Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 07/20/2019 in all areas

  1. 8 points
    Blev lite oljebyte på motor o alla växlar.... knåpade ihop en enkel oljebytar utr för att göra livet lättare, funkar kanon och ett byte på axlarna tar bara någon minut / växel på 11an Sen blev det en liten pryl för att göra bytet i hjulväxel mindre "söligt" utan att behöva ta av hjulen
  2. 7 points
    Jag hade förmånen att vara med på en samverkansövning som Trafikverket arrangerade för ett tag sedan. Där ingick ett moment där vi åkte färja med bandvagnarna. Då dök det upp ett bekant markankare Ena bilden visar också den hydrauliska uppdragaren av markspett.
  3. 6 points
    Den bor i Karlstad nu för tiden. Blästrad och nymålad!
  4. 5 points
    Som den bilen er på bilde er slik den var når den ble solgt ut av det svenske forsvaret. Men som jeg har forstått det så har den blitt bygd om av det svenske forsvaret på 90 tallet, den hadde ikke plan når den gikk ut ifra fabrikken. Legger ved et bilde ute kalesje på, fin til å frakte ved med
  5. 5 points
    Nu var det ett tag sedan jag skrev något, men det har ändå pågått lite arbete på Unimogen.. Diverse surrningsögglor har kommit på, liksom ett par krokar och fästen för flakbelysning på flakbågen. Sedan kunde jag inte hålla mig från att göra om vinschgrinden på bakvinschen samt att flytta in hela vinschen för att få det att harmonisera lite mer med flakslutet. Efter det har jag också riktat ut det värsta av en stor buckla på dörrspegeln och b-stolpen.. Bilder kommer..
  6. 4 points
    ..och jag plurrade i dyngan med mina loafers :-D Vi fick ju iaf garva, så till nivån så man inte fick luft.
  7. 4 points
    Godkänd vid besiktning igår. Lycka är att få köra runt med sin 40bil.
  8. 4 points
    Hei En kamerat av meg har en TGB 13 med det planet på. Som jeg har forstått så var det et prøveprosjekt av det Svenske forsvaret og han mente det bare var laget rundt 10 - 15 stk av dem. Her er da teltet også satt på, det hører til planet. Det teltet kan man justere høyden på etter hva man trenger. Dette er den eneste jeg har sett av denne typen. Håper dette er interresant
  9. 3 points
    Lyckades till slut lirka loss munstycket. Så nu har jag säkert spolat igenom en liter i systemet utan bekymmer:kr
  10. 3 points
    Jag ser en liten sak som skiljer...under höger bakljus
  11. 3 points
    Sveavägen och Sthlm cruising 2019.. Stod och spanade in några damer, och ser i ögonvrån en 13-helkaross lik min, som passerade. Försökte prioritera om i paniken men hann ju inte upp med mobilen.. Men.. så dyker den upp en timme senare igen.. och det var inte R8an här på tgb.net! Fick en bild på den.. och den är galet lik min bil. Ägaren heter Daniel (som mig) och jag har fått kontakt med hans fru via sms. Han ska iaf höra av sig hälsade han, snacka lite. På bilden verkar det vara en fin aluzinkare som min, med lika fälgbreddning, lika beadlocks och lika däck och fyra backljus. Som min. Vad är oddsen lixom! Haha
  12. 3 points
    Körning av bandvagn till vänster i hytten och körning av kran till höger?
  13. 2 points
    Jag med! Får ringa ArkivX. The truth is out there
  14. 2 points
    En sammanfattning som kan vara intressant att läsa om Unimog's historia www.myvan.com/en/craft-and-makers-en/mercedes-benz-unimog-the-all-rounder/
  15. 2 points
    Lyfta manuellt med ev. ryggproblem som följd = inte smart Använda vinchen man köpt för sina surt förvärvade stålar = smart
  16. 2 points
    Svana menade nog "Blåser alltid damm ur lungorna med brakecleaner och luft"
  17. 2 points
    Jösses: Viking: 13 st TGB 13: 45 st TGB 20: 52 st TGB 30: 23 st Det är som han köpt fordon för en hel brigad
  18. 2 points
    Lät sbp avlägga sin dom för c202'an Besiktigas senast 2021-08-31 311mil sen förra besöket.
  19. 2 points
    Det är ett hårt jobb, men "någon" måste testköra ibland... 20190719_133213.mp4
  20. 2 points
    Det var lite ditåt mina tankar gick när jag gjorde mina bitar. Eller i alla fall att försöka fördela ut kraften över en större yta.
