Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 04/23/2019 in all areas

  1. 11 points
    Man vet att man har ungarna på världens bästa dagis när de har militärfordonstema en hel dag och man får köra in till sandlådan och agera lekstuga till småttingarna. Kan meddela att det får plats minst 15 illbattingar samtidigt....
  2. 10 points
    Tack så mycket för hälsningarna, de värmer ett oroligt hjärta! De säger att jag blir fullt återställd men att det tar tid. Man får vara tacksam...
  3. 10 points
    Är hemma igen. Har legat på sjukhus ett tag med en stroke. Hade nog tur att tog relativt lite ändå, mest är det höger hand som har tagit stryk. Har precis betalt och gjort uppdatering av sajten så nu ska det gå ett tag till. Hälsningar WF
  4. 8 points
    Lite bilder från dagen
  5. 7 points
    Är i Värmland och pysslar med denna Totalt genomgången. Allt utom generatorn nytt. Ja förgasaren renoverade . Och allt i både top och motor nytt Den skall i en 1314 Trevligt att skruva med något sådant Hoppas bli klar i dag, Söndag
  6. 7 points
    Är det inte mellan spräng kåpan och motorn, kommer det vatten eller olja där så är det dags för stor service Det är något grovgängat vet jag, inte mm men. väldigt nära mer som "rörgänga " vad de nu är i , någon Tum i alla fall Kan se om jag hittar den i mina pärmar, men måste tydligen jobbe lite i dag också först. Har bara glassat runt sedan i slutet av April, till "någons stora förtret". Varit hemma, åkt till Gävle och firat min Bror, varit på Off Road träff, med Jeepen, utan att köra sönder elleer behövt tok tvätta efteråt, Tvingad att köra i terrrängen av min Dotter , så det vart riktigt teknik körning, så jag ej skrapade i något eller satte mej fast, nästan ej ens lera på däckena, ändå var det Olerum vi körde i. Där brukar inte grejorna se speciellt fina ut efter en dag. Bokat resa med Tåg till Nord Norge i sommar, De andra kommer efter med husbil, jag ville upp tidigare och fiska. Fan vad smidigt med natt tåg, drar i sej några öl, går och lägger sej, så vaknar man typ i Arvidsjaur. Å kan gå och köpa kaffe. Så buss från Narvik till Tromsö. Ny båt och motor ligger och väntar på mej, Fick äran att ställa i ordning nya "släkt båten" som inköpts Ja skönt som tusan med bara vara tid en stund, Nu ut och transportera dräng Fridens folks
  7. 7 points
    Klubbkörning med Kungälvs Jeepklubbidag. Hade en Hummer på besök som satte sig fast i värsta kletiga gyttjan. En jeep försökte rycka lite men lyckades knäcka drivaxeln.... sedan blev den uppvinschad bakåt med hjälp av två vinschar och några kastblock.
  8. 6 points
    Cruising i Kungälv idag, ganska bra utsikt 2.4 meter över asfalten.
  9. 6 points
    Blev inhandlat ett tranellsläp för något år sedan, svårt att inte låta bli o införskaffa ännu mer projekt mot bättre vetande..... Efter lite pyssel så är det nu på rull igen. Blev nya skivor, däck, fixa lampor, reflexer, kablage, koppling m.m. Fick tag i en 12 polig hane så att jag kunde göra en kabel för att använda släpen till militär bilarna förutom en std en 7 polig kabel för vanliga bilen. Skall bara måla 11:an med så att det matchar …. Är ju en väldigt behändig liten vagn, planer finns på att göra någon form av insats för att ha som en campingvagn efter 11:an i sommar /Diffen
  10. 6 points
    Har vart på norra fältet i dag med barnen. FAK var där med motorcyklar och bandvangnar som dom skjutsade i. Och det var öppet hus på brandkåren i samband.
