Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 06/20/2019 in all areas

  1. 14 points
    Backade in 11:an hemma och precis när jag la ur växeln hördes ett rejält metalliskt skrammel..... blev lite nervös och försökte provocera fram ljudet igen men allt var tyst. När jag sedan klev ur märkte jag att jag backat på och vält min trappstege..... borde kanske felsöka mina glasögon istället för bilen ha ha ha....
  2. 12 points
    Det har hänt mycket de senaste åren med flytt norrut, samboskap, husköp och en liten dotter. Men tillslut kom även Terrängbilen upp till nya boendeorten. Jag har tidigare haft besvär med att bilen stundtals dött när jag kört vilket även det gjorde att jag lessnade en aning. Men jag fick ett ryck och bytte bränslet i tanken, sköljde även med ren bensin och lät dräneringspluggen vara av. Bytte bränslefiltret med backventil och installerade ett nytt filter i metall i Filterkingen. Efter lite startgas så gick den igång Jag bytte motorolja, oljefilter och olja i växel samt fördelningslåda. Valde här en Biltema Semi-Syntet 5-30. Jag var egentligen ute efter en mineralolja men den hade utgått.. En kväll i veckan med följebil bar det sedan av milen norrut. Motorvägskörning och landskörning, inga problem Väl framme så fick Terrängbilen stå några dagar innan jag hade möjlighet att ge den lite uppmärksamhet igen. Startade med lite Choke och hostade igång. Den går slött fram tills den är varm och sedan går den fint. Jag misstänker att Filterkingen behöver tas isär och få sig en genomgång, jag hade isär den för några år sedan men fick det aldrig riktigt bra.. Även förgasarna behöver nog justeras.. Likaså där har jag varit och pillat.. Under dagen idag så har jag gått över med smörjspruta och gett bilen den kärlek den förtjänar. Unnade mig givetvis en tur på småvägarna i det fina vädret med. Jag har inte för avsikt att göra några större jobb på den denna sommaren men några punkter tänkte jag försöka hinna med. * Byta olja i portaler samt axlar * Plocka isär Filterkingen och se om något kärvar i den. * Hitta någon som kan justera förgasare * Plocka ner ljuddämparna och se om dom går att få täta.. Läcker i skarven mellan dämparna. * Göra en ventilinställning och försöka få knacket att upphöra. * Måla om bilen. Det var ett antal år sedan sist och då använde jag Jotun Lady Supreme vilket fungerat bra. Dock börjar det nu flaga.
  3. 10 points
    Ja ha då sitter man fast lite grann. Skulle dra loss 13bilen då fastnade jag med 30bilen på vägen till 13. 13bilen är numera loss
  4. 9 points
    Fick en fundering en natt när jag inte kunde sova. Hur ska man kunna bredda fälgar smidigast utav svarv... plus att jag gärna vill göra de själv.. Som en blixt från klar himmel så kom jag på en idé! Har ju en sån där fin däckmaskin på jobbet som har en hjälparm att klämma ner bla låg profil däck. Själva grejen som trycker på däcket sitter bultar med en M8.. vinkelslipen har M8 hål för handtaget... skruva ur handtaget i med en pinnbult å gänga upp i hjälparmen.. Tadaaa... nu kan man styra höjden på vinkelslipen med peumatiken.. bara välja vart man vill kapa.. trampa på pedalen å lägga vinkelslipen emot.. å de blev fantastiskt bra resultat Så nu är de bara några fälgar till så har man sig en uppsättning.. men har inte däck till de nu... så jag får ta nån fälg då å då.. ingen panik.. Men de är några timmars jobb för varje fälg.. Hade inte gjort detta på daglig basis direkt
  5. 9 points
