Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 12/25/2019 in all areas

  1. 16 points
  2. 14 points
    ..och sedan vanlig fästgrund och slutligen grönt. ÄNTLIGEN!!!
  3. 8 points
    Hej på er alla ,hoppas alla har en bra dag. Jag ska registreringsbesiktning min Sjukvårdsbandvagn den 5 feb och undrar om någon vet vilka dispenser jag måste söka av transportstyrelsen? Jag vet att jag måste söka dispens som minst omfattar styrningens funktion (ej automatisk återgång samt att den slutar fungera vid tryckbortfall). Mvh Simon
  4. 8 points
    Två leverans klara Diffar med TGB 11. Utväxling. Nu kan jag ta nya projekt
  5. 8 points
    Hej alla här kommer lite bilder från min Maskin park inkl 13 bilen med ett timmerrede för ved hämntning
  6. 5 points
    Så här i hjultider passade jag på att bygga en däckkrängare åt bandvagnen och byta slang på några däck: Första bytet med nya armen till domkraften En del slangar var riktigt trötta... Såhär blev hållaren i slutändan. Nedre klacken är till för att förhindra att den vrider sig i skruvstädet och tvingen så den sitter kvar i sidled. Verktygets ena ände, visade sig vara mer blötjärn än vad jag trodde och böjde sig lättare än vad jag räknat med. Och verktygets andra ände. Just den här vinklade järnbiten bytte jag mot en smalare och tunnare. Däcket i bakgrunden är från -64 och fick kasseras, det höll inte för nåt och bara föll isär. Tanken var att ta en av de fräscha jag hade köpt från Olav teigen, men det var så "tajt" att jag gav upp. Får be nån däckfirma lägga på dem. Ursäkta den suddiga bilden. Svetstången är tänkt att ersättas med en rörbit och på så sätt förhindra att verktyget trycks bort från fälgen vid montering. Det tog cirka 30 minuter utan panik att byta en slang. Ventilerna sparades från de gamla slangarna. "Bra-ha" går ju alltid löda fast på nåt livsfarligt som behöver tryckluft... Trots den rillade designen på ena ventilen hade samtliga sprickor/brott i början på halsen.
  7. 4 points
    Här är en liten film från en utflykt i Kilsbergen vintern 2016 med @Lollipop och @spp. Det var en trevlig dag som jag gärna gör om, men kanske vi ses på forumträffen i sommar
  8. 4 points
    I'm trying to find a battery box table, by which I mean the table that went above the battery cover on the TGB 1111. You can see it on the floor in this picture, the table with a grid bottom. Also if anyone has some Unit signs they are looking to sell I can make a good home for them. Any of the military parts that someone might have such as the cross brace or a clear instrument panel mud guard etc etc I'm trying to find. Contact via Personal Message
  9. 4 points
    Hej terrängvänner. Jag och Fredrik L tänkte köra en vårcamnping och hoppas att många vill sluta upp vid Härsvatten i Svartedalen 17-19 april. Det ligger mellan Kungälv och Trollhättan, Med terrängbil tar det ca 30 minuter från Kungälv. Det är en utmärkt badsjö för de modiga och framkomligt även med vanlig bil. Planerade aktiviteter för barn/vuxna är: Luftpistol / pilbåge / kal. 22 gevärsskytte / dragkamp / däcksparkning och skitsnack framför brasan. Ta gärna med fler aktiviteter om ni har något kul. Önskar man fiska så finns flera sjöar i närheten men just Härsvatten är helt tom på fisk (försurad). https://www.sportfiskarna.se/Fiske/Fiske-i-Göteborg/Svartedalens-Sportfiske Det finns ingen toa men jag tar med en portabel toa för kvinnor och barn. Övriga får sköta sin behov fältmässigt. Väl mött Johannes & Fredrik L.
