Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 07/07/2020 in all areas

  1. 6 points
    Varit iväg på lite camping och fuskat lite med "halvpension". Tog en tur med frun letade upp minsta möjliga vägar ner till Bolmen och https://tiraholm.se/ Bra mat som vanligt i gamla fiskrestaurangen. Till kvällen hittades en perfekt skogsväg som gick till en glänta ända nere vid vattnet, kvällsbad och eftersom vi var ganska nära det nybyggda konferens hotellet så ringdes och bokades hotellfrukost för morgondagen, lite övermätta med frukost baserat på fiskodlingens rätter lax ål gös mm så fortsattes utforskandet av små vägar, blev även ett bad till innan det var dags att åka hemåt. 17 mil slutade rundan på.
  2. 6 points
    Er hjemme etter 3000 km på vegen med C303-en (ellevebilen). Heile familien på tur. Skriver mer her: http://terrangbil.net/forum/index.php?/topic/13476-lindesnes-nordkapp-med-militærbil-sommeren-2020/ Fjellene Sju søstre er innhylla i lave skyer: Her er ruta vi tok:
  3. 6 points
    I fjor ble det lagt ut et spørsmål på FB-gruppa til Historiske militære kjøretøyers forening om noen hadde lyst til å bli med på kjøretur Lindesnes - Nordkapp. I løpet av vinteren ble jeg og kona enige om at vi kunne bli med gjengen et stykke nordover, og så se hvor vi havna. De to første stoppene var Lindesnes og Gol, men vi ble med fra tredje overnatting på Norsk vegmuseum rett nord for Lillehammer. Her samla elleve kjøretøyer seg for videre ferd nordover. Vi i vår egen feltvogn, Volvo C303 1976-modell, ei feltvogn av typen Volvo L3314N «felt/valp» fra 60-tallet, fire lastebiler av typen M6/M35 (2½ tonn) fra 60-tallet, en lastebil av typen M55 (5 tonn) fra 60-tallet, tre feltvogner av typen Mercedes 240GD Geländewagen fra 80-tallet og en eks.-militær ambulanse av typen Mercedes 300GD Geländewagen fra 80-tallet. Etappene vi kjørte var som følger: Dag en: Andebu - Vegmuseet (Lillehammer) (28 mil). Dag to: Vegmuseet - Dombås - Berkåk - Malvik/Abrahallen (34 mil) Dag tre: Malvik - Nordlandsporten - Korgfjellet (41 mil) Dag fire: Korgfjellet - Polarsirkelsenteret - Rognan - Fauske - Klungset leir. Herfra skulle de andre fortsette å kjøre utover kvelden og natta, så da sa vi farvel og stoppa på Straumen (24 mil). Vi bestemte oss da for å snu og kjøre Helgelandskysten sørover. Dag fem: Straumen - Bodø - Nordlandsbadet - Skaun (9 mil) Dag seks: Skaun - Bodø - Flymuseet - Storvik. (11 mil). Dag sju: Storvik - Sandnessjøen. (27 mil) Dag åtte: Sandnessjøen - Brønnøysund - Torghatten - Brønnøysund - Løvikelva. (17 mil) Dag ni: Løvikelva - Stjørdal. (30 mil). Dag ti: Stjørdal - Hegra festning - Hjerkinn (24 mil) Dag elleve: Hjerkinn - Vegmuseet - Sjusjøen (21 mil) Dag tolv: Sjusjøen - Åsmarka - Lillehammer - Hønefoss og vest for Tyrifjorden hjem (30 mil) Til sammen omtrent 3000 km. Bilen har gått som ei kule heile vegen. Jeg har fylt litt olje og stilt tenninga en gang. Har også fylt noe vann, men det var på grunn av en liten lekkasje jeg hadde før vi starta turen. De andre kom seg til Nordkapp også nesten uten problemer, en reparasjon av ei dieselpumpe og en motorbrann som ble slokka tidsnok. Vi har bodd i telt på turen bortsett fra ei natt som vi tok på hotell i Stjørdal på vegen hjem. Hadde lova ungene ei natt på hotell på turen. Det første de sa da vi kom inn på hotellrommet var «se, vi skal sove i senger i natt»! Noen bilder: Rutevalg: Nokså fullasta bil, men etter hvert ble pakkinga mer effektiv og vi fikk bedre plass: Stopp ved en tilfeldig butikk på Berkåk: Pick-up café. Noen av småbilene på turen: Ankomst Nordlandsporten: Nordlandsporten: Korgfjellet. Flott utsikt, men bra at ikke E6-en går her lenger: Klargjøring til middagsmat på Korgfjellet: Klokka er to på natta og sola er bare rett under horisonten i nord. Svartisen i bakgrunnen: Vi krysser polarsirkelen: Rett nord for Bodø: Vi besøkte flymuseet i Bodø: Overnatting ved skolen i Storvik: Utsiktspunkt mot Svartisen: Fjellene Sju søstre sett midt på natta fra Sandnessjøen camping: Ved avreise på formiddagen etter hadde det klarna opp: Helgelandskysten. Flott ferjetur: Vi skiller oss ut på ferja: Overnatting i det fri er lov i Norge: Hjemme igjen:
