Jump to content

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Today
  2. Från Volvo Penta en 220 Volt anläggning till en lite större bobåt.Anläggningen heter MD2020 Den ger 220 Volt växelström 16 Amp.Även 12 volt likström.Anläggningen har aldrig används och har aldrig varit monterad. https://www.blocket.se/ostergotland/220_Volt_i_Baten_86670071.htm?ca=17&w=2 Måste väl vara bolt on på en 11/13 bil ev lite trångt på c202'or
  3. Tror på mer vatteniträngning via avgasplåten, är stiftet onaturligt rent, har du ibland lite bonkande gång, tydliga tecken på vatten i förbränningen. Avgasplåten kan vara felfri men vissa motorer har en lös kylplåt/mantel under denna tex lite större murclor och där kan lätt bli hål eller en por , åker med en svetsad sådan mantel på min. I annat fall passerar du väl något lite grund gammal stubbe eller något halvmjuk som propellern slår i. Gammel gäddan eller någon simmande älg.
  4. Du får ett undertryck i tanken pga tät avluftning eller veckad slang. Som gör att motorn misständer eller går snålt just på samma ställe, och slår igen ett stift eller bränner elekroden pga värmen?
  5. VOLVO TGB 11 til salgs i Danmark ca. 4 mil från Helsingör/Hälsinborg färjan https://www.blocket.se/helsingborg/Volvo_TGB_11__C303_86794704.htm?ma=1
  6. Jag med! Får ringa ArkivX. The truth is out there
  7. UFO spåret ser jag som det mest sannolika.....
  8. Har hänt en del konstiga saker. Det började förra året då jag var ute med båten, en Buster M med en Yamaha 40hk, tvåtaktare. Är ute en kort tur till en ö som ligger kanske 1-2km bort.När jag är på väg hem från ön, ca 200 - 300 meter från bryggan smäller det till och motorn börjar gå dåligt. I hamn kollar jag och ena tändstiftet ser ut att fått sig en smäll, elektroden är intryckt. Hur konstigt som helst. Nåväl, nytt tändstift och sedan inga problem. Körde efter detta långa turer och gick hur bra som helst. I våras händer samma sak på samma ställe, också då jag är på väg hem efter en tur. Inga skada på tändstift denna gång, men motorn går bara på en eller två burkar. Tar ur tändstift som ser OK ut, putsar av dom och sedan går båten hur bra som helst. Och igår upprepade sig händelsen, samma område på väg hem efter en tur. Motorn börjar gå dåligt 200 - 300 meter från bryggan nu med sprillans nya tändstift. I hamn kollar jag tändstift som ser helt felfria ut, torkar av dom för säkerhets skull och sedan går motorn bra igen. Har under denna sommar gjort längre utflykter utan problem. Det är just när jag passerar detta speciella område på väg hem så krånglar motorn. Hade det hänt en gång hade jag inte hakat upp mig, men nu har det hänt upprepade gånger på samma ställe. Någon som vet vad det kan vara? Hemsökt motor? Kraschat ufo på sjöbotten? Tjuvfiskare med hemlig fångsmetod som påverkar motorn?
  9. Yesterday
  10. Ja fy sjutton , men tur ändå att inte han farfar var med, då hade det blivit livat!...
  11. En sammanfattning som kan vara intressant att läsa om Unimog's historia www.myvan.com/en/craft-and-makers-en/mercedes-benz-unimog-the-all-rounder/
  12. Lyfta manuellt med ev. ryggproblem som följd = inte smart Använda vinchen man köpt för sina surt förvärvade stålar = smart
  13. Hej! Hur växlar du manuellt H2-H3-M2-M3??
    Hur ser den enheten ut, måste ju vara lite annorlunda konstruerad
    än den vanliga boxen.

