Gå till innehåll

Articles

Bakgrund och konstruktion - Scanias TGB 30/40


Andreas.E

Under 1964 började man vid FMV diskutera en ny terrängbil för att fylla försvarets behov. 1969 skrevs kontrakt med Scania om provbilar. Efter omfattande tester under sommar och vinter började bilarna levereras 1975. Komforten sågs till att den blev efter civila standards.

 

Bilarna byggdes för att köras i mycket oländig terräng som upp till 60% stigning och 40% sidlutning med full last. med en frigångshöjd på 40 cm möjliggjordes att man kunde klättra över 60 cm diagonala hinder och vada i 80 cm djupt vatten. Växellådan består av en 6-stegad automatlåda med möjlighet till maxhastighet på upp till 80 km/h.

 

Två versioner levererades till Försvarsmakten:

 

- Tgb 30

Tgb 30 var 2-axlig och försedd med en 6-cylindrig D11-motor på 229 hk och kunde lasta 4,5 ton.

 

 

- Tgb 40

Tgb 40 var en specialversion för dragning av artilleripjäser med tre axlar och 300 hk, samma motor som tgb 30 men försedd med turbo. med en lastkapacitet på 8,5 ton. Tgb 45 är en version av Tgb 40 som har något högre totalvikt

 

Totalt levererades 2700 st Tgb 30/40 och beräknas vara kvar i tjänst fram till år 2020.


Användar Respons

Rekommenderade kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Lägg till en kommentar...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...

×
×
  • Skapa nytt...