  11. 6 points
    Lastat å klart. I morgon bär de av till krisberedskapensdag i Bengtsfors. Försvarsmakten, polisen, MSB, räddningstjänsten m.m kommer va på olika platser i Bengtsfors. Kom dit ni som bor i närområdet, ja ni andra också såklart
  12. 5 points
    När jag på natten tittar på min TGB40 med min övervakningskamera hemma, så syns den knappt. Konturkamoflaget fungerar till och med bättre i IR än i synligt ljus. Andra färger jag har provat (och även pirat-M90-kläder) lyser som solar eller är helt kolsvarta i IR. (Kameran arbetar i 850 nm på natten.)
  13. 5 points
    Eller också köper man Försvarsmaktens originalfärger från Coatex AB i Skåne. Joacim Halling där har både basfärgerna: M0716-573250 TÄCKFÄRG 657/325 HM (olivgrön) M0716-573260 TÄCKFÄRG7553/326H (mörkgrön) M0728-401128 HÄRDARE VV013 (3:1 för mörkgrön, 2:1 för olivgrön) och maskeringsfärgerna M0716-923226 TÄCKFÄRG 7403/322M (ljusgrön) M0716-923266 TÄCKFÄRG 7403/326M (mörkgrön) M0716-920936 TÄCKFÄRG 7403/093M (svart) M0716-925076 TÄCKFÄRG 7403/507M (brun) M0702-005018 FÖRTUNNING FSD 7009 XYLENE Han köper dessa från oss på avtal nytillverkade, så de är inte från någon förrådsutrensning. Vilka andra färger är certifierade att tåla saringas? :-) /Stefan
  14. 5 points
    Skumt i dag ringde en firma och seriöst undrade om jag ville börja köra lastbil och grävmaskin åt dem, lite i bland på timme. En krok bil med kran med utag för redskap som rotor grip å skopa mm, och en 6.5 ton hjul grävare. Åker förbi där varje gång jag skall någon stans, men känner de inte. Deras lastbils förare hade gått i pension, så de behövde någon extra. Kanske dags att göra något jag arbetat tidigare med på nytt igen Köra grävare är inte så tungt, och inte lastbil heller
  15. 5 points
    By the way, så vill jag tacka alla som är med och håller forumet i liv . Ser fler och fler forum sakta dör ner och de flesta har flyttat sin verksamhet till FB. Ja vi har ju en sådan sida med, och jag postar lite där i bland och svara på frågor, dock hänvisar jag oftast hit, då det är här mångfalden och kunskapen finns, Har sett att en del provar lägga upp handböcker mm även där, med blandat resultat. Jag är så glad att vi nu är uppdaterad angående plattformen, och det rullar på ganska smidigt. För en ej enormt data kunnig som mej fungerar "Plattformen" riktigt bra, och de har bra folk som ligger bakom och underlättar funktioner för de som skall rodda med forumena. Ja detta ser ju inte ni, mer än att det fungerar för det mesta här. Så tack även till Sten som sett till att vi har de senaste uppdateringarna, Jag är ju inte inne och läser allt varje dag, men provar att läsa i kapp när jag kan, och om det är något så kommer det ett mail med direkt länk omedelbart. Något som är fruktansvärt skönt med detta forum är att man till motsats mot Tex FB och liknade sociala medier, slipper allt brus om man kan kalla det för det. Inget onödigt, som är och stör,. Så är vi inte fast vid ett märke, och hatar förtvivlat allt annat än det vi kör. vi gillar det mesta som är militärt och motordrivet, samt saker och kuriosa runt det. Som jag skrev det är så skönt att komma hit till den underbara blandningen, och framförallt den härliga stämningen bland medlemmarna. Vi har väldigt