Gå till innehåll

Articles

Montera spirafjädrar på en TGB11


Andreas.E
  • https://terrangbil.net/forum/uploads/monthly_08_2012/ccs-1-0-35604600-1344461449.jpg,monthly_08_2012/ccs-1-0-74118000-1344461469.jpg,monthly_08_2012/ccs-1-0-87875600-1344461484.jpg,monthly_08_2012/ccs-1-0-44804500-1344461498.jpg

När jag köpte min tgb11 för ett par år sedan så hade jag kanske 5cm mellan genomslagsgummit och axeln. Efter ganska många träffar och till tider tuff körning så har jag inte mer än 0,5cm, eller ibland så ligger axeln och vilar på gummit. Nu är det tid att beställa fräshare bladfjädrar, men tills dess så skall jag testa med att montera spiralfjädrar som skall hjälpa på det hela.

 

Det första är att få tag på fjädrar som passar. Enligt Daniel.L på vårat forum, så fungerar Volvo 740 bak väldigt bra. Så en liten resa till Biltema blev det. Det första som slår mig när jag har dessa i handen är hur otroligt långa dom är.

 

Först måste man demontera genomslagsgummit som sitter ovanför axeln. Detta kan göras på många olika sätt. Men jag satte en pelardomkraft på bladfjäderpaketet och pressade sedan upp hela ramen. På det sättet fick jag nog med utrymme till att få in en hylsnyckel och spärrhandtag. Skruvarna sitter inte specielt hårt, så det går ganska enkelt. Spärrhandtaget kan man bara använda ett par varv innan den tar imot på själva axeln. Resten av gängorna får man ta för hand.

 

spiral_01.jpg

 

När sedan dessa är bortskruvade så är det tid att tänka på åt vilket håll du önskar montera spiralfjädrarna. Jag monterade mina med den konade ändan upp. Så skärde jag till ett plattjärn som är 8mm tjockt och som passar perfekt inne i den konade delen. Så kommer vi till den delen som jag tycker är otroligt obehagligt. Pressa ihop spiralfjädrar. Jag blir nervös så fort jag tänker på den typen av arbete, och för att få in dessa, så måste du skruva ordentligt. Se till att arbeta försiktigt, och att du tar in lika mycket på varje sida av fjädern.

 

För att fjädern skall ligga gott mot axeln så svetsar jag fast ett rör som passar perfekt in i fjädren. Denna är inte specielt hög, max 2cm. Men nog för att fjädern inte glider ur plats när man är ute och flexar i terränglådan.

 

spiral_02.jpg

 

Så är det tid att få på plats själva fjädern. Sedan den är i press, så gäller det att göra denna delen väldigt försiktigt. När den sitter där den skall, så börjar jag släppa lite på trycket så att den sakta hamnar på riktig plats. Nu är det bara att fästa toppen med hjälp av plattjärnet. När den sitter ordentligt, så släppte jag sakta trycket på pelardomkraften. Så där. Nu sitter allt som det skall.

 

spiral_03.jpg

 

När jag startade hade jag 105cm från marken till underkanten på framskärmen. Alltså rätt över hjulet. Efter att fjädrarna kommit på plats så ökande denna till 109cm. Nu är det igentligen inte så viktigt att få bilen högre, utan göra gången i terrängen mjukare. Jag har sparat allt material jag plockade bort, så att det enkelt går att återställa bilen till orginalskick.

 

Allt på plats, och bilen vilar på fjädrarna

spiral_04.jpg

 

Epilog

Då har jag varit ute och testat fjädrarna. Inte i terränglådan, men på vägar. Fjädrarna ser inte ut att påverka egenskaperna på vägen negativt. Kurvtagning går lika bra som tidigare, och känns faktiskt bra mycket bättre nu. Bilen kränger inte lika mycket

 

Att ta sig över fartgupp var tidigare ganska jobbigt. Nu glider 11:an rätt över utan några genomslag eller hopp. Det hela gungar bara till och färden blir väldigt mjuk och fin (riktigt nog inte någon stor fart.)

 

Totalt sätt, så känns det nu som om man sitter i en god lastbilsstol, och ett tungt fordon med luftfjädrar. Så återstår det att se hur det hela fungerar i terränglådan.

 

Ansvar

Denna artikeln är publiserad av Terrängbil.net. Artikeln är inte ett facit på korrekt vekstadshantering eller utfört arbete. Alla eventuella fel eller problem som kan komma uppstå när du följer artikeln kan inte belastas Terrängbil.net, ej heller artikelförfattaren.


Användar Respons

Rekommenderade kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Lägg till en kommentar...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...

×
×
  • Skapa nytt...