  10. 4 points
    Här är några tillfällen där man suttit fast: Brändåsen 2013. Ett hinder fullt med stora däck och lera. Hasse var där också Hofors 2014-1. Skulle haft kedjorna på. Hofors 2014-2. Ett riktigt missöde! Hofors 2016. Inte jag som satt fast men som bärgade Johan: Johan skulle prova hur långt man kom i leran. Så här långt... Jag tror han hängde på axlarna här: Hofors 2018: Lärdom, undvik all mark där det växer ormbunkar! Undertecknad med bly-tunga kedjan och stora TGB 30 schaklet Sett från sidan. mitt i djungeln: Resultatet av det första försöket. Nästa gång vart det en stabil tall istället, men den var 50m bort Det var här vi satt fast: Så då kan ni se lite var prylarna kan vara bra att ha. Eller kan man bli bättre på att köra i skogen
  11. 3 points
    Prolog På lördagen vart det nån timme över som främst ägnades åt att få i det främre stiftet, sitter ju en konsol o utbuktning som precis gör att mitt spärrskaft med förlängare inte får plats, sen när man väl får dit stift o skaft är slaglängden ca 2 knäpp mellan allt annat... De sista fyra stiften är inga bekymmer.... Gjorde ett startförsök utan att göra nåt med förgasarna, det snurrade igång, lite oroväckande svart rök, och det gick inte att få tillbaka choken... Visade sig att när jag drog tändkablarna så hade chokewiren kommit i spänn, nåväl efter att det fixats, ny start o ut o provköra. Efter avkylning ny kallstart i dag, och det startade ua, ingen anmärkningsvärd rök ur avgasröret även om det inte riktigt känns som det är full kraft, så det är antagligen fortsatt nåt med främre burkarna? Nån som har ett tips på bästa verktyg för främre stiftet? Tack för tips o hejjarop!
  12. 3 points
    Har varit vid sjön många gånger. Riktigt fint ställe:) mest imponerande var nog första gången jag var där (för kanske 25 år sedan), tyckte då när vi åkte, att vägen aldrig tog slut samt att den blev allt sämre sista lilla biten. När vi väl kom fram så stod där en tysk med husvagn. Hur f-n hade han hittat dit? Detta var ju i princip för internet uppfanns, så han kan ju inte ha googlat fram sjön. Rörande sovning så funderar jag på att bygga någon form av fällbar säng som man kan lägga liggunderlaget på. Nu har jag ju en anledning att ta tag i detta projekt:) var även inne på att köra med hammocken inne i bilen. Men den är nog lite för lång.
  13. 3 points
    Vad gäller stropp hade jag sagt: överkapacitet I försvarets gamla lastbilsbärgare finns två såna här bärgningsstroppar på 56t: https://www.certex.se/produkter/lastsakring/bargningsprodukter/bargningsstropp-p59582 Så storleken under kanske? Ryckstroppar och hi-lifts har jag ingen erfarenhet av. Rhino-tracksen hade jag bytt ut mot rejäla ihopspikade plank, för vallning enbart och tagit med nån gammal hjulkätting från en traktor eller nåt för extra fäste utöver slirskydden. Bristen på bärighet är väl hela nöjet? Träd: bärgningsstroppen ovan och som nämnt skonsamma schackel. Gör slinga med schackel som ögla den kan glida i. Har diskuterats förut, gör inte dubbel part i slingan bara Med slinga är risken mindre att man vrider av barken. Här spelar även överkapaciteten in. Billigaste/enklaste vore förstås att bara köpa en mindre enkel stropp och alltid slå dubbelt med den, men då kanske "sakna" kapacitet i övrigt.
  14. 3 points
    Hade vargar runt huset när jag bodde på landet en kväll när jag skulle hoppa ur bilen hoppade jag in igen och bara satt och tittade på den när den gick omkring framför grillen på bilen, hade även en närgången älg som trampade in på ena bilplatser i garaget bredvid min gamla hoppade gröna Ford, kan tänka han gillade lukten av bigblock.
  15. 3 points
    Om du pumpar och flotören lyft och stängt intaget av bränsle så blir det väll övertryclk? Känn lite på kolvarna (i förgasarna) och jag skulle prova att köra lite på startgas / skruvat ur stiften o kollat / "tvättat" dem med startgas o kolla gnistan.