  21. 2 points
    Ahh, japp det var mitt nummer det. Minns att jag slängde ut lite trådar för ett tag sedan. Kul att det verkar vara på gång iaf, hur har du det med förgasaren? Farsan märkte att den som satt i original var lite väl häftig så han bytte till en 2 ports istället. Då fungerade det bättre. Avseende dokumentation och vilket chassi nr som står i regbevis får jag återkomma. Farsan skulle leta tag i dokumenten. Jag kröp runt och kollade på rambalken men lyckades inte se något nummer. Är det stansat rakt in på balken? Vi hade i alla fall förmånen att vårat sitter inne i hytten enligt bifogad bild. (Står ju på myrspråk där med men...) Jag får det till att det står HBT-1-67. Jag återkommer efter att ha kollat pappren. Tillsvidare får jag önska fortsatt lycka till med bromsarna. Jag nås enklast på mail om det är något annat. k.karner91@gmail.com
  22. 1 point
    Tror på mer vatteniträngning via avgasplåten, är stiftet onaturligt rent, har du ibland lite bonkande gång, tydliga tecken på vatten i förbränningen. Avgasplåten kan vara felfri men vissa motorer har en lös kylplåt/mantel under denna tex lite större murclor och där kan lätt bli hål eller en por , åker med en svetsad sådan mantel på min. I annat fall passerar du väl något lite grund gammal stubbe eller något halvmjuk som propellern slår i. Gammel gäddan eller någon simmande älg.
  23. 1 point
    Fördelar locket från volvo 160 serien passar byt kablar samtidigt då det nya inte har piggarna till tändkablarna så man får skaffa kabelskorna. B30
  24. 1 point
    Dragterrängbil 953 TVC (Volvo)? https://digitaltmuseum.se/021026873955/dragterrangbil-953-d-tvc
  25. 1 point
    Lät AD bildelar ta hem ett. Nummer 331lx285. Det var som ersättning för det volvofilter som satt i bilen nu med nummer 681609. Kostade 103kr
  26. 1 point
    FM har sedan länge lämnat asbest bromsar till tgb. Man kan dock hitta gamla bromsbackar i reservdelssatser som vart orörda jäääätte länge. Asbest bromsbeläggen är mer åt guldig/ljusgrå i färgen å vanliga är svart/mörkgrå, alltså färgen på belägg ytan. Sen finns de idag guldiga belägg, tänk typ MC,cross,enduro... dom är ofta guldiga men dom innehåller bla kevlar som gör dom den färgen, dom ska också damma mindre och är asbestfria då såklart. Sen gäller som vanligt med jobb på broms å kopplingar, ingen Jävla tryckluft för att göra rent! Det är då bromsdammet sprider sig som mest! Bromsrengöring alt vatten är de som gäller för att binda dammet och göra rent. De är skottpengar på dom som blåser med tryckluft i dammet i en verkstad. Vi gör betydligt mer än 20tal bromsjobb per år i våran gröna verkstamhet, och de är inget vi är oroliga över så länge man tänker på hur man arbetar. Vi grejar med bla lastbilar och där är de betydligt mycket mer damm än på 11-13-20 bilarna som nästan inte har någonting. Helt ärligt så tror jag att exponeringen av lösningsmedel idag är större risk än asbest. (Färger,aerosoler, avfettning,bromsrengöring, lösningsmedel, thinner osv) Något öppet TO finns nog med säkerhet inte heller kvar då de är väldigt länge sedan detta skedde. Men asbest i tgb bromsar... oroa dig inte i onödan över de.
  27. 1 point
    I want it when you made it to 16 inch original rims.
  28. 1 point
    Disse er innenfor hjulbuene, 8x16. Mener ET er 0 eller -1. De fleste til Suzuki er 25. Kåpen er i hardplast så dem kan ikke dreies ut. Mulig det er plass til frihjulsnav allikevel.
  29. 1 point
    Ett första försök till besiktning gjort, med blandat resultat. Var en ung kille som besiktigade, och detta var hand första Tgb. Så han frågade om bromsprov, där jag förklarade att det görs på väg. Så ut på en liten sväng. Där konstaterades att tutan tydligen hade slutat fungera men bromsar torkare samt spolare funkade. Därefter avgasvärde, och där hade jag CO6,5( trots ca 25% E-85) In på lyften för att konstatera att höger halvljus stod lite högt. Han frågade därefter vart chassinumret satt. Och insåg då att jag inte hade en susning. Bilen hissade då upp för att se om vi kunde hitta något, vilket vi inte gjorde. Killen insåg då också att bilen pga portalaxlarna var för hög för att han skulle kunna lyfta den. Så han föreslog att vi avbröt besiktningen och att jag bokade en ny tid vilket jag gjorde. Så nu har jag en liten arbetslista. fixa tutan fixa CO2 fixa halvljuset få fram chassinummer får nog även se över elen generellt då det känns lite ostabilt.
