Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 03/23/2019 in all areas

  1. 10 points
    Och resultatet efter härdningen..
  2. 9 points
    2-3 timmar till och det är dax för provkörning! Vart mkt jobb men nu lirar allt iaf, enda tveksamheten nu är original kupéfläkt samt torkarmotorerna då det vart en konvertering till 12 volt. Dom går men återstår att se hur det fungerar i längden!
  3. 8 points
    Här kommer bilder på min BSA B33 från 1952 en enstånka på 500cc stelbent . Min far köpte den 1954 och hade den. Att åka på när han tjänstgjorde i lumpen i Stockholm. Mellan 1955 och 1956 åkte mellan Eskilstuna och Stockholm även vintertid åkte han på den upp till tjänstgöringen då var det tidningspapper som gällde under skinpajen. För att det skulle bli vindtätt.
  4. 8 points
    Då har man blivit tgb 11 ägare, köpte en fin o välfungerande elva av en trevlig herre, får se om det blir en lättare kaross renovering av den o kanske kompletteras med radioutrustning. Någon här som kanske har radioprylar till en sådan?
  5. 8 points
    Besiktningen gick bra och nu är den både regbesiktad som pickup och godkänd i den vanliga besiktningen tom 2021-03-15 Nya däck sitter på (285-75-16) ,nästa projekt blir nog blästring och målning av stål fälgarna som ser lite sunkiga ut.
  6. 8 points
    Här monterat personalhytten i dag på 30 bilen. Utan kran fick upp den på flaket med en telfer och ramper och rör. Det gick bra man klarar mycket utan kran men det hade ju tveklöst vart smidigare med. Men man tar vad man har tillgängligt idèr och tålamod
  7. 7 points
    Då har man kommit ut vinterdvalan och vapenskåpet sitter äntligen fast. Nu skall det bara vadderas lite och fixas nåt stöd till luckan så man slipper ha med sig ett vattenpass ... man sitter faktiskt bättre nu eftersom ryggstödet är i linje med sätena. Så vitt jag kan bedöma är det dessutom säkrare, lite mjukare att slå huvudet i nu än tidigare framförallt för ungarna som ändå inte når upp till kudden. Luckan sitter med haspar och bandet blir en extra säkerhet. Skall skaffa någon annan färg på det bandet, röd passar inge vidare... Glad påsk kamrater!
  8. 7 points
    By the way, så vill jag tacka alla som är med och håller forumet i liv . Ser fler och fler forum sakta dör ner och de flesta har flyttat sin verksamhet till FB. Ja vi har ju en sådan sida med, och jag postar lite där i bland och svara på frågor, dock hänvisar jag oftast hit, då det är här mångfalden och kunskapen finns, Har sett att en del provar lägga upp handböcker mm även där, med blandat resultat. Jag är så glad att vi nu är uppdaterad angående plattformen, och det rullar på ganska smidigt. För en ej enormt data kunnig som mej fungerar "Plattformen" riktigt bra, och de har bra folk som ligger bakom och underlättar funktioner för de som skall rodda med forumena. Ja detta ser ju inte ni, mer än att det fungerar för det mesta här. Så tack även till Sten som sett till att vi har de senaste uppdateringarna, Jag är ju inte inne och läser allt varje dag, men provar att läsa i kapp när jag kan, och om det är något så kommer det ett mail med direkt länk omedelbart. Något som är fruktansvärt skönt med detta forum är att man till motsats mot Tex FB och liknade sociala medier, slipper allt brus om man kan kalla det för det. Inget onödigt, som är och stör,. Så är vi inte fast