  14. Har du gummilist på din bakruta? Min sitter bara limmad med typ Sikaflex. Ska i närtid byta frontrutorna, och noterar att dessa gummilister är likadana i profil som listerna för sidorutorna, men ett par nummer större. Tack för instruktionen hur man går tillväga :-) /Gripen
  15. Svana menade nog "Blåser alltid damm ur lungorna med brakecleaner och luft"
  16. Last week
  17. Lite gröna bilar från en flygshow i Roskilde Danmark.
  18. Det er to nordmenn (Espen Håkedal og Reidar Andreas Karlsen) som planlegger en tur fra Lindesnes til Nordkapp, 2500 km. Med militærbiler. Ingenting er bestemt enda bortsett fra at turen blir det året det IKKE skal være treff i Danmark. Og danskene har ikke bestemt når neste treff blir. Informasjonen ligger her (men du må nok være medlem av Facebook for å se den): https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10214642082874276&set=gm.2332220290230215 Rutevalget på kartet nedafor er bare et eksempel for å vise omtrentlig avstand. De regner med å bruke tre uker på turen.
  19. Lite sysslolös idag så tänkte ge Hyndan lite modernare stuck med gråsvart skärmkanter och kofångare som nyare volvos mm har, istället för lösa plast kanter blir det body mixat med gammal utgången 2k färg, dvs lite hyllrensning. Lite som att sminka en gris men kostnad endast lite tidsförströelse. Lite plåt hade försvunnit sen sist på några ställen så det fick bli lite plåtservice istället. En kraftigare plåtbit som håller rätt radie och form sen är det bara att klä med vanlig plåt. Lite pluppigt men svetsen är en antik leksaks svets som laddats med kolsyra fick den mot avhämtning på blocket, lite annorlunda att svetsa med 100% kolsyra. Med svart limatät så är det inte så noga om det är svetsat 100% tätt. Går att slipa dagen efter och sen spackla. Bara andra sidan kvar samt laga upp kofångarna finns en hel del skador sen utryckningstiden , lite lagomväder önskas sen för utomhus lackering.
  20. Fördelar locket från volvo 160 serien passar byt kablar samtidigt då det nya inte har piggarna till tändkablarna så man får skaffa kabelskorna. B30
  21. Bosse Bildoktorn visade nån gång att en nödlösning är att måla på genomskinligt nagellack. Kan funka men är ju inget permanent
  22. Man kan äta asbest (iofs risk för riktiga magsår då det kan vara vasst) Men i lungorna är det inget bra.. Så lagom är nog bäst, ska man hantera Sidi plattor (asbest väggbeklädnad) eller eternit tak så håll blött o hantera lugnt o sansat så skivorna inte går sönder. Bromsband blir ju per definition damm av allt till slut men blåsa rent med tryckluft är inte att rekommendera som påpekats ovan.
  23. Funderat en del på det med asbtes. Byte kopplingar och bromsar i hela min ungdom åt folk eftersom det var bra pengar, även lackade och spacklat en hel del privat och på div firmor, rev all gamal ventialion i en verkstads lokal jag hade och lackade i pga av få mer damfri lackering , visade sig vara asbets trummor inget man tänkte på då. Alltid stått och sköljt delar i bensin eller fotogen. Mins när första kollingarna kom med asbetsfritt rätt värdelösa tålde inget innan de brändes så även bromsbeläggen som plötsligt slutade ta. Nu tänker man lite längre är det riktigt gletiga jobb så funkar helt vanligt lager med idomin sårsalva på händerna inte en diesel löser detta och efter tvätt är man helt ren. wd40 löser idomin vilket heller kanske inte är så bra att duscha händerna med vid tvätt. Fick en luft flashback senast jag var i Huvudstaden, åkte tunnelbana, det luktar fortfarande asbets på några stationer.
  24. En kamerat av faren min fikk lungekreft og døde på grunn av asbest. Han jobba to måneder med å kappe eternittplater (som inneholder asbest) en sommer i ungdommen. Det tok mange år, men som 55-åring fikk han kreft og ble akkurat 60 år før han døde. Så asbest skal en ha respekt for. De var tre mann som jobba sammen der, to av dem er døde av lungekreft. Den siste blir overvåka ekstra så de kan oppdage kreften tidlig når den kommer. (norsk kreft = svensk cancer)
  25. Har exakt en sådan för att pump däck med på min tgb. Funkar utmärkt och blir inte så varm. Den är dock lite långsam så det fick bli två kompressorer och en liten tank. Dubbla sådana med en liten tank kan nog funka utmärkt!
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...