  30. 1 point
    vet inte om det stämmer men enl filerna på forumet är muttern nummer 40 och 41 istället och finns då både höger och vänstergängad m20x1,5
  31. 1 point
    Jag kan tillverka en åt dig om det är bråttom, men endast i stål. Isf behöver jag veta nyckelvidden och gäng dia. X stigningen.
  32. 1 point
    Dem ble bestilt fra et firma i Norge som heter Martin`s, men dem er utgått nå dessverre. Dekkene er General Grabber at2 og er veldig gode å kjøre på.
  33. 1 point
    Tittat lite på annonser på fälgar och däck det verkar finns en del beg 20 tummare till dodge ram som bör passa. Någon som provat något större tum tal än orginal 16" ? Fram krävs ju 105mm i centrumhålet. Bultcirkel 5/139,7 bilmärke/modell årsmodell bultar bultcirkel ET/inpressning NAV/centrumhål bultgäng Chrysler Aspen 06-08 5 139,7 35 78,1 9/16 Dodge Ram 1500 97-03 5 139,7 33 78,1 1/2 Dodge Ram 1500 5 139,7 26 78,1 14x1,50 Dodge Dakota 04- 5 139,7 26 78,1 9/16 Dodge Durango 04-08 5 139,7 26 78,1 9/16 Dodge Ram 1500 03-08 5 139,7 26 78,1 9/16 Dodge Ram 1500 09-12 5 139,7 26 78,1 9/16 Dodge Van B150, D150 85-93 5 139,7 1 0,0 1/2 Dodge Van 5-bult 85-93 5 139,7 1 0,0 1/2 Dodge Ramcharger 85-93 5 139,7 1 0,0 1/2 Dodge Ram SRT-10 03-08 5 139,7 26 71,5 9/16 Dodge Ram 2500 97-02 5 139,7 33 78,1 1/2 Dodge Durango 04- 5 139,7 26 78,1 9/16M Dodge Ram 1500 12- 5 139,7 26 78,1 14x1,50 Dodge Van 5 Bult - 5 139,7 - - - Ford F-150 48-96 5 139,7 1 87,1 1/2 Ford Van 5-bult 48-96 5 139,7 1 87,1 1/2 Ford Pick-up 5-bult 48-96 5 139,7 1 87,1 1/2 Ford Bronco 75-96 5 139,7 1 87,1 1/2 Jeep CJ 5, 6, 7 & DJ 46-85 5 139,7 10 71,6 1/2M Jeep Commando 46-73 5 139,7 71,6 1/2M Jeep Grand Wagoneer 5-h?ls 5 139,7 71,6 1/2M Jeep Laredo 5 139,7 71,6 1/2M Jeep CJ7 42-86 5 139,7 0 0,0 1/2 Jeep CJ5 42-86 5 139,7 0 0,0 1/2 Kia Sorento - 5 139,7 45 95,3 12x1,50M Kia Sorento 02-09 5 139,7 45 95,1 12x1,50 Lada Niva - 5 139,7 58 98 12x1,25B Suzuki Jimny - 5 139,7 5 108, 12x1,25M Suzuki Vitara - 5 139,7 25 108, 12x1,25M Suzuki SJ 410-413 - 5 139,7 10 108, 12x1,25M Suzuki Samurai - 5 139,7 10 111 12x1,25M Suzuki Grand Vitara 98-05 5 139,7 10 108, 12x1,25M Suzuki LJ 80 / Rhino - 5 139,7 10 108, 12x1,25M Volvo Valp 5 139,7 Volvo Valp - 5 139,7 0 0,0 1/2 Willys Jeep - 5 139,7 0 0,0 1/2
  34. 1 point
    Klokt beslut! Rost är vanligt, särskilt på karosser utan aluzink behandling, aluzink brukar sakna fotsteget vid förardörrens handtag, aluzink saknar och utgröpningen uppåt ovanför fotsteget till bakdörren, de brukar sakna handgasreglaget vid kupevärmereglaget, de brukar sakna kroken på taket ovanför föraren, aluzink brukar sakna trälister på framdörrarna. Det finns fler grejor som skiljer och ibland stämmer inte alla punkterna. Testa funktion på diffar. Kontrollera vätskor i vxl -låda, fördelnlngslåda, motor, diffar och portaler innan du kör hem. Är det läckage från damaskerna så riskerar du att ha för lite olja i axlarna. Ta med några vanliga bensinfilter och mejslar för det brukar bli stopp i soppaslangen, särskilt om bilen stått länge. Vanliga fel som är enkla och billiga å fixa: Damasker fram, bromsar, läckande förgasare, elfel/glapp, spruckna vakuum membran i axlar/växellåda. Andra fel som är dyrare å fixa: fel på diffar/axlar/portaler, drivknutar. Jag pallade upp alla hjulen för å testa att alla 4wd och diffar funkade. Om inte diffen går i testa å skruva upp locket på vaakum klockan chef dra upp skruven med fingrarna. Låser diffen så är det bara vakuum läckage nånstans. knakar/smäller det när du kör sakta med fullt rattutslag så är det dags å byta drivknutar. Minst 3000 per sida. kolla reservdelspriserna på www.tatanka.nu
