Jump to content

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Yesterday
  2. Hmm. det låter som "nåt elektriskt" problem. Du kan ju prova att ta loss den tunnaste kabeln till startmotorn (manöverledare till solenoiden), se om det har nån inverkan. Det skulle (lite långskott här) kunna vara nån sorts temporär överledning i tändlåset eller startknappen, eller inuti solenoiden. Säkerställ att regulatorn är ordentligt jordad. Beroende på hur mycket man lossat och återmonterat elgrejer under årens lopp, kan det alltid uppstå nåt glapp nånstans.
  3. Hej och tack för svar! vad jag kan se så lossnar startmotordrevet från kransen som det ska men själva axeln snurrar ungefär ett halvt varv varje gång laddningslampan tänds. ska ta loss och kolla iaf. det var ju mycket skit i bränslefiltret när jag gjorde rent det. Så mycket möjligt är ju att det åkt med och satt sej i förgasaren. Får bli en rengöring där.
  4. Startmotorn ska inte rotera när den inte används. Det måste nog undersökas närmare. Det verkar som om inte startmotordrevet lossnar ordentligt från startkransen och det måste det göra. Det finns nån form av envägskoppling där, så att inte startmotorn ska drivas av motorn, men den är inte gjord för att vara inblandad hela tiden. Snar insats är nog bra. Troligen är det väl typiskt Volvo en "pre-engaged" startmotor, med solenoid och draglänk till drevet. Det kan vara nåt knas med solenoiden (kärvar) som gör att det inte "släpper" som det ska. Vid laddning ska man kunna mäta upp runt 14 V i systemet, om batteriet är i gott skick, dvs fullt laddat. Kommer inte ihåg hur tomgångssystemet var på de där förgasarna, men du kan ju prova att justera spjällstoppet (stängt läge) och även kolla tomgångsmunstycke. Även en renoverad förgasare kan drabbas av oönskade partiklar här o var. Tror inte att tjuvluft vid spjällaxeln är boven i dramat. Det du beskriver låter rätt mycket som grums i förgasaren nånstans. Det kan ju ha funnits nåt i bränsleledningarna som kom in i den nyrenoverade förgasaren och ställde till det. Jag tror "öppna o titta" är det enda här.
  5. Jag fixade en kopia hos en riktig låssmed, de hade ett ämne på hyllan. Till dörrar fanns det lås men inga nycklar, köpte nya hos Mr Tatanka, snabbt fixat. Är det någon som vet om det är angivet på låsen vilka nycklar som passar?
  6. Jag har en C303:a som är reggad som lätt lastbil med en passagerare, när den tillhörde Försvarsmakten var den registrerad för sex passagerare och det finns platser för det. Min avsikt är att öka antalet tillåtna passagerare till fyra (eller sex?)Jag förstår att för att lyckas med detta måste jag göra en av två saker:Alternativ 1:Ansöka om dispens från transportstyrelsen från kravet på trepunktsbälten på ytterplatserna där bak.Alternativ 2:Montera in trepunktsbälten på ytterplatserna bak. Jag kommer antagligen ta bort de två bakåtvända fällstolarna som sitter där för att få mer plats. det blir alltså totalt fyra passagerare plus förare.Alt. 1 är kanske enklast rent tekniskt men jag skulle ju gärna se att det fanns riktiga bälten till min familj när de sitter där, bänkarna är dessutom ganska spartanska och inget man gärna sitter på i längre stunder.Alt. 2 är mer tilltalande men det finns inga solklara platser att fästa trepuntsbälena på i karossen.Jag har sett att det finns tresitssoffor med integrerade trepunktsbälten på all platser.Min fråga är alltså om det någon här som vet om det bara är att skruva in ett sånt säte eller måste infästningen mot golvet vara typgodkänt för just det fordonet på nåt sätt?
  7. Tack för tipset! Har sprungit runt bland några "låssmeder" (typen som även fixar skor och kemtvätt) men ingen har haft ämnen för de här nycklarna. Beställde ett par uppsättningar direkt!
  8. Lite uppföljning: Nycklarna till dörrarna är den här modellen: https://www.replacementkeys.co.uk/ghe-1000-series-keys.html de har inte alla nummer i sin databas. På min bil hade jag olika nycklar på "bakluckan" och de andra dörrarna, jag fick fota av den befintliga nyckeln och de tillverkade en efter det, dock passade den inte riktigt men jag tog isär låset och anpassade det efter nyckeln med en fil. Tändningsnyckeln är den här: https://www.replacementkeys.co.uk/bosch-e-series-keys.html funkade rakt av... //P