  4. 6 points
    Tack för en suverän helg och speciellt tack till Hasse för arrangemang och engagemang och all extra hjälpen du gav oss. Vi har haft jättekul med de svåraste terräng spår jag någonsin försökt mig på (även om de andra kallade dem E4:an ;) ), massor av trevliga människor och mysiga kvällar med rövarhistorier vid brasorna. Idag avslutade vi med ett toppen-dopp i den mycket vackra bad sjön.
  5. 5 points
  6. 5 points
    Då taktältet kräver en viss byggnation på Narvanan. Vilket jag ej vill. Då förlorar jag en del lysen och måste kapa sönder locket till flaket. Så blev det att slå på stort på camping utrustning. Mitt normala tält har gjort sitt efter 20 år. Tältet från Ryssland är bara trasor. Skit tält. Så jag använde mej av present kort jag fått och inventerade i XXL sitt utbud. Har fastnat för tipi/,avu/kåta tält. Då de går att värma upp med eld. Det dyraste hade jag ej råd med . Men ett i mellan klassen slog jag till på. Helsport sitt Nordmarka 8-10 Camp. Och botten duk. Lite lustigt att den är tillbehör. Borde väl vara botten på ett tält. Men kvaliteten är bra. Det vittnar de flesta om. Och 12 års normal användning tål de. Och mer. Beroende på hur man tar hand om dem. Med en topp höjd på 3 meter och en nedre bred på ca 4.5 meter + ingången så är det delvis stå höjd. Ingångens höjd är 1.5 meter vilket gör att man ej behöver krypa in. Naturligtvis fungerar ej en öppen eld. Men fyrfat eller kamin fungerar fint. Man öppnar och stänger toppen innefrån. Fungerar även med myggnätet stängd om jag begriper rätt. Ett par fönster vid ingången ger lite utsikt. Golvet kan delas i mitten så man kan klampa in med kängor och ta av sej de inne utan att skita ner golvet. Behövs när man eldar också. Så nu lastar jag Narvanan och drar till Värmland några dagar. Kan bli lite vänte tid på godkännande av nya medlemmar och svar. Men det mesta fixar Vinkon och Kristaga. Blir bara borta i 5 dygn tror jag Fiske och lite militär historia. Skans letande och annat trevligt väntar. Ja naturligtvis lite service på en väns TGB också. Framför allt umgås med trevliga vänner. Allt gott. Och Fridens folks från H.Hansen
  7. 5 points
    Liten bilduppdatering på tidigare nämnda projekt. Karossbaljan som ska ersätta mitt durkslag, denna ska slipas och eventuellt blästras och sen ytbehandlas med diverse rostskydd samt målas i de rätta färgerna. RAL3001 (Signalröd) blir det såklart utvändigt, men är det någon som kan färgkoden på den benvit-aktiga färgen på insidan som är original på de civila fordonen? Så här blev surfplattan placerad och skärmen för backkameran åkte ut. Plattan sitter i sitt fodral som är skruvat och limmat på ett järn som viker in under plastkåporna och sitter i en av bultarna för fläktpanelen. Inga nya hål eller synliga ingrepp i instrumentpanelen. Detta blev väldigt stabilt och ska nog inte skaka för mycket i skogen samt är väldigt enkelt att plocka ut så att bilen ser original ut invändigt igen. Bakom panelerna ligger laddkabel, adapter för att omvandla den analoga RCA kontakten från backkameran till USB, samt en extra micro USB kabel för laddning av telefon, fast inkopplat vid säkringsplinten så att uttaget för sladdlampan fortfarande är tillgängligt. Så här ser