    Säger bara ÄNTLIGEN Snart ett till Tranell släp på vägarna
  6. 8 points
    Idag fick jag bilen körklar. Kopplade in motorstyrningen för elfläkten så jag kunde justera effekten, och kopplade allt bakom ett relä som slår på med tändningen. Tyvärr var ena bromsbehållaren magiskt tom efter att ha stått stilla i ladan, kunde inte se någon läcka så jag vet inte var det tagit vägen, men pedalen tog bara i botten. Nåja, glad att ha bilen ute ur ladan igen så drog jag iväg på en liten tur upp på favoritberget. Allt fungerade fint, tills jag var på väg ner och nån dum sten tog tag i ratten och vred styrningen upp mot bergssidan, vips var det väldigt snett, och efter en lång balanseringsakt la sig bilen på sidan. Smidigt att jag hade framrutan öppen så jag lätt kunde krypa ut. Ibland är man extra glad att man lagt tillbaka alla stroppar och shackel på sin plats, även om det var lite rörigt att hitta rätt bland allt som var i en enda röra i bilen. Trotts allt nöjd med att få nyttja vinschen i skarpt läge. Och skönt att jag inte bara hade den mekaniska på PTO, för motorn gick inte att köra i det här läget. Batterierna orkade otroligt nog winchandet och en del nötande med startmotorn efteråt. Det tog ett tag innan motorn gick att få runt, jag gissar på att det hamnade olja på lite olika ställen där det sen inte fick plats. Efter några minuter på rätt köl, när jag packat ihop allt i bilen igen så startade den och jag kunde rulla ner för berget och köra hem. Skadorna blev inte mycket värre än mest kosmetiskt. Nöjd ändå att det gick bra, inga personskador alls, och jag löste allt själv så jag kunde köra hem igen. Någon som sitter och trycker på lite nya paneler, rutor och nån burk färg?
  7. 7 points
    Den uppmärksamme noterade att det stod 'meddelande' men hinten är tagen, hehe:) Ny vattenpump till FC-motorn hittades hos Terräng-Axel, så underbart att man fortfarande får möjlighet att packa upp såpass gamla delar från vaxpapper och leveransfett. Remskiva och stigarrör hittades hos en stenhuggare i Karlskrona som renoverar en Volvo Rundnos, nymålat och numera monterat.
  8. 7 points
    Även för mig så spenderades midsommar dagen med att köra i Eksjö med Valpen min. Det gick bra och var en trevlig dag även om det tog stopp på ett ställe....
  9. 7 points
    Har inte hunnit med så mycket, trots Midsommar helg mm Tjejen har jobbat så jag har fått underhållit dotra. Men lite kul är att hon valde att åka till Eksjö på midsommar dagen och kolla på Offroad bilar samt prov smyga lite med japanesen, Ja fiske på turen hem lockade också Hittade en komis, En Kaiser -Jeep från 1963 Hm fotstegen eller insteg, kalla det vad ni vill åkte av efter denna tur, de satt bara fast önskade En GAZ var där med, Lite svårt att utröna med kryliska bokstäver, men jag kände igen den väl när jag kikade in och såg den välbekanta inredningen från Kola turen En del valpar mm såg jag även men tror nog dottern fotade mer än mej så jag får se om hon fick med några på bild. Lite kul att hon börjat fota och gör det riktigt bra, Ja även bilar, Och "långfilmer på när vi kör och 100 frågor och funderingar luftas Tyvärr blir nog 15 min för långt att ladda upp här Fridens folks
  10. 6 points
    Inte terrängrelaterat, men idag har ändå ett stort gårdsprojekt driftsatts. Det ska bli spännande att se hur nära vi kan komma att på årsbasis producera lika mycket el som vi förbrukar. Den som tittar noga kan se hjulspår genom grushögen.