vid ett märke, och hatar förtvivlat allt annat än det vi kör. vi gillar det mesta som är militärt och motordrivet, samt saker och kuriosa runt det. Som jag skrev det är så skönt att komma hit till den underbara blandningen, och framförallt den härliga stämningen bland medlemmarna. Vi har väldigt få troll, ingen som skriver har du sökt på nätet när någon frågar , inte ens det finns en sökfunktion, då en fråga kommer upp för ja vilken gång i ordningen av någon som ej hunnit skumma igenom 12 års inlägg och rubriker. Tyvärr försvann ju en del foton genom åren, då olika ställen vi länkat bilder i från lade ner, men det känns som, att nu var det de samma, vi har en ordentlig bildbank att ösa ut ändå, så allt det tidiga från 2006 och tiden där i kring , har på olika sätt reparerat sej själv av just er, våra aktiva medlemmar. För mej som vart inbjuden hit väldigt tidigt, tror jag var medlem nr 5 till 7 eller något liknade den hösten 2006 då Andreas, Erik och Daniel tryckte på start knappen och slog på servern. Har detta betytt mycket, Jag kunde nästan inte skriva, på grund av min dyslexi. fruktansvärt många stav fel, och andra fel i skrift, Än värre var att jag inte riktigt ville skriva, men uppmuntran härifrån har fått mej att fortsätta Ja de finns kvar där än, Skriv och stav felen, men jag har lärt mej lite och ser i bland mina fel, och hinner rätta dem, ja när inte telefon spöket som textar värre än mej är med då. Jag har fått många vänner genom åren just på grund av detta forum, och hittat massor av saker jag nog inte skulle utan det. Ja jag vill bara uppmuntra er att fortsätta i samma anda och tackar er alla , för den enorma insats ni gör för alla runt om i världen som letar info om våra fordon, Att vi har kul här i bland är en riktigt bra följd effekt . Fridens folks och ha en fin påsk MVH Hasse Hansen
  9. 7 points
    Ja det är bra med våra gammla fordon dom kan underlätta en del för oss. Framför allt blir saker och ting lite roligare . Har vart till Södermanland och hämntat lite grejer ett ambulansskåp och ett lämmflak. Och en gammal kompressor med V8 cummins diesel. Som användes vid bergsborrning. Som vanligt blir det platsbrist fick inte med allt har en betesputs kvar men den får plats i släpkärran.
  10. 7 points
    Vill visa ett par bilder på min fina traktor mf 35a. Skogsutrustad som jag köpte utav föregående gårdsägaren. Och en bild på en kockumlandsverk Kl121b som troligt vis hamnar på gården med måste ha nått att rensa diken med
  11. 7 points
    Hej idag så har det blivit kontrakt skrivning av vårat hus så det är sålt. Så nu väntar man ivrigt till att få tillträda det nya huset en gård med egen skog . Och så har jag fått tag i en trupptransporthytt till 30 bilen också som jag kikat efter ett tag en kanon dag med andra ord.
  12. 6 points
    Skåpet är på. Och hitacin hjulgrävare 130 är på väg till arabländerna i 40fots container. Intressant transport lösning tagit bort hytten och stickan å hjulen. Sen så ska maskin in i containern på högkant kanske behövs bätrings målas på den sidan
  13. 6 points
    Kan också tillägga att man var coolast på älgjakten, bland alla moderna pickuper. Däremot var de flesta väldigt överens om att jag skrämde bort älgarna i valpen
  14. 6 points
