Gå till innehåll
  • poster
    28
  • kommentarer
    22
  • visningar
    85 113

Finnskogsturen 2012. Del 2

H.Hansen

1 190 visningar

Ja så steg solen sakta upp över den lilla tjärnen som vi camperade vid. Webasto värmaren hade gått nästan hela natten i skåpet, de två 24 V batteri paketen hade gjort sitt jobb utmärkt, vi hade gott om ström kvar, ändå var bilens batterier inte inkopplade, och framför allt motorn var varm och go,

Å det behövdes nog denna morgon, Carl kom klättrandes ner från sitt tak tält och kollade temeraturen, den visade minus sju grader

Av erfarenhet såvet jag att temeraturen brukar det sjunka några grader just som det gryr en klar morgon, så lite kallare hade det nog varit, Tjärnen som när det mörknade kvällen innan låg nästan helt öppen var nu helt igen frusen, ja ingen is som man testade att gå på, men det säger lite om nattens kyla.

Det är bara att beundra Carl som sovit utan värme i tältet den natten, I kojan hade det eldats ordentligt så även de var uppe tidigt, Utvilade och redo för frukost, Kaffe kokades och hälldes på termos och vi packade snart i hop för att dra vidare. det gällde att ta vara på de ljusa timmarna. Som ni ser stod inte solen högt och vi hade redan hunnit rulla en bit.

PB090057.jpg

Planen för dagen var bland annat att leta oss fram genom småvägarna mot Bogen och en plats som är lite speciell, nämligen Rattahokyrkan.

Det är en stenformation ute i skogen som ser ut som en kyrka. Enligt folkmun och vissa mer tillförlitliga källor säger de att den även använts till just kyrka, innan de fick egen kyrka i trakten.

Detta är kopierat från Riksantikvarieämbetet

"Description:Plats med tradition, bestående av en ca 20 m l (NV-SÖ) och 7 m brbergsklyfta. Den N sidan består av en ca 10 m l slät bergvägg ochS sidan utgörs av två st stenblock, ca 6 m h. Kyrkorummet sluttarmot NV och är beväxt med ett flertal granar. I terrängen omkringfinns spridda större stenblock. Platsen anses ha använts somkyrka då socknen saknade sådan. Det SÖ blocket anses ha tjänatsom predikstol. Rattaho anses betyda säljbråten. OBS. Fritexterna är inte kvalitetssäkrade. Information kan saknas eller vara felaktig."

Det är inte jag som stavat fel denna gång, det har de klarat så bra själv :P. http://www.europeana...1630F3B895.html

 

 

Nu var vädret så bra man bara kan tänka sej, Sol,ca tre minusgrader, helt vindstilla.

Skulle själv kalla det julkortsväder, för det var riktigt grannt ute

Så vad göra när vi stannade för att beundra den fina naturen, Jo dags att försöka få till ändå ett panorama foto. Lite trevligt när man kan sätta i hop 3 st bilder till en

PB090061.jpg

 

Ja det vart ungefär samma foto som jonas lade ut,men här ser man hur bilden skulle ha sett ut, den över är lite mer rak och utdragen

PB090060.jpg

Men som jag skrev vi tog vara på den ljusa tiden av dygnet och körde snart vidare

Ett julkort var jag ju tvungen att ha, så vid en damm hittade jag denna gran att fota, inget att ha i vardagsrummet, men fin ändå

PB090071.jpg

Nu blev vägarna snart mindre igen :) och roligare enligt mej

De fanns dock med på GPSen så helt borta var vi som inte visste vart vi skulle inte.

PB090073.jpg

PB090075.jpg

 

I bland var det lite otäckt, för allt vatten som kommit under sommaren och hösten hade dragit med sej kanterna på vägarna, och det vart små ras och delar av vägen såg ut som en ravin, Något som inte alls var så roligt när det var ordentliga sluttningar vid vägkanten ,+ slingrigt och halt, man fick hålla sej till den övre sidan av vägen för att inte köra ner i ett sådant hål å riskera välta ut i slänterna.

Ja ni ser inget sådant hål på bilden, den visar bara att det fanns slänter som visserligen gav oss fin utsilk, när hålen kom höll vi i ratten :D

PB090078.jpg

Men när vi sedan kom ut på civiliserade vägar igen, grinade oturen oss i ansiktet

Jag hade innan jag lämnade Skänninge, tänkt att lägga i en kopplingvajer, för det var den ända vajern som man inte klara sej utan längre sträckor. Och jag tror nästan att det var enbart på grund av att jag glömde den som just kopplingsvajern på Bjarnes bil gav upp där vi inte kunde skaka fram en direkt eller under dagen :(

Nu var det ingen vältrafikerad väg så vi fick kunde kolla vart skadan var någonstans utan att riskera få benen avkörda

PB090081.jpg

Det hittade vi snart och det var det klassiska uppe vid pedalen :angry:

Jag fick plocka fram verktygslådan och börja rota efter något som kunde rädda situationen, Renskin var utmärkt att ha när man skulle ligga eller sitta på knä och skruva på den snöiga vägen

PB090082.jpg

Många kockar = dålig soppa eller vad brukar man säga, men så var det inte i detta fall, flera goda lösningar kom fram vart efter vi hittade bra att ha saker i mitt skåp.