  11. 6 points
    Donade med ett bandfordon idag, dock inte en av större magnitud men likväl ett bandfordon (Det är jaktlagets dragare som får sig en översyn)
  12. 6 points
    Fixar handbroms. Bytt ut de totalt sopsluta stötdämparna mot bättre begagnade som låg hemma. Tro nog det är från en Jeep Wrangler. Lite grövre. Får duga tills nya kommer hem. Lite rost skydd. Och putsat av rost på flaksidan och lagt på färg i någorlunda rätt kulör. Blir nog att göra om och rätt senare. Så mysigt att ligga under samt slipa rost en varm sommardag. Med roterande stålborste av skit kvalité. Man ser ut som en väldigt brun igelkott när man är klar. Skydds glasögon feta handskar VM är ett tvång. Men på armarna och övrig kroppen sitter det massor av stålborst som släppt och spetsats på en. Helt livsfarliga. Nåja jag kan göra om besiktning av broms på måndag och de ser att dämparna är bytta mot ej olje läckande i alla fall. Undrar vad de säger om mina däck. Han inte köpa material till gummi skärmbreddare och fetare stänkskydd Ja tusan min 40 års present till bonn gjorde jag klar. Tusan det är svårt att säga helt rätt och rakt på fri hand Sitter i förhandlingar om att kunna smita i väg och skruva på Hofors sin TGB. Men måste nog ta de på en bad tur först. Fridens folks
  13. 5 points
    Skönt ledig i dag. Gav mej själv ledigt då det bär i väg till Norge på Måndag, och jag har inte packat en pryl än, Har haft långa dagar, då "kustus" är ute och reser lite igen, Lill dräng tillbaka efter semester, så det skitigaste tyngsta har han fått kliva på. Nåja, tvätta en tröska som stått hela vintern, utan att de ens blåst ren den innan den ställdes undan, var inget barn göra det heller La 6 timmar i går på det, och har väl kommit en tredjedel av vad som behövs för att den skall bli riktigt fin igen och trevlig att serva och smörja upp. Då har jag bara krupit runt i den och spola med ett gäng olika munstycken på högtrycken och 90 gradigt vatten. Dock känns det som att vi har väldigt bra flöde i tvätten, har varit det viktigaste, det gäller ju att få allt skit att rinna ut också. Men nu lämnar jag över resten till någon annan, värsta skit jobbet gjort. Tjejens husbil godkänd för ett år till, så nu har vi någon som kommer efter och hämtar upp oss i Nord Norge och tar oss hem, Välbehövlig servis och genomgång av den senaste tiden. Skall packa lite av våra saker i den, om det blir möjlighet till fiske på hemresan, Vilket det blir då jag planerat den, Vi kör Lofoten ut, Färja till Bodö, Kusten ner och in till Geiranger, sedan Lom. Vänder upp mot Dovre och kör fjället ner till Elverum och sedan in i Sverige Skall bli lite roligt att ta med Liten på tågresan, har räknat med ca 10 kg rygga på henne samt en resväska på hjul, Hon skall släpa sitt själv, får se hur det går, Men hon är tålig, och nu van vandrare och resenär, har ju släpat runt på henne i 8 och ett halvt år på allt möjligt. Själv får jag baxa en 100 liter rygga och en resväska, kläder för alla väder och fiske saker så vi reder oss tills husbilen kommer upp, Ja det blir lite att släpa på. Tur vi nästan bara skall byta tåg och få på allt på buss från Narvik sedan, Håller på att leta ett projekt till, tror båten säljs till förmån för en till militär bil, Är sugen på en Dodge wc 51 eller liknade, men en Valp vore trevligt igen, en lite mindre bil som koplement. Ja eller nu när jag läst och sett en del bandvagn så blir jag väldigt sugen på en sådan med., Dock lite svårt att hitta körområde med en sådan här, och även motivera. Har napp på en Dodge men farbrorn som äger den är lite svår att få tag i, och bilen står LÅNGT undan. men priset är rätt. Ja tiden får utvisa vad det blir, först skall båten bort Jeeparna är ju i stort sätt nerplockade, ja en i alla fall, den andra plundrad på div el godsaker, Annars