  9. Nu äntligen är det klart ,jag fick ringa till transportstyrelsen då beslutet skulle ta 6-8 veckor. Och jag fick vänta 12 veckor sen tröttnade jag och ringde ,då hade min Bv 202 hamnat i fel "fack". Eftersom jag skrivit att det var en Bv 2023 Ambulansbandvagn så hamnade jag i facket som räddningstjänsten har. Men nu så är det bara åka fritt
  10. Last week
  11. Hej på er! Har nyligen utfört ett motorbyte på en militärsugga. Märkte idag att laddningslampan blinkar i ett och samma tempo när motorn är igång och oavsett gaspådrag. När jag slår på tändningen lyser den konstant som den ska. Vet inte om detta är relaterat men när jag kikade på startmotorn genom inspektionsluckan så roterar axeln(på startmotorn) i takt med att laddningslampan tänds och stannar när den släcks... Mätte upp 12,4v över batteripolerna med motorn på höga varv. Det ska väl ändå vara över 14v om generatorn fungerar som den ska? Jag har även problem med tomgången. Med chokereglaget utdraget har den hygglig tomgång men när spjället står öppet dör den efter 10-20sec. Ger jag minsta gas med chokespjället öppet så börjar den blöddra och vill dö. Förgasaren är renoverad men har en liten läcka vid axeln på gasspjället, det blir lite blött. Drar den tjuvluft där kanske? Tacksam för hjälp :)
  12. stulen från Twitter: Tur att Btema var nära så det gick att bunkra upp de småsaker bland terrängutrustningen som fattades...
  13. Var och hörde ang däckbredder eftersom jag funderar på nytt och har några besiktningar kvar, sticker det utanför så skärmbreddare annars inga begränsningar.
  14. Fick till jobb att kolla upp vad det skulle kosta att köpa kabel , elskåp mm till min "nya Verkstad/garage" Bara kabeln dit skulle kosta 6500 + moms, så skall det till ett el skåp och alla säkringar och jordfelsbrytare samt en elmätare. + elektriker och grävning Det var inte försvarbart bara för att jag skulle få 16 amp dit Jag får lösa det på annat vis, drar en 16 amp nergrävnings klassad kabel dit, sätter bara ett 16 Amp uttag med 220 på locket, så får jag gå med en byggcentral därifrån. Då hamnade det på ca 3500 + moms, så gräver jag med hjullastaren en ränna, eller plöjer ett dike och lägger ner kabeln i, och kopplar in själv, Visst inte lika bra, men det räcker till min svets, kompressorn, och lite annat som belysning, Sätter led ramper i taket i stället för lysrör. får offra ett av utagen på det och ha dem på en vanlig 220 hane, att sätta i byggcentralen. Så slipper jag elmätaren, Det gör ju inte så mycket Nåja ström på gång i alla fall, snart möjligt att börja flytta verkstaden och trixa in Valparna där. Det fina är att när jag gör det själv, kan jag dra med en ledning till övervakning och larm in hem till mej . Det blir nog bra i slutändan
  15. har ett flak till övers. Inga skärmar finns,inte heller nått golv(Trä golv?). men annars så tror jag det är komplett. Pris.. ja du.. Ge ett bud så får vi se. skicka ett pm eller ring på Går att plocka isär. Noll730327570. Kan vara svår att nå på telefon ibland. Mvh Robban
  16. Sverige tillhör EU och certifiering är tydligen mycket kostsamt därför har vissa storlekar märken upphört att finnas här, hörde mig för om tex bf i at version i 315 gick att få in när ändå ett av de lokala däckimport företagen tar in partier men eu böterna om det uppdagas var för höga, nästa steg är väl att sbp börjar kolla däckmärkningen, enl tyska sidor görs det redan där nu även på dessa äldre bilar. Coppers nya at xlt verkar enl kontakt med copper eu vara en för liten marknad för att ta in de större storlekarna och betala certifieringen.
  17. Så här mycket har min efter ett dygn nu med den tätade orginaltanken. Flippande med vacumklockorna efter stopp , felsökning av släkt pto lampa så lite vaccum var förbrukat, men ändå tillräckligt för att se om systemet verkade tät. OBS jag kör utan backventil i systemet pumpen håller tät.
  18. Jeg synes disse dekkene ser fine ut. De heter STA Superlug 9.00-16. Dessverre trur jeg de er vanskelige å få tak i i Norden. Denne bilen er eid av en nordmann i USA.
  19. Samma gamla bil som förr, bara nytt nick. Står i kvalet om däck, trött på hoppandet så om någon åker med valpfälgar och har krängt på 315 eller 285'or så var bussig mejla över en bild eile(at)vmomail.se eller lägg upp här på hur det ser ut i hjulhusen ifall det breddar över karossidan och hur det ser ut på smala valpfälgar och ev erfarenheter av landsvägskörning med dem.
  20. Var köpte du dina bf ifrån till det priset?  Börjar fundera på att överge 315 och välja 285'or som finns att köpa.

