Gå till innehåll

All aktivitet

Detta flöde auto-uppdateras

  1. Igår
  2. Var hittar du sån här livsnödvändig information?
  3. M5138-311020-1 TGB 311B BROMSUTTAG TYP DUO MATIC FRAM OCH BAK MED HÅL FÖR LASTKRAN 1,5 TONMETER. Är i stort sett det som skiljer på B-modellen.
  4. Senaste veckan
  5. Hej, nån som vet skillnaden mellan A resp B på tgb 30
  6. ja den är färdig, lite hiskeliga priser bara för en proffelösning... Den andra 'r det väl mer att få fast ventileringen som man kan skicka ut igen.
  7. En sån där körde jag med flera år med på en gammal japs pickup. Funkar bra. Många båtägare kör väl så.
  8. Alternativt denna, kanske går att sätta slang till lufthålet med för att slippa lukt. https://www.nordiskcampingutrustning.se/shop/proplus-adapter-till-6477p.html?CookieConsentChanged=1
  9. Kanske denna kan funka? 😃 https://gelins-kgk.se/produkt/bransleslang-for-jeepdunk/
  10. Håller inte riktigt 42cm över asfalten...
  11. Ska skifta tanken, och det lär väl se ut som hvete under där så jag ser lite slip o uppfräschning. Bakre kofångaren börjar dessutom bli lite gisten och när man dragit helstam på kulan så har den börjat skruva sig... Den är ju inkorporerad med ramen, så jag tänkte att när tanken är borta så är det bättre att skära o bygga nytt. Men om man då skulle behöva köra med dunk som tank ett tag, det är ju enkelt med en slang upp genom hålet över tankmätaren. Men hur löser man en tät koppling mellan slang o dunk? Ska funka att köra utan vaccum och inte stinka i hytten. Finns nån smart universallösning för det?? Att lägga nya tanken i skuffen är ju en ide, men då behöver man täta påfyllning o ventileringen...
  12. Jaha, då har även JDW för sista gången besökt Bilprovningen, dagen till ära med blankt papper. Även om Vattenfallsverket registrerade sina 1976, så är den besiktad o godkänd på 50 års dagen. lite gnäll att det var dags o byta kulhandske på kärran och att det drog lite snett vid bromsprov kommenterades med ”men du kör väl aldrig fort…” De insåg risken med att hänga på avgasutsugen på avgasröret så de lät bli… Ganska uppsluppen stämning o det var med visst vemod de sa adjö, då det tydligen inte är så många Volvo C30 XC som besiktigas på Opus Välsviken. funderade på att tanka innan, men de hann o se 4,1 på mätarn så det var det som bokfördes! så på ca 1 vecka har Kuga, JDW o kärran fått blankt papper!
  13. Tidigare
  14. Det löste sig med en stridsbåt istället 😎
  15. Google FU-ade och den bult som i verkstadshandboken heter 950021-6 är en UNC 10-24x1/2 Nu beställde jag insex från kullager.se
  16. Nån som har kill på dimeschangen på bultarna tankmätaren sitter med i tanken? Eller om man ska dra i en mm tapp...
  17. Nej, trupprep utförs vid behov/tillfälle. Första gången man kollade efter skador var efter körning, men det behöver inte betyda att man utför lagningen då.
  18. Så du menar att knacka ut skärmkant var under daglig tillsyn (visst gäller det att leta vikt o det kanske är en fördel att det ger sej nånstans om det blir tjockt med grejjer, annars kanske nåt annat än Al vore på sin plats...)
  19. Skulle flytta på vagnen häromdan och fick hjärnsläpp när jag skulle starta. Av någon anledning startade jag utan ha kopplingspedalen nedtryckt och naturligtvis var ettan i och 202:an parkerad framför... Vagnen hoppade igång och jag hann få stopp på maskinen innan nåt värre hann hända, så det slutade bara med en intryckt framskärmsbalk på pebban som tur var, 202:an fick bara ett skrapmärke. (Jag slutar aldrig bli impad av hur lättstartad den är, hann ju knappt jujja på starten innan den dragit igång både motorn OCH vagnen på 10 ton samtidigt ) Är det en propeller eller? En himla massa bonkande och rörtångande med dels brytspett blev det. Lite svetsandet också. Tadaa! Själva aluminiumstänkskärmen fick "bakas ut" efteråt för att komma på plats igen. Tro det eller ej, men det här jobbet är beskrivet som besättningsrep enligt iboken och inte som ett verkstadsjobb, trots att man förväntas värma och svetsa. Flera andra åtgärder är också brukaråtgärd av den här kalibern, som ex. shimsning av remskiva för att få rätt sträckning etc. Urvalet av värnpliktiga till besättningar på de här vagnarna när det begav sig måste ha varit bonnpojkar och bastarder till varvsarbetare Tackar, en riktigt pojkdröm som gick i uppfyllelse 🙂
  20. Nån som har koll på marknaden nu, finns det nån 7" som är E märkt och passar?? Jula har ju H4 som ser "normal" ut, eller nåt annat förslag som får plats bakom insatsen? https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/fordonsbelysning/led-lampor/stralkastarlampa-for-bil-led-027443/ Var ute i går o verifierade avsäkring efter en extra LED ramp (ja, behövde säkra upp..)., men det är ju bedrövligt med bara H4, märkte knappt skillnad mellan hel o halv, o väldigt gult ljus. H4 ska ju inte falna mot slutet, men kanske bäst o byta?
  21. Motorpaket Volvo B20 med växellåda M40 långspak https://www.klaravik.se/auktion/produkt/1862554-motorpaket-volvo-b20-med-vaxellada-m40/
  22. I wonder if anyone has a manual or data for a ZF air compressor, from the 1970s? I've asked ZF, who tell me that it was made by ZF-Lenksysteme (ZFLS) group in Germany. ZFLS was sold to Bosch. I've phoned Bosch, and emailed their archive. But it's not looking promising. It appears that the KA fitted these to the Amfibiebil 101s around 1974, and I wonder if they also fitted them to other trucks. And the original compressor Any help is greatly appreciated. Thanks
  23. View File Bv206 English lubrication chart Bv206 lubrication chart, translated to English Submitter Mark_Ellis Submitted 03/27/2024 Category Bandvagn 206  
  24. Version 1.0.0

    0 nedladdningar

    Bv206 lubrication chart, translated to English
  25. Hej! Finns det någon med TGB20 i Stockholm området som skulle mot betalning köra från Stockholm centrum till Tyresö tro? //Roze
  26. Hi guys- I have just got my Volvo L3314 (1966) shipped from Lapland to my home in NYC. It is running but in neutral the front two wheels are semi-locking so I had to shimmy it off the truck (as you can see in the video the front wheels are rolling a little bit but not fully which they should as it was in neutral). The truck has a leaky clutch master so this might be it but I can’t say for sure. Any ideas? It’s ex Swedish military but was then converted to be a local fire truck hence the red paint! Also I need to get it a new battery for it- will it take a 12v75ah standard modern battery? Thanks for the help! f82cf306-182c-4f6e-890a-acb6628c252f.mov
  1. Ladda in mer aktivitet
×
×
  • Skapa nytt...