komplett än Lägger delarna på hyllan så länge hinner inte både riva och sälja samt skicka. Ja, jag vet ej hur uppkopplingen på plats i Norge är, förra gången snyltade vi på min Morbrors WIFI, då gällde det att sitta stilla på en plats vid ett fönster för att det skall fungera, Klart jag kan ju ta datorn och gå över och sitta där om det behövs, Men jag misstänker att de ej prioriterat tele nätet där ute på fjällsidan än, så man får nog vara glad om det går att ringa i bland Läste klart de sista trådarna på forumet i natt/ morse, Så nu är alla trådar släckta, och det är bara att hänga med, vart efter ni postar Kommer ha lite koll här, när jag har möjlighet, "sociala medier" kopplar jag bort, nu skall det prioriteras att göra det jag vill, Umgås med släkt och vänner, inte sitta å blänga på telefonen. Ja det blir lite av over and out för ett pat veckor från mej. men som sagt mail om fel eller godkännande av annonser mm skall jag ha koll på Fidens folks, och ha det gott
  14. 5 points
    Har lagt en hel del timmar på att läsa och se igenom alla olika trådar jag ej varit in på ett tag, Har nu bara sugga TP 21 mm kvar och 7 st trådar där, Lite skamset får jag erkänna att jag missat trådar som varit väldigt intressanta och bra så långt tillbaka som 2017 i vissa fordons varianter. Men nu har jag läst och ögnat igenom foton filmer och länkar Riktigt trevligt faktiskt Så nu är det bara saker jag skulle skickat till div medlemmar kvar och ja min resa till Kola förra året, Som skall skrivas klart på mitt dåliga samvete Där känns det egentligen bra att jag gjort ett uppehåll, Jag var nog en aningen förbannad på vissa saker , Ja det kanske jag är i dag, Har dock fått tänka om lite, allt var inte dåligt. Jag skall ta med mej dator och hård disken med fotona med till Norge nästa vecka och hoppas jag kan visa lite av den fina delen av resan och ja även det tragiska med hur de behandlat vissa områden där uppe, det är dags att fortsätta berättelsen om resan, Vem vet snart kanske jag är på väg på nya äventyr, kan vara skönt att ha betat av gammalt då Vad har jag gjort med mitt fordon då, ja jag startar upp och kör lite som vanligt, En bärgning av en fastkörd långtradare har jag lagt till dens merit lista, Lite kul när de kollade lite fundersamt på M6an, och funderade hur den lilla bilen skall få loss ett 24 meters ekipage. Så går det med stropp och bara backa, Ja de vet ju inte att allt av drift och diffar var inkopplat, men mina hjul greppade bra så inte märken efter mej i gruset nästan. Foton, ja en del vill inte att man fotar dem i pinsamma situationer, så det blev inga. Önskar alla en trevlig sommar Fridens folks
  15. 5 points
    Åkte till Biltema för att köpa lite delar och givetvis var ju det som jag hade i min plan slut, så det fick bli en snabb revidering av planen. Nu blir det en lösning ganska likt orginal, men jag börjar med en dämpare. Väsnas det för mycket är det bara att slänga på en dämpare till:) Kruxet tyckte jag var att få till ett rör som rundade balken under bilen och sedan gjorde att ljuddämparen hamnade hyfsat nära bilens golv. Men lyckades slutligen få till en lösning. Inbillade mig att ett flexrör vore bra vilket gjorde det lite mer tight med plats. Körde dock slut på avgasklämmor, så bygget fortsätter senare i veckan. Men slänger in några bilder på konstruktionen so far. Inte det snyggaste jag har gjort, men passformen blev faktiskt helt ok.
  16. 5 points
    Vad trevligt när Besiktnings mannen är nyfrläst offroader. Bromsarna var kanon. Och vi var rörande överens om att ðäckena faktiskt var innanför den längst ustickande delen av skärmarna Fan vilket fett åk vart kommentaren Kanske stänkskydden borde vara lite bredare. Var ända komentaren. Hm vilka stänkskydd . Bara å åk till 2020-08-31 . Ja om Japanaren håller så länge då.