startskärmen ut (db mätarn är borta, den fungera inge bra, visade mest 100db hela tiden ) 123 Appens Dashboard, med hastighetsmätare, varvräknare, voltmätare/laddström, vakuum/tryck i insug, temperatur i insug, samt mätare för varvtalsberoende tändförställning. App för lutning som använder sig av surfplattans gyro. Riktigt rapp och fungerar väldigt bra, fel bilmärke bara. Waze och google maps för GPS/Vägbeskrivning Spotify för musik. Denna går ha på startskärmen. De två rutorna på startskärmen växlar till mellan olika funktioner om man petar på dem. Klocka, datum, musik, tripp, hastighet kan man växla mellan där. För att komma åt internettjänsterna delar jag WiFi från telefonen och ansluter till, men funderar på att sätta i ett tvilling-simkort för att slippa det. Appen för bil-interfacet heter Car Launcher och är gratis med några begränsningar, betalar man för den får man lite mer utseende funktioner. Finns tre olika teman med i gratisversionen och man kan ändra färger, textstorlekar, ikoner och en hel del annat. Mycket smidig app. Den startar direkt man startar plattan och ligger över android-interfacet så det ser man inte. Ska införskaffa ett litet klent slutsteg och gömma nånstans och koppla till Aux-utgången alternativt via bluetooth för att kunna få Spotify ljudet ut i bilhögtalarna. Måste även köpa en adapter för att kunna koppla in både laddkabel och usb-tillbehör (backkameran) samtidigt. Fungerar inte med en vanlig OTG hub till samsung då den vägrar låta plattan ladda samtidigt som det sitter en USB-dataenhet inkopplat. Försökt med att löda in motstånd i en vanlig y-kabel för att lura enheten att både ladda och ta emot data men det verkar inte fungera på samsung. Finns en tillverkare för en adapter anpassad för detta men den kostar runt 1000lappen på dustin, den får det bli frampå. Tills dess får jag skifta mellan laddkabel och usb-kabel för backkameran när jag ska använda den men batteriet är dåligt då detta är en gammal uttjänt platta och usb-tillbehör dränerar batteriet fort. Appen OTG View som visar backkameran öppnas automatiskt när USB-adaptern för kameran får ström, man hade till och med kunnat koppla denna med relä som får signal från backljus för att kameran automatisk ska hoppa igång när man lägger i backen. Men så långt tror jag inte vi behöver gå...
  8. 5 points
    Var en perfekt dag för en bilutflykt som råkade passera Båstnäs:
  9. 5 points
    Stort tack till er som kunde komma, Jag instämmer, en riktigt trevlig helg. Skall tömma kameran så kommer lite foton från mej med, Fält rep igen, Denna gång var det ej bara hundbenet som klev av. även bladfjädern klättrade ur, och slet av en bromsledning, men efer många timmar så var det på plats, och handbromsen rengjord på allt fett som kommit in på grund av väl smorda läknkarge, , tog ordentligt, då kunde jag smyga hem, nu är det bara att leta rätt rör och slangar för att bygga om och rätt. Fick agera fält sjukvårdare och omplåstrade ett sår i huvudet på en man på söndagen, ingen fara , men bra att man har grejor med sej i bland Har ett svagt löfte om att vi får ta området till ren militär sammankomst nästa år om vi vill Vi stöttade up SOTen, så det bled nytt rekord på deltagare genom tiderna "25 " år, vi tog det gamla rekordet från 2000, med 94 fordon på samma körning leder vi nu statistiken
  10. 5 points
    Kanon trevlig helg med jättefint kör område och faciliteter till olerums gänget Tack Hasse, för initiativet med mera o få ihop lite tgb folk från forumet, var kul att träffas. Rullade iväg söderöver tidigt imorse vid 5 så hoppas jag inte väckte för många... Trevlig semester alla
  11. 5 points
    Overnatting ved Norsk vegmuseum på Lillehammer i kveld.