få troll, ingen som skriver har du sökt på nätet när någon frågar , inte ens det finns en sökfunktion, då en fråga kommer upp för ja vilken gång i ordningen av någon som ej hunnit skumma igenom 12 års inlägg och rubriker. Tyvärr försvann ju en del foton genom åren, då olika ställen vi länkat bilder i från lade ner, men det känns som, att nu var det de samma, vi har en ordentlig bildbank att ösa ut ändå, så allt det tidiga från 2006 och tiden där i kring , har på olika sätt reparerat sej själv av just er, våra aktiva medlemmar. För mej som vart inbjuden hit väldigt tidigt, tror jag var medlem nr 5 till 7 eller något liknade den hösten 2006 då Andreas, Erik och Daniel tryckte på start knappen och slog på servern. Har detta betytt mycket, Jag kunde nästan inte skriva, på grund av min dyslexi. fruktansvärt många stav fel, och andra fel i skrift, Än värre var att jag inte riktigt ville skriva, men uppmuntran härifrån har fått mej att fortsätta Ja de finns kvar där än, Skriv och stav felen, men jag har lärt mej lite och ser i bland mina fel, och hinner rätta dem, ja när inte telefon spöket som textar värre än mej är med då. Jag har fått många vänner genom åren just på grund av detta forum, och hittat massor av saker jag nog inte skulle utan det. Ja jag vill bara uppmuntra er att fortsätta i samma anda och tackar er alla , för den enorma insats ni gör för alla runt om i världen som letar info om våra fordon, Att vi har kul här i bland är en riktigt bra följd effekt . Fridens folks och ha en fin påsk MVH Hasse Hansen
  16. 4 points
    Lycka till Hasse. Jag har inte skrivit nån info om min 13-bil och mickes 11 på länge. Vi kämpar alla kvällar och hela helger. Jag har skrapat underreds massa och slipat under min bil sedan påskhelgen och snart är det dax för epoxygrund. Blev liiite mer jobb än att bara bygga ny motor... *suck*
  17. 4 points
    Tjänsteresa, och råkade vika av via Slutarp... Hertz har ganska bra lastförmåga i XC40, dock lite hög lasttröskel som Christer klämmig skulle ha sagt...
  18. 4 points
    Det är lyxigt med växelström i bilen. Nu sitter ovan nämnda omvaldare fast och funkar kalasbra, mutterknack, borrmaskin, tigersåg, vinkelslip mm funkar på en 1000w omvandlare. Denna är ju ”ren sinus” eller påstås åtminstone vara det men jag har inget oscilloskop så det blir svårt att veta hur snygg sinuskurva den gör. Vet inte riktigt vilken pryl jag skall testa med. Batteriet är AGM på 170 ah. Hälften av dessa går att nyttja om man skall vara snäll mot batteriet, alltså 85 ah. Har testat lite..... har inte tagit hänsyn till förluster.... 900 watt vattenkokare, kokar upp 1 liter vatten på 9 minuter = 11,25 ah eller 1,25 ah / deciliter. 750 watt kaffebryggare (Jula 199kr) kokar 1,25 liter kaffe på 13 minuter = 13,5 ah eller 1,08 ah / deciliter. Kaffe kan man alltså koka 6,5 gånger innan det behövs solenergi eller start av motor. Konstigt nog drar kaffebryggare mindre energi än vattenkokaren men det kan ju vara så att tillverkaren av vattenkokaren överdriver sin effekt litegrann, kineserna är ju bra på att salta sina specar. Hushållsmixern drar ynka 300 watt så grädde kan man vispa i nästan 3,5 timmar... undrar när man behöver vispa grädde i skogen... har inte råkar ut för det ännu...
