är i stort sätt väglöst, men det är ok. 

Dock ej något svar på vad som händer när eller om bilen går sönder, eller råkar få en bula eller blir repad. Ja depositionen ryker ju och man får betala självrisken, "minst"

 

Än en gång erbjuder en av jeep folket att ordna fram pengar, Hasse har ju lite dåligt med sådana, låter det typ, och jag får fortfarande inget svar på vem som skall betala det hela.

Så jag avstår än en gång,  gör klart att jag ej hyrt in Kola travel utan sagt i från guide redan i Sverige i flera månader, och att det är jeep folket som hyrt in dem, samt att de redan lyckats ordna så jag är skyldig dem minst 240 Euro,, Jag vill betala och åka till Finland igen. Jesper säger åt mej att han trots att han betalat runt 6000 kr redan till Kola travel, att han också vänder och följer med mej, då det är fullt och överlastat i jeepen. 

Men nej det går inte, de kommer med ett förslag som går ut på att jag och Jesper skall åka med dem till deras stugor ut vid Withe sea, stanna där i 5 dagar och de hämtar upp oss när det är dags för turen in och över Kola halvön, Vi skall få detta till det förmånliga priset av 10 Euro per person, och dygn, Och tält har de att hyra ut som sagt för 15 Euro per dygn,

Jesper har sin hängmatta, och jag , Ja jag har mitt patient täcke, så jag måste ha tält, även om vädret är fint nu kan jag ju inte räkna med att det kommer vara så i 14 dagar, samt jag vet vad som händer de timmar det blir lite mörkt, mygg och knott samt andra större blodsugare kommer i stora moln, Man måste in i skydd. vi skall ju genom myrar och upp på Thundran, och ner igen flera gånger, vädret kan ändras fort. 

Ja men det finns en sport affär i Kandalaksa som säljer tält och liggunderlag. så det går att lösa, 

Ja ok 10 Euro per dygn i bilen är faktiskt ett ok pris med tanke på omständigheterna och hur lång vi tagit oss, så ja det går jag med på. 

Men de har ej tid att vänta på att sport affären öppnar, och vi har fortfarande för mycket saker med. Så Jesper och jag blir beordrade att bara ta med det viktigast, resten får vi låsa in i ett förråd på motellet, Gratis till och med. Ja det borgar ju för att vi kommer köpa en natt till där.

Och nu skall det gå fort, vi måste åka så fort vi kan för det är många mil att avklara för mej och Jesper samt de från Kola travel den dagen och de har en massa jobb att göra vid sin camp vid "Lodochny Ruchy" Där de har stugor att hyra för 60 eller 120 Euro per natt, alternativt bara campa på området de hyr för 10 Euro per natt.

Detta är då dit det skulle tagit oss 2-3 dagar att nå, Alla sevärdheter efter vägen kommer vi missa, men ok,  Det finns en flod som rinner ner där, jag hoppas på fiske, och Jesper på att få vandra lite.  och det finns lite att vandra och se på i närheten, 

Så in med vad vi får plats i i deras Land Rover, Jeepfolket har hunnit få in sin frukost, vi har ej tid att äta våran, så lite fräckt men ändå, jag ropar på Jesper att komma, och vi går sonika in och snor åt oss deras pannkakor, och får på lite sylt på dem, sedan ut till de nu lite otåliga folket vid den Gröna bilen, och i väg.

Nu kände jag att jag hade gjort vad jag kunde så Jeep folket ej behövde vända de med, de hade ju i alla fall betalat enligt de själva över 26000 kr för denna guide, 

Väl på väg inser jag att det ej vart bestämt att de verkligen skulle köpa ett tält och ligg underlag åt mej,  Jag provar ringa, men får ej tag i dem, skickar sms som bara ger mej ett meddelande om att leveransen  ej gått fram, men det står i kö, provar messenger, ja jag gör allt för att få tag i dem, jag har ju ingen aning om eller när vi får kontakt med telenätet igen.

