Jump to content

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Today
  2. For other aspiring TGB builds. Kurt Björck is not active at Volvo. His mail is being returned from Volvo.com Today I asked Volvo for the installation of Toyota 1HD FT 136 Hp / 380 Nm And increasing the total weight. Unfortunately, it does not seem that some have increased the total weight of the TGB. At least there is no one to answer here on the forum. Maybe I come with the answer. Sometimes there must be Danes to get things done. As I understand at Besikta, they have not seen such an extensive project. But it does not prevent good cooperation and many things have been clarified and answered in writing. If you want to see more then it is unfortunately possible to see what succeeded: https://www.facebook.com/groups/1329857120482202/ NATO hook (NOT 350 kg) and disk brakes seem to be a bit difficult. Photo: 6X6 Australia, Toyota 6X6.
  3. Tur man har så gammal bil att den blir ointressant
  4. Hej allihop. Söker drag till en 303a. Nån som har nåt liggande. Om nytt eller gammalt och rostigt utan betydelse :-) OBS svar via PM. kontaktuppgifter måste finnas annars släpper vi ej ut annonser Admin gör ett undantag med de senaste annonserna så det uppmärksammas igen
  5. Yesterday
  6. Det har hänt mycket de senaste åren med flytt norrut, samboskap, husköp och en liten dotter. Men tillslut kom även Terrängbilen upp till nya boendeorten. Jag har tidigare haft besvär med att bilen stundtals dött när jag kört vilket även det gjorde att jag lessnade en aning. Men jag fick ett ryck och bytte bränslet i tanken, sköljde även med ren bensin och lät dräneringspluggen vara av. Bytte bränslefiltret med backventil och installerade ett nytt filter i metall i Filterkingen. Efter lite startgas så gick den igång Jag bytte motorolja, oljefilter och olja i växel samt fördelningslåda. Valde här en Biltema Semi-Syntet 5-30. Jag var egentligen ute efter en mineralolja men den hade utgått.. En kväll i veckan med följebil bar det sedan av milen norrut. Motorvägskörning och landskörning, inga problem Väl framme så fick Terrängbilen stå några dagar innan jag hade möjlighet att ge den lite uppmärksamhet igen. Startade med lite Choke och hostade igång. Den går slött fram tills den är varm och sedan går den fint. Jag misstänker att Filterkingen behöver tas isär och få sig en genomgång, jag hade isär den för några år sedan men fick det aldrig riktigt bra.. Även förgasarna behöver nog justeras.. Likaså där har jag varit och pillat.. Under dagen idag så har jag gått över med smörjspruta och gett bilen den kärlek den förtjänar. Unnade mig givetvis en tur på småvägarna i det fina vädret med. Jag har inte för avsikt att göra några större jobb på den denna sommaren men några punkter tänkte jag försöka hinna med. * Byta olja i portaler samt axlar * Plocka isär Filterkingen och se om något kärvar i den. * Hitta någon som kan justera förgasare * Plocka ner ljuddämparna och se om dom går att få täta.. Läcker i skarven mellan dämparna. * Göra en ventilinställning och försöka få knacket att upphöra. * Måla om bilen. Det var ett antal år sedan sist och då använde jag Jotun Lady Supreme vilket fungerat bra. Dock börjar det nu flaga.
  7. Spelar ingen roll vilket stag du skruvar om, har du kört däcken snedslitna eller så det blivit "taggiga" dvs åkt ett tag kan ljudet ligga kvar tills de slits rätt igen, prova högre lufttryck eller kasta om och kör bakhjulen fram ett tag. Vad har du för däck?
  8. Last week
  9. Har inte kollat andra (vänstra) sidan då oljudet kom från höger sida. Däcken är Trelleborg Cross Country i bra skick, litet gjutskägg kvar. Har nu justerat, höger var klart inåtriktat. Betydligt mindre påtagligt ljud, inte lika ihållande och påträngande men finns litet kvar. Fortsätter under morgondagen.
  10. Blev ett litet steg framåt idag:) Blinkersen saknade mer eller mindre jord vilket gjorde att parkeringsljuset blinkande istället för blinkersen. Men förra ägarn har kopplat om elen på diverse sätt med både nya kablar, samt lämnat kvar gamla kablar. Är verkligen en salig röra. Noterade att parkeringsljuset enbart gick om motorn var igång och inte enbart med tändning på. Samma gällde varningsblinkers. Så här behöver det redas ut vad som spökar. Sedan funkar inte blinkersindikeringen/lamporna. Men de borde väl bara ligga parallellt med blinkersen? I så fall bör felsökning bli enkel hoppas jag. Konstaterade även att hastighetswiren var helt rund upp mot mätaren. Inte konstigt att det slirar.