    Tillbaka på vägarna efter vinterns undanställning. Blev att fylla på och lufta bromsarna, sedan en stadstur i det fina vädret i helgen. Planer på G är. - Färdigställa ljuddämpningen och isoleringen av skåpet. - Köpa, måla och montera ny hålmasonite. - Dra el och montera ny belysning i skåp. Samt 230V(landström) och 12V uttag i luckan till vänster om dörren, bland annat direktkopplat på "underhållsladdare" av batteriet. - Ny belysning i kupé (gamla armaturen ramlade isär) - Montera kontaktanslutningar i både kupé och skåp. (USB, Cigarettuttag m.m för laddning och annat) Finns lämpliga hål borrade sedan tidigare att använda. - Montera ny sittbänk på högersidan i skåpet. - Montera in den andra båren på högersidan i skåpet. - Fixa så att man kan fälla upp bårarna och fortfarande använda sittbänkarna. - Montera backbelysning/arbetsbelysning bakåt. Men känner lite som Hansen med sin REO. Bäst ljus ger de högt upp, men vet inte om man vill ha de sittande så "synligt" - Monter extraljus fram. Velar om att införskaffa typ 5" extraljus och sätta på samma plats som mörkerbelysningen brukade sitta på. Eller om man ska "smyga" in en ledramp fram på något vis. - Bocka/böja till höger framdörr, är en två cm stor glipa där nere som drar rätt upp i byxbenet när man kör. - Rengöra och behandla underredet. - Skaffa jutesäckar till snökedjorna. - Montera diverse praktiska fästen i såväl skåp, kupé samt bakdörr. - Dunkhållare, lösa detta på något sätt. Har en orginal dunkhållare som ska hänga under. Men vet inte om jag vill hänga dit den rostfällan innan underredet är tip-top Jag och sambon skall köra dalsland/värmland på lagom sån där camping semester med valpen i sommar. Också lagom långt bort när saker krånglar... Dalsland är man bekant i och känner gott om vänliga själar. Annars blir det väl lite lagom småturer och lämpliga skogsäventyr, lär synas kring tvåstad-dalsland-kålland till och från. Älskar att köra valpen! Annars för övrigt så har jag smått kikat runt på nätet efter ett släp till valpen samt att bygga en carport att bilen i. Men bara tillstånd i stadsbebyggelsen hamnar kring 7000:- så känns sisådär tråkigt att tömma hela nöjeskontot på en carport. På de andra fronterna. Farsgubbens valp, behöver lite ytterligare elektroniskt och mekaniskt överseende. Han funderar också på något typ av oljebehandling av bef patina för att "konservera" han hade fått något tips men minns inte om det var linolja eller hur det var. Annars så skall den kompletteras med takavgasröret samt att bef skall bytas ut mot en helt ny sats. Han bytte också däck i höstas. Farsgubbens Viking, skall väl skåpet sakta fortsätta sin renovering. Ett rostfritt.. (man tager vad man haver) kök påbörjades ifjol och användes under såväl träffen i Bengtsfors som Älgjakten. Annars är det väl smärre översyner, den har rullat två säsonger nu rätt friskt utan något krångel. Så lite smörjning och kärlek hade säkert suttit på sin plats. Annars är min tanke att slå upp Kokvagnen och faktiskt göra något storkok med den. Den har ju tyvärr blivit stående sedan vi släpat hem den, så hade varit kul att sätta igång den och lära sig hur den fungerar.
  15. 6 points
    Så.. mitt motorbygge. Blir det nåt? Vem vet.. De sista delarna till nya B30in blästrades färdigt hela lördagen på dagen. Nu kl.02.30 natten till söndagen står jag och jobbpolarn i lackboxen och lägger en bussig stuvning epoxygrund. Imorrn duschar vi täckfärg. Kommer bli rart.
