Gå till innehåll

All aktivitet

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Idag
  2. 18 åring första bilen, okunskap japp helt klart
  3. sdt

    Valpen min

    Då var vintern räddad! Jag har länge gått och funderat på motorbyte i valpen och nu är en donatorbil inhandlad. Min tanke från början har varit en dieselmotor, men istället har en S40 2.0T inhandlats för ändamålet. Det kommer bli tajt och ev. får jag modifiera insuget och generatorfästet för att få ner alltihop i det något för trånga motorutrymmet, men det ska gå. Tanken är att den ska passas ihop med en M46-låda med hjälp av en adapterplatta. Anledningen till att jag köpte en hel bil är att jag då kan ta allt som jag behöver till motorbytet (motorn, generator, AC, servopump, ecu mm.). Inte för att ACn ska användas just nu men det kan vara bra för framtiden Dessutom behöver jag en hel del annat från bilen. Framsätena ska hamna som baksäten i valpen så att båda ungarna ska kunna hänga med. Jag kommer förmodligen ta värmepaketet. Och sen har jag även beställt bromsskivor så jag kommer kolla om jag kan använda oken från S40n till konverteringen. När jag nu var ute och tog bilderna på motorn och låste upp bilen slår det mig att jag kanske ska ta även centrallåset. Det hade ju onekligen varit najs med c-lås på valpen. Stora planer...vi får se vad som blir gjort och vad som inte blir det...det kommer förmodligen bli en hektisk vinter... Ordningen ligger i nuläget som följer, men kan komma att ändras Steg 1 Slakta donatorn och göra mig av med resterna Konvertera till bromsskivor Byta motor och värmepaket Montera S40 framsäten bak i valpen Steg 2 (Om tid, ork och intresse finns) Servostyrning AC Centrallås
  4. Svana

    Vad har ni gjort idag då?

    Hansen>> Kul att ni såg ut att ha toppenväder och att dottern börjat bli så stor nu. Hon ser stolt ut att få vara på äventyr med pappa. Sune>> Härligt med stödben till kranbygget på Unimogen. Hoppas hinna förbi och spana i veckan.
  5. Igår
  6. sdt

    Min "nye" RATGB 1112A

    Nu tycker jag det är dags för en uppdatering här. Hur går det, är bilen körbar och blir det träff till sommaren 2019?
  7. Sune

    Vad har ni gjort idag då?

    Idag hämtade jag ett av stödbenen som jag fått, hade nog gått att få in 2st i Volvon men jag hämtar nog dom andra med en lämpligare bil .. (Och ja, har ett spännband längre bak )
  8. Ja denna skoda rs som brann upp försökte dom inte ens få ut pengar för det var så uppenbart tydligen vad som startat branden samt att hela bilen brann ut så dom körde den på skroten bara utan att ens försöka få ut någon försäkring
  9. Biljudsbyggen som man hållt på med i 20 år är regeln en automatsäkring eller smältsäkring så nära B+ det bara går.. annars kan du sluta betala för brandförsäkring.. Det är det första man kollar i en eldhärjad ungdomsbil.. den andra som kollas är väl bedrägeri bevisen.
  10. Du har väl en 350A knivsäkring bredvid orginalmonterade huvudströmbrytaren? Om inte så skaffar du en sån hållare.. går att ha ännu kraftigare säkring om man behöver i denna. Jag har båda wincharna och all startström går igenom denna, och det har funkat hittills. Dock har jag aldrig kört båda wincharna samtidigt förstås.. *edit: vet inte hur kass jag är men du hann ju få 100 likadana svar före mig..
  11. Normalt på "vanliga" bilar har man ju ingen säkring på startmotor/generator kretsen utan säkringarna dyker ju upp först mot övriga förbrukare. Förbrukare som drar mer ström är ju då i regel styrda över relän då knappar o brytare har svårt att hantera större strömmar samt skulle kräva längre ledningar med tjockare area vilket man snålar in på så mycket det går. (kostnad / vikt osv) Och då är det i regel i slutändan just kabelarean man sätter säkringen efter för om tex torkarmotorn kortsluts/börjar gå så tungt och vill ha mera ström än den i regel förbrukar så ska inte kabeln till den bli så varm att den börja brinna och starta en bilbrand. Säkringen ska lösa ut innan kabeln blir för het. Och jo jag har en 24v tgb Tycker du ska montera en lämplig säkring om du drar en tjockare kabel till just winch för skulle det bli någon skada och det blir kortslutning är det skönt att ha någon form av säkring. (en arbetskolegas sons bil brann nyligen upp just pga avsaknad av säkring vid dragning av tjock kabel till dunka dunka baslådan och förstärkare i skuffen) Skulle inte ha hänt om han satt lämplig säkring vid batteriet
  12. Tumregeln är att dimensionera efter "svagaste" punkten (kabel, strömbrytare, relä tec), men inte mer än högsta behovet. Just startkretsen har kort utnyttjandetid och man kan hänga på järsgårn (det kostar spänningsfall vid #svårstartat#), dock ligger nog brinntiden för bilsäkringar kortare tid än minut? På en vanlig diazed i hemmet så kan man köra dubbla strömmen i en timme, jag har inte koll på utlösningskarakteristik för bilsäkringar...
  13. Sune

