Gå till innehåll
  • poster
    28
  • kommentarer
    22
  • visningar
    85 084

Skruvar helgen i slutet av Oktober

H.Hansen

759 visningar

Ja så var denna helg nästa över, har förmidagen på söndag att skruva på innan jag kör tillbaka min dotter.

Jaha vad har hänt då. inte mycket :mellow:

Fredags morgon åkte vi till garaget, och där stog traktor grävaren med frontplåten nere. Så i stället för att lyfta av flak mm, vart jag involverad i att leta delar och försöka hitta på kablar och annat som skulle gå till "tredjefunktion" knappen på spaken till front lastaren. en öppningsbar skopa skulle kopplas på och sättas fart på,

Dåligt med utrymme var det gott om,och konstigt nog såg det inte ut som det funnits någon tredjefunktion på den,

men efter en hel del letadande pch pysslande fick vi fram två st fungerande magnetventiler som passade på var sitt block, och lite slangar tillverkades, så var det fart på den öppningsbara skopan eller vad man väljer att ha där.

Efter det ville min dotter sova och ta det lugnt resten av dagen/kvällen. och det var inte lätt att skruva med en 13 kg unge hängandes på ena armen,då hon vägrade stå brevid och kika :P

Ja så vart det lördag, och jag han med att få dit bilen, Som börjat tina fram nu från den lilla värme solen gett den

post-4958-0-75962300-1351367257_thumb.jpg

När jag väl var framme igen efter alla bestyr som det är att ha med en liten en på mekar helg, så stog grävaren där igen, nu med trasig returslang till hydrualiken och jag hade inget lämpligt att lyfta av flaket med :(

Men pressa i nya kors på kardanerna gick ju bra

post-4958-0-66741600-1351367512_thumb.jpg

Nu vet jag att det skall vara ok i alla fall :)

Värre var det med fördelningslådan, när jag väl fått bort den enda kardan jag hade kvar på, och lossat på bromstrumman samt skruvat bort medbringaren, startades bilen upp och den kördes med hög fyra i.

Under och mäta var det ju meningen, men det var uppenbart att axeln var krokig, och jag får byta fördelningslådan, då det är enklare än att riva två lådor och byta axel och annat som kan ha fått sej en smäll :unsure:

Så jag började att plocka i hop verktygen som liten hade dragit runt i halva verkstaden, och gick sedan lös på den fördelningslåda som skall på.

Åtta 13 mm muttrar runt fästet samt de åtta som håller locket där man kan sätta på kraftutaget, och sen den stora 32 mm muttern som håller i hop dreven i lådan, var snart borta. och lådan kunde lyftas av och läggas för syning på golvet

post-4958-0-81145300-1351368091_thumb.jpg

Lite broms detaljer måste plockas över, annars kändes och såg det ok ut

post-4958-0-39842800-1351368179_thumb.jpg

Så även vauumklockans ena del samt membran , då det gapade tomt även där,

Trots brytning - ryckandes och anndra medel hittade jag inge glapp på utgående axel fram heller, visst den var inte rentvättad och fin men det har inte runnit olja från packboxarna varken fram eller bak, så det ser lovande ut.

Ja i morgon söndag blir det några timmar på förmidagen som jag skrev, sen köra 9 mil och lämna min mekar kompis,

Kl 16 ungefär kan jag sätta mej i bilen och köra tillbaka och hoppas de fått tag i en returslang till traktorn.

Så är det bara att tömma de nyfyllda lådorna igen, lyfta av flaket så jag kommer åt bättre, och börja lossa på alla slangar kablar och sedan skruva av lådan.