  16. 5 points
    FB blir bara värre och värre, deras affärsmodell går ju ut på att visa reklam och ha så många besökare som möjligt. Alltså tjänar de mer pengar ju fler minuter och scroll-meter de kan få dig som besökare att stanna för. För att det inte ska bli uppenbart hur mycket reklaminlägg som läggs in i ditt flöde så drygar de ut med dina vänners poster som du redan läst, som de vet att du ändå kommer scrolla förbi. Det är samma anledning till att det är nästan omöjligt att hitta tillbaka till ett specifikt gammalt inlägg, det är bättre för FB om du sitter och söker i en kvart än om du hittar det du är ute efter. Det enda FB är ganska bra på är att låta dig hitta relevanta grupper du söker efter, varje grupp blir ju ett till flöde du kan sitta och scrolla bort dig i. För att optimera för oss i forumet är det nog en bra idé att låta FB göra reklamen, och sen hänvisa hit för de faktiska svaren, så som du gör Hansen. För att återgå till trådämnet: Jag försökte vara snål och köpte en 164-pump till 11:an i tron om att jag kunde använda en avdragare och värme/kyla för att få över medbringaren. Det tyckte inte min biltemaavdragare så det blev en liten press från Jula, där sprack den ekonomiska delen, men å andra sidan har jag ju nu en liten press, och den kommer säkert till nytta fler gånger. Tack till forumet för tipset att kolla noga hur långt in medbringaren satt på originalpumpens axel innan man påbörjade bytet, det hade jag nog lätt missat i min iver att få prova nya leksaken i verkstan. Nu är det bara det jag fasat mest över kvar, att försöka få dit den nya pumpen och få allt tätt. Man är ju inte dum för att man gör fel, men man är dum om man gör samma misstag flera gånger, så jag beställde två extra set med packningar så jag kan ge det några försök.
  17. 5 points
    Var i Strängnäs och fyndade lite prylar till 11:an
  18. 5 points
    Tack Insidan är nästan klar och där blev inga större utsvävningar. Allt är orginal förutom durk aluminiumen på dörrarna, innertaket som fick nytt tyg och toning av bakrutan. Instrumentbrädan har fått morderniseringar som digital voltmätare,usb uttag och varvräknare
  19. 5 points
    På min gård utfordras hästar medelst pltgb 903.
  20. 5 points
    Bifogar bilden i forumet istället för de som inte har Facebook eller åtkomst till gruppen.
  21. 4 points
    Den tillhörde Värmlandsbrigaden så att den gick med i Millesvik's auktion i Karlstad eller Kristinehamn är väl inte en allt för stark gissning. Den gav vila, värme och några nätters sömn under 10 månaders bekantskap. Här en dag med återhämtning o dusch vid Digerberget mellan Stöllet o Malung.
  22. 4 points
    Ja tusan vad de skall dras. Tog min största kraft hylse hållare satte på ett rör, och drog sonika hela bilen så den nästan lyftes innan min mutter släppte. Dra 300 nm då är du banne mej stark, även med stor momentnyckel. Jag skulle bara sitta i hjullastaren några timmar och lasta gödning i måndags. var på plats kl 07. Men fick besked kl 08, då hade jag hunnit putsa fönstrena på lastarn in och utvändigt, speglar mm, att nä den kommer inte förän kl 15, Men du kan väl "bara kolla på en portelektronik som krånglar, Jag 4 timmar senar så har jag dömt ut själva datorn som styr den och beställt en ny. De hade kört ras på växelådan till spridaren, så kl 12 dagen efter skulle de komma,. Det ringde 11,30. Kan du komma och hjälpa till lite med fåren de håller på att klippas och vi hinner inte få fram de tillräckligt fort, en som klippte, 3 som fixade med fåren, ok det går tyckte jag det var ju bara en halvtimme. Hur fan det gick till vet jag inte men rätt vad det var så var chefen borta, det kom ingen spridare den dagen heller och vi var klar med fåren kl 17. och det löste vi på 3 + klipparen ja ja nu är det lugnt tänkte jag så plingade det i telefonen, som varit på lagning, hele kvällen då den skall göra alla uppdateringar igen, och installera program. Runt 21 kollade jag på den då det plingade igen, då hade jag två meddelanden, Spridaren kommer kl 07 på det första. det kom runt 18. Ok ? på det andra som kom runt 21 Ja så i dag har jag gjort vad jag skulle i måndags + lite till. runt 13 hade jag spolat av maskinen och smitit hem. Men i morgon skall jag ut på road tripp till. Skåne. Och hämta hem något trevligt militärt Ja det börjar bli fullt på flaket, så måste jag ha något att "hålla" min plats om jag tar bilen på en liten tur när jag är på träff Så mot Skåne och en road tripp Fridens Folks
  23. 4 points
    Har fått lös den nu med massa varmluftspistol och mutterknack så piniontätningen är nu bytt (det var syftet). Nu skall den dras ca 300 nm, hårdare än vad min momentnyckel tillåter.... man får nog åka å köpa en riktig momentnyckel.