  11. Satte de lika hårt på andra sidan? Vad har du för däck?
  12. En liten uppdatering av läget. Bilen köptes ihop med svågern som ett gemensamt projekt, men det har inte riktigt blivit av att vi har skruvat som tänkt. Och jag har själv inte kännt mig helt motiverad att lägga tid och pengar på bilen när jag bara ägde ”halva”. Men nu har vi bestämt att jag köper loss hans halva, så förhoppningsvis får jag lite fart på projektet. Så första målet är att få den besiktigad. Och har då följande punkter som jag vet behöver åtgärdas. - Få ihop avgassystemet som har fått sig en så rejäl knäck att det inte går montera. Lutar åt lite Biltemadelar. -Byta hastighetsmätarwiren som verkar vara nästan helt av. Mätaren ligger bara och studsar runt 20 km/h. -Få fart på positionsljus och blinker som verkar vara det enda som inte fungerar just nu. Övriga lampor fungerar, men är omkopplade av tidigare ägare på diverse sätt. -ordentlig fastsättning av batterierna. Sedan hoppas jag att den lite ojämna bromsverkan går igenom besiktningen, samt att det inte är något annat som jag helt missar. Har jag lite halvtur kanske jag klarar mig undan med några tvåor, så kan jag i alla fall köra någon vecka under sommaren utan att vara helt olaglig:)
  13. Jo, fast röret satt ju som berget i p-änden, därav losstagning, gassets och litet bändande. Sedan släppte det. Forts följer.
  14. Menar du konan så ge den en lite knack eller sätt den i spänn så låser den när du drar, men du ska bara vrida röret, en höger och en vänstergängad, ett kvartsvarv gör redan någon mm skillnad. Laborerat lite i dagarna med min dels pga av lite orolig styrning dvs mycket svag vobbeltendens vid vissa hastigheter samt svag synbar motorvaggning när man ligger på motorväg och lyfter motorkåpan. Men min största orsak är nog däcken såg på reg stämpeln Bullens däck: 88 och stommarna kan ju ha varit 5-10 år vid regumeringen, gummi blir ju lite hårt med tiden och ovala när man kör för lite och mer än 35 år kanske man inte kan räkna med. Skulle gärna vilja prova skillnaden på en omgång nyare lättare vanlig däck innan jag ger upp dessa tunga stadiga michelinare med lastbilsbanor.
  15. Toe in var nog orsaken, höger fram klart inåtriktat jmf med vänster. Tog bort parallellstaget och skruvade ut p-ändarna. Den ena satt som berget, fick ta hjälp av gassvets. När jag ska skruva fast staget med muttern snurrar "gängtappen" på p-ändarna, så det går inte att skruva fast. Är p-ändarna slut eller har jag missat något?
  16. Jeep med patina. 10000:- https://www.blocket.se/vasternorrland/Jeep_fc_170_85297490.htm?ca=17&w=3&last=1
  17. Tror att Volvo kombi och lastbilar av nyare årsmodell är det som kommer ifråga för uttag. Om så sker ska man köra fordonet till A plats där Länsstyrelsens värderingsman gör en värdering, sen får man betalt + en biljett hem......
  18. Nu är de på tal igen.. vecka 26 får vi väl se hur många här som är berörda Totalt handlar det om några tusen fordon av ett 40-tal olika typer. (Stureplan offroaders är med på bilden) https://24kalmar.se/forsvaret-kan-overta-din-bil_5f47e3f5
  19. No, everything went fine with things brought. It was a TGB 20 and TGB 13 floating over the river. It was not the only river, just the only one that was too deep. A very interesting trip that I would love to take again. When right cars are built / found and a group of level heat people are gathered. Next year it is hopefully Sweden - Mongolia and return. among other things to see the national festival, Naadam. Sorry to hijack this thread. Possibly clean the whole thread.
  20. Är det toe in som ligger fel hjälper inte att kasta om däcken, ljudet kommer tillbaka för att det med minst belastning inte spårar, enkelt att mäta och att ställa om. Finns olika sätta att kolla inställningen på men jag brukar köra insidan med vanlig talmeter. Tejpbit på hjulet för att enkelt se från utsidan, mät på insidan sätt en krit markering snurra sen ett halv varv lika höjd från marken se tejpbiten och mät igen på markeringen, ta måtten och räkna ut skillnaden och justera rulla några gånger mät och mät igen. Jag brukar hålla mig mot nollan men det är en smaksak en del vill ha lite in en del lite ut. Ang murrandet är du säker det kommer från höger fram? Jag har visst ljud vid just 60 som sen försvinner, hörs knappt men känns i fingrarna om man håller i motorkåpan och det är helt klart sliten glidhylsa i kardanen.
  21. Har frihjulsnav. Så då kastar jag om däcken. Hjälper inte det blir det hjulinställning. Tack för tips!
  22. Viktig fråga har du frinav? isåfall är det nog bara däck och hjulinställning, se om ljudet ändras när du har passagerare med fram. Styrstagen /pitman armen är ju fästa i ramen så vid belastning nedfjädring ändras toe in vilket gör lämpligt mått för motorvägskörning lite knepigt att hitta, Testa dig fram eller ställ önska mått vid belastning.
  23. TGB floating over river on the Kola peninsula, Russia. Without outside support
  24. Kärra av känd modell... 5k! https://www.blocket.se/orebro/Karra_85666759.htm?ca=7&w=2 Även om forummedlammer kör kortege genom SBP numera, kan denna dragstång vara en utmaning...
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...