  12. 5 points
    Tack för en underbar dag i Olerum idag med Micke, härligt att träffa några av er och se fina körområdet i Olerum. Fantastisk miljö med fin anläggning och perfekta Tgb11/13-spår. Önskar er en fortsatt trevlig helg.
  13. 5 points
    Här är några bilder från dagen tur. Vmo-Älmhult-Diö-lagom på vägen hem innan Vislanda kom jag på att Ryd kyrkomosse kunde vara värt ett besök bara en omväg på extra 7-8 mil extra men det var det värt sen tillbaks och över till Ljungby för en utlovad snabbmatsfika och sista biten R'1an mot Vmo så man slapp vägbygget där det krockas varje dag, alla nöjda även om turen blev mycket längre än planerat Ikea Rondellen K märkt bilkyrkogård där naturen nu helt tagit över. Harry Potter har landat. a
  14. 5 points
    Verkstadspyssel när man inte kan säga nej... Eller inte förstår sitt eget bästa kanske..
  15. 4 points
    Hade en trevlig tur i Värmland Vi gjorde ett basläger och utgick från det. Mestadels strålande sol. Bad temp I sjön. Första natten blev det lite kondens inne i tältet. Men jag hade ju allt stängt. Så jag öpnade ventilation i toppen. Och problemet löst. Lite fiske och planering för framtida turer. Och bara umgås och slappa. Ja en riktigt bra helg blev det. Ja någon moln tuss såg vi väl men inget regn och nästan för varmt att sitta i solen när den låg på som bäst. Skönt att få komma ut lite.
  16. 4 points
    Klokt, jag hade bara barn i bilen utan kör-erfarenhet så jag bestämde mig för att det var bättre att ha dem i ickeutstickande positioner. Hjälpförare behöver förstå fordonets dynamik, annars ställer de mest till besvär tycker jag.
  17. 4 points
    när jag är ute o åker kp bil så får nån stå i luckan så fort det kommer en korsning eller rondel, men har inte vågat mig på några längre utflykter
  18. 4 points
    Seriously have no idea how to explain in swedish (i only speak it a little, still learning) so i do it in english, maybe someone can translate. I use one brakeservo for the front axle, the other one for the rear axle. In the line to the rear axle i have a adjustable brakepower controler. Very important is that you disconnect the 4x4 switch on the brake system, it will no longer work because of the difference in brakepressure. you need much less pedalpower to have the same brakepowerat the wheels so if you press it hard enough for the 4x4 to engage your rear axle is allready blocket and this can damage the driveline!! I know most of you live in the south and i am up in Jämtland but if anybody wants to come and take a look at it you are welcome here. Do not worry about wear parts and finding replacement brakepads and such stuff. Gordan is a smart guy and he used only common parts that you can get anywhere like Mekonomen and such.
  19. 4 points
    Då var man fin där bak också, blev lite mer enhetligt med samma däck runt om.
  20. 4 points
    Min nyinköpta c202. Avställd sedan 1994. Tanken är att få den besiktigad och sedan renovera eftersom.
  21. 4 points
    Lite hjulafton idag. Det blev lägre än tidigare men rullade så mycket lättare och inget direkt störande däckljud mycket mjuka, lättstyrt. Vid vissa hastigheter helt tysta vid vissa lite mullrande. Provade en liten db test på motorväg (mätaren fortfarande lite långsam mot gps) så runt 90 och ca 74 -75db lite motvind snett från sidan takluckan öppen för att höra däckljud det som ger db utslag är nog vxl-låds och turbo vinande. Hängde dit ett oregat michelene men borde nog för utseendets skull handlat ett nytt.
