Gå till innehåll

H.Hansen's Blog

  • poster
    28
  • kommentarer
    22
  • visningar
    87 546

From: Äntligen en 13 även för mej


H.Hansen

958 visningar

Har i tanken att det skall bli här jag dammar av gamla inlägg om min 13 bil, och dens fortsatta liv och leverne.

Jag skall försöka återställa lite foton och lägga in de som saknas, samt fylla på med nya.

 

Det hela startade med en blöt midsommar 2010, där dåvarande ägare slängde ur sej att bilen var till salu för enligt mej en både rimlig och billig slant. Jag var inte själv närvarande, men vänners öron spetsades, de visst ju att min blöta dröm var en 13 bil.

Jag hade vid tillfället en Volvo valp som jag hade fixat med i ett antal år,samt en höjd och snyggt motiv målad Jeep Cherokee.

Cherokeen agerade som min ordinarie bil. men när jag fick telefon samtalet om 13 bilen var inte valet svårt. SÄLJ SÄLJ SÄLJ.

Så jag åkte över till 13 bils ägaren och avhandlade pris och datum för hämtande samt betalning. sen var det bara att kasta ut foton mm på blocket och sälja Cherokeen, som jag trodde jag skulle få såld först och det skulle bli grundplåten till 13 bilen.

Nu hade jag tydligen rätt prisbild, för samtalen strömmade in och Jeepen gick till örebro. Med slantar i handen åkte jag över och avgjorde affären innan den avtalade tiden.

Men då jag nu var utan både privat bil och slantar till en sådan, så fick även valpen motvilligt säljas, den hamnade några mil från Linköping. och den nya ägaren tog tag i lackering mm av den, så det kändes ok att lämna i från sej den gamla trotjänaren.

 

I och med detta startades tråden "Äntligen en 13 även för mej" den 25 juli 2010.

Och jag skall börja med att återskapa de viktigaste händelserna och planerna här

 

Ja så efter många års suktande och längtande blev det av smile.gif

En 13 är inhandlad och står så fint uppe vid verkstaden och väntar på nya damasker. Det blev en 1314 A med karosseri kod 60 på, fortfarande reggad för C körkort

Ett i mina ögon fint ex, Där verkstads handboken var komplett.

Enligt denna handbok hade de bytt hastighetsmätare vid 531 mil 19940921, så har den totalt gått runda tal 1590 mil nu när den står uppe vid verkstaden

Har stått förådsuppstäld 1983-01-01 i volvo Alingsås

ny servad och ny rost skydsbehanldlad för att 1988-05-17 tagis fram för

om konservering enligt MVIF och framtagen 1994-01-24 för bruk igen

Sjukt över servad då de gjort det varje år oavsett mil tal

Mer positivt är att det redan sitter rostfria burkar till avgasystemet på den

Däckena är i bra skick hittade en lite torrspricka på ett av bogie däckena, men det löser väl sej med tiden, kommer nog fortsätta köra med trelleborgare på den och sådana går ju att få tag i beg till skapliga priser

 

Nåja

nu är det dags att fixa det som blivit med den under privat ägo några

lampor som är trasiga en slang till spolarvätskebehållaren ett par nya

damasker skall bytas och sättas på. slangar till vakuum mm skall ses

över, inte för att de läker nu men de är gamla och lite spruckna.

kofångaren bak har fått sej en smäll, kapa räta svetsa och fixa tilll,

så skall skåpet lyftas på och den köras till besiktning.

Invändigt är den väldigt fin, en ur städning efter bonn som ägt den så blir den nästan som ny igen

 

Ja

vad det blir för planer sen är inte riktigt klara, men ett flak så jag

kan köra både grejor och eventuellt bilar på är väll en tanke ett mindre

skåp typ TGB 30 eller om det är 40 skåp skulle göra sej lämpligt på bak

då det då även blir en hel del flak kvar. passar utmärkt om man vrider

de 90 grader inte lika högt som orginal skåpet bra mycket smalare och en hel del

lättare. så det passar bättre för min framtida skogs körning. Såg det på Bilen Erik "Admin här" sålde till Trond och det såg mycket bra ut

 

Men om någon har en helkaross som står i vägen hämtar jag den gärna

 

Ja en bild på skaplesen utan skåp som den stog när vi hämtaden under lördags kvällen kanske skulle vara på sin plats.

Inte så upphetsande än men vi får väl se vad som händer smile.gif

31375615.jpg

 

2012-08-14. Nu var inte detta hela sanningen, Jag fick inte med skåpet, Utan den var ramren med enbart kod 60 fästet på.

Bilen hade genomgått ursprungskontroll och registrerings besiktning, men aldrig en kontroll besiktning. Så förutsättningarna ändrades lite redan från början. men det kommer jag till senare

 

 

Source: Äntligen en 13 även för mej

0 Kommentarer


Rekommenderade kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa

Gäst
Lägg till en kommentar...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...