Gå till innehåll
  • poster
    28
  • kommentarer
    22
  • visningar
    85 110

Nu börjar det bli dags för vinter service och fixa inför besiktningen

H.Hansen

489 visningar

Ja så var de planerade träffarna och körningarna klar för denna höst, Om inte finnskogsfolket hör av sej vill säga.

Så det börjar bli dags att se över bilen ordentligt,

Ett relä till torkarmotorn gav upp under helgens körning, Nu hade jag sådan tur att det hade en sort 5 stifts 24 v relä hemma på swedol, det växlande, 10/20 A , det är det som sitter där lågfarts reläet sitter, längst till vänster på relä bryggan,

Så i går plockade jag i detta och stoppade i ett bättre begagnat till högfarten,

Det gjorde susen, Nästa vecka får de in det andra reläet, och jag skall byta ut alla gamla mot nya, då de har kronglat lite till och från,

Klart har de suttit i sedan 75-80 så har de nog gjort sitt ;) .

Såg även att gummibälgen på främre kardarnen har fått en spricka, så ett nytt sådan inhandlades hos Morgan.

Dock glömdes knutkorsen då jag var på biltema här om dagen, lika bra att byta dem när jag ändå river ner kardanen. Hade roligare saker att komma i håg att köpa :D

En Saftblandare/Blixtljus 12-24V Led har inskaffats, och skall på, då jag inte tyckte varningsblinkersen syntes så väl när jag stod efter väg och fixade vid dagsljus eller kymning. Så väntar jag på att de skall få in fler av de "nya" 17 cm 7 tums glasen med H4 lampfattning, vill ha på dem innan besiktingen så, jag kan passa på att ställa in dem där :P

Annars är det väl olje och filter byte i axlar-lådor.portaler samt motor som står på att göra schemat,

En noggrannare tvätt och koll av bromsledningar å slangar samt öppna och göra rent innanför trummor & justera bromsarna inför besiktning och halar väglag, skadar aldrig.

Ny dragning av avgassystemet har delar börjat inhandlats till, lite hänger på vilka/vilken burk jag kommer använda

 

Jo jag testade att jobba mej igenom nedre delen av "gamla slingan" som slutar vid 13 hålet, den som jag fick ge upp innan jag var framme sist, nu gick det bättre jag kom fram och i det omtalade hålet, men sen blev det stopp, upp ur det ville bilen inte utan vinsch hjälp, och med tanke på att det lutade kraftigt så var det nog tryggast att ha vinschen som säkerhet så jag inte sjönk mer på vänster sida, bak vid ändan på flaket var det runt 120-130 cm djup vid tillfället, Så hade jag en stock framför mej som kunde ställa till det och gjorde även så.

Lite foton från det kommer här :)

IMG_20120923_132003_0.jpg

IMG_20120923_132041_0.jpg

IMG_20120923_135407_0.jpg

Så den jobbiga stocken

IMG_20120923_135930_0.jpg

 

Nåja jag kom upp med egen vinsch. bilen var inte så snygg invändigt efter jag klättrat in och ut genom höger dörren ett antal gånger med leriga skor och lerig jag.

Skönt med block så man kan styra lite vart man vill ha draget, och sedan bara lossa det och vinscha vidare ^_^



0 Kommentarer


Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu
×