Gå till innehåll

Articles

Så här bytte jag avgassystem på en TGB11


Andreas.E
  • https://terrangbil.net/forum/uploads/monthly_08_2012/ccs-1-0-49371000-1344462905.jpg,monthly_08_2012/ccs-1-0-16174000-1344462911.jpg

Avgassystemet såg lite skamfilat ut redan när jag köpte bilen, men har alltså fungerat i över ett år. När jag i efterkant ser över systemet så är det ingetligen bara övergången mellan ljuddämparna som har rostat sönder, men jag bestämde mig ändå för att byta hela systemet. Det är ju alltid en möjlighet att svetsa i ordning dom gamla ljuddämparna, och ha dessa i reserv.

 

Demontering

Först delade jag systemet vid flänsen som är precis innan flexislangen upp mot grenröret. Inte ovanligt var det omöjligt att skruva loss skruvarna, även efter en halv flaska WD-40 och en natts vilande. Så till slut kom vinkelslipen fram och 1-2-3 så var den saken löst. Så skruvade jag ur skruven som håller själva ljuddämparna, efter detta kom systemet ganska så fint ner.

 

Nu startade jakten på nya ljuddämpare. Lättare sagt än gjort. Hos Biltema var bakre ljuddämparen till Volvo 164 slut. Reste till Torshov Bilrekvisita på Strømmen för att höra om dessa har det liggande, men nej. Fick tips om att allt jag söker garanterat finns hos Svendsen Eksos på Lørnskog. Hos Svendsen fick jag strålande service, men ack. Några dämpare hade dom inte på lager, men detta kunde allt beställas. När Biltema som trots namnet ”Bil” i namnet totalt saknar rördelar (Men får det lov att vara en Coca Cola under tiden du väntar?) fortsatte därmed färden till Mekonomen där rör, böjar och klammor inhandlades.

 

Som smått stressad familjefar åke jag tillbaka till hemmet och packade ut det jag handlat, och precis då ringer mobilen. - Hej det är från Svendsen eksos. Dina ljuddämpare har kommit. Är det möjligt tänkte jag. Det var ju faktiskt bara tre timmar sedan jag var i butiken, och dom beställde ju trots allt från en återförsäljare. Imponerande måste jag säga. Klockan 08:00 nästa dag, hängde jag på dörrlåset hos Svendsen. Två ljuddämpare gick på 1230,- Nok... huuuhaaa. Det är garanterat är billigare hos Biltema, om nu dessa hade haft på lager vill säga.

 

Montering

Så nu är det bara att kavla upp skjortan och börja arbeta. Orginal så sitter det en lång och en kort ljuddämpare på terrängbilen, men detta verkar vara helt omöjligt att få tag på. Så jag hade två långa som skulle in på samma plats, och allt skall till slut passa så att det bara är att koppla på flexiröret. Samtliga skruvar till banden som håller ljuddämparen i hållaren hade ju rostat så det inte fanns några kanter kvar. Skruvar och muttrar fick kapas, men mycket försiktigt sedan jag inte vill skära igenom banden som håller dämparna på plats. Dom nya dämparna sattes på plats och måttades in så att jag kunde kapa ett mellanrör. Mellanröret plasserade, tillsammans med monteringspasta för att få det helt tätt. Banden skruvades fast. Själva gaffeln som skall fästa ljuddämparna mot ramen modifiserades för att flytta fram hela annordningen, samt en smula ut från ramen. Detta för att få bättre plats med rören som skall gå upp till grenröret. Från flexiröret och fram till första dämparen använde jag två stycken 90graders böjar. Efter lite måttande och kapande samt på med pasta så satt allt på plats. Innan jag började hade jag igentligen tänkt att montera ett helt orginal system och dra ut röret på vänster sida. Men under tiden som jag arbetade fick jag mer lust att redusera mängden som hänger ner under bilen. Så nu går avgasröret ut på höger sida.

 

Epilog

En smula försiktighet kan vara på sin plats när man skall ta loss avgassystemet från flexröret. Givetvis går det att köpa ett nytt, men är den du har okej, så är det inget hinder att behålla den. Det enda som jag måste ändra på för att hänga upp det nya systemet var ett gummi på högersida som inte längre gick att använda. Så det blev ett nytt hål i golvet. Det gamla rengjordes och fick en ”dummy” skruv monterad, och tillslut lite underredsmassa på skallen.

 

Så vad kostade allt detta då? Priset landade på 1500,- Nok, och då står ljuddämparna för det mesta. Får du tag på dämpare hos Biltema sjunker priset kraftigt. När allt var på plats tog monteringen under en timma, inkluderat lite svetsarbete för att göra en ny upphängning för gummit.

 

Nu låter min terrängbil 11:a så som den skall låta, eller faktiskt lite bättre. Det är lite mer orrrr i dom nya dämparna. Systemet är idag monterat med klammor, nästa dags prosjekt är att montera ner systemet och helsvetsa så att jag kan redusera antalet klammor till två stycken. En vid flexiröret och ett för upphängsningen i gummit.

 

Avgas_01.jpg

 

Avgas_02.jpg

 

Detta är inte ett facit på hur man monterat eller bygger ett avgassystem för en Terrängbil 11/13/20, men det fungerade bra för mig. Ej heller kan författaren eller Terrängbil.net hållas ansvarig vid fel på monterat avgassystem, eller motor.


Användar Respons

Rekommenderade kommentarer



Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Lägg till en kommentar...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...

×
×
  • Skapa nytt...