Gå till innehåll

Articles

Oljebyte på terrängbil 11/13/20


Andreas.E
  • https://terrangbil.net/forum/uploads/monthly_08_2012/ccs-1-0-61970500-1344462147.jpg,monthly_08_2012/ccs-1-0-02507900-1344462164.jpg,monthly_08_2012/ccs-1-0-68507900-1344462175.jpg,monthly_08_2012/ccs-1-0-42800200-1344462192.jpg,monthly_08_2012/ccs-1-0-46054200-1344462205.jpg

Olika typer av oljor

Det finns en uppsjö av alternativer när man kommer till vilken typ av olja man skall ha in i en terängbil. Temat har diskuterats friskt på dom flesta forumen som finns på internet, och dom flesta av oss har inte blivit klokare av den grunden. Under varje rubrik presenterar jag vilken olja som skall vara i orginal ut ifrån ”Vårdsystem 80 – M7782-005860” publiserad av FMV 2002. Inom parantes kan du se vad jag har hällt i min 11:a, och följer du med på Terrängbil.net så kommer du garanterat höra om det fungerade eller inte inom ett par år, eller mindre.

 

Det mesta av oljan som jag tappade ut min 11:a såg riktigt bra ut. Från växellådan var det nog så mycket spån som samlats på pluggen, så den blir att hålla ett litet öga på. Värre såg det ut i axelväxeln fram. När jag tappade ur olja ur både axelväxeln och höger hjulväxel så kom det ut oboy. Färgen var ganska lik så som min mor blandade mjölk och oboy när jag var liten. 1 t-sked oboy och ett stort glas mjölk.

 

När jag sedan var igenom samtliga gummislangar som löper till framaxeln så var det en avluftningslang som var helt avskalad. Har en väldigt stark misstanke att vattnet som kom in under djupdykningarna på Trandum, kom just den vägen.

 

Olja_vaxellada_fyll_01.jpg

 

Fördelningslådan

Beskrivning: Både fördelningslåda och växellåda är enkla att komma till. Vill du ha en mer komfortabel arbetsställning så kan du montera av plåten som är på golvet i passagerarutrymmet, men detta är inte nödvändigt för att byta oljan.

Oljetyp: 5W/40 Syntetisk (Biltema 5W/40 Syntetisk)

Mängd/Volym: 1,3 Liter

 

Olja_vaxellada_tap_01.jpg

 

Växellådan

Beskrivning: Oljepluggarna sitter gärna ordentligt. Påför lite WD-40 eller tillsvarande, och låt det verka över natten. Personligen använder jag inte skiftnyckel till att lossa pluggarna, då pluggarna snabbt blir runda. Vanliga hylsor ur din verktygslåda passar på både fördelning och växellådan.

Oljetyp: Motorolja 5W/40 Syntetisk (Biltema 5W/40 Syntetisk)

Mängd/Volym: 1,2 Liter

 

Olja_styrvaxel_01.jpg

 

Styrväxel

Beskrivning: För att komma till påfyllningshålet så lyfter du på gummitätningen som sitter rundt rattstången. Önskar du mer utrymme så är det bara att skruva bort hela plåten som sitter rundt. Ringnyckel 12 passar perfekt rundt skallen på pluggen.

Oljetyp: Transmissionsolja 80W/140 (Biltema 80W/90)

Mängd/Volym: 0,5 Liter

 

Olja_axelvaxel_01.jpg

 

Axelhus/Diffrentialer

Beskrivning: På min 11:a är det absolut helt omöjligt att få loss avtappningspluggarna. Så den enda möjligheten för mig är att använda ett oljesug och suga upp absolut all olja ur axelhuset.

 

Oljetyp: Transmissionsolja 80W/140 (Biltema 80W/90)

Mängd/Volym: 1,5 Liter

 

Olja_hjulvaxel_01.jpg

 

Hjulväxlar

Beskrivning: Det är här det största arbetet kommer. För att göra ett bra arbete är du nästan tvungen att ta av hjulen på bilen. Detta då avtappningpluggen sitter på undersida ner mot fälgkanten. Med hjulen på blir det fort väldigt grisigt, och inte minst kan det vara svårt att få lossat pluggarna. När du ändå har hjulen av så kan du passa på att checka hur bromsbanden ser ut.

 

Oljetyp: 5W/40 Syntetisk (Biltema 5W/40 Syntetisk)

Mängd/Volym: 0,3 Liter fram / 0,4 Liter bak.

 

Denna artikeln är publiserad av Terrängbil.net. Artikeln är inte ett facit på korrekt vekstadshantering eller utfört arbete. Alla eventuella fel eller problem som kan komma uppstå när du följer artikeln kan inte belastas Terrängbil.net, ej heller artikelförfattaren


Användar Respons

Rekommenderade kommentarer

Tipsar om att fixa en rörtång eller nått kraftigt verktyg och se till att få lös fastsittande oljepluggar (på fyrkantsskallarna då - diff & portal), varefter man svetsar på en stadig mutter för att underlätta i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser



Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Lägg till en kommentar...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...

×
×
  • Skapa nytt...