Bara att hoppas på det bästa, Enligt Frank på kola Travel kommer de vara i kapp oss på eftermiddagen, det har de bestämt medans jag och Jesper packat i våra saker i deras bil, Bara att tro på dem. Vi åker väl i ca 7 timmar, Av någon outgrundlig anledning kör även Frank mer på fel sida vägen än rätt, de verkar veta vart gupp och håligheterna finns, bara vid möte svänger han över på rätt sida, Som tur är så är det inte mycket trafik där.  Frank och hans fru Svetlana är väldigt trevliga, Frank pratar och visar på oss vad vi passerar, det är tydligen känsligt kring området vid Umba, där det finns en aktiv ubåts bas, vi får inte ens åka in i byn, för att handla eller ta ut pengar, Någonstans efter vägen stannar han och bjuder på kaffe. Svetlana sitter mestadels i telefonen, och styr med firman, ja eller gud vet vad, hur hon har täckning ja det vet jag ej, det är lite "svävande täckning" säger frank, där det fungerar en dag fungerar det ej nästa. så man kan inte vara säker på att gå till ett ställe och det är täckning där jämt. Vi passerar test och kalibrerings området för ubåtarna, det är tydligen lätt att se om det är verksamhet på gång där, då ligger det alltid ett fiske fartyg i närheten av de 4 stora svarta bojarna ute i havet, denna dag ligger det ingen fiskebåt där de kalibrerar in instrument mm där då de vet djupet mm där bojarna är, får vi förklarat för oss.

 

Ja framåt eftermiddagen svänger vi av "stora vägen" och rör oss genom urgammal tallskog ner mot havet, låga vindpinade tallar som antagligen är flera hundra år. 

Det är tufft där ute vid kusten, så långt Nord Öst, Det tar inte lång stund så ser vi några små stugor, där det upehåller sej ett gäng Ryssar vad jag kan se av nummerplåtarna på deras bilar. Frank stoppar till och växlar några ord, 

Det är hans stugor och Ryssarna har hyrt av honom.

Vi kör runt dem och ner på ljungen mellan havet och stugorna, Ett staket markerar franks mark och han säger att floden är gränsen åt andra hållet, 

 

De backar upp mot några gamla trästolpar som är uppresta som det skulle stått ett tält/tipi där en gång i tiden

IMG_0745.JPG

Där får vi vara, de lastar ut våra saker, och ger sedan sej i väg, hörde något om att skaffa ved till de som hyrde stugorna, vi skulle samla driv ved själv till oss om vi behövde.

Ja lite underligt kändes ju det hela, men vad tusan värre ställen har man hamnat på så, bara att försöka göra en lägerplats där vi vart lämnade.

Men inget att dra runt som tältduk, eller ens vindskydd, och skapa order om att ej ta ris mm från skogen. 

Ja det var bara att lägga upp packningen och börja fundera. 

Jesper hade i alla fall ett litet spritkök, med sej och några små saker att laga mat i , Ett enmans kök typ, Jag hade klokt nog slängt med hans 5 liters rödsprits dunk som vart kvar på flaket när de hastade i från mej vid Finska gränsen, så kaffe och mjukt bröd fick bli en sen lunch. Bäst att äta det brödet först då hårt bröd klarar sej längre

Våran kamp såg inte mycket ut för de undrande Ryssana som nyfiket studerade oss uppifrån stugorna, 

IMG_0747.JPG

IMG_0749.JPG

IMG_0750.JPG

Ja vad fan skall man göra, visst det fanns en slags paviljong med tak och en meter höga väggar som vi fick nyttja om vi behövde. 

Men att flytta in i den kändes inte ok, då Ryssarna redan hade halvt som halvt redan ockuperat den och använde som Skjut station för prick skytte.

Visst de inviterade oss att prov skjuta lite, men stående , med ett gevär jag ej provat tidigare, så vart det inga bullseye direkt, men en samlad träffbild i alla fall, jag ville inte börja skruva och justera deras kikarsikte för att passa mej, så jag tackade och gick tillbaka ner till oss.

 

Så vi bestämde oss för att ta en hike efter kusten och se om vi kunde hitta något nyttigt efter kustlinjen, några ruckel liknade byggnader på andra sidan älven kunde ju innebära skydd eller innehålla något att använda till lägerplatsen,, och det både blåser in och flyter in allt möjligt konstigt efter kusten,

Dock stog det fordon där med, så bäst att kolla först.

IMG_0746.JPG

Lågt vattenstånd i älven gjorde den ganska lätt att vada över, och ja direkt kallt var det förvånade nog inte, bad vänligt till och med.