  24. 4 points
    Synd, det hade varit enklare att spåra en högerstyrd 11
  25. 4 points
    Hej folks. Jag har hittat ett sätt att vara ledig, ta REO kör, stäng av telefonen, och kom tillbaka när det behagar. Var i princip det jag gjorde i Söndags, men jag behövde telefonen på för att använda kart program och annat, så jag fick åka hem på tisdag, i stället för på torsdag som tänkt. Ja vårbruket har ju börjat, och bygget fortskrider,och vi har fått hem "monstret en Traktor på dryga 400 hk, som är 4.95 cm bred med dubbelmontaget på, som naturligtvis skall gå, Men de glömde ge mej koden för att starta den. En Grön traktor denna gång Claes 940, Så jag låter den vara så länge, vem vet jag har kanske inte förtroende att få köra den Och ägaren ja har reste till Paris, de gillar att resa, så jag behövdes på tisdags kvällen. Men jag hade två, ja eller en och en halv kanon dagar i skogarna kring Rejmyre och en av några få strömmande vatten med öring i här i Östergötland Lastade över en del från lilla jeepen, hade den som uppsamling av kringspridda saker fordon Så smet jag i väg, glömde till och med tanka innan, men det finns ju mackar längs vägen, Hittade min uppställnings plats ut rekad på google map, och parkerade runt 23 på kvällen. Upp tidigt, göra frukost som man stog sej på ett tag Så ut med fiske sakerna mot den hägrande öringen Men bäver fan ställde till det, och allt för högt flöde, fisk uslingarna simmade runt och åt i skogen och bland grästuvorna där det ej gick att fiska Så jag snokade reda på lite fina grusvägar en del av milen hem, och begav mej Ja ja, jag vart ju hem ringd ändå. Vad är väl en fiske tur i skogen. Tråkig, trist, stressande, eller Aldelse , aldelse Underbar Väl hemma som vanligt kaos, Började lite före 08 Så låg det på konstant, jag fick lunch kl 18, och hade ändå att göra kvällen för djuren kvar. Hur tusan har jag tid att sitta å skriva detta då ? Jo värk och kan ej sova, lika bra att gå upp och försöka få något gjort. Tankarna en sådan här natt är ju inte direkt positiva, Som någon sa, Nä Jaaag är inte bitter. Men vad fan håller jag på med. Dottern börjar ju inse att det är något som inte står rätt till, Hörde hon sa till sin mor, pappa äter medicin men blir aldrig bra, och är jämt trött på kvällarna varför är det så. Fråga från henne, pappa när jag har ont så får jag ju en halv alvedon eller så sedan blir jag bra, Varför blir inte du bra av din medicin, du äter den ju varje dag. Ja vad svara man på det, förklara kronisk värk för en 8 åring. Tur hon har fattat att hjärt medicinerna får jag dras med, Funderar allt mer på att sluta med detta jobb, vem fan tar en helg från fredags kväll till måndags morgon och får betalt för 8 timmar, ingen jourersättning eller annat, bara de rena timmarna som är bestämt att de skall vara just 8 på en helg, för det är vad de anser jobbet skall ta. Lite speciellt är att när jag bytte hus här så skrevs inget nytt kontrakt, men det var väldigt noga med att jag ändrade adress, fast huset ligger precis brevid, och jag har samma brevlåda. Nä det kom på tal så är "lilldrängens hus en arbetarbostad och är då knuten