Jump to content

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. Lyfte av sov-skåpet/hytten/hyddan från släpvagnen efter Olerumsresan så nu står hon bakom Unimogen igen i sitt skjul . Solcellen flyttad till ladd-läge ..
  3. Today
  4. Tips på däckkrängning bra att kunna på länge turer.
  5. Kanske borde ligga under mektips. Hårda gamla tunga michelin däck 52 kg på fälg, 20 år sen sist jag hade av dem.
  6. Stort tack till er som kunde komma, Jag instämmer, en riktigt trevlig helg. Skall tömma kameran så kommer lite foton från mej med, Fält rep igen, Denna gång var det ej bara hundbenet som klev av. även bladfjädern klättrade ur, och slet av en bromsledning, men efer många timmar så var det på plats, och handbromsen rengjord på allt fett som kommit in på grund av väl smorda läknkarge, , tog ordentligt, då kunde jag smyga hem, nu är det bara att leta rätt rör och slangar för att bygga om och rätt. Fick agera fält sjukvårdare och omplåstrade ett sår i huvudet på en man på söndagen, ingen fara , men bra att man har grejor med sej i bland Har ett svagt löfte om att vi får ta området till ren militär sammankomst nästa år om vi vill Vi stöttade up SOTen, så det bled nytt rekord på deltagare genom tiderna "25 " år, vi tog det gamla rekordet från 2000, med 94 fordon på samma körning leder vi nu statistiken
  7. Yesterday
  8. Ja,, inte jag heller, innan Eile påpekade detta. En bekanting med Landrover köpte sin gamla Landrover- klenod just med trasig drivaxel och lådan full med trasiga splineskugg så visst fog finns för att vara aktsam vid vissa uppgifter.Tex backning med tungt släp i lutning. Nyttigt att fundera lite som amatör, och lära sig hur man gör. Eiles fadäs med tändningen på Autobahn pekar på en annan risk med 4wd på c202/303. Egentligen kanske man skulle låsa axeln i dosan i 2wd läge for alla vanliga asfalt åkare. Förlängde man axeln i dosan ut genom hålet för justerskruven kunde man kanske lägga i och ur 4wd mekaniskt??
  9. Jag har inte varit ett dugg orolig över hurvida det inte skulle hålla eller inte, men iomed att framaxel och bakaxel inte följer varandra vid tvär sväng utan får olika lång färdväg så uppstår varvtalsskillnad mellan axlarna tex på torr asfallt så går det tungt om man svänger tvärt med mina stora hjul. Samt på mjukt underlag tex gräsmattor så blir det att hjulen river i underlaget (kundbesök med mingrävar bakom på släpvagn tex). Blir betydligt mycket mindre kopplingsslir också har jag märkt för att komma iång både bakåt o framåt men just då vid stora rattutslag.
  10. Här är en liten filmsnutt som visar hur vi halkade omkring bara på den enkla lilla biten inne på området i Olerum. Länken är bara aktiv i en månad och resulterar antagligen i att ni laddar ner filmsnutten (90 MB?): https://share.icloud.com/photos/0sJpvzPgXTUEJ6UUjFwIvmKAQ
  11. Nu har jag funderat lite mer på helgens körningar och kan inte riktigt förstå varför jag inte anpassade bilen lite bättre till det blöta föret. Jag skulle ha sänkt däcktrycket och lagt på kedjorna förstås. Från föregående körningar är det väldigt tydligt vilken skillnad speciellt kedjorna gör under såna här förhållanden. Istället kravlade vi runt de tuffa spåren i Olerum med 4.5 kilo lufttryck och inga kedjor. Inte undra på att det kändes halt Man får väl vara glad att winchen trots allt bara behövdes en gång