  16. 2 points
    Det finns faktiskt en ännu senare version, vilket syns på antalet pendelarmar i förhållande till antalet bärhjul. Om du kollar på den du länkade så delar två första och två sista på varje sida samma bärarm, detta ger ett högt specifikt marktryck = obra. I allra senaste versionen har de individuell fjädring för varje bärhjul, en utveckling som bara tog dem 15 år att inse... Koppling/broms-styrning är kattskit och har egentligen bara använts för att det är simpelt, inte för att det ger nån ökad traversering av terräng, snarare tvärtom. Att Howe&Howe har nån sorts elektromekanisk servo som "slätar ut" bristerna kan man ju fundera kring, varför inte bygga en dubbel differential-styrning med hydraulisk servo på en gång? Fransoserna gjorde ju det redan 1920. Fjädringen vet jag inte om det är christie-fjädring. Av de ww2-vangnar jag känner till åt den fjädringen upp utrymme inne i vagnen och inte utanför i aggregatet. Ripsaw har ovanligt mycket fjädringsväg (ju mer ju bättre). Bandspänningen kan jag inte heller klaga på. Som det kanske märks är jag inte så hel-impad av den och det har mer med frågan: "vad betalar man egentligen för?" att göra. Kolla på filmer när de kör med den, nästan alltid på hård mark eller lite snö. Så nä, i min värld är det en överhypad bandvagn med sämre terrängegenskaper än vad den borde ha för sin prisklass som marknadsförs till lättimponerade amerikaner som tror att den är en "tank". Iofs har de själva sagt att målgruppen är VVIP. Vad jag däremot tror lite på är deras MS-1 från typ 2004 som obemannat markfordon, men inte som de tänkte utan som en rekogniserande moderfarkost åt en stor UAV (som "milrem" från Estland många försvarsmakter tittar på nu). Lustigt nog är det bara bandspänningen i princip som har överlevt från den till idag trots att allt var så fruktansvärt skitbra när det begav sig
  17. 2 points
    https://www.magisto.com/album/video/ISonTEEOE1k-Pj0EDmEwCXl8?l=vsm&o=w&c=c Film Olerum. Maj 2019.
  18. 2 points
    För stroppar, främst band och rundslingar, så äter man snabbt upp styrkan genom att vinkla. Så som Hansen skriver se till att ha schackel och ex vis ordentlig sling att dra runt träd, och gör inte snara.
  19. 2 points
    Detta låter ju riktigt intressant:) Nära att åka också:) Men bada i april???
  20. 2 points
    Tack Svana, jag drog i väg ett mejl till RÖA (enligt burken) nu i em och fantastiskt nog så svarade de på en söndag, snacka om service De svarade följande: Hej Tack för din förfrågan. Tyvärr så säljer vi inte till privatpersoner då vi enbart är grossister. Kontakta gärna någon av våra återförsäljare, Syntema Eskilstuna. Älvsjö, Tibro eller Linköping. Du kan även köpa genom Fellessons i Växjö eller Tinter i Kållered eller Skövde.
  21. 2 points
    Hoppas du har rätt Hansen.
  22. 2 points
    Råkade ut för vattenskadad manual en gång, där sidorna klistrat i hop sej, Lösningen då vart att blöta upp den en gång till, så lade jag dubbel plast folie mellan sidorna, de släppte när de var blöt, sedan torkade jag den och platsen fastnade ju inte i hop. så allt vart läsbart i alla fall . Tackar för att du lade ut manualerna
  23. 2 points
    Gott Nytt År forum vänner
  24. 2 points
    Färgen inuti tanken kan lösas upp ibland på vissa tankar å sätta sig i sugröret inne i tanken. Går ju bak blåsa bränsleledningen å göra nytt start försök. Löser kanske inte problemet men då ser du om du får fram soppa..
  25. 2 points
    Identifiering av gängor pågår, man verkar ha haft tumgängor här och metriska där och skarvat där emellan med skarvbitar med olika gäng i vardera ändan. Standarder Nåja, Jag har iallafall fått tummen ur och lagt upp den dokumentation som jag har tillgång till r/t manualer på forumets filarea. Det som saknas är manualen anno 1986, den har jag fått mig skänkt av en välgörare från MFHS men tyvärr är den i riktigt dåligt skick, kraftiga vattenskador så jag kommer inte att försöka öppna alla sidor utan skanna det som jag kommer åt utan att förstöra den och sedan se om armémuseum vill ha originalet trots dess status.
  26. 2 points
    Hej, jag har samma problem med registrering kulakrok på mina PV-Jeep Pvpjtgbil 9031 / Valp 3304. Jag behövs en bekräftelse från försvarsmakt / svensk militär at dej har uppgraderat PV-Jeepen med kulakrok i denna utförande jag har. Kan någon hjälpa mej med en kontakt till försvarsmakt. Eller har någon en registreringsbevis med kulakrok och kan sända mej en kopia. mvh Didi / Österrike
  27. 1 point
    Ural lastbil på Klaravik https://www.klaravik.se/auction/product/lastbil-ural-375-6x6
  28. 1 point
    Låter tragiskt, men man vet ju aldrig.
