Med min vinsch köpte jag en fäst plåt från leverantören. Efter ganska mycket tankearbete bestämde jag mig för att besöka Biltema för att köpa en till monteringsplåt. När jag sedan bestämde mig för hur jag önskade monteringen så kom vinkelslipen fram.
Den ena monteringsplåten kapade jag av på längden så att den inte blev bredare än själva vinschen och passade ner mellan monteringsbalkarna till kofångaren. Bakgrunden är att jag vill att denna skall gå ner på baksidan så att belastningen på kofångaren inte bara hamnar i överkant, och att man på det sättet minskar chansen för vridning av infästningen. Efter detta punktade jag fast monteringsplåten så att den ligger 1cm över kofångaren och vilar i framkant på bogseringsöglan och sedan går ner på baksidan. Den andra monteringsplåten kapades lika lång som den första och punktades på ovansidan av den första plåten.
Sedan lyfte jag av hela konstruktionen och V-svetsade alla skarvar mellan dom två plåtarna så att det blir en hel konstruktion. När detta var klart borrade jag nya monterings/fäst hål för vinschen som går igenom båda plåtarna. Vinschen blir på det sättet inte skruvad i själva kofångaren utan denna får behålla hela sin styrka utan hål i sig. När plåtarna var färdig svetsade punktade jag fast den på kofångaren (denna hade jag monterat av bilen för att göra arbetet lättare) När jag fått den riktiga höjden så startar arbetet med att svetsa. Även här gäller det att svetsen bränner riktigt att du får materialet att smälta ihop. Framkanten på monteringsplåtarna svetsades fast i bogseringsöglan så att man får extra hållfasthet. Jag har alltså inte valt att kapa av bogseringsöglan utan använder denna när jag vinschar med dubbel lina.
På sidorna av monteringsplåten monterade jag två vinkelstag som skall fördela belastningen och eventuellt vrid av monteringsplåten ner till framkanten på kofångaren. När jag var nöjd med svetsfogarna var det tid för att måla hela konstruktionen. Först två lager med rostskydd, grundning, och sedan två lager med kronans grönfärg. Kofångare med vinschfäste monterades tillbaka på terrängbilen och vinschen blev placerad i konstruktionen.
Det sista som kommer på plats är strömmen. Pluss går hela vägen från batteriet och fram till vinschen via en egen huvudströmbrytare. Minus går också direkt till batteriet. Den trådlösa kontrollenheten monterades på baksidan av vinschen och på grillen till terrängbilen. Denna ger mig en räckvid på ca 15m och reagerar snabbt på in eller ut skicka av vinschvajern.
Epilog
Nu har det gått ett halv år sedan jag monterade vinschen. Jag har vinschat mig själv två gånger och slutat räkna alla gånger jag har vinschat andra. Men sån är det när man har vinsch, och det är lika roligt, om inte mer, att vinscha andra i skogen. Jag har inte haft några problem med vinschen eller fästet, allt ser ut att fungera väldigt bra. Det tyngsta jag har vinschat är en lastbil på 6.5ton som stog med tre axlar i luften, då blev det med dubbel vajer, och det hela slutade med att lastbilen till slutt stog på fast mark. Det enda jag har problem med är att vinschen suger väldigt mycket ström. Hela 300 amp på enkel lina och med full belastning, som regel är detta inget att bekymra sig över då man sällan vinschar så tungt eller länge. Men när våren och värmen kommer så kommer jag att montera en kraftigare generator och kanske egna batterier till vinschen.
Rekommenderade kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.