Jump to content

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Today
  2. Detta är fränt men knappast en B30E konvertering
  3. Har du däcken kvar? Pris på dem ?
  4. Grävmaskinen lyser med sin frånvaro. Så någon el ej inkopplad. Nya grannen håller på att flytta in. Hoppas hon inte behöver förvarings utrymme. Nu är jag i båda lokalerna så det börjar bli rörigt. Jag funderar på att handgräva ner över min gräsmatta och lägga den på marken resten av biten så länge. Jag måste ha ström för att börja med valparna. Funderat på att sälja dem. Men jag samlar på mej mer delar. Så det ser ut att gå åt andra hållet. Och ärligt jag har de nog helst kvar. Även om det kommer ta tid att fixa till dem. Ja en hel och förhoppningsvis en rullande ram med drivlina. Ändå en kaross är snart på väg hem. Den skall jag kapa plåt av. Som är bättre än den jag har. Typ ekonomi plåt . Så jag slipper tillverka varje del. Men jag har några akuta saker på M6AN att fixa innan Västervik om en månad. Så de får vänta lite till.
  5. Her er en eller to. Men kommer du ikke forbi så er det for langt væk. Sende er ikke rigtig noget. Mvh Henrik Eket, Nv Skåne
  6. Yesterday
  7. Hej! Söker ett påfyllningsrör till TGB 13 0736-42272fem
  8. Finns det inte en gul tgb 13 som görs om och tävlar i typ trophy Truck ? Fast den kanske hade turbo också? Minns inte riktigt men kommer ihåg att den såg ut att gå riktigt bra. Om man söker på youtube kanske den kommer upp...... Letade lite fort och hittade denna men det är ingen motorbild med där vad jag såg när jag skummade igenom... Men har för mig det fanns en längre film samt provkörning av bilen när den var nybyggd...
  9. Last week
  10. Känn på trumman hörde med bekant som sålt min maskin och just den var bland de sista svenska numera är asko tjekiskt tillverkat ev med bättre kvalité vem vet, det räcker att det kan läsa toleransen när de programmerar svarven. Puppe känn på trumman vist lite glapp kommer att finns det är ju vanliga två vanliga kullager och inte dubbla koniska lager som fram på bilen . Och så klart kan man fuska vilket jag tänkt göra på min maskin , eftersom det verkar vara det bakre längs ut på axeln som är fel tolerans på, (ev är det gjort på flit för snabbare montering), men det finns ju lim man låser lager cylinderfoder mm med, nu vill jag inte låsa min så den aldrig går att lagerbyta i framtiden så då får det bli maskinen liggande ner, remhjulet bort och lite bromsrengöring och 2-3 droppar gänglås på axeln som får rinna ner och låsa fast lagret på axeln.
  11. Jag kör ju med m47 låda men med c202 gamla m45 drev bromsbussade och olja för att få det att synka som en ny bil är knepigt, volvo själva hade problem just när m47 kom och körde då atf men tog sen fram en egen specialare som är som liknade gamal hederlig vxl mineral, den heter volvo std 97038 och till senare lådor har den ett artikelnummer högre, googlar man upp spec data på oljor ser man att volvos spec olja för växelådor har i flytbarhet vid 40 grader runt 60 och vid 100 runt 10 detta är viktigt massor av oljor finns, har själv nyligen kört Motul Gearbox 80W-90 mineral vilket ger sliten låda väldigt tyst gång men tar några mil innan den synkar riktigt men håller rätt sae tal vilket inte säger allt . Tittar man på flytbarheten finner man vid 40c har den 164 och vid 100 har den 21 dvs vid kallkörning tredubbelt smärre flytbarhet och då även problem för synkning, och vid 100 grader äntligen ner mot spec för vad en kall volvo m låda behöver för att synka enkelt så man inte sliter synkringar och drev i onödan. Man kan inte lita på sae talen på moderna oljor som är "super" oljor, för trög flytbarhet ger varmare gång mer slitage mm , googlade igenom div oljor och fann att