  22. 4 points
    Redigt haveri I Ibok REMO sidan 42 - 43 finns följande: (finns att ladda ner under "filer" om du inte redan har den) I lumpen fick jag lära mig att på bv206 körde man i typ 40 km/h och lät vagnen stanna av sitt eget motstånd innan man kollade spänningen, för att sedan upprepa en gång. Hur relevant det är för bv202 vet jag inte men jag gjorde så i början innan jag lärde mig se när det behöver spännas. Hoppas det var svar på frågan?
  23. 4 points
    Lyfte av sov-skåpet/hytten/hyddan från släpvagnen efter Olerumsresan så nu står hon bakom Unimogen igen i sitt skjul . Solcellen flyttad till ladd-läge ..
  24. 4 points
    Hasse. Stora tack som sagt. Mycket imponerande skog och fina slingor med bra utmaningar också. Önskar att vi skulle kunna köra nåt sånt här årligen hos er, när det är varm årstid att tälta för oss som inte har lyxalternativ. Jag vill väldigt gärna komma och köra hos er när min bil är klar. Många tummar upp till Olerum Offroad och Hasse!
  25. 4 points
    En toppenhelg men fin körning och trevligt sällskap är nu till ända. Instämmer med övriga att det var trevligt att få ett ansikte till några forumnamn
  26. 4 points
    Tack Olerumsgänget för denna helg! Bra anordnat och fint område
  27. 4 points
    Hemma igen, synnerligen trevligt. En ny sorts träsmak efter summa 30mil i 40tals bil.... Telefonen verkar inte vilja lägga in bilder just nu så de kommer lite senare.
  28. 4 points
    David och Goliat Typ original vs TGB som varit på gymmet Kul att jämföra lite och se vad det blir för skillnad. "originalet" har lite trötta fjädrar fram men det är iallafall ca 3-4cm frigång innan den står på genomslagsgummit.
  29. 4 points
    Spänningsfallet beror på strömtätheten A/mm2, så så grovt du bara orkar så ökar marginalerna. Spänningsfall fås också ofta i kopplingspunkter, så en ograverad fläta/kabel från startmotorn direkt till batteriet är inte fel. Startkretsen används relativt korta perioder och kan svalna sen, men plasten runt kablarna kan fort bli varm o smälta, men är det är kallt och trögstartat så är det den spänning som är kvar över klämmorna på startmotorn som gör jobbet.
  30. 3 points
    Om kabelskon på G släppt eller du fått avbrott på kabel från G till givaren tror jag du får det felet.
  31. 3 points
    Gjorde en 100 mils justering på en proffs renoverad B30 i går. Lite intressant faktiskt. Nästan alla ventiler hade slitit in sej en tiondel. 0;30 blad mått gick att pressa in i de flesta men inte 0.40. Så alla justerades på 0.40 blad mått. Skall bli intressant och höra vad ägaren säger om gång och bränsleförbrukning mm nu. Om det märks någon skillnad.. Om några timmar försvinner vi ut i Värmlands skogarna . En fin älv har setts ut . Fridens folks
  32. 3 points
    Kjøp et ryggekamera (backkamera) som du monterer i retning mot høyre.
