Gå till innehåll

All aktivitet

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Senaste timmen
  2. sm5vig

    Originalflak till 912 Köpes

    Tack för tipset men dom var borta tyvärr.
  3. Idag
  4. Johan Josefsson

    Allmänt om bv206

    Någon som "behöver lift" så här i samåkningstider
  5. Tjingen

    Generator TGB 11/13

    Biltemas 24 V generator funkar bra efter enklare modifiering av infästningen
  6. Gravander

    Generator TGB 11/13

    Tatanka har... https://www.tatanka.nu/product/generator-24-v-55-amp-ersattning Finns nog billigare alternativ också.
  7. Swedenmaded

    Generator TGB 11/13

    Var hittar jag en ny generator till TGB 11?
  8. H.Hansen

    Däck till 11/13/20

    Här får du ett urval med foton, sedan är det nog import som gäller, har kollat i Sverige men det är dåligt med den storleken https://www.extremeterrain.com/bf-goodrich-mud-terrain-ta-km2xtw.html https://www.google.se/search?q=tiers+37x12,5x16&rlz=1C1XYJR_enSE772SE772&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwi5s4vlyuvbAhXRxaYKHeuCC0IQ7AkIOw&biw=1384&bih=638
  9. Igår
  10. JDW

    Däck till 11/13/20

    Mycket lull lull i början mest för den förare som riskerar att bli skjuten på, men mot slutet även lite utveckling av däck! https://www.darpa.mil/news-events/2018-06-22
  11. eile

    Vad har ni gjort idag då?

    Idag blev det oljebyte och vattenskölj av vattentanken provade även att koppla upp duschen. Passade rätt bra vid backspeglen, tidigare var den invändigt med ett rätt trångt duschskynke man hakade upp precis innan för dörren funkade rätt bra t.om duschat så i centrala Kairo innan jag skulle upp på ambassaden, men vid renoveringen blev det försänkta duschkaret förråds utrymme. Efter tvillingarna lekt camping tjatade de till sig en övernattning, ska bara bli 8+ i natt.
  12. JDW

    Vad har ni gjort idag då?

    GPS (USA), GLONASS (Ry), COMPAS (Kina) o Gallileo (EU) är olika Global navigation satellite system GNSS system om vi ska va petiga. Koordinatsystem finns det en uppsjö av, varav en del ligger väldigt nära o andra tvärtemot
  13. Calletgb22

    Medbringare

    Hej är det någon som har en medbringare till en 722.6 automat
  14. H.Hansen

    Vad har ni gjort idag då?

    Har nog löst problemet med GPS kordinaterna, de har ju ett eget GPS system i Ryssland WIKI GLONASS, (Ryska: ГЛОНАСС; Глобальная навигационная спутниковая система, Globalnaja navigatsionnaja sputnikovaja sistema) är ett globalt satellitnavigeringssystem som ägs och drivs av Ryssland. GLONASS startades som ett sovjetiskt militärt projekt, och den första satellituppskjutningen ägde rum i oktober 1982. Fullt utbyggt innehåller systemet 24 aktiva satelliter samt ett varierande antal reserver. Projektet fick ekonomiska problem i samband med Sovjetunionens sönderfall och fungerade under flera år enbart delvis, men sedan 2011 är det fullt operativt. Numera har det kontrollsegment som övervakar satelliterna monitorstationer också utanför Rysslands gränser, bland annat i Latinamerika. GLONASS har i likhet med GPS och Galileo banor med mycket liten excentricitet,[källa behövs] alltså nästan cirkulära. Vinkeln mot ekvatorplanet (inklinationen) är 64,8 grader, vilket kan jämföras med 55 grader för GPS och 56 grader för Galileo. Detta innebär bland annat att GLONASS-satelliter kan ses i zenit på motsvarande högre breddgrader än de två andra systemen. GLONASS-satelliter har en mindre banhöjd än GPS- och Galileo-satelliter och därigenom också en kortare omloppstid än de nämnda. GLONASS använder referenssystemet PZ90 som skiljer sig en liten aning från WGS-84 som används i GPS. GLONASS har också accepterats av ICAO som system för flygnavigering.
  15. eile

    Vad har ni gjort idag då?

    Kollade kartan och det verkar vara en fin tur. En gång när jag var i Tromsö blev jag tillfrågad om jag vill hänga med till Murmansk men var dum nog och inte åkte med. Hade nog varit sevärt.
  16. Hi, I now fitted my TGB40 with 1400r16 tyres mounted on MAN Kat1 rims. Heavy work but they fitted as a direct swap without any problems. Need to put some miles on them now but my short test drive was good.
  17. Senaste veckan
  18. JDW

    Vad har ni gjort idag då?