  12. Det är så att lågväxel är tänkt för terräng, bilarna är terrängbilar men numera används även på asfalterade vägar. Om du rullar lite fram och tillbaks med fullt rattutslag och lägger i lågen känns inte ett konstigt motstånd som om något vill låsa, märks inget är det inget problem. Men jag upplevde problem innan montering av frinav vid parkeringar. Har man frinav och kabeln skakar loss vid lådan så vet jag exakt hur det känns. Mina torkare hängde sig på autobahn och gick inte stänga av eftersom de gick över p läget pga av att farten var hög. Så jag slog snabbt av tändningen, jag kan med skräck fortfarande minnas hur det kändes och lät, trodde jag skulle bli bombarderad av drev. Vad jag sett på tyska forumen rekommenderas att ej montera frinav för att undvika ofrivilligt 4x4 haveri. Fler felkällor till 4x4 missöden finns på c202, säkringar mm. Backväxel är väl inte 1:1? Backen på c202 är rätt hög 1'an.= 4,03 backen 3,68 2'an=2,16
  13. Ja efter att tänkt lite till så resonerar jag som så; Det är tre olika problem: Motor, rörelse och kombinationen... -att motorns kraft fördelas på två axlar vid 4wd och (-)lägre kraft erhålles/kardan (+)utväxling via lådan på respektive kardanaxel. Backväxel är väl inte 1:1 ? -vid rörelse, tex backning på lutande underlag, fordonet dras bakåt (tung båt) och med fullt rattutslag och rörelsen bakåt fortplantas kraften via diffen till kardan och klokopplingen från det hjul som rör sig fortast. Kan inte bakre kardan röra sig med samma hastighet pga för stor friktion på bakhjul tas skillnaden upp av klokoppling. Ja - som du sa vid något tillfälle att med fullt rattutslag på ratten och tex backa ner på en slip kan få konsekvenser! Sen vet man inte hur moderna SUV 4wd:s växellådor helt fungerar... och är tänkta att användas. Många fordon har 4wd men var ligger en säker hantering. En isfläck på plan väg?
  14. Last week
  15. Eile, För att förtydliga... Är 4wd i lagd delas momentet/motorkraften upp på två axlar som i sin tur delar upp på 4 hjul... 4wd borde ge lägre vridmoment på fram och bakaxel= 1/2 var men, Framaxel, =Fullt rattutslag = roterar ett hjul snabbare och det blir inte större moment på det andra hjulet, än det snabbare roterande hjulet erhåller, utan lägre. Större skillnad i rotation borde ge större skillnad i moment mellan hjul. Eftersom kardanaxel mellan fram och bak roterar lika snabbt överförs samma vrid till bakaxel som det snabbast roterande hjulet erhåller. Mellan Drivaxlar till bakhjul är det inte lika stor skillnad på drivmomenten, rör sig inte lika mycket. Om nu det är möjligt att ta ut ett visst moment pga högre rotation av främre svängande hjul som fördelas mellan fram- och bakaxel ger det ett ” för stort” moment på axlar till bakhjulen?? Såvida inte bakhjul kan slira, problemet uppkommer vid tillräcklig friktion under bakhjul, typ asfalt. Det kanske inte är så viktigt men kul att verkligen förstå vad som händer! Är det 2wd kommer hela momentet att hamna på bakre kardan men fördelning mellan H+V hjul blir mer lika... men större kraft. På en Landrover sa någon att man skulle lägga i 4wd för att minska vridet på axlarna. Eller har jag missat något i funderingarna? (Lång uppsats blev det...)
  16. Fick i morse ett mejl och tele samtal med importören DAWA med samma uppgift. EU krångel. "God morgon, I Europa skall alla däck som säljs vara EU märkta/anpassade. När det kommer till grövre däck så klarar de inte gällande standard för ljudmätning utan då hamnar de under en kategori som heter P.O.R= Professionell Off Road. Så i Europa säljs Cooper STT PRO P.O.R och i USA Cooper STT PRO. Det gör det hela väldigt förbryllande givetvis. Ett antal av STT PRO P.O.R har hastighetsklass k för att klara gällande P.O.R krav inom E.U. Så det är inte tal om någon andrasortering även om jag förstår din fundering." Så har man fått K-por däck måste de rimligtvis vara nyare upplaga/tillverkning än de tidigare Q-stämplade. Allt blir nog bättre än att åka på lösa slitbanor.