  33. 3 points
    En tur på totalt 30mil lär en mycket om bilen man åker i. Dubbeltramp för nedväxling är nog lättare med en motor som varvar upp snabbare än ngr 100varv/sek. Tokgasa i 2-3 sek för att kunna växla ned är betydligt längre tid i verkligheten än vad det kan se ut i text. Kylaren är inte trycksatt och förlorar vatten under kontinuerlig körning. Vet inte om detta är ett fel på bilen eller om det är normalt för en 40tals bil. Inga spår av vatten i motoroljan. Fylla på vatten behövs dock regelbundet. Oljan droppar när allt är varmt men förlusterna verkar hanterbara. Fyllde på inför hemresan, då hade oljenivån sjunkit från full till 4/5. Förlusterna under hemresan var mindre. Bromsvätska fuktar hela tiden huvudcylindern men nivån sjunker inte, hur det nu går till? Konstiga ljud kommer och går under körning. Vissa försökte jag smörja bort andra var borta efter stoppet med felsökning utan fynd av orsak. Ljudnivån kräver hörselskydd, kom på att bra öronproppar och AfterShokz Trekz Titanium gör att det går att höra Google Maps vägbeskrivning och tom svara i telefon ( fast motparten hör ju inte något) Rondeller är förövrigt inte kul, sikten ut åt höger är noll intet och helt frånvarande. Man tar sats ut i verkligheten och hoppas att alla polisbilar med sirener som dyker upp har annat för sig än lite ombordläggningar som inte märkts av i pansarkarossen.
  34. 3 points
    Händer inte mycket mellan regnskurarna men höll uppe idag, tog en båttur för ungarna ville bada men det var kallbad 16-17 grader så bara ett kort dopp, så det fick bli lite övernattning i bilen istället hemma på tomten.
  35. 3 points
    Härligt resa Kristaga . Jag kom ju inte med. Corona och Sveriges förhållningssätt till den har ju gjort att gränsen är stängd Har gnetat på här hemma mest. Någon grävare att gräva ner el kabeln till garaget har jag ej sett till. Då har jag ändå legat på om det Börjar fundera på att göra mej av med valparna. För 15 år sedan kunde jag ligga ute och byta kaross mitt i vintern. Men det känns inte lockande att göra det igen. Har tillbringat mycket tid i den konstant fulla verkstaden. Och bakom ratten på olika maskiner, det skall väl löna sej i längden. Denna trillade in som sen 50 års present Kazuma Jaguar 500. 4x4 hög/låg växel. Diff Ingen skönhet. Matt i plasten. Men hel även där. I övrigt hel och fullt fungerande. Väg reggad. 165 mil på mätaren. Ny servad. Ja den fyller mina behov. Men jag önskar nog lite färg att lägga på den. I dag blir det att tröska så länge det går. Så kan jag dra ut på fiske och träffa vänner tur i Värmland nästa vecka. Allt gott. Fridens folks 
  36. 3 points
    Hjälpt far att börja kika på hans grävmaskin. Den har tappat farten på grävaggregatet och sekundärpumpen som slår igång när man vänder stolen för att börja gräva går som bara den utan att någon extra händer. Ska vi inte kolla på maskinen en dag när det inte regnar? föreslog jag.... "nej det behövs inte det går bra" sa far... 1h senare var vi genomblöta.... Och vi fortsätter en annan dag
  37. 3 points
    40km/h med min 202, då måste jag ta i
  38. 3 points
    Jag köpte en sådan för några år sedan och tycker att den har fungerat när jag har behövt den. Spridarkilen kunde ha varit starkare, men det handla nog mer om att jag har försökt använda den till saker den inte var tänkt till. Det enda problemet jag har haft var att returfjädern i kolven släppte och då började den söla ganska mycket olja. Ena skruven till den satt bakom hydraul-anslutningen så den var lite knepig att hitta. Jag använde den bl.a. till att rikta hela fronten på min valp som var lite intryckt efter en krockskada. Med tryck mellan dörrlås och a-stolpe var det en bagatell att trycka hela fronten framåt. Får du bara in kolven så kommer saker att flytta på sig!
  39. 3 points
    Hittade hos CVI automotive, art nr 942700M Slang, expansionskärl-kylare 22,00kr/m Tänkte beställa 3 m så den räcker till minst 2 omgångar, men då gick det i maxtaket för lager, så jag beställde 2m 88 kr var för lågt ordervärde så det fick fyllas på med några dekaler. Fraktkostnad 75kr (packades i kartong, hade funkat i postens påse för halva priset men men...) Sen fanns både kort o swish betalning, även det kostade 75 kr!!! Fast snabbt gick det, beställde sent på måndag kväll och levererades till ICA kl 12:30 onsdag! Uppdatering: Då var den även bytt! Rätt svar på fråga A var 88cm. Då den gamla var onödigt spänd så gjorde jag en liten båge i båda ändar (lätt att det spricker vid slangklämmorna o då kan man kapa nån cm utan större besvär), och drog den även tramp-säkrare vid expansionskärlet, gjorde slut på 95 cm. Har således en reserv på 108cm över, 200kr inkl frakt.