    Sambon jobbade långskift så det vart en tur västerut till skogen.Åkte 4WD men Kuga "Växlande väder" så på hemvägen så vart det en sväng förbi Sjöänd Skans, där det tydligen var fortets dag förra helgen. De har en hemsida som inte uppdaterats på några år, nu fanns en del omkullblåsta partytält så det var lite skräpigt Eldställningen för 37mm PV kanon var inte fältmässig.... En bit närmare Lenungen så är vägen förberedd för sprängning..
  19. H.Hansen

    Vad har ni gjort idag då?

    Start i Skänninge så runt 160 mil till ryska gränsen, med 3 övernattningar, Kör över vid Haparanda till Finland, så vidare där mot Rovaniemi, och Salla, där Gränsen är, Sedan ca 20 mil till Kandalaksha, ja ett motell en lite bit utanför staden, Så föler vi kusten i stort sätt på havs stranden till Kolvitsa- Umba-Moceevo, där skall vi köra i utkanten av "öknen" efter havet till Katzomen, Där efter finns ingen väg och en stor flod, sätter stopp för längre färd öster ut, så vi korsar öknen och kör till Varzuga, så leta oss tillbaka till Umba, ; Ja eller en by i närheten, har ej hittat den på kartan än Har bara instruktionerna att ha med bränsle för minst 25 mil offroad Så några diffusa hållpunkter som Khibny Tundra, och Lavozero Tundra så Murmansk, det skall ta ca 8 till 9 dagar att ta oss från Byn Maceevo före Umba som vi ej hittat än och till Murmansk . det blir nog bra, jag tankar upp 400 liter innan det borde räcka till 200 mil landsväg och då till 25 mil offroad innan jag kan tanka igen.
  20. olzon

    Olzons Fordon

    Midsommar, inget dansande kring stången i år. Sambon var ute med häcksaxen och fortsatte på sitt tema #NoMercy för vår övervuxna häck. Själv tog jag tillfället i att byta ut valpens dåliga spegel. Inte riktigt nöjd med infästningen, men kan åtminstone se när jag gör filbyten och kör rondeller nu. Spegeln kom från Swedol. Sedan fäste man upp ryggstöden mot skiljeväggen. Gjorde lite fästen för extra stuv utrymmen och förberedde lite lådor. Samt påbörjade en ny sittbänk, kommer täckas och målas rätt senare. Samt ha en hängande gardin som täcker ev förvarade metallföremål man har hängande på hjulhusets/batteroboxens sida. Nu blir det sill och potatis, sedan blir det ut och spendera kvällen på fälten. Bonden har gris i fälten, så får göra en insats.
  21. eile

    Vad har ni gjort idag då?

    Vilken sträckning är det på turen du planerar?
  22. H.Hansen

    Vad har ni gjort idag då?

    @eile, Nä jag har ett filter på special pumpen i tanken som tar hand om det, vatten i tanken, ja det verkar som de gett fan i att det kan komma det när de byggde bilen, Ja nu har jag inte behövt plocka isär den pumpen helt, så det kan ju finnas något lurigt där i, Annars är det 3 st bränslefilter, Läste någonstans att vid kris , tvätta dem i rödsprit, och blås torr så går den igen, lika så med filtret i tankpumpen, spola med diesel eller rödsprit, blås rent, i med grejorna och kör igen. Känns som en tank man kan blanda allt från spilolja till bensin,fotogen diesel mm inte är så känslig för vad som är i tanken, nu är ju min helt ny rengjord, både ur spolad, ur torkad, ur eldad, sedan har jag tagit torkens feta dammsugare och låtit den jobba i botten medans jag ruskat och vridit på tankskrället, de är helt blank och fin invändigt, Sedan bara ren diesel i, Känns som det borde räcka, hoppas på att få köpa ett fat renad hydrual olja och späda i på Rysslands turen, Bränsle får man inte ta med in i fat, men olja står det inget om, behöver ju inte säga att jag skall ha det i bränsletanken, kan vara en gåva till "frank" guiden Men jag tror banne mej de har bättre diesel i Ryssland på Kola än vad vi har här. känns som den skall klara lite jävligare förhållanden, och vatten i den där, nä det går inte då skulle varända lastbil stå vintertid, de stänger ju inte av dem i stället. värre om motorn blir kall tydligen.
  23. eile

    Vad har ni gjort idag då?