    Fix med Unimog 406

    Som tidigare nämnts så är det ingen jättefart just nu men dock har ett till fäste kommit på plats..
  14. Det var en stadig rackare. Är din Tgb 24v? Jag tror jag fimpar den idén och säkrar endast vinschen. Man kanske kan va 350A som princip med batteifrånskiljare och ta en sån här? https://www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/batelektricitet/strombrytare/huvudbrytare-650036/ Ganska billig för att tåla 350A.
  15. Sitter väll en originalsäkring på 200amp på min i allafall. Fast den kanske var vid nato uttaget...bakom batterina... Minns inte riktigt får gå ut och kolla. Sen är väll tumregeln att säkringen ska dimensioneras för den kabel area man har och inte förbrukaren
  16. Senaste veckan
  17. Inte samma som kvibergs får ingen rätsida kring oljan alls.. scania rekomemderade bara att vara försiktig med oljeval med tanke på synk och övrig mässing. Så får nog bli en rak 80-90w utan hypoidtillsats
  18. TGB

    Bandvagn 206 köpes

    Önskar köpa en bandvagn Hägglunds BV 206, både bensin och diesel är intressant. Helst så original som möjligt och gärna i grundutförande, dvs med bakre vagn för medåkande, men övriga vagnar kan vara intressant det med. Även en defekt vagn är intressant. Ring eller pm o7o-268134sju Med vänlig hälsning Martin
  19. H.Hansen

    Vad har ni gjort idag då?

    Uppe i ottan i dag med, Kokar kaffe och fyller termos, Har dryga 50 mil att tugga med M6an i dag, + lastning av TGB motor i Olerum, Skulle ha åkt i går, men lasthjälp av motorn saknades, Man kastar inte upp en B30 på ett 120 cm högt flak själv. Sedan har det börjat smaka kakel/tegel i mun senaste tiden, så jag kände mej inte 100 när jag var klar med vad som lämnats på min lott här på gården i går. och fixat utvecklings samtal med dottern på skolan. Gårds herren ute på tur igen, och då lägger han in anländande av ej svensk språkiga byggare som behöver både material och viss hänvisning. På det sjuka hästar som vi har här nu och mitt i lammning. med vad det innebär då det blir frånfälle på tackor i bland, och man får agera mjökmor åt lammen med, samt att vi har kört fullt med traktorer på gärdena, Ja så skall kyckling stallet skötas också Där av kakel/tegel smaken i mun tror jag. Lill drängen och Gårds herrens barn håller ställningarna med djuren när jag är borta, Bulgarana, ja de får jag ta på språk app på distans. Bättre att köra i dag fast jag skulle hellre rullat upp kvälls tid, i går. Tror jag skall hinna med att plocka ur en motor ur en TGB och möjligen få i en innan jag väntas hem kl 07 Måndags morgon då jag tydligen skall köra en traktor till 600 timmars service samt almän översyn. Sedan hem och pussla i hop något spännade, med militär anknytning, mer kan jag ej säga om det nu Ja och försöka hålla mej undan Gårds herren så jag hinner med lite av mitt med , Tror jag skall lägga prio på det. Har en 4 dagars tur med M6an inplanerad med dottern till höstlovet, som måste göras lite förberedelse inför med Ja vi var och "övade" förra helgen på Torpön i Sjön Sommen, Öva fiske och tålamod, samt camping, Tror det är dags för kaminen bak nu om Brittsommaren ger sej, men nu var det som vanligt styggt varmt under patient täcket, Helt sjukt vad varma de är. Helgen camp. om man glömmer OboÝ Ja då får man avstå sin choklad ranson och försöka koka på den åt dottern på morgonen, bättre än OboÝ enligt henne blev det i alla fall. Ja öva fiske blev det ju också, och fixa trassel för min del Mat och disk mm hamnar naturligtvis på min lott även det än, Hoppas hon fixar något av det på nästa tur, lite disk borde hon fixa eller hur Ja mer exotiskt blev det inte Fridens folks, ha en bra helg
  20. En fråga, tänkte sätta en säkring vid batteriet som tar all 24 volt. Vinschen är på 2700watt / 24 volt = 112 ampere. Är startströmmen högre än 112A när man trycker på startknappen? Eller är den så kortvarig att den inte hinner bränna säkringen? Tänkte sätta dit en 150A ANL säkring och efter den två separata batterifrånskiljare, en för vinsch och en för resten. Vilken ampere måste batterifrånskiljaren tåla där kraften till startmotorn passerar?
  21. sdt

    Valpen min

    Det har du ju rätt i. Toe-vinkeln har jag inte kollat så det borde jag såklart göra. I detta fallet försvann dock problemen helt med däckbytet. Jag tror att däcken som satt på var så torrspruckna att de var ovala. Dessutom rejält obalanserade. Har varit uppe i närmare 100 utan några som helst problem med de nya däcken. Styrdämparen var slut, satt löst och monterades därför bort helt. Verkar inte som att den behövs i nuläget.
  22. såg det, på Bärhjulen så har dom skrivit Drivhjul
  23. Drivhjul står på aktionen å är bärhjul på bilden
  24. https://www.klaravik.se/auction/product/2st-drivhjul-tillbandvagn-hagglunds-bv206/
  25. Johannes.. mitt första tips. Öppna winchen.. dra åt alla lösa skruvar. Andra tipset.. Svetsa ihop smatterkopplingen som sitter i mitten inne i trumman.. den kan börja slitas och tappa dragkraften. Och passa på att byta/fylla mer fett i planetväxellådan. Sen går hon i evighet!
  26. Det är nån kina historia, den heter ”offroad” på kartongen, vi var ett gäng forumkamrater som gjorde ett gemensamt kina köp för några år sedan.
  1. Ladda in mer aktivitet
×