  19. 4 points
  20. 4 points
    Det var som tusan... Försvarsmaktens Forum nr 2/2019 Än så länge har jag räknat tre tillfällen 202:an varit utomlands i uniform; Storbritannien, Falklandsöarna Norge, Libanon Sverige, Sinai (förvisso försök men jag tar med den ändå )
  21. 4 points
  22. 4 points
    Nu är bilprovningens dagar över
  23. 4 points
    Ska ni bra köra i gångfart i skogen och inte avverka mer mil än de militära går nog vilka oljor som helst bra, skulle nog räcka med lite fett i axlarna, men är det civilbilar som även ska rulla 10 tusentals mil på landsväg så kör med olja avsett för detta. Vet ej exakt hur 303 axlelrör ser ut men tror säkert man har återinning och i vanliga landsvägslutningar sett till att oljorna inte hamnar i axelväxeln av två anledningar dels olje blandningen men också så inte får för hög nivå i axelväxeln , höga oljenivåer skapar lätt överhettning. Känsligaste rödgodset i en drivlina finns i synkringar och ett klick på gl5 gearcase ger svaret hur dagens gl5 påverkar rödgods: två bra ex: se ca 11:20 minuter in:
  24. 4 points
    Ojojoj! Placeringen av hjälmarna skulle få mina tidigare kursledare att slita sitt hår Regel nummer ett för en ordonnans vid stopp är att hjälmen hängs på höger fotpinne alternativt läggs upprätt på marken.
  25. 4 points
    Självmodsbombare, uppsnittat lastbilskåp för bombgenomsök och några döda.
  26. 4 points
  27. 4 points
    Hängmatta från bananamoon införskaffad och upphängd i bollhavet. Passar en på var sida om stolarna och bänkens ryggstöd. Man ligger riktigt gott med ett bårtäcke som sällskap. På det mekaniska så har jag lärt mig både vad ett spaltfilter är och var det sitter. Har börjat bli lite grumsig vad gäller tillgänglighet på alla vitala motordelar. De är lätta att se och har utrymme runt sig men är 1m ned från kanten på pansaret och 1m upp från marken...... Mina armar är inte riktigt långa nog. Annars har jag hittat insexnyckel i 1/2 tum storlek vilket behövs för axlarnas oljepluggar. Ett antal andra har den vanliga fyrkanten och sitter väl skyddade av pansarplåt och jag vet inte hur man lossar dem...... mutter fula ord etc. Vad är det för fel på vanliga mutterskallar?
  28. 4 points
    Skulle varit med på arbetsdagen på V150 Jägaren idag, men jag har sådan träningsvärk i hela kroppen efter kursen "kvalificerad passagerare" på Amfibieregementet igår, så jag fick avstå. Har iaf lyckats byta drivpaket på offroad-hojen, och nu väntar en god middag hos min trevliga granne.
  29. 4 points
    Tja allting pajar nu...... ena 12 v kompressorn har lagt av och nu brann även 12-> 230 invertern upp. Startade den och det kom en gnistrande ljud och sedan sa det PANG.... nu går den inte igång. Öppnade och kollade och alla säkringar är hela och jag kan inte se nåt svart på kretskortet men gissningsvis så exploderade någon komponent och det var en begagnad fyrkantsvåg ingen idé att lägga nån energi på. Den är nog 10 år gammal oavsett. Hittade denna på nätet som faktiskt har "REN SINUS" för en spottstyver, det verkar lite för bra för att vara sant men jag skall testa den utförligt. Den är på väg från tyskland just nu. Funkar denna 1000w bra så skulle jag nog vilja köpa en 1500 w istället (restad till juli/augusti) då blir denna till salu. 1500w ger möjlighet till "off grid" nespresso, mikrovågsugn samt nästan alla tänkbara kaffebryggare, verktyg och andra helt onödiga grunkor. https://www.expondo.se/msw-spaenningsomvandlare-ren-sinus-1000-w-10060767
  30. 4 points
    Krya på dig mannen, vi alla håller på dig
  31. 4 points
    Krya på dig och ta det lugnt.