    På koniska plugg dvs utan bricka kletar jag på lite blåsilicon i gängan när de dras dit, dels tätar det men det blir även lättare att lossa nästa gång. Ska serva över campern för gotland tur och retur ska skjutsa frun dit och hon vill prompt åka i den. Servicen blir bara oljebyte och filter första riktiga sen motorn sist plockades igenom kam bytet mm, får väl även tömma smutskoppen/fällan vid tanken och fångar upp ev avlagringar och dieselalger. Rostfria fasta vattentanken ska även få skvalpa runt några fyllningar så den blir fräsch. @Hansen har du någon smutsfälla vid tanken på din. Bra att ha där direkt i anslutning till tanken istället för att skiten vandra vidare i ledningarna. Den jag har på min är samma som brukar sitta på villapannorna, modellen med genomskinlig glas/plast kopp, har plockat ut filtret, smuts vatten mm trillar ändå ner i botten på koppen så det syns väl när det är dags för tömning.
  24. Wingflyer

    Vad har ni gjort idag då?

    Du ger dig aldrig Hasse, kul som vanligt att läsa Livat på landet! Själv har jag inte tagit i ett grönt fordon sedan Skånes Fagerhult första maj. Omgivningen vägrar fatta att jag är pensionär och det dräller in nya jobb i verkstan hela tiden trots att jag protesterar vilt. Enda trösten är väl att det kommer in lite pengar men vafan ska jag ha dom till när jag aldrig är ledig? Angående dina kopparbrickor så går det utmärkt att återanvända de du har. Trä upp dom på en bit ståltråd och glödga försiktigt med gasol eller gassvets. När lågan blir grönaktig är det klart och de ska då direkt kylas i vatten. De blir mjuka så du kan böja dom med fingrarna. Detta kan upprepas hur många gånger som helst, men de töjer sig lite varje gång man drar åt och och till slut blir diametern för stor. Så här gör man med kopparbrickorna till flygtändstift och det fungerar som sagt utmärkt... Trevlig midsommar alla!!
  25. H.Hansen

    Vad har ni gjort idag då?

    Har grejat på här i veckan, Samarbetet med Litauerna har flutit på. Bra det, får öva lite Engelska och det "universella tumstocks språket", som verkar fungera, Tror jag skall ta med en tumstock till Ryssland . Ja en sak är då säker jobba kan de och bra blir det, trots brister i kommunikationen, Jag har fått höra att golvet måste bli bra, annars blir jag tokig, av de som bestämmer här, tror gubbarna fått höra det några gånger med, Kruxet, jag köpte inte det som skall på och har ingen aning om hur det skall appliceras, inte de heller och de som köpte det, ja de vet inte heller, så det har vi dragit ut på i det sista, men i dag kontaktade jag Bremers, för att ta reda på hur det skulle gå till. en bets, ja det är ju egentligen en baggis, men det skall se ut som ägarna vill, ??? hur vill de att det skall se ut ???. sedan skall något vax på, har fått typ 3 olika förklaringar, men jag litar på Bremers, och gör som återförsäljaren tycker, Då ägarna åker bort över midsommar , men gubbarna säger att midsommar är ett Svenskt påhitt och de jobbar så var det till att lösa detta i dag. Nåja jag lyckades få ner de och kolla på ett golv de testat på och ja det vart ok, Dock suger gammal golv i sej olika beroende på hur mycket man gått på ytorna mm, så ut mot väggarna var det lite svårare att få till med utrustningen det hänvisades till. men om de fått göra som vi ville och inte ägarna hade det blivit bättre, så nu gör de resten av golven på sitt sätt, gnida ut betsen med trasor, När ägaren gick sa han om det är något , så ring Hasse, så ringer han mej , och jag ringer min fru. skrattade lite Så gick han, Då flinade en av gubbarna och sa , ja och hans fru ringer Hasse, Fan du har inget lätt jobb du Nu är han en jäkligt hyvens karl, Ja ägaren, så tro inget annat, men i bland har inte chefen rätt trotts att han alltid är chefen Nåja M6an har fått ståt inne i verkstaden och jag hade nästan glömt av det märkliga med dubbla oljepluggar på motorn, men skruvade ur båda, en i taget, väl tomt i den främre ,så kom det ca 5 liter till ur den bakre när jag öppnade den Svårt att hitta anledningen till denna konstruktion, men ja det funkar i alla fall Jag funderade lite på vad Eile skrivit om min lyx extra olja och körde i Esso 20-50 i motorn i stället för Agrol 10-40. Har ju till ett oljebyte till så ja, behövs det fin olja någon gång så är det nog nu.tror det blir tungt på vissa ställen då vi skall upp från havet till 1100 meter. Axlarna och lådorna tar jag i helgen, Ja midsommar var ju ett Svensk påhitt så jag jobbar hela helgen, typ någon slags jour, där jag kan skriva timmar då jag gör något som rör gården, och M6an hör inte dit, men verkstaden är tom så när på att de skall bygga ett kök där, så jag kan vara behjälplig med det om det behövs, Rotatade rätt på hundbenet så jag får loss alla pluggar, huvudsaken jag får bort påfyllningarna, jag får väl suga ur dem om de under axlarna jäklas, och utan nya koppar brickor, känns nästan det bäst, minns ej om det satt sådana eller det bara var att dra åt tills man storknade. Har för mej att på lådorna är det vanliga sex kants muttrar i alla fall, där går det med hydraulic brickor i stället. Så blir det nog en tvätt under för att jag fort skall se leakage, samt lättare kunna krypa och sätta stripes på kablarna till lamporna som visar om diffen är i eller ej samt luft ledningarna till axlarna, vill inte råka slita av de på något olämpligt ställe av en pinne som sticker upp eller liknade. Lite små fix med att sätta på original lampor, samt dra en kabel till backlampor, blir det också, ja 27 mhz radion skall i så det finns att göra, lika bra att dansa på bordet när katten är borta Funderar på back kameran som legat ett år här nu, ja varför inte. Kan ju vara smutt att ha. jag har ju ändå satt in dubbla omvandlare i hytten så en kan driva både 27 Mhz radion och backkameran, Hm allt detta i midsommar helgen, nja ingen tids optimism här, jag får nog ta några timmar i veckan till el fix, Glad midsommar alla Terrängbil.net vänner Å fridens folks
  26. eddi42