  40. 3 points
    Kanske borde ligga under mektips. Hårda gamla tunga michelin däck 52 kg på fälg, 20 år sen sist jag hade av dem.
  41. 3 points
    Jag har inte varit ett dugg orolig över hurvida det inte skulle hålla eller inte, men iomed att framaxel och bakaxel inte följer varandra vid tvär sväng utan får olika lång färdväg så uppstår varvtalsskillnad mellan axlarna tex på torr asfallt så går det tungt om man svänger tvärt med mina stora hjul. Samt på mjukt underlag tex gräsmattor så blir det att hjulen river i underlaget (kundbesök med mingrävar bakom på släpvagn tex). Blir betydligt mycket mindre kopplingsslir också har jag märkt för att komma iång både bakåt o framåt men just då vid stora rattutslag.
  42. 3 points
    Takk for svar! Ja, her i Norge fins bare ikke-oljebehandlede, men det kan man vel kanskje gjøre selv. Ånga/damp var en god ide, jeg vet om en dampvasker jeg kan få lånt. Jeg ser for meg at det enkleste er å fukte de gamle panelene og flate dem ut, og gjøre maler av dem. Så kan jeg dampe eller bløte dem og la dem tørke mens de er monterte, og deretter tørke ut bilen for å slippe fukt osv.. Ta gjerne noen bilder og post dem her om du gjør denne jobben før meg!(:
  43. 3 points
    Test kört däcken och bilen på omväxlande underlag. Tycker däcken känns helt ok som en bra kompromiss mellan landsväg och terrängdäck. Tysta på asfalten och plockar inte upp allt för mycket stenar på grusvägar. Dom är ballanserade med mellan 80-150 gram per sida på fälgarna vilket kanske inte säger så mycket. Dom känns fina även i högre farter på vanlig väg i alla fall. Nu har jag inte testat däcken i gjyttjan men grusgropen klarade dom av galant.
  44. 3 points
    Regn uppehåll en stund nu på eftermiddagen så jag provade lite manuell fälgriktning, hade tänkt kränga av och åka och pressa men gjorde ett prov med slägga och balkbit, det gick över förväntan. Men innan snurrades fälgen och jag kollade noga exakt vad den kastade och om den gett sig inåt eller utåt nästa 40/60 var fördelningen men en något extra uppåt på just ett ställe så då slogs centrumet först utåt i två omgångar från baksidan med kontroll mätning på bil och efter sista provning fälgen vänd och träkloss samt tidning från framsidan för att skona lacken . Innan rikt var bilen svår att hålla i ratten om fälgen låg fram så den har fått vara bak, kastet var ca 6 mm på fälgkanten och 25 cm längre ut vid slitbanan gör detta hela cm jag nöjde mig när den slog 1-2 mm. Satte hjulet på v fram, ratt helt lugn i tätortstrafik, provade motorvägen ok upp mot 80-85 helt still om man släppte ratten men vid högre fart tog övrig obalans över från slitbannor som börjat släppa på de övriga däcken. Vad jag hört är c202 fälgarna svetsade för möjlighet till slanglöst och valpfälgarna nitade, om nu fälgen är nitad bör man nog ta press till hjälp. Kollade övriga fälgar och de var raka denna låg på v fram när jag vid undanmanöver på motorled först med kraftig inbromsning åkte med bakhjulen i luften och sen väjde höger med låsta hjul dvs en hjulskörning på vänster framhjul. Vid riktning slå bara något enstaka slag fälgarna är mjukare än vad man tror, jag slog 3 slag vid första mätning och mer än hälften av kastet var borta.