just volvo specen följer även andra märkens växelådor , hittade en olja som ligger rätt så bra i spec för äldre typ av synkringar, den gav något mer transljud(sliten bottenstock) men synkade väldigt fint vavoline med spec just volvo 97308 W75-80 flytbarhet 47 och 8,5 men fler finns så köp inte för dyr olja det blir bara jobbigare för lådorna och högre flytbarhet ger också varmare gång. Så tipset för tex m45 som c202 har är att har man synkproblem kolla upp flytbarheten på oljan, den kan vara för tjock för synkringarnas fina räffling för att kunna trängas undan och då bromsar ringen inte upp drevet vid växling .Quality: API GL-4 / Volvo standard 1273,08 transmission oil 97308Viscosity: SAE 75WDensity @ 15°C/59°F: 885kg/m³Oil base: Multigrade, synthetic basePourpoint: -48°C/-54°FFlashpoint: 212°C/414°FKinematic viscosity @ 40°C/104°F: 67.8mm²/sKinematic viscosity @ 100°C/212°F: 10.5mm²/s1161 745:Quality: API GL-4 / Volvo transmission oil MTF 97309 / WSS-M2C200-C3Viscosity: SAE 75W-80Density @ 15°C / 59°F: 841kg/m³Oil base: Fully syntheticPourpoint: -60°C / -76°FFlashpoint: 230°C / 446°FKinematic viscosity @ 40°C/104°F: 59.8mm²/sKinematic viscosity @ 100°C/212°F: 10.1mm²/s
  12. Prova här: http://www.real4x4forums.com/PinzgauerBBS/viewforum.php?f=2 Tro jag sett en tråd om Fuel injection ngn gång.
  13. Långt tillbaka i tiden fanns det bilder mm på en som gjort det. Tyvärr försvann det när Pix Box helt oförvarnande släckte ner och alla foton försvann. Minns jag ej fel tog den som gjort inlägget bort det hela då det blev meningslöst utan foton. Vet ej om vederbörande är aktiv här i dags läget, Men det skall gå, så om du genomför detta lägg gärna bilderna direkt på forumet så det som hände då ej händer igen. Hoppas verkligen du får svar från någon som gjort det Lycka till Mvh H.Hansen
  14. Ja min är det. Den du ser är väldigt snarlik, fast av ett exklusivare märke, och kostar det dubbla. Vi var 2 gubbar som sov i tältet , ja så min hund Happy alias Mr Withe också naturligtvis
  15. Fixade till en tvättmaskin med div mindre fel för att ha den medans jag rev ner vår vanliga, plockade en trumma från skroten med maskin med mindre lagerglapp tänkte flytta hela enheten över men ville först se hur konstruktionen ser ut och varför dessa vibrationsfel. Skärmande dålig kvalité på marknadens bästa maskiner lagom efter något år när garantin är ute är axeln uppsliten. Kan bara gissa hur illa axeln ser ut i den jag tänkte flytta över lagren till, vilket så klart är meningslöst när trumman axel orsakar vibrationerna.
  16. Hej, Är det någon här som konverterat till insprutning från en 164E modell?
  17. Ni har det bra där uppe i Värmland här nere i småland leder vi nog nederbördsligan i år, tom badvattnet håller sig under 20 strecket. Hoppas på sista helgen så ungarna får lite sol detta sommarlov, aldrig åkt båt så lite, men det har blivit desto mer avkopplings turer i bilen istället en fika i camper går ju bra även om regnet smattra på taket.
  18. Hade en trevlig tur i Värmland Vi gjorde ett basläger och utgick från det. Mestadels strålande sol. Bad temp I sjön. Första natten blev det lite kondens inne i tältet. Men jag hade ju allt stängt. Så jag öpnade ventilation i toppen. Och problemet löst. Lite fiske och planering för framtida turer. Och bara umgås och slappa. Ja en riktigt bra helg blev det. Ja någon moln tuss såg vi väl men inget regn och nästan för varmt att sitta i solen när den låg på som bäst. Skönt att få komma ut lite.
  19. Helt rätt jag tolkade att den gick upp och slog i botten dvs full tank.
  20. Om kabelskon på G släppt eller du fått avbrott på kabel från G till givaren tror jag du får det felet.
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...