    TGB 11 Alu-zink

    Nybesiktigad utan anmärkning godkänd för 6 passagerare. Mätarställning vid besiktning ca. 3000 mil . Fordonet är i mycket gott skick. Vid intresse svara med PM och uppge tfn. nr . och email adress. Bilder och övrig info. muntligen och via email. Fordonet finns i norra Västmanland.
  27. LurK

    Willys Cj2 klon

    Provar en sista gång då jag haft otur med oseriösa skojjare på de kända annonssajterna,säljes mest pga svalnande intresseWillys Cj2 -47a kaross monterad på Suzuki Sj413 4x4 "short wheel base"chassi.Drivlinan är org dvs med fördelningslåda och 5 växlad huvudlåda+frihjulsnav.Weberkonverterad,nästan nya Fedima Extreme däck gått kankse max 5mil.Mb krigargrillNytt är instrument,stolramar,kamrem,vattenpump,tändstift,kablar..Utrustad med spade,yxa,Manillarep och pineapple grenade shifter på fördelningslådans spak(ej skarp granat)Körbar som den står,men finns lite fix.Potent offroadbil,men går bra i terrängen som den är.Ej besiktad/omreggad med Willy karossen.Papper finns naturligtvisIngen Jeep för den kräsne,den är i "Rough" skick,lite bucklig,fula lagningar,lite rost i karossen mm skavankerSätter ett pris på 30000kr varken mer eller mindre,har naturligtvis kostat mer att sätta ihopFörsäljningen gäller under juni annars blir den kvar och undangömd tills rätt dieselmotor dyker upp Ring gärna jag bits inte,pm eller mejl går även bra det medNoll705519753kilokilonovember@gmail.com
  28. H.Hansen

    Olja och fett till våra fordon

    Oj, ja jag har inte kollat priset på ESSO oljan. Det var ju sådant som ej går att köra på våra nya maskiner, då vi måste köpa, just deras olja för garantin, Tyckte 28 kr litern för växellåds oljan var tillräkligt. John Deere till JDn, Case till Casarna, vi har två både tröskan och nya traktorn är just Case, och ja JCBn den tålde väl Agrolen i motor, annars JCB sin olja till den med, Så vi köper bara på dunk nu, det blir inte så mycket, eftersom service ingår fortfarande i alla maskiner, utom JDn, som ändå får sin service hos, John Deere. Den börjar bli gammal, har gått precis över 2000 timmar nu, så jag väntar bara på att den skall bytas med, vi kollade på en Half track Case, i veckan som var, Och byter vi innan JD går för mycket, så blir inbytesvärdet bättre.
  1. Ladda in mer aktivitet
×