Hoppas jag hinner med det när jag inte har medhjälparen med :P , sen får jag kamma örona bakåt och lägga på ett kol.

innan måndag kväll skall det sitta en fungerande låda på, kardanerna vara monterade, spindlarna fram fått tillbaka ett eller två av sina chims, et

 

 

 

Men hon måste ha jobbat på bra någonstans, för overallen jag tog med och som hon använt dessa dagar i garaget, gick inte att få ren från olje och fett fläckar, så den får nog stanna här och vara mekar overall nu, Inte värt att visa upp den för hennes mamma :D

Undrar hur badvattnet såg ut efter hennes kvälls bad i kväll :lol:.

post-4958-0-03898200-1351471017_thumb.jpg

 

Nåja det hjälpte att kamma örona bakåt och köra på, Fick lite hjälp av klubbkompisen/grannen, så med gemensamma krafter lyfte vi av de ca 325 kg durk plåt som låg bak på flaket för bättre driv. Å tack vare tryckluften och de underbara verktyg man kan koppla till den :wub: Så var flaket snart lossat och bilen kunde dras ut ur verkstaden för att med traktor lyfta bort flaket. samma traktor knuffade in bilen igen,

post-4958-0-81572900-1351471384_thumb.jpg

Nu kunde vi stå och jobba i stället för att krypa under, samt använda "traversen" som lyfthjälp. Lådorna var ju av vid motor skiftet för ett år sedan, så det gick fort när man visst vilka storlekar på det var på bult skallarna och vad som måste lossas.

inte ens hastigets mätarvajern ställde till med bekymmer :)

Nu var lådan snart på golvet och vissa saker plockades över. lite rengörning av anläggnings ytor och på med packning på tub, lyfta på plats och bulta i hop igen gick så fort att jag nästan inte ens han med att tänka på fotografering. med en gubbe på vadera sida satt snart allt på plats igen. lite justering av slaglängden av membranet till framhjuls driften, och fylla med ny olja, så kunde den riktiga mek hjälpen ta kväller ;)

 

Jag fortsatte med kardarn montering och städa upp lite efter oss.

Nu är det bara handbroms monteringen och den sista kardanen kvar.

IMG_20121029_134814_0.jpg

Ja några foton blev det, nu är det sova på schemat och upp med tuppen för fortsatt verksamhet, Hm det är ju mitt i natten ju :P

 

IMG_20121028_215916_0.jpg

 

Ok nu gick bilen utan vibrationer eller andra oljud,

 

Ok det vart inte den dag jag lovade att fingrarna skulle fungera igen, men i dag gör dom det :) så nu kan jag samman fatta vad som hänt. Innan jag tar en ny sväng i garaget i morgon lördag och söndag.

 

Jo handbroms belägena hade släppt på en av backarna, så jag fick låna nya och skicka mina på renovering,

Det var snart i hop plockat och jag justerade den undre inställningen, och testade mot trumman tills det vart ok, spände sedan upp vajern, så nu tar den på fjärde kuggen, skönt att de är ok i alla fall.

Det var en hel dels skillnad på att justera rätt på de undre justeringarna, än att ställa dem lite så det såg bra ut, och det kommer slita jämnare på belägen

Lite pilligt att få dit pinnarna och spänn brickorna när man samtidigt måste hålla in backarna och hålla emot sprinten bak på broms skölden, men en liten flat svets tång som knipte i hop och låste spännbrickorna vid montering,, kan vara ett litet tipps :P

 

Ja så var det till att plocka i sär spindlarna fram och stoppa tillbaka en eller två chims brickor.

Med rejäla mutter maskiner gick det smidigt.

Denna gång hissade jag upp hela fram axeln och tog båda sidor så jag kunde känna att det inte vart för hårt eller för mycket glapp

IMG_20121029_134700_0.jpg

Sedan var det bara att skruva bort de undre locken och ta mutter maskinen och lossa på 24 mm muttern som håller i hop det hela, ruska ut konan, göra rent och lägga på chims, för att dra åt och kolla om det vart bra.

IMG_20121029_134726_0.jpg

Ja så lika på andra sidan, när minimalt med glapp fanns och bilen vart lite mer lättstyrd var det ok :)

Passade på att inspektera damaskerna från en av de som säljer ny fina. som nu suttit ett tag och de såg fortfarande fina ut.