  35. 1 point
    Jeg har heller ikke sett noen film, poenget er at Svana har sett en bil som er heilt lik hans egen. Resten er bare litt morsomheter rundt det.
  36. 1 point
    Ja hon är full av förväntan, men 4 kattungar som föddes i förrgår tar uppmärksamheten nu, Tusan de har ett härbärge för djur där i Skänninge, 7 katter och en hund innan, denna skall jag försöka ha hos mej så mycket som möjligt
  37. 1 point
    Hej Ett snabbt par frågor. Vilken storlek på axelstativet eller stödbocken använder du under din Felt / Valp / Laplander? Vilken minsta och maximala höjd för grundläggande arbete som byte av däck eller service nav och fjädring? Jag har inte en enkel leverans här uppe på Svalbard så måste beställa från fastlandet innan min L3314N kommer hit. Jag vill veta det bästa höjdintervallet innan jag beställer online. (Mina ursäkter, detta översattes med Google!)
  38. 1 point
    Ta en vanlig billig stektermometer och sätt den på utgående slang och mät, gissar att ca 78 graders blir lagom då bör vattnet nått ca 88-92 grader när det nått toppen. Jag tycker man bör lägga sig lite i underkant på tempen eftersom elfläkten inte flyttar lika mycket luft som originalet. volvo motorer med elfläkt tenderar att få varma grenrör samt generatorer har smält en generator på detta sätt även glödgat ett grenrör , men det krävs rätt många timmars sträckkörning. Sett ett expel på 11 bil ersatt med 240 termo fläkt på forumet:https://volvovalp.ifokus.se/discussions/4d71770cb9cb462244084e1f-ljudniva
  39. 1 point
    Bv 202 Bandvagn Schweden Panzer Kettenfahrzeug Kaufen Armee Hägglunds #31560 https://www.ebay.com/itm/Bv-202-Bandvagn-Schweden-Panzer-Kettenfahrzeug-Kaufen-Armee-Hagglunds-31560/153552925534?hash=item23c077b35e:m:m3xapKMIi9xzQ2_dabnkF8A
  40. 1 point
    Takk kristaga. Den andre lenken du la ut, kommer nærmest og kan være det samme dokumentet. Den jeg leter etter er til salgs hos Olav Teigen, men de fortalte meg at de ikke hadde noen igjen på lager. Hefte Instuktørnotater Volvo Felt https://olavteigen.mamutweb.com/Shop/List/Volvo-Felt/760/1 Her er et lavkvalitetsbilde av hvordan det ser ut. Som sagt kan det godt være det samme hefte med et annet omslag.
  41. 1 point
    Hej! Har skaffat mig en av dessa 'Knuffar' och önskar lite information om dessa fordon. Hittar ytterst lite på nätet och väldigt lite i böcker. Om någon har en vore det kul att få kontakt med vederbörande för lite kunskapsutbyte. Om någon vet var chassinumret satt/sitter på dessa vore det väldigt intressant att få reda på. På HBT'n sitter plåten precis höger om handbromsen på karossidan men på 'Knuffarna' har ju denna karosseridel skurits bort för att underlätta instigning. Bilder, hur de var målade etc är också intressant. Original var de ju mörkgråa efter vad jag förstått(HBT'n) John
  42. 1 point
    Då har tiden kommit för att inkomma med en skarp anmälan om man vill följa med på turen. Vid ett för litet deltagarantal är det inte säkert att resan blir av.