till jobbet, förlorar man jobbet, måste man flytta så nästa arbetare har någonstans att bo. Mitt gamla hus, är ett uthyrningshus, Skillnad ? Uppsägningstiden. Mitt hus är "special" vad nu det innebär, kan ju vara gott, men jag vet ej om även jag måste flytta om jag säger upp mej, eller drar ner drastiskt på engagemanget på gården, speciell då de är ute och reser. Funderar vad som driver mej, Ja jag är djurvän, och tycker ej om om djuren missköts, så ser jag att de ej är inne eller har mat över natten, så ordnar jag det. Nu skall sägas att med EKO- Krav på gården missköts inget, många som kan komma och kontrollera oanmält, och de gör dom. År jag byggansvarig, Nä inte på pappret i alla fall, så varför samordnar jag de olika hantverkarna och ser till att allt löper på bra ? Är jag maskinansvarig, Nä inte det heller på pappret Är jag gårdsansvarig. Nä inte det heller på pappret Ansvarig för verkstaden Nä, Jordbruket Nä, skogen Nä. Egentligen är jag bara en hjälpreda, Borde jag då sätta det ovan före min dotter och egen hälsa Nä Så vad fan håller jag på med egentligen Har i brist på läkarnas intresse och samarbets vilja. Skickat in en egen remis för att kolla ryggen en sista gång innan jag ger mej, Har sagt i över 20 år nu att jag vill bli frisk, och gjort en massa för att prova det. När FK slängde ut halvt döende, under moderaternas styre, Så tjatade de öron av mej att jag skulle ge mej och ta sjukpenning, för jag var bortom räddning. Jag gav ej upp helt men kapitulerade tills de vart nöjd, och smög sedan sakta igång igen. Ja tills infarkten, för drygt 2 år sedan, och jag fick sluta tvärt, men nu är jag ungefär i det läge där jag fick den igen I dag kom brev från ryggkirurgin, mina röntgenbilder är för gamla, så nya måste tas, om 22 dagar har min doktor tid att ringa mej och prata om de kan skriva en remiss till röntgen och få de efterfrågade bilderna tagna, Alternativt, jag får betala de själv. De var inte gratis, men de kunde de fixa på ryggkirurgin bara jag betalar. Vänta 22 dagar och hoppas på ett ja och sedan vänta tills de har tid på röntgen ? eller hosta upp slantarna och få det gjort inom några veckor ? Ja man får många tankar när man sitter själv uppe på nätterna. Borde göra handling av dem på dagarna i stället och sova på nättena Sorry för klagovisan, men fan i bland måste jag blåsa lite ånga. Fridens folks och ha en fin vecka
  26. 4 points
    Efter stridspitten: Nu flyger F17 snippflygning https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=7188791
  27. 4 points
    Ang. generatorbulthålet: det är nog inget större fel på just hålet,men släng bulten åt h#####e och dra dit en pinnbult,dra fast generatorn med mutter (nu menar jag en riktig pinnbult och ingen gängstång eller annan skit ) Fick det tipset efter ett antal haverier på B20-tiden. Med pinnbult monterad var det aldrig några problem mer. Har än idag ingen förklaring, men kanske bättre stål i pinnbulten??
  28. 3 points
    Passande rostiga tre kronor dunkar på plats samt ett oanvänt reservhjul
  29. 3 points
    Gamla vs nya batterier. Biltema 1749 riksdaler styck. 4 år garanti avgjorde saken.