  17. 5 points
    Här är några från när jag själv övade winschningens ädla konst förra sommaren: Kul funktion att forumet nu lägger upp video länkarna "embedded"
  18. 5 points
    Tjenare! lämnar en liten länk här som säkerligen kan vara till intresse! Troligtvis första gången två TGB har haft fransk krigssand under fötterna! Resedagbok kommer även det att bifogas i mån av tid! Se och njut! Mvh Robin
  19. 5 points
    Monterade den sketna eftermarknadspumpen två gånger, men fick det aldrig tätt och jag gav upp. Eddie sålde mig en volvopump istället. Monterade den idag och det ser ut att ha lyckats på första försöket. Någon som känner till en firma som kan tänkas renovera den gamla pumpen? (är det ens värt det)? Elfläkten är också monterad på kylaren men har inte fixat någon styrning. Jag ska mäta hur mycket den drar, och hur mycket generatorn laddar. Blir kanske ett generatorbyte om det är snålt med ström över. Min är ju ingen radiobil så jag har ju bara den lilla 28A generatorn nu. Fick också tummen ur och anpassade SIARR-draget som av outgrundlig anledning hade fel bultmönster för att passa min 11:a. Första försöket på pinnsvets, så inte supervackert men de gamla hålen är borta. Imorgon blir det att fylla på glykol och koppla in kylfläkten så bilen blir körbar igen. Ska nog plocka av snökedjorna också, de gör inte mycket annat än påminner mig om hur länge bilen stått still.
  20. 5 points
    Yes! Den sker om två veckor. Samma vecka som kättilstorps träffen. Å dit ska släpet med
  21. 5 points
    Blir inte mycket gjort här båten tar alltid all tid redan gjort första övernattningarna och fler kommer det att bli. Brukar ankra mitt ute i sjön vid en större sandbank från ett meteoritnedslag eller jätteflyttblock som legat och malt runt bildat en djuplagun se höger i bilden och en massa sand , en ca 750 meter lång och 75 meter bred sandstrand nu vid högt vattenstånd ca 60 cm djup med en fin stupkant till 5 meter att dyka från båt rätt ner i djupet . Det låg vatten djupet gör att det trots att det är mitt ute i sjön är riktigt varmt, allt varmt ytvatten trycks upp här bad temt som i röda havet, hade jag känt till detta 30år tidigare hade nog inte långresorna blivit av.
  22. 5 points
  23. 4 points
    Besiktad å skattad för all framtid Första dagen på semestern.. de får nog bli några kalla idag bara för det är en bra dag idag
  24. 4 points
    Lilla skrutten -Micran fick domen idag, och åker på att rulla 15 månader till, blev prickfritt. Men det höll på att sluta illa mycket hackande på vägen till sbp, orkade knappt gå, slog mig att bränslefilter aldrig bytts, och nu slår den upp på 20k mil så det var nog dags.
  25. 4 points
    Arromanches brukar vara navet i D-day firandet har jag förstått, nu var det kväll och museet stängt. Dock står lite grejjer på utsidan Naturligtvis ett broelement från Mulberry hamnarna. Vågbrytare o flytblock ligger det massor ute i bukten. Den hamn som säkerställde att tung materiel kunde föras in trotts avsaknad av djuphamn.
  26. 4 points
    Här är en till förresten, när jag bärgade Johan
  27. 4 points
    Hej du kan få prova mitt spår som jag körde på midsommar med min 30. Den är numera Bergad och nytvättad
  28. 4 points
    Lite framsteg gjorda idag. Fick efter någon timmes klurande loss hastighetsmätarvajern Antar att man skall ha någon form av specialhylsa som går att trä vajern igenom? Lyckades i alla fall komma åt med en polygrip och fick muttern att röra på sig. Var dock lite för tight för att få loss den då jag bara kom åt att vrida knappt ett kvarts varv. Eftersom vajern var kass klippte jag helt sonika av den och trädde en hylsa över. Det gick då lite enklare att skruva på den. Men efter att ha skruvat en bra stund utan större motstånd samt utan att något lossade insåg jag att gängorna som muttern satt i gick runt. Gav då för en stund upp helt och tog mig en kopp kaffe framför verkstadshandboken. Där stod det att om muttern inte lossade skulle man lossa lagrets låsskruv. Hade inte sett någon låsskruv och antog då att den satt inuti växellådan. Men en skvätt Brake clean senare visade det sig att det satt en spårskruv som höll hela paketet. Skruven lossade jättelätt, så slutligen blev vajern utbytt Och efter en provtur konstaterades det att hastighetsmätaren fungerade klockrent. Konstaterade även att den hastighet som jag trodde var 60-70 km/h i själva verket var 40km/h
  29. 4 points
  30. 4 points
    Jag gjorde det idag, i mitt fall underifrån. Vinklade pumpen så jag kunde få gäng på den övre skruven mot passagerarsidan (strunta i det lilla röret som ska in i pumpen där, det tar vi sen), sedan vred jag upp pumpen och bände lätt med ett järn/mejsel så jag fick gäng på den undre skruven. Efter det bände jag mer för att pressa upp pumpen mot toppen, och fick i den övre skruven mot förarsidan. Drog åt övre förarsidans skruv och den i botten, sen tog jag ur den övre skruven på passagerarsidan och tryckte dit det lilla röret som ska in i pumpen där och skruvade fast skruven. Jag kan också rekommendera originalpumpen från Volvo. Först provade jag med någon eftermarknadspump för 164 där jag flyttade över medbringaren, men det läckte överallt och jag fick det aldrig tätt trotts flera monteringsförsök. Nu med ny originalpump så blev det tätt på första försöket.