  43. 1 point
    Utblåset kan inte sbp ha något emot. Lite oskyddat för snö/lera sprutet från hjulen. Alltid skönt med tysta bilar men man upptäcker lätt andra ljud. Urtrampningslager: dra back gaffeln så ev tryck/kontakt med tryckplattan försvinner så hör du om det är lagret. Vinade ljud kan försvinna kan ha att göra med förslitningen på tryckplattans fingrars kontakt med lagret, ett slitspår brukar bli där, kombinerar man olika tryckplatta till lager eller oanvänt med lite rost uppkommer lätt ljudet som sen försvinner med tiden.
  44. 1 point
    Fick äntligen tummen ur, och pusslade ihop avgassystemet. Blev ju en helt annan bil:) Nu kan man ju till och med prata med varandra i vanlig samtalston när man är ute och åker. Frågan är vad bilprovning tycker om bara en ljuddämpare? Använde mig av lite delar från originalsystemet efter ljuddämparen, så just nu slutar ändröret inte riktigt jämns med karossen. Men det är ju lätt att justera vid behov. För att få lite mer frigång mot framhjulet fick jag dock vinkla upp ljuddämparen lite, så den hamnade inte helt horisontellt, vilket hade varit snyggast. Hade biltema bara haft de u-rör som jag tänkt använda hade det vart mer plats. I och med att bilen nu går så tyst så kan man även höra ett svagt ljud från vad jag misstänker är urtrampningslagret
  45. 1 point
    Härligt att se Gravander.. fälgarna gör sig bäst breddade!
  46. 1 point
    En Tyskregad ? I Danmark
  47. 1 point
    Inte terrängrelaterat, men idag har ändå ett stort gårdsprojekt driftsatts. Det ska bli spännande att se hur nära vi kan komma att på årsbasis producera lika mycket el som vi förbrukar. Den som tittar noga kan se hjulspår genom grushögen.
  48. 1 point
    Idag fick jag bilen körklar. Kopplade in motorstyrningen för elfläkten så jag kunde justera effekten, och kopplade allt bakom ett relä som slår på med tändningen. Tyvärr var ena bromsbehållaren magiskt tom efter att ha stått stilla i ladan, kunde inte se någon läcka så jag vet inte var det tagit vägen, men pedalen tog bara i botten. Nåja, glad att ha bilen ute ur ladan igen så drog jag iväg på en liten tur upp på favoritberget. Allt fungerade fint, tills jag var på väg ner och nån dum sten tog tag i ratten och vred styrningen upp mot bergssidan, vips var det väldigt snett, och efter en lång balanseringsakt la sig bilen på sidan. Smidigt att jag hade framrutan öppen så jag lätt kunde krypa ut. Ibland är man extra glad att man lagt tillbaka alla stroppar och shackel på sin plats, även om det var lite rörigt att hitta rätt bland allt som var i en enda röra i bilen. Trotts allt nöjd med att få nyttja vinschen i skarpt läge. Och skönt att jag inte bara hade den mekaniska på PTO, för motorn gick inte att köra i det här läget. Batterierna orkade otroligt nog winchandet och en del nötande med startmotorn efteråt. Det tog ett tag innan motorn gick att få runt, jag gissar på att det hamnade olja på lite olika ställen där det sen inte fick plats. Efter några minuter på rätt köl, när jag packat ihop allt i bilen igen så startade den och jag kunde rulla ner för berget och köra hem. Skadorna blev inte mycket värre än mest kosmetiskt. Nöjd ändå att det gick bra, inga personskador alls, och jag löste allt själv så jag kunde köra hem igen. Någon som sitter och trycker på lite nya paneler, rutor och nån burk färg?
  49. 1 point
    Bra med vinsch ibland. Det gick bra att lyfta av tältet från bilen men balkongräcket böjdes betänkligt när jag drog upp det på tgb:n eftersom tältet fastnade lite på takräcket. Får nog snickra ihop en trägrunka så man kan får en bättre vinkel på linan. Det finns ju många smarta "boat loaders" som funkar bra.
  50. 1 point
    My new project, lots of rust in the body including the roof joint. Plan is to use it as a camper and perhaps towing my Amazon around. Sorry, I only speak English. It's taking some time to navigate this forum! Stephen
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...