IMG_0752.JPG

Några med fyrhjulingar hade inga problem att korsa. Det rörde sej ganska mycket fordon där, med tanke på att vi skulle ut i "vildmarken, och detta skulle vara ett av de björn tätaste områdena, Björnarna letade mat på de långa stora ytorna och små sjöarna som kom fram när havet drog sej ut till ebb. detta torr år när det ej fanns just några bär skulle chansen att få se dem vara väldigt bra,

IMG_0753.JPG

Vi hade packat varsin rygga med lite mat, och fyllt upp med vatten. och sådant man bör ha med sej på en vandring på okänd mark.

Då jag var helt övertygad om att Jeep folket ej skulle komma efter några timmar, Som Frank hade uppfattat det som,  så räknade jag med att vi hade gott om tid att utforska och även var tvungen att fixa med något innan natten, så det kunde bli några timmars promenad, och kanske släpande på något tillbaka.

Enligt reseguiden de bifogat och reseplanen, skulle det ta ca 2 till 3 dagar att köra dit vi befann oss efter kustvägarna, och ja det var mycket att kika på efter vägen, så jag antog att Jeepen kravlade sej fram på dem och besökte de ställen som var utmärkta , samt kanske något annat med, innan de de dök upp. de hade ju betalt för det, och själva rese planen.

 

Ja rucklena på andra sidan var uppenbarligen väl använda trots att de nästan ej stog upp och det ej vandrarhem klass - några klasser på dem, Så att plundra dem på vad som fanns där var bara att glömma. sedan visade det sej att framåt kvällen ställde många upp sina bilar där och tältade på platsen.

 

Så vi fortsatte våran sök/plundrings  promenad efter havsbandet. 

Området hade varit föremål för div gruv drift, eller vad man skall kalla det, 

Det fanns kristaller i berget, Ametist  närmare bestämt, 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ametist

 

Spår av utgrävningar både stora och små, samt prov gropar fanns överallt efter kusten, 

IMG_0757.JPG

Att det fanns Ametist , var det inga tvivel om, havet gröper sakta ut berget och över allt såg man den blå/lila färgen på klippor och stenar.

IMG_0774.JPG

Dock var det inte enkelt att gå ända ner vid havet vid flod, så vi fick gå upp och ner efter de branta sidorna i vårt sökande på material eller annat kul att se, vi hoppades hitta någon gruv gång eller liknade, men det var tydligen dagbrott som varit sättet man jobbat med här.

IMG_0759.JPGIMG_0760.JPG

Ja det vart några timmars vandring, men något presennings liknade eller större plats  hittade vi inte, några plåtar som vi noterade vad de låg, utifall det skulle behövas,

Men när havet sakta drog sej tillbaka, hittade jag delar från fiskeredskap, och fick i hop en hel del paracord liknade rep. det kunde jag binda upp "likbåren" med . Den i hop rullbara nät bår jag hade med mej. Så jag använde det som var kvar av Tipin där vi vart avsläppta, till att göra en hängmatta, 

IMG_0862.JPG

Jesper skulle ta sin hängmatta och gå upp i skogen, och hitta några träd, men vi vile inte lämna både packning och mat obevakade hela natten, Det skulle ju finnas så mycket Björn där, dock hade vi inte sett ett ända spår av dem på 6 timmars vandring 

 

Hm det var en lång dag och många foton, jag får nog skriva lite mer om slutet av den och ladda upp foton, bäst att spara detta nu så jag ej behöver skriva och lägga in fotona en gång till .

MVH H.Hansen

  • Like 7
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kväll /natt dag 6

 Eftermiddagen med över 6 timmars promenad, var lite befriande trots att läget var som det blivit. Stora delar av tiden var det bara jag och Jesper på ytan mellan hav och urskogen, samt de lokala Korparna som följde oss nyfiket. De flyttade från stolpe till stolpe eller annan utsikts plats och hände med i många timmar åt båda hållen. Konstigt nog fick vi det till 5 st korpar. de brukar ju leva i par , men alla var i ungefär samma storlek, så att de var ungarna som följde med kändes inte riktigt säkert det med, kanske de hade tolererat att leva så nära varandra.

IMG_0785.JPG

Förutom Ametist gruvorna, så fanns det en del mer att ser på, den eftermiddagen vi gick Väster ut efter kusten.

En klippa i havet, som tydligen var väldigt vacker,. och ja nästan alla fotade, den skulle ligga en halvtimmes promenad bort, men antingen var Ryssarna ena jävlar på att promenera eller så gick vi för sakta, Hur som, det tog nästan 3 timmar att gå dit,

 En bit efter kusten med ganska långa mellan rum, hade det byggt några slags torn, Tror inte de var för fågelskådning. 