Lösningen då, jo en kabelsko storlek 35 kvadrat två st slangklammor att fästa kabelskon i det avkortade höljet, "vi var tvungen att kapa det för att komma åt den fransiga änden på vajern" så en batterisko för minuspolen

Kabelskon klämdes alltså fast mot höljet med de två slangklammorna, de fick agera stopp av höljet, sen pilla kennet dit batteriskon på pedalen och jag spände upp vajern och fäste den i batteriskon.

PB090086.jpg

Ja det funkade fint som provisorisk lagning :) Skulle vara intressant att veta hur länge det håller. men han byter nog till en annan vajer så fort han kan :P,

Ok detta tog ändå lite värdefull tid av oss och vi var alla enig i att det inte var lönt att varken köra vidare med denna lagning på småvägar och vidare in i obyggden till Norge som tydligen var vår nästa läger plats.

Så Rattahokyrkan får stå kvar på platser som skall besökas och vi tog en avstickare hem mot Bjarnes hem,

 

Nu var denna "genväg" till Bjarna inte i bästa skick och det var nära att det gick riktigt illa ändå en gång,

Vägen var väldigt spårig och nu även hal, så de fick ett kast med 11a bilen och körde i diket, nu studsade de upp på vägen igen och var på väg över och ner på andra sidan, och som ni såg på tidigare foton, så förstår ni kanske att ur de slänterna studsar man inte upp igen B)

Turen och skicklighet räddade dem och de klarade sej, men det vart flera sladdar och ordentliga backar där handbromsen för min del användes samt sexhjulsdrift och hög ettan när det gick utför, man fick verkligen köra efter samma växel ner som upp.

Och hålla avstånden vart ändå viktigare men ändå alltid ha koll på att bilen bakom var med.

 

Väl framme hos Bjarne plockades en av godbitarna fram, Japp det fanns att välja på, men mer om dem kan jag lägga ut i galleriet senare, det som startades upp var en Amerikansk M6a med Multifuel motorn = häll i vad brännbar vätska du har och kör :D

PB090092.jpg

Speciellt liten är de ju inte heller. och det behövs nog en genomgång innan man tar den och kör i väg med första gången själv.Det fanns lite reglage att vrida å dra på ;)

PB090096.jpg

 

Vi flyttade över packning och fylld på med mer ved ganska fort, då vi nu var sen även för ta oss till lägerlatsen,

Så hade nog Bjarne sina speciella vägar som vi skulle köra efter för att få med oss lite ställen att besöka fast rutten ändrats så oväntat

Ja vägarna blev då mindre och mindre en vart efter och helt utan något som talade om att vi passerat gränsen mellan Sverige-Norge så dök det upp Norska väg skyltar

PB090109.jpg

Något som slog mej då och även förut är att i Sverige när de varnar för kurvig väg brukar det stå en sträcka, men inte i Norge Där sätter de bara upp en skylt :P

Antar att det säger något om standarden på vägarna :D Det är bara att räkna med krokig väg tills man är ute ur Norge igen :wacko:

EEE HMM HOST

 

Nåväl vi jagade på mot en by som heter Svullrya och han i tid innan butiken där stängde.

Parkerade våra fordon lite bakom så de fick plats, något som lockade byns barn dit med stora ögon och glada miner.

PB090111.jpg

Naturligtvis ville Norskarna handla lite gosaker "hemifrån" så även jag, och i den trevliga butiken hade de verkligen lite av varje,

En äkta "lanthandel" där det fanns allt från mat till kläder,verktyg och annat nödvändigt, som det krävs flera butiker i normala fall för att man skall hitta det som behövs för dagsbehovet

PB090112.jpg

När vi avklarat inhandling var det inte långt till lägerplatsen, som låg fint vid älven och framför folkparken där i Svullrya.

Denna natt var det fler som skulle tälta, så vi hjälptes åt att hinna få upp tältet innan mörkret kom smygandes.

PB090120.jpg

PB090122.jpg

Ett svenskt militär tält av lite ovanligare modell med en fin kamin till och faktiskt dragkjedja vid ingången, riktigt modernt

 

Snön skottades ur och golvet täcktes av en press

PB090125.jpg

PB090126.jpg

Sen var det bara att börja elda i kaminen så vi kunde laga och äta våra läckerheter i värmen i tältet

Ja vi lyxade till det och eldade även utanför, det fanns ju en bil som hade plats för lite extra ved med nu :P

PB090128.jpg

Naturligtvis såg vi massor av saker och ställen efter vägen, speciellt en massa finntorp och hus i olika prisklasser, helt otroligt att många av de gamla torpen som ofta tyvärr står mer eller mindre öde är i sådant bra skick än i dag. Stilarna på de "rikemans villor " vi såg varierade, när man trodde att man sett det finaste så dök det snart upp ett annat ändå finare eller pampigare

På timmerstorleken på en del av husen stog det klart att det var nog skogspatroner som byggt den en gång, då de inte hade sparat på storleken på stockarna

Denna kväll satt vi uppe och myste i tältet medans det föll en blandning av regn och snö, som smattrandes på duken.

PB090154.jpg

Å som en Göterborgare skulle sagt, det var ett gäng GOA gubbar som var samlade där

Trotts lite missöden hade vi det trevligt och inga sura miner syntes.

PB090152.jpg

Även denna händelse rika dag var snart över

Jag tycker nog att jag pressat in en del foton, men det går bara inte att få med allt och mycket lämnas åt sidan med hänsyn till de som äger fordon och annat vi kikade på.

 

Jag avslutar för denna dag här och tar upp resterande i del 3 <_>



1 Kommentar


Rekommendera Kommentarer

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu
×