  29. 1 point
    https://www.musclecarsandtrucks.com/the-ripsaw-is-a-personal-tank-with-duramax-diesel-power-photo-gallery/ http://www.ripsawtank.com/ Fina bilder på senaste luxusversionen av ripsaw, för mina bandvagnsokunniga ögon (world of tanks ftw ), ser det det ut som en form av christie upphängning men med ett band som ser ut att vara spänt till höga C? Clutch stearing låter inte jättemodernt heller trots att det är "highly propriarity" men även här har jag inte så väldigt bra koll. Låter suboptimalt att inte ha driv/kontroll på båda banden i de där farterna, så antagligen inte men varför prata så mkt om kopplingarna då? Filmerna på deras hemsida ger intrycket av att de jobbar med styrradier, man kan se hur bandet fladdrar när de hoppar med vagnen också. Är det så att någon på internätet har något användbart om ripsaw som inte bara är reklam utan lite riktiga detaljer tro? jag hittar inte något riktigt användbart men det säger inget. /henrik
  30. 1 point
    Även jag gick omkring en gång i tiden och funderade på det där med att Diesel konvertera min C303:a men efter en tid så byggdes bilen istället om och när massor med plåt försvann så räckte original B30 maskinen till. Många år senare så byttes originalmotorn ut mot en B30E vilket också fungerat en tid men nu är planen att byta ut även den till en modernare bensinmotor för Diesel är egentligen inte ett alternativ i mitt bygge. Redan innan B30E motorn åkte i så sneglade jag på Volvos B6304 och dess automatlåda men frågan är har kanske redan nån prövat att bända ner denna motor i en C303:a och jag bara missat det och har man då upptäckt att den maskinkombinationen inte var lämplig/passar inte pga. storlek eller dyl? Skulle vara väldigt intressant att komma i kontakt med nån som har prövat/håller på eller rent av har en i sin C303:a.
  31. 1 point
    Någon som har en säkrings plint till TGB 11-13-20, och kan avvara/sälja den, helst på vägen mellan Typ Mjölby/Motala, Askersund, Laxå eller Örebro, mot Kristinehamn och sedan Karlstad så upp mot Sunne och Torsby. Jag åker den vägen på Torsdag, och kan göra en avstickare för att hämta upp. Skall upp till min reservdels REO och vagn, samt hälsa på lite bekanta efter vägen, och ha lite "semester" Tänkte jag kunde byta den åt han när jag ändå var där, vi har ett kupé fläkt reglage eller en en trasig fläkt att kika på, och en orsak kan ju vara säkrings bryggan då jag vet att den varit slapp i fjädringen av säkringshållarna sedan förut, så byte till en annan, är kanske lösningen på många sådana där små irriterande fel, där snurra på säkringen eller byta ofta är lösningen,
  32. 1 point
    Elverkskärra https://www.blocket.se/annons/jonkoping/elverkskarra/88118742
  33. 1 point
    Skall säga till herrn det angår att hålla koll på denna tråden. Tack och lycka till
  34. 1 point
    Ja det var lite rörigt den gången. Det kliade lite i fingrarna att hjälpa till. Men man lär sej bäst själv. och loss kom ni. När ni tog den rätt väg.
  35. 1 point
    Min farfar körde en sådan bil.
  36. 1 point
    Håll mej gärna informerad om hur det går Jarlen. Har en bekant som har en reg besiktning framför sej. Och jag har diskuterat olika alternativa med han, Trodde också på Tung terrängvagn,, hoppas det går bra för dej
  37. 1 point
    Tack för tipsen, mycket uppskattade. När det gäller Rhino tracks handlar det mest om de situationer jag satt mig själv fast i tidigare. Typiskt i lera, antingen gräsmatta (det värsta ) eller oväntat lerig mjuk mark med dålig bärighet. Där är där jag hoppas man skulle kunna lägga ner en track under något hjul och faktiskt få lite fäste stället för att bara stå och slira i leran när däcksmönstret är fullt med lera och bara blivit slicks. Trädselen och ryck stroppen är tänkt som ett bokstavligt talat "lättare" alternativ till att släpa runt winch vajern och speciellt kedje-träd-selen med sitt 20-tons schackel. Kedjar behöver man nästan vara två man för att släpa fram genom skogen, den är j-v-lskt tung! Annars är den inbyggda vinchen jättebra och rolig att använda när det behövs. Bara man kommer ihåg alla handgreppen, som som tur är också är listade på instrumentbrädan. Och ibland är det väldigt bra att ha 60 meter vajer att vira ut när de stora tallarna inte står så tätt Fast ryck-stroppen blir väl inte för eget behov utan när man behöver dra upp någon annan 30:a, vilket händer. Är det bara en bil behöver det kanske inte ryckas något överhuvudtaget när man drar med 30:an? Det påminner om när jag drog upp någon Toyota på Bessemer träffen med min vinsch. Man blir liksom lite orolig för att om lill-bilen fastnar någonstans på vägen så kanske någonting dras av i bara farten, typ framvagnen eller något Alla de här stropparna leveras med schackel som jag hoppas räcker för de få gånger jag behöver dem. De är säkert inte bästa kvalitet till de här priserna men förhoppningsvis håller de väl något vad de lovar? Som jag misstänkte, idén att man skulle kunna lyfta upp bilen med en high-lift är nog bara att glömma. Det finns ju en vanlig dom-kraft i bilen så det kanske kan hända att den går att använda om det finns något stadigt underlag. Fast jag har svårt att tänka mig vilken situation det skulle vara
  38. 1 point
    brickan ser ju lite black ut, även gängerna verkar behöva några varv till med putsduken...