  17. När jag köpte mina STT PRO 315/75/16 så frågade jag säljaren (4x4 Offroad) just denna frågan och det låga hastighetsindexet berodde på någon EU regel som sa att däck av vissa storlekar inte får ha högre index än K inom EU.
  18. Det enda är att man lättare kan få för hög kraft för drivaxlarna på just c202 , jag kör bryggat som skissen tror det var svart+svartvit gjorde de vid fd lådan så nästa ev ägare ser vad som är gjort men går att göra på annat ställe med.
  19. Smart!,, att strömsätta kretsen till magnetventilen med en separat brytare(?). Antar att det inte finns någon konstig elektronik som inte mår bra av att kretsen är sluten i lågväxel-läge. Alla brytare är på eller av i standard utförande... Har du någon tanke kring vad som är den svagaste ”länken”. Klokoppling till 4wd, diffen, portalaxel eller något annat? Eller någon annan tanke kring backning med 4wd?
  20. Det är cooper sst jag kryssat en beställning för, men tvekar nu när jag måttat och flyttat ut mina gamla höga. 285 blir för lågt och 255 för klent och 9.00x16 finns på nära håll att köpa men dessa är ju gammalt gummi från förra årtusendet. Hur är de att köra på asfalt: tysta, tungrullat, tungstyrt, ratten lugn i alla farter eller känns mönstret som vibrationer? Minns ungefär hur en c202 original lät, hör du däcken genom bullret? Såg nu att man satt ner max hastigheten på sst till k =110km/h men 15x12.5 är Q =160 frågan är varför, när copper i us har Q på både 15 och 16 tum? Det händer ju ibland att man vill åka motorväg om vinden ligger rätt även om 80-90 är lugnast. Hittar du bilder går det att mejla direkt på eileXvmomail.se X=@
  21. Jag har Cooper discoverer 315/75-16 på min C202. Var rädd att det skulle se ut som ballongdäck, men det är ingen fara alls. Dock sticker dom ut några cm utanför karossen, har inte besiktigat med dom ännu så återstår att se om det blir godkänt. Har tyvärr ingen bild att dela med mig av för stunden. Kanske kan ta en bild imorgon, men bilen står i tält just nu i väntan på rostfix och ny lack.
  22. Tack för en suverän helg och speciellt tack till Hasse för arrangemang och engagemang och all extra hjälpen du gav oss. Vi har haft jättekul med de svåraste terräng spår jag någonsin försökt mig på (även om de andra kallade dem E4:an ;) ), massor av trevliga människor och mysiga kvällar med rövarhistorier vid brasorna. Idag avslutade vi med ett toppen-dopp i den mycket vackra bad sjön.
  23. Är det någon som har 315/75/16 på valp /c202 fälg funderar på hur det ser ut eftersom fälgen är lite väl smal 6,5 tum. Lägg gärna upp en bild.
  24. Vad är det för dimension, längd och "krav" på den slang som går mellan kylaren och expansionskärlet, det är ju både varmt o tryck på vattnet så jag antar att det inte är en vanlig plastslang? Den är märkt med 2 längsgående gula ränder. Swedol borde ha nåt substitut? Den är betydligt klenare än de andra slangarna i kylsystemet men blir ju lite varmt ibland,,,, Volvo reservdelsnr: 942700-6
  25. Hasse. Stora tack som sagt. Mycket imponerande skog och fina slingor med bra utmaningar också. Önskar att vi skulle kunna köra nåt sånt här årligen hos er, när det är varm årstid att tälta för oss som inte har lyxalternativ. Jag vill väldigt gärna komma och köra hos er när min bil är klar. Många tummar upp till Olerum Offroad och Hasse!
  26. En toppenhelg men fin körning och trevligt sällskap är nu till ända. Instämmer med övriga att det var trevligt att få ett ansikte till några forumnamn
  27. Kanon trevlig helg med jättefint kör område och faciliteter till olerums gänget Tack Hasse, för initiativet med mera o få ihop lite tgb folk från forumet, var kul att träffas. Rullade iväg söderöver tidigt imorse vid 5 så hoppas jag inte väckte för många... Trevlig semester alla
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...