  32. 4 points
    Grannen högg i höstas vilket naturligtvis medfört vindfällen..... Så 9 mil landsväg västerut. Fördelen var att han plockat ner skog mot vägen så under påsken rekades väg som skull korta med 1/3 del (ja ingen fördel egentligen, men "missar" en passage med rejäl sidlutning, en blötpassage och lite bergsklättring, inga problem att köra men då jag drar helstam så blir veden så skitig). Nu är det ju det här med skogsmaskiner som naturligtvis hade grävt ner sig vid diket och den fasta sandslänten var ren lera. diffspärrarna fram gick inte i så det vart lite lersprutande. Jag hade nog tagit mig upp ändå, men då hoppade gasstaget av i främre fästet (gammalt JDW bekymmer), nu hade bussningen gått av. Jag satte i stången utan bussning men den hoppade ur ganska frekvent så det var bara att ge upp. Nu hade jag några stockar färdiga på ett annat ställe så det vart att åka dit efter en ganska fin traktorväg o koppla på. Dra fram 9 bitar till vägen o kapa upp i smålängder för lastning på släpkärran. Ett träd var färskt så det kapade jag upp i kubb direkt. Lastade på så mycket jag tordes, stängde igen kåpan o åkte hemåt. Naturligtvis stannade jag JDW 2 dec framför där bandet slutade /efter en avancerad seriekoppling) Men alla 9 bitarna var med fram till väg, och back kameran ger total kontroll (även om bilden smalnat o färgerna bleknat) Fick se i kameran / ena backspegeln (höger var belamrad med lera..) att det var vitrök bakom, så jag vart väl lite rädd där. Snabbstopp o koll på däcktemperaturer. Det visade sig att fenomenet var kopplat till utförsbacke med växel i, den sneda gasreglage axeln tryckte bensin igenom och vitrök uppstog. Fick kopplaur för att inte skymma de som kom bakom. Så när jag kom hem var det bara att logga in på Tatanka o beställa nippel (och diffmembran utifallatt), inför nästa försök. Så nu är det kapa upp småbitar o klyva.
  33. 4 points
    FB blir bara värre och värre, deras affärsmodell går ju ut på att visa reklam och ha så många besökare som möjligt. Alltså tjänar de mer pengar ju fler minuter och scroll-meter de kan få dig som besökare att stanna för. För att det inte ska bli uppenbart hur mycket reklaminlägg som läggs in i ditt flöde så drygar de ut med dina vänners poster som du redan läst, som de vet att du ändå kommer scrolla förbi. Det är samma anledning till att det är nästan omöjligt att hitta tillbaka till ett specifikt gammalt inlägg, det är bättre för FB om du sitter och söker i en kvart än om du hittar det du är ute efter. Det enda FB är ganska bra på är att låta dig hitta relevanta grupper du söker efter, varje grupp blir ju ett till flöde du kan sitta och scrolla bort dig i. För att optimera för oss i forumet är det nog en bra idé att låta FB göra reklamen, och sen hänvisa hit för de faktiska svaren, så som du gör Hansen. För att återgå till trådämnet: Jag försökte vara snål och köpte en 164-pump till 11:an i tron om att jag kunde använda en avdragare och värme/kyla för att få över medbringaren. Det tyckte inte min biltemaavdragare så det blev en liten press från Jula, där sprack den ekonomiska delen, men å andra sidan har jag ju nu en liten press, och den kommer säkert till nytta fler gånger. Tack till forumet för tipset att kolla noga hur långt in medbringaren satt på originalpumpens axel innan man påbörjade bytet, det hade jag nog lätt missat i min iver att få prova nya leksaken i verkstan. Nu är det bara det jag fasat mest över kvar, att försöka få dit den nya pumpen och få allt tätt. Man är ju inte dum för att man gör fel, men man är dum om man gör samma misstag flera gånger, så jag beställde två extra set med packningar så jag kan ge det några försök.
  34. 3 points
    Johannes. Ser ut som du skulle behöve en 13 bil istället med alla dina grejer..