  39. 1 point
    Tyvärr är jag tillbaka på att godkänna nya medlemmar manuellt. Har att göra med att Namn och ort. Inte land eller län, måste finnas med och det lär kollas manuellt, så jag går in minst 2 gånger per dag och godkänner, vilket kan ge en vänte tid på ca 12 timmar som mest. Men alla kollas så jag hoppas ni kan vänta MVH H.Hansen Unfortenltly, Im back to manually approving new members. It has to do with that we need full name and location, The city/ town you liv in has på be preser in the application- Not only the country. So I go in at least 2 times a day and approve. Witch can give a waiting time of about 12 hours att the most. Butt everyone i checkt up, so i hope you can wait. Regards H,Hansen
  40. 1 point
    kl 22 kör jag igång uppdateringen, Hoppas allt går bra denna gång med, men inte tar lika lång tid.
  41. 1 point
    Hej Har en Geländewagen från försvarsmakten 1994, har instruktionsbok som jag kan ta kopia på, Med vänlig hälsning Lennart tel 0708673306
  42. 1 point
    Tillbehörslista SKP M/42 (sannolikt version 1986) Visa fil Tillbehörslista SKP M/42 (sannolikt version 1986) Inlämnare Lollipop Inskickat 2019-12-31 Kategori Övrigt  
  43. 1 point
    Manual SKP M/42 1953 Visa fil SKP M/42 manual årgång 1953 Inlämnare Lollipop Inskickat 2019-12-31 Kategori Övrigt  
  44. 1 point
    Har den gamla skotaren gett upp. Den borde ju vara bättre att lasta ved på. Men det ser bra ut med veden på TGBn också. Lite tung lastat bara. Minns hur jag slet för att få lass på min 13 för ett antal år sedan. Kran var en stor önskan då.
  45. 1 point
    Hjälp pdf filerna blir upp och ner . Provade vända dem och spara, men de ligger fel ändå. Måste jag scanna om dem och lägga in på nytt eller kan de data kunniga här ge mej råd om hur jag vänder dem ? Har ju en del sidor jag tänkt scanna så, jag måste få till det, Inget roligt att lägga ut pdf filer man måste vrida på manuellt för att läsa heller, Sen skulle jag vilja bunta i hop dem, nu är det sida för sidan, det blir många sidor att ladda ner när jag ger mej på pärmarna med rep handböckerna i Har en del att lära om detta tydligen
  46. 1 point
    Efter att ha krälar runt (igen) under bilar med en massa kardaner med Polhemsknutar och läst om höjningar av fordon med dylika börjar jag undra varför det inte sitter CV-knutar där istället? Jag antar att det är så trist att vanliga bonniga kardanknutar är bra nog om man inte pressar vinklar och billigare än en CV. Men det skaver i min inre överdesignande ingenjör.....
  47. 1 point
    https://roborace.com/ Första officiella racing touren för robot bilar. Första racet har körts. 2 bilar tävlade, hälften kraschade. Aktionfyllt race
  48. 1 point
    Och sista avsnittet del.3
  49. 1 point
    How to get a mouse out of a exhaust
  50. 1 point
    Bild på monterad kloss på min 13 bil. Skruvarna är M12, gänglängd 50mm med insexskalle och 12/9 kvalitet.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...