  31. 4 points
    Mot håll finns i närheten i form utav en stor tall stubbe. Men tillvaron är inte alltid enkel jag måst fixa vajern till 30 bilen den för den gick utav när jag skull dra upp mej. Det var en gammal skada på den vajern. Och så ska jag se om jag kan få tag i ett block så jag kan dubbla linan. För det gick inte med enkel Lina men det är ju lite roligt samtidigt att bärga så upp kommer den men det är lite andra saker som är prio just nu så den får sitta där så länge.
  32. 4 points
    Grattis till vapenägarna i landet, trots motstånd från den röd/gröna sektionen så klubbades förbättringar för oss jägare. Återstår att se när det träder i kraft. Är sugen på en till bössa.....
  33. 3 points
  34. 3 points
    En Tyskregad ? I Danmark
  35. 3 points
    Avgas är tillåtet att utmynna under bilen framför bakaxeln , enklare att bygga, undviker att besiktningen orkar krypa under och hänga dit slangen för avgasmätning mm, samt tystare vid landsvägskörning och man slipper avgaser in i ht delen om man har sidodörrar fönster öppna. Kort lagom avstämt ger även lite bättre bottendrag. (mer luft ut mer luft in) Tidigare fanns en regel att inget fick mynna ut mot trottoar sidan detta har gett vissa fordon onödigt tillkrånglade långa avgassystem som bara stal effekt och ökade på bränsleförbrukningen. Ex: på enkelt system med en flex längst fram , mina burkar ser ut att hänga lågt, men jag har sänkt dubbelgolv samt lite högre upp dragana karossidor, på en 303 el 202 original döljs systemet helt
  36. 3 points
    Svärföräldrarna som har vedpanna satte en vanl stickontakt och uttag mitt på kabeln till sin cirkpump och när strömmen går drar de ur kontakten o sätter i en liten inverter kopplat till ett bilbatteri, den går flera dagar innan de byter till ett laddat batteri, deras cirk pump drar knappt nått.
  37. 3 points
    Den här som fanns på hotell Gold Beach (som kan rekommenderas), håller väl för sig själv:
  38. 3 points
    Strax öster om Arromanches finns en "360" utställning med div bilder/ filmer, den var inte öppen men man har en bra utsikt över de bryggelement som ligger ute i bukten'' Ett dubbelt broelement finns Och en Sherman som fått utsmyckning
  39. 3 points
    Sainte-Mère-Église vart vändpunkt för årets resa, där John Stele hänger i sin skärm lokala museet fokuserade på fallskärmsjägare (besökte det ej) Ganska få bilar som var ute o körde på vägarna, några enstaka Willys, varav denna stog på parkeringen här
  40. 3 points
    Nere vid Omaha Beach finns även ett "eget" museum, jag var aldrig inne men fotade det som stog på utsidan, exempelvis
  41. 3 points
    Overlord Museum, vid Omaha och nära den Amerikanska kyrkogården. Vid förra resan kom vi hit precis vid stängning, och enligt tips härifrån så var detta huvudmålet för årets resa. Inleddes med mycket texter om bakgrund osv, men därefter ett väldigt fint iordninggjort museum. Även om det kunde varit dubbla ytan för samma grejjer, så är det väl alltid en kamp om kostnad och att få det så bra som möjligt. Jag rekommenderar ett besök här. Många fordon och annan utrustning, tydliga skyltar på fordon o vapnens prestanda. En Bayley bro och lite annat stog på utsidan, detta ex hade använts i 60 år efter kriget och därefter räddats när man tröttnat på den provisoriska bron. Sverige hade ett antal broar som sedermera togs över av MSB, några skickades till Afrika för några år sedan och de sista låg på Blocket.