  35. 3 points
    Vaknade typ 04. Bara jag och Månen uppe känns det som Det körde i hop sej lite i går så sista förberedelserna inför Camp Grenaland fick vänta. Men jag har ju ett dygn på mej innan avfärd. Dock blir det en liten omväg på X antal mil. Kör upp till Lekvatnet och hämtar upp en passagerare så i stället för att köra ner mot Dröback och ta Oslofjord tunneln. Blir det Kongsvinger och genom Oslo. Bara ca 10 mil extra . Men en massa Bom pengar skulle jag tro. Nåja bara jag kommer dit och hem igen är jag nöjd Nu packa ur fiske saker och i kläder och annat. Fridens folks
  36. 3 points
    Gjort i dag jo det blev ett traktor köp till den blivande gårdenfår måla den millitär grön 325 olivgrön så den matchar 13 och 30 bilen trevlig helg gött fölk
  37. 3 points
    Lite småkoll på Blocket mm, Navara är lagt lite åt sidan det fanns en i Kristinehamn med "ny" motor. Det gav orsak till lite forskningar och långa trådar om att alla Navara havererar pga dålig/underdim oljepump o vevlager skär o skickar vevstakar ut i sidan. Årsmodeller ca 02-06 eller nåt men oklart vilka motormodeller det rör sig om?? Nån här som har koll? (Fanns många KingCab på gamla jobbet, och inga bekymmer vad jag minns). Lite omstuvad kravbild således, och en tur till Örebro i söndags för att kika på en cherokee (en liten), såg lovande ut med ettwinch osv. Vart lite misstänksam när jag goooggglade historik o det var 17:e ägaren som nu hade haft den i nån månad för att ha den i sommarstugan på Balkan, men det gick inte att importera Euro5 motorer.... En liten detalj när vi kom dit var att "han precis vart o tankat" och då tändes plötsligt motorlampan (sicken otur folk har), av nån anledning kördes salubilen o ställdes bakom 2 andra bilar... Nåväl, tog en tur när vi ändå var där. Lite svajjig, gungade rejält när man vred lite på ratten. Lade sen i 4wd , och så länge man körde rakt fram var drivknutarna tysta...
  38. 3 points
    Änglavakt Då har bra bromsar och avstånd räddat mig ännu en gång, två bilar som ska ut på motorleden ser att den första tränger med en bakomvarande dvs bilen framför mig som inte vill släppa och när nästa ska ut så vägrar min nuvarande framförvarande att underlätta utan prejar den och sen tvärnitar så båda kläms vid räcket, motorled 100 blås och rejäl nedförbacke själv höll jag endast 85 och bra avstånd, bromsade för allt var jag var värd , studsade bakhjul rejält i luften (syns även på bromspåren) ryckte även handbromsen släppte precis vid kofångaren på framförvarande bil girade hårt höger och åkte endast vänster framhjul var helt säker på en vänsterkullerbytta och försökte siktade mot höger bredvid betongpelaren istället för att krossa framförvarande. De två skyldiga förarna stack direkt från platsen utan att se om fler bilar bakom kört ihop. Alla bakomvarande klarade sig på millimetern. Jag hoppas innerligt att den idioten som orsakade detta och hörde allt däcktjut samt såg mig nästan välta framlänges över hans bil nu åker på sanering av förarstol eller åtminstone ett klädbyte.
  39. 3 points
    Ser fram emot när Galten behöver säljas av från försvaret
  40. 3 points
  41. 3 points
    Kom på en gammal historia. Åkare ringer Volvex veckan efter att ny Volvo Viking grusbil har hämtats ut. Åkare: Växellådan är trasig Verkstad: Vad här det för fel??? Å: Fodralet har spruckit o kugghjulen har trillat ut. (råkat backa på en sten på ett vägbygge)
  42. 3 points
    Har idag också tagit tag i ev utlandsfrakt med container om man nu ska låta någon jänkare bli Laplander Camper ägare, lite höjd problem verkar det som. Ska få fullständiga prisuppgifter om någon dag.