    1. H.Hansen

      H.Hansen

      Jag köpte nog mina på däck 24, den gången, 

      Hittar ej 285/85-16 där nu 285/75-16 finns, och 235/85-16

       

      Men hittade dessa på E bay 

    2. Volvo Laplander Camper

      Volvo Laplander Camper

      Letar AT däck  i första hand, blir nog snart lite  snart även här lite lurigt med EU reglerna och jag har några besiktningar kvar innan den är helt befriad.  Blir väl lika galet som när man fick 2 på bes för att godkänd reflexväst saknades vilket man sen något år senare helt struntade i. 

  21. Den fiina flygmotor värmaren som satt i 240n värmde både upp motorvattnet och blåste varmt i kupén, men där satt nog en värmeväxlare på avgasröret till värmaren
  22. När jag bytte från lik till växelströms generator, och gick upp till 60 Amp, behövde jag bara byta någon kabel sko och sätta distanser vid fäst bulten längst ner. så den linjerade med remmen. Så som de skrev rätt kabel på rätt plats, en till startmotorn, en till laddningslampan och en jord, om jag ej misstar mej fel, använde samma kablar som redan fanns där
  23. Som alltid spelar däcken roll (är ju inte ovanligt med ganska gamla/ hårda..), men att köra bakhjulsdrift vid halka så känner man att det är en riktig Volvo, så det går fort ganska brett... Klicka i 4WD ökar kursstabiliteten
  24. Du har säkert läst VH noga, om inte kanske du hittar lite tankar där?? I radio-elvan är det inte en 70 A Generator monterad? Du kanske hittar något intressant?
  25. Orsaken till det ofrivilliga friläget i växellåda är inte löst men men kanske inte så ovanligt. Träffade en officer i armen med erfarenhet från biltypen. "jasso det, att friläget hoppar in det händer lite då och då, det är bara spaka runt med hög-lågväxel så ordnar det sig" Ja så det var det ur värden, tillsvidare.... Varför är en annan fråga, men kanske inget att ligga sömnlös för. Angående mina vakuum tester så undersökte jag vid vilket tryck 4wd kopplas in. Värden gäller min bil men kan kanske vägleda någon? Lägsta undertryck ligger på strax under 35 kPa. Första testen kopplade in framhjulsdrift vid 32 och testmätning 2, vid 34 kPa. Vid tomgång skapas ett undertryck på ca 47 kPa så framhjulsdrift bör kopplas ur, i princip så snart man startat bilen. En intressant övning vore att flytta låsmutter på dragstången i vakuumdosan fram och tillbaka och kolla vakuum för in- ur koppling av framhjulsdrift. Men det får bli en annan gång. Önskvärt är fullt ingrepp men inget nötande mot framaxel vid urkoppling. En i mitt tycke ganska centralfunktion med 4wd+diffar, som påverkar körning, säkerhet (Gripens 180-böj) m.m. så det känns lite bra att ha lite koll på vakuum trycket. Råkar det vara 4wd inkopplad t.ex. när det är halt så blir körtekniken annorlunda ?
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...