  42. 3 points
  43. 3 points
    Hela projektet har legat nere några år då annat behövt komma i första hand. Men nu kliar det i fingrarna igen o då gick jag in o kikade igen vad Mickevalp skrivit. Och ser att fler bilder efterfrågas. Som synes så har jag ännu inte skruvat isär dem o kikat inuti. Har frågat diverse andra inkl. Tatanka Claes men ingen tycks veta var dessa mysko axlar kommer ifrån.
  44. 3 points
    Tror folk att de står på ett tryggt ställe bara för att de står bakom bilen som drar?
  45. 3 points
    Inspiration och tips om hur man kan förbereda en bandvagn för skogsbrandsbekämpning https://www.fak.se/karer/fak-blekinge/inspiration-och-tips-om-hur-man-kan-forbereda-en-bandvagn-skogsbrandsbekampning
  46. 3 points
    Snyggt gjort Hasse Några från forumet som ska på kättilstorps träffen 12-14juni? Vi är två 11or från Vänersborg iallafall som åker tidigt på fredag.
  47. 3 points
    Lassat in 8 kubik ved. Lika mycket kvar imorgon,
  48. 3 points
    No, everything went fine with things brought. It was a TGB 20 and TGB 13 floating over the river. It was not the only river, just the only one that was too deep. A very interesting trip that I would love to take again. When right cars are built / found and a group of level heat people are gathered. Next year it is hopefully Sweden - Mongolia and return. among other things to see the national festival, Naadam. Sorry to hijack this thread. Possibly clean the whole thread.
  49. 3 points
    Nice rig, I feel your pain, I am trying to find one in the USA or have one shipped over! Everyone on the Volvo forums have been very patient with my lack of “Swedish” google translate is my friend! Lol
  50. 3 points
    Pillade lite med däck på Japsen i går-. Hittade 15 tums pajero fälgar som gick på den, de skall vara 16 tums fälgar, så det var inte så lätt att hitta något som passade på begagnade marknaden Dock breddade de utåt en del, Bra i vissa hänseenden, då stora däck brukar ta i ram mm, ja fram i alla fall. Men ja original skärm breddare om man nu kan kalla den det, blev lite för små Men jag får nog göra något med en gummi list, både för min egen del så inte hela bilen blir nerstänkt, så fort det blir blött ute, och de kanske finns någon mer som har synpunkter på detta Jag ville inte sälja däckena, då de köptes när kronan var starkare och samma däck nu kostar ca 1000 spänn mer styck, Ja fast 16 tums då. Och trots att de nästa ej rullat, ja gjut nabbarna till och med kvar och inte en skråma på dem, så sjunker ju priset direkt då de är "begagnade" Har i övrigt väntat med att fixa med den då det vart lite klagomål från den jag bytte med på jeepen, och det tog 2 veckor innan jag skrevs som ägare på denna, Hade jag fått betala mer emellan så har jag brutit bytet, och jag trodde ärligt att den andra inblandade hade det i tankarna. Men nu har färg mm inhandlats och lysen börjats se över. Ja de skall väl lysa annars är det bara att skruva av hur mycket xeon den än är i dem. Och de stora på taket är bara soppa slukare ändå, Jag får en bild av typ ett gäng hillbyllis hängandes runt om på den en natt med gevär , drickandes hemkört i "yars" prejandes alla som dyker upp i trakten, Skrikandes och skränades , skjutande vilt i luften, när jag ser alla lampor mm på en pickup Måste göra något åt det Nåja Jobbe, en dag till sedan midsommer Möjligen en M6 tur med dotter och fiska då det var hennes Midsommar dröm Fridens folks
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...