IMG_0787.JPG

De var riktigt vindpinade och rangliga nu, Dock ville jag upp och se om jag kunde få något i tele linsen eller kikaren, så vi hade något att gå emot, och om jag så den där klippan i havet, som det stog om överallt och var med på nästan var ända film jag sett från området

Jesper tyckte jag skulle hålla mej på marken, då det ej fanns någon steg liknade sak kvar, men jag kunde inte hålla mej

Men det var värt att kravla sej upp med objektiv och kikare,  Bara att komma upp ca 3-4 meter eller så från marken gav en fin överblick.

Hade 2  st objektiv med zoom med mej för det mesta, ett som täckte 17 mm-85 mm.  För närbilder och nära ögats sin normal syn som sägs vara 55 mm .Så lite förstoring på det.,  Samt ett teleobjektiv 70 mm till 300 mm

Spottade en rest av en större  Ametist gruva, som varit lite större än de grävda gångar vi sett tidigare.

IMG_0788.JPG

Samt fick en riktigt fin bild av hur landskapet låg. 

Helt klart användbart till övervakning, eller någon slags fyr någon gång i tiden.

Lite foton från "utsikten"

Väster ut

IMG_0791.JPG
Öster ut

IMG_0794.JPG

IMG_0793.JPG

IMG_0795.JPG

Hade hoppats på att kunna nå/Se fram till en lite by som låg en bit bort, men det var längre än jag trodde,

Ja vi hade i alla fall den större gruvan att kolla och sedan jaga vidare efter materiall och den där klippan i havet

Vi passerade något jag sett som kunde vara en tänkbar källa till vindskydd. men nä det var bara mest skräp kvar allt nyttigt var det redan plundrat på.

Detta var ett skol exempel på hur det såg ut när någon använt en plats, låg det inte gamla däck eller stål skrot, som vajer och i viss mån gamla delar från maskiner.

Så var det Plast, gamla flaskor, konserver, trasigt glas mm, ja det verkar de tycka att det skulle höra hemma där de lämnade det, bara ett av alla för mej lite tragiska, syner på hur de bara gav fullständigt fan i hur de lämnade saker i naturen.

IMG_0798.JPG

Ja till slut kom vi då fram til den "underbara klippan i havet" 

Som tur var vid flod, annars hade det bara varit en sten i stranden skulle jag tro.

IMG_0799.JPG

IMG_0800.JPG

Ja varför folk valfärdades hut vet jag ej, men visst det var den ända formation som stog så ute vid havet så ett viktigt landmärke har det nog varit, nu hade  Måsarna ockuperat klippan

Men när jag gick upp på en höjd ovanför, för att fota, så fick jag äntligen syn på den lilla byn, Det var också ett sådant ställe de helst inte ville att vi skulle åka in till,

IMG_0802.JPG

Dock räkte inte ens tele objektivet till att få några detaljerade foton, funderade på om jag skulle ta en dag till att närma mej det senare, men tyvärr blev det ej av.

 

Vi gick en bit till för att hitta en fin plats vid havet att laga middag vid, 

Men där bodde Tärnorna, 

De som har varit i närheten av ett Tärn näste vet hur de beter sej, och ett par fåglar är väl ok, men när 50 dyker mot skallen på en då, var det bara att kapitulera och vända, och ge oss av från deras revir

Fick faktiskt med på film, när en gick ner och smackade in i skallen på Jesper så det vart blodvite :)

Inte lätt att få ett foto på den vid attackerna, men här en som är på väg att jaga bort mej 

IMG_0816.JPG

Sekunder innan de slog Jesper i skallen, kan se det på att han ej hade något på huvet då och fortfarande ej brydde sej så mycket om dem, Kan säga att det gjorde han sedan  :)

IMG_0819.JPG

 

Nu var havet på väg att dra sej tillbaka så vi kunde smyga efter havs bandet på vägen tillbaka, och hittade en fin plats för en enkel men god måltid, 

Tusan jag kan säga att jag är glad att både jag och Jesper hade en flaska Whisky med oss, och att jag hade några öl kvar det var varmt på dagen, och Jesper såg ut att behöva lite stärkelse i bland i form av den gyllene vätskan.

 

Vi passerade det större dagbrottet från stranden när vi var på väg tillbaka, 

Ser inte mycket ut för värden, men de hade just inga maskiner, så allt hand fraktades i princip bort och hand högs ut, detta för att inte spränga sönder de stenar som hade de fina kristallerna i sej, 

Tusan de måste ha slitit ont här.