  43. 3 points
    Tror gl5 hysterin hade att göra med de äldre oljorna som stank svavel så man nästan spydde vid byten. Åkt mycket gl5 i lådor utan synkringsproblem eller några andra anrättningar. Viktigt förutom att tåla hypoid tryck är skum bildnings tendenser, finns en hel del på jänke sidor på you tube om oljor och just gl5 i lådor istället för rekommenderade gl4. Däremot så gillade jag mineral extra zinkoljorna som nu finns, kör min hpd m47 låda samt fd 51 med den och den synkar väldigt smidigt och verkar gå lätt som syntetolja, mineral får även gummi att täta bättre än syntetoljor. Nu är det ju inga nonstop racebilar vi har utan kraven är lägre och själv anser jag att om bilen används lite så hellre en klibbig olja av gammal typ än en modern super hal lågfriktionsolja som lämnar helt rena metallytor efter bilen stått någon dag.
  44. 3 points
    Oljebyte och ett varv under med fettsprutan. Vänster bak, främre fjäderfästet har tappat kontakten med ramen så det får bli nåt projekt där... Sen var det lite oroväckande tomt här.... Testa lite UNC/UNF bult, men det som verkade passa bäst i gängorna var M8, men den något korta bult jag hade gick fint att skruva ner helt men drog inte utan när skallen var inne vid godset verkade det bara snurra.Tordes inte dra hårt. Ut sågick det i gäbgerna?? Nån som vet vad det ska vara för bult på rak arm? Bulte står ju bara art nummer i verkstadshandboken och det går ju också o googla, men kan nån utantill så.... Fjädrarna såg även de trötta ut, ja i alla fall 3 av dom...
  45. 3 points
    Krya på dig Sten.. det där är allvarligt och ta hand om er du och frugan.
  46. 3 points
    Oj oj elände, är det en god utsikt att bli återställd även i högerhanden? Krya på dig, håller tummarna å ber en bön att du skall återgå till topptrim igen.
  47. 3 points
    Jungfru färd ikväll då den besiktigades idag fick en tvåa på anligande broms och det var jag nöjd med då det nu är fixat och den bara har en ombesiktning kvar för all framtid om nu inte åker på en flygande bes. Imorgon hoppas jag på en pigg sugga då den ska på volvo marknad i växjö
  48. 3 points
    2700 mil då är garanterat inte generatorn uppsliten. Vet inte vilken generator du har men oftast fältar generatorn genom lampan andra saker i instrumenteringen kan störa , lägg på + på fält och se om den laddar. ex gamalt bilhandlar knep: ville man handla billigt dvs pruta rejält på 140 bilar så släppte man på sista säkringen och då lös laddlampan. Härom året helrenoverade jag upp en gammal generator bara för jag ville ha exakt den modellen istället för något nytillverkat allt fanns att köpa billigt hos: https://frejbildelar.se/ köpte nya släpringar, kol mm
  49. 3 points
    Antingen Tatanka https://www.tatanka.nu/product/generator-24-v-55-amp-ersattning eller så moddar du en Biltemagenerator enligt anvisningar här på forumet https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/elsystem/generatorer/generator-24-v-55-a-2000020357
  50. 3 points
    När verkligheten överträffar dikten: Biljakt slutade i gödselbrunn SMÅLAND En polisjakt i Högsby kommun i Småland slutade i en gödselbrunn. Polisen jagade en 18-åring som inte ville stanna – utan gömde sig i en gödselbrunn. Det är P4 Kalmar som rapporterar om händelsen. Det var under natten till tisdagen som en polispatrull i Högsby kommun fick syn på en bil som de ville stoppa. Bilisten ville dock inte stanna utan fortsatte att köra på småvägar som till slut ledde upp på en gård. På platsen hittade polisen bilen där förardörren var öppen. Polisen letade runt och såg senare ett huvud sticka upp från en gödselbrunn. Den 18-årige mannen fick hjälp upp av räddningstjänsten, som också kallades till platsen, och spolades ner med en brandslang. Mannen åkte ifrån polisen för att han ville undvika att gripas för olovlig körning, rapporterar radion.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...