  45. 3 points
    Var längesen jag uppdaterade något här. Vart hustillbygge samt tillökning i familjen, men nu har jag iallafall kommit igång med lite åtgärder. -Renoverade förgasare. -Byte urtrampningslager. -"Lagat" gaffeln för framhjulsdriften. -Storservice med nya oljor i lådor och motor -Bytt diverse dåliga slangar för bränsle och vakuum. -Börjat förbereda bilen för rostlagning av kaross och kommande ommålning. -"Renoverat" en död torkarmotor Osv. Besiktning om ca 2 veckor så vart en hel del småfix för detta. Även beställt 123 tändning som bör komma hem i veckan. Fräscha förgasare Lådan hänger i luften. Testade med ett urtrampningslager för volvo 164, såg väldigt annorlunda ut men det verkar göra sitt jobb ändå. Mässingstapparna i gaffeln för framhjulsdriften var rejält söndertuggade. Bytta mot nya så nu fungerar det igen. Nytt och gammalt urtrampningslager. Vet ej varför det blivit så här. Samma volvo-nummer men olika skf-nummer. Passade bra ändå och fungerat hittills samt att det var halva priset på detta för 164 jämtemot ett "original" tgb-lager. Kanske är nån förstärkt variant i tgb? ' /> Passade även på att koppla om så det går att köra på lågväxel med enbart bakhjulsdrift efter ett principsschema jag hitta här på forumet. En mycket enkel modifikation som kommer va väldigt användbar för mig när jag backar in bilen i garaget som ligger i en trång gränd.
  46. 2 points
    Låter som du jordar mätaren fullt ut, klämt kabeln slarvat med kabelskon jordar i mätar huset, jordar vid bränslegivaren eller givaren kass, . Du har bra mät tips i tråden mät över polerna . Ny givare 149:- på biltema
  47. 2 points
    Hej Fredrik. Det här är en gamnal länk, jag vet... Men jag kan inte fiska upp /dalby gård
  48. 2 points
    It is a common and widespread missunderstanding that the TGBs for the RBS56 (the PVRBTGB) were made from regular TGB11. They were not, they were made from regular PVPJTGB 1111 where the rear of the body (seam is behind front doors) was removed and a newly made rear body (made by Hägglunds) including a more substantial hydraulic lift for the RBS 56 was fitted. The new rear body has some parts in common with "regular" TGB 11, for example lower parts of rear doors and trunk door, but it is nevertheless a custom made rear body. The re-construction was made at the regiment's workshops (Miloverkstäder), possibly at a few select ones that specialized in this procedure. So every PVRBTGB (be it first or "B" version) is a previous PVPJTGB 1111. It is logical when you think of it; in the 1990's the 1111 with it's 9 cm anti-tank gun was obsolete and no longer effective on contemporary armour. There were a lot of 1111 available, many in good condition since "combat vehicles" often spent long periods in storage ("mobförråd") and got less usage/miles than everyday "daily runners" like the TGB 11. The attached picture is an extract from the repair journal of my truck, a PVRBTGB B RBS 56 that began service as a PVPJTGB 1111 in 1978 and after (only) 5852 km in 1996 was re-constructed to carry RBS 56 by the "Miloverkstad" in Skövde. /pvb301
  49. 2 points
    Lägger upp egna bilder om någon annan i framtiden söker på nätet. Innanför bak men lite något lite utanför fram troligen inga bes problem storlek ungefär som Michelin 9.00x16 eller 255/16 dvs 100 profil
  50. 2 points
    Nu har jag funderat lite mer på helgens körningar och kan inte riktigt förstå varför jag inte anpassade bilen lite bättre till det blöta föret. Jag skulle ha sänkt däcktrycket och lagt på kedjorna förstås. Från föregående körningar är det väldigt tydligt vilken skillnad speciellt kedjorna gör under såna här förhållanden. Istället kravlade vi runt de tuffa spåren i Olerum med 4.5 kilo lufttryck och inga kedjor. Inte undra på att det kändes halt Man får väl vara glad att winchen trots allt bara behövdes en gång
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...