  30. 3 points
    Ja det vart en tur till Skåne lite hastigt. Har ju sett lite avundsjukt på vänner och ändras fina nock tält . Där man kan gå in och faktìskt sitta ganska bekvämt på en stol ut med väggarna. Å fina kaminer har de till med. Att motivera för sej själv att köpa ett hos div återförsäljare för 12500 Nok. Har inte riktigt infunnit sej. Att motivera det för särbo och dottern har nog varit ändå svårare. Ja har vi husbil. Jag har lastbilen. Och rasslar på med de där törstiga Jeeparna. Samt skall i väg i tid och otid på någon märklig träff eller sammankomst mitt i ödemarken som brukar kosta mer än jag erkänner för dem Ja då har tältet fått stå tillbaka. Men nu hittade jag ett som jag inte kunde låta bli. Ett sjukvårds tält 1. Ja jag fick tyvärr fel duk. Så lite lagning krävs eller en press för att hålla regnet ute. Men jag har redan snokar rätt på ett sönderklipt 20 tält. Som råkar finnas hos en nystartad kapellverkstad. Men i övrigt komplett med kamin och flamskydd mot duk. Kanske duger det att sy igen revan i taket och ha med en press att lägga på vid regn och täcka med camonät kanske inte sold f uppsatt. Men jag satte upp det själv trots instruktionerna så 3 st. Och det på 30 min med urlastning ur bil. ca 4x4 meter. Och ja lite drygt 3 meter i nock. Ja jag når inte upp och sätta dit krokar för tältlampa utan något att stå på. Det blir nog bra vad det lider Fridens folks
  31. 3 points
    Sätt i Optima Red Top, nästa batteribyte utförs av era barnbarn, typ...
  32. 3 points
    Att ha dubbel uppsättning packningar (motsv) är ju klart bästa sättet att garantera att lyckas på första försöket.
  33. 3 points
    Va bra att det löste sej allt går med en hel del viljestyrka och olika idèr. varmluftpistol då tar det tid jag är bortskämd med skärbrännare det blir lite effektivare lycka till
  34. 3 points
    Köpt mig en diascanner, och jag började med dom viktigaste bilderna Tog ett tag innan man fick snits på vad som var fram o bak...... Hade fått tips om en mindre modell, men det råkade vara rea på den större som även tar pappersbilder. https://www.clasohlson.com/se/Dia--negativ--och-bildskanner-Rollei-PDF-S-240-/38-9229?gclid=EAIaIQobChMI6cbWg9fX4QIVQeWaCh2Q9g_jEAQYAiABEgLBA_D_BwE&gclsrc=aw.ds
  35. 3 points
    Som relativt nybliven TGB-ägare så ställs jag liksom många före mig inför valet av olja i "de åtta transmissionerna" (4x hjulväxlar, 2x axelväxlar & 2x växellådor). Har sökt runt här i forumet länge och att det finns många olika åsikter och rekommendationer är ingen överdrift... Så här har jag tänkt; Eftersom min bil kommer från Försvaret har jag valt att utgå från deras smörjschema. De brukar ha rätt bra koll på läget och underhåll och smörjning kan nog anses som "core-business" i deras verksamhet Den senaste versionen av smörjschemat är M7782-005860 är från 2005. De använder två olika oljor; "Motorolja 5W/30 syntetisk" (M0741-840800) till hjulväxlarna och växellådorna samt "Transmissionsolja 80W/140" (M0741-263000) till axelväxlarna. I "Produktkatalog Försvarsmaktens Drivmemedel" (M7789-000183) från 2014 kan man läsa mer om dessa oljor. "Motorolja 5W/30 syntetisk" beskrivs som en "Året runt-smörjning av diesel-och ottomotorer, vissa växellådor i fordon och artilleripjäser mm." Som datablad refereras till Q8 T 910 och Statoil MaxWay Ultra 5W-30. Varför en motorolja i en transmission frågar jag mig? Vänder mig till det civila smörjschemat till C303 och även här är uppdelningen tydlig mellan axelväxlarna å ena sidan och hjulväxlar/växellådor å andra sidan. Skillnaden är de sk "additiven", GL-1 med nästa inga additiv för hjulväxlar/växellådor och GL-4/5 med kraftiga additiv för axelväxlarna som är av hypoidtyp (drevens centrum på olika höjd vilket resulterar i att det blir en glidande rörelse mellan drevens kuggar). Min slutsats är att Försvaret i brist på GL-1 transmissionsoljor som verkar vara på väg bort (och för att minska antalet oljor?) ersatt GL-1 med "vanlig" motorolja, ett förfarande som t ex beskrivs i denna artikel. Motorolja t ex "gräsklipparolja" SAE 30 innehåller inga "GL" additiv som angriper lagringar av gulmetall. Att Försvaret använder en sk "multigrade" olja 5W/30 handlar väl sannolikt om att få bättre lågtemperaturegenskaper. "Transmissionsolja 80W/140" till axelväxlarna beskrivs som en " hypoidolja bestående av solventraffinerad mineralolja som innehåller EP-additiv samt additiv som ger oljan god oxidationsstabilitet. Oljan är klassificerad enligt API GL-5". Som datablad refereras till Statoil GearWay G5 80W/140. Statoils oljor finns inte längre, de är en del av Fuchs Lubricants. Q8 T 910 verkar inte heller finnas längre, men syntetiska 5W/30 motoroljor finns hos de flesta fabrikaten. Personligen har jag goda erfarenheter av Agrols oljor och kommer att använda Agrol Transmission (80W/90 GL-1) i hjulväxlar och växellådor samt Agrol Hypoid (80W/140 GL-5) i axelväxlarna. Agrol Hypoid uppfyller MIL-2105, samma standard som Försvarets "Transmissionsolja 80W/140" (M0741-263000). OBS! Detta är mina personliga reflektioner och tankar, alltså ingen rekommendation till andra. "Var och en blir salig på sin tro" gäller i högsta grad när det gäller val av oljor. Och du, glöm inte att man kan aldrig smörja sig fattig! /pbv301
  36. 3 points
    Beställde bromsdelar från paddock så de hinner skickas innan eventuell brexit. Blev en komplett uppsättning hjulcylindrar till 13-bilen och ett par set med backar.
  37. 3 points
    Har gjort markbredning med 903an. några hundra kvadrameter fläder togs bort förra året med grensax, motorsåg och röjsåg. Kvar var stubbarna => dra runt kätting, sätt fast i dragkroken och gas framåt på lågväxel. Gick hur bra som helst. Drog upp totalt ca 20 rötter. Sedan vara det dags för det årliga oljebytet på bilen. Nu återstår fylla igen hålen i marken och sedan sätta stolp för ny hagmark. Ha en skön vecka!
  38. 3 points
    Klick golv som jag målat i 326h kulör. Original taket var helt slut det var hål masonit. Jag vart nöjd med taket
  39. 3 points
    Det är gårdsbilen, skulle köra iväg långt bort på lilla gården med ett stort lass hösilage t djuren. Lade ut hälften på marken och visslade och lockade. Inte kom dom, stod och blängde på andra sidan dalgången. Nähä, hälften kvar i bilen så jag körde tillbaka. Tog bort sidodörrarna. Tog två sekunder, sedan körde dom in skallarna och åt som den mest naturliga sak i världen.
  40. 3 points
    H.Hansen- Låter som att du egentligen är bonden som driver gården. Utan vinsterna från den. Har aldrig hört talas om bönder som har möjlighet att resa ifrån sin gård på sådant vis, detta låter så otroligt bortskämt att jag skäms bara av att läsa det. Håller med tidigare talare, efter en tur in i väggen förra året så har jag tagit beslut som var jobbiga och styrt om verkligheten. Trodde givetvis att det ALDRIG skulle gå. Men är otroligt glad att jag gjorde det. Mår mycket. Mycket bättre idag.
  41. 3 points
    Har du möjlighet till sjukbidraget och du tillhör de som inte pga av för låg ålder aldrig får pension så är sjukbidrag fördelaktigt, detta eftersom du behåller sjukbidraget och pensionen plussas på, men tillhör du de yngre som troligen ska vänta upp emot 70 år så är sjukbidraget en rejäl fälla. I mitt fall har man några hundår med "Vi kommer att betala ut 7 547 kronor till dig den 19 mars" men sen när man kan få behålla detta och ta ut tidigast möjliga pension då blir det guldkant med