Inget kosmetiskt tvättande och upp smörjande, bara kalla sanningen

IMG_20121029_134746_0.jpg

 

Så i hop med allt igen, och nästa steg var att byta ut fläkt bladen till kylfläkten.

Det var ju lite bökigt att få ut det hela, när det hela tiden rasade grus och lera från strumpan och annat jag inte kommit åt att tvätta.

Då man ändå måste plocka bort axeln från vattenpumpen passade jag på att trä dit två nya remmar till drivningen av det hela, så det går lätt och fort att byta om de skulle gå av. Ett tipps till alla som skall lossa på fläkt och axel av någon anledning :P

Jag mätte upp inre måttet på ringen på fästet som fläkt bladen går i, fick det till 36,6 plus minus några mm om den är skev, vilket min var så den fick jag ta och smida tillbaka med en kulhammare :huh:, men skillnaden på ljud på en hel fläkt mot en med trasig vinge märktes gott. Klart en el hade varit optimalt, och står på önskelistan ;) Nu har jag ju en tom ram att montera den emot :)

 

Broms trummorna fram plockades av , allt rengjordes och backarna justerades när trummorna kom på igen, så nu är den biten avklarad. bara fyra trummor till att plocka bort och rengöra samt göra en justering på bak ^_^

 

Lite lull lull han jag med, Knappen till belysningen på takbågen har hängt och dinglat bak vid fönstret på sidan bakom föraren, den är av samma sort och färg som helljus brytaren på panelen, nu fick jag äntligen tummen ur och drog längre kablar så de räckte fram till panelen och brytaren hamnade mellan den för halvljus automatiken och den blå som man slår på om man vill kunna använda hel ljuset, jag får märka upp den nya så man inte tar miste på det två. :unsure:

 

Så var det detta med att när skåpet sätts på blir det i vägen för belysningen bakåt, som då får vinklas rakt ut åt sidorna.

Två platta små LED lampor har in skaffats, med dimfunktion inbyggd i, så två plus kablat drogs och klammades från säkrings plinten i hytten och efter ramen ända bak, en som gör att de lyser max, och en för dim funktion till när man själv vistas bakom och står uppställd för camping eller så. extra kabel för att dra till en brytare i hytten har jag naturligt vis lämnat.

Det kommer även bli en tjuv till dimmer funktionen från skåpet, så man slipper klättra in i hytten för att få lyse bakom skåpet :)

 

Att göra i helgen

 

Ja så var det där förargliga med att jag glömde en väldigt viktig mutter i växelådan :angry: .Nåja den drev då hela tiden så drevet har inte lossnat från axeln, och det skall bara vara att öppna luckan för kraftutaget och sätta dit den samt dra åt, Jo ett olje byte blir det ju, men det skadar nog inte när lådan legat några år med olja i, nu har jag hunnit skölja runt oljan lite i den och något gammalt elände kanske har släppt.

 

Rengöra och justera bromsarna bak.

Skruva dit LED lamporna och koppla in dem samt sätta en brytare till dem.

Lasta på skåpet, skruva i hop vatten slangarna och sätta i det andra extra 24 v ström backuppen i skåpet, struntar i 12 v, har ju det på omvandlaren och12 v till 220 v kan jag ta från ett batteri, till det lilla som krävs för att ladda kamera batterina

Det blir alltså 2 X 24 v i skåpet + de som sitter på bilen, det borde räcka för att driva webasto värmaren och kyl under nätterna.

Sen den vanliga packningen som man behöver för en 5 dagar tur i vildmarken.

Mat och massor av extra bensin.

 

Jag uppdaterar väl efter helgen och sedan på bloggen när vi är hemma från fem dagars turen

Tror ni det skall bli trevligt att få ut och rulla i fem dygn :D

Fridens folk



0 Kommentarer


Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu
×