IMG_0834.JPGIMG_0835.JPGIMG_0836.JPGIMG_0837.JPG

Någon hade kommit på en jäkligt lurig idé en bit bort från gruvan, De hade lagt upp en flat sten, som ett slags offer altare, ja eller önskebrunn om ni så vill.

Där lämnade dumma turister som vi en slant.

IMG_0853.JPG

Eller offrade något som var ätbart.

IMG_0854.JPGIMG_0855.JPG

Naturligtvis lade vi dit en slant, en Svensk 5 krona av den nya sorten, 

Dock gick vi förbi en gång till med Jeepfolket som också ville se klippan i havet mm, när de kom, och då var alla mynt av högre valörer som 10 och 5 Rubel mynten borta, även min 5 krona, 

Så någon hade satt i system att tömma den på de värdefullare mynten, och låta små skramlet ligga kvar, och där med försäkra sej om att det ständigt kom dit nya slantar ^_^

 

Ja nu på väg tillbaka till våran camp valde vi att gå upp och gå i skogen ungefär halva sträckan, Då det skulle bara så mycket Björn där. och en sett skymten av en eller spår efter dem, så hoppades vi de var i skogen, så  behövde Jesper reka sovplats, 

Måste säga att naturen var väldigt likt våran kustnära natur, med gammal tall som huvud träd, och inslag av någon gran och några löv träd., samt ljung och liknade lågt växande växter på marken.

IMG_0856.JPG

Några spår efter Björn såg vi inte, men en sak var säker , om det fanns mygg och blinningar/broms, på "heden, Så var det inget i jämförelse med skogen.

20 minuter och Jesper höll på bli galen, så bara att söka sej ut mot öppna ytor igen.

Jag vete fan, visst de bet och åt på mej med, men alla timmar med fiske och varandes i skogsmark har nog härdat mej, man kan ju inte göra så mycket åt dem ändå,

När man flugfiskar kan man ej ha myggmedel på händerna till exempel, helst ingenstans, för det räcker med att man slår en mygg på kinden/örat som är insmort, så har man det på händerna, och det sätter lukt och smak på flugan som ej är lockande för fisken.

 

Vi närmade oss campen, och hörde rejäla smällar, fan det där är inte bössan sa jag , låter mer som hagel, men fan vad fort de laddar om.

Vi vandrade ner mot campen och ser att nu har Ryssarna flyttat sej ner nära där vi campar.

Ett bord hade de släpat dit och nu var de 3 st båtarna som de som fiskat använt inne, så de var några fler nu.

De kunde bara åka ut och in vid flod, då det var så lång grunt där.

IMG_0864.JPG

 

Men som sagt de hade annat att roa sej med när de ej fiskade 

IMG_0857.JPG

 

Nyfiken som jag är, kunde jag ej låta bli att gå dit och kolla, ja de var ju i alla fall våra grannar en tid.

Det visade sej att de provade denna skönheten,

Byggd på samma fabrik som kalashnikov. 

Ett hagel gevär, halvautomatiskt, Ja jag kunde ju inte syna det för noga. 

Men 8 skott i magasinet  samt jag tror det gick att ha en i loppet också, och en mantelrörelse så kunde man avfyra skotten i sådan fart som man klarade av att trycka in avtryckaren igen efter ett skott.

IMG_20180712_175116_1.jpg

 

Jag kunde lu inte låta bli att fråga om jag fick se på det, och klart det fick jag. 

När jag vänt och vridit lite på den, och prov siktat för att känna hur del låg och kändes i skytte ställning, så gav de mej ett fullt magasin, och pekade på träbitarna och vatten dunken de ställt upp en bit bort,, otroligt nog sköt de ut över havet och ej rätt in mot land, så någon av dem var skapligt nyckter ;)  

Första skottet sköt jag ca 3 cm under brädan, siktade mitt på,  fick ett rungande buuu, Så nästa tog jag lite höjd, och fick en bra träff och de var överlyckliga. satte resten av skotten och fick jubel, 

De började visa vilken ammo de använde, den jag provat var en enkel kulig variant , typ dumdum, , som var för Björn, dock ej en helt rund kula utan spetsig och med en plast hylsa runt så rotationen kom i gång och den följde med kulan ut ur loppet. allt för att den skulle gå så rakt som möjligt. 

Nästa omgång jag skulle få prova var det 24 st rund kulor i, med ganska hög vikt på, den var för fågel typ tyckte de.

Ja där var det inga problem att träffa plankor och dunk med, och det räckte nog med att ett hagel träffade så flög målet av sin stubbe de ställt upp.

Filmade lite "försiktigt", dock var en del av dem kanske lite väl tankade och tomhylsorna hoppade ej ur som de skulle så filmen blir lite miss visande.

Hm film 2 fick jag ej upp/ EDIT FIXAT, lite handhavande fel, den kastar ej ut patronerna, för mycket vodka är nog orsaken :)

 

 

Naturligtvis, lyckades vi övertala Jesper att prov skuta han med, med mycket gott resultat så efter det var de ordentligt glada,

 

Vi hjäpte till att städa upp hylsor mm och de gick upp till sej och vi till våran träställning.

 

Dock tog det ej lång stund innan han som var mest vänlig, ja eller kanske kunde bäst Engelska ner till oss. 

En flaska med något brun aktigt i, och frågade om vi ville ha Rysk whisky.

Ja vi drack en skål med han och den var väl svälgbar, så vi bjöd han på en hutt ur vårat lilla förråd, 

Vi pratade lite så gick han upp till stugorna, 

Jesper tyckte vi kunde ta oss några till så vi härdade ut mygg mm. och fira att vi var på plats, så vi fortsatte på ryss wirren som han lämnat kvar till oss.

Lite senare kom deras tjejjer ner och funderade om vi ville ha fisk soppa.

De hade fått så mycket fisk att de ej kunde äta upp den, . Ja det tackade vi ej nej till. så upp och fick låna en stor kastrull som hörde till stugorna, den fulde de med fisksoppa, och ja det var bara fisk i den, men den var helt ok, lite bröd till och skölja ner med en av de värdefulla ölen, och vi hade en riktigt trevlig kväll.

 

När det började mörkna och Jeepen ej syntes till. så bestämde vi oss för att förbereda oss för att lägga oss , det hade varit en lång och innehålls rik dag.

Då kom de ner och funderade vart vi skulle bo, vart vårat tält var mm, Jag förklarade hur läget var pekade på min "likbår" och Jesper att han skulle gå ut i skogen med sin hängmatta och sova där mellan två träd. 

De såg helt förtvivlade ut, skall ni bo där, det finns ju både Björn och Järv mm här, och alla insekter, Har ni ingen alkohol heller ????

Men jag sa det går nog bra, och de sa bara var försiktiga och gick upp till sej

Tror de tyckte vi var för nyktra för sådana stolle prov,

 

Nu var det full Ebb och vi passade på att syna "bassängerna som bildades, samt gå ut på den långsträckta stranden, innan vi gjorde kvällen, det var ju ljust länge på kvällarna

 

Här Jesper som rekar för mej om det är fortsatt lång grunt eller om det stupar ner lite så man kan fiska där.

IMG_0869.JPG

 

Lite små kul hur saker kan spela en ett spratt, på avstånd såg det ut som det låg en krokodil och gapade i kvälls solen

IMG_0870.JPG

När man zoomar in så syns det ju tydligt att det är en stock som råkat fastna så när tidvattnet dragit sej undan.

IMG_0873.JPG

Lite småkul att jag fick med den på bild, för när vattnet dragit sej tillbaka efter nästa flod, då var den borta.

IMG_0884.JPG

Annars var det lite fascinerande att uppleva ebb och flod, när det var så lång grunt, vissa vägar till exempel gick det bara att köra på vid ebb, så man fick anpassa sej och tänka lite om man skulle åka tillbaka samma väg

IMG_0875.JPGIMG_0878.JPG

 

 

Ja som sagt nu var denna Långa dag till ända, lite rund under fötterna försvann Jesper in i skogen , och jag ålade in med som en ostkrok i liksäcken.

Nu hade det väl egentligen blivit dag 7. och ingen Jeep.

 

Ja som jag skrev tidigare så blev dag 6 en lång och händelserik dag. 

 

Nu är det bara å vänta och se vad som skall komma hända framöver.

fridens folks H.Hansen

 

 

 

 

 

 

IMG_0871.JPG

IMG_0874.JPG

IMG_0876.JPG

IMG_0877.JPG

  • Like 6
  • Thanks 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser



Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Lägg till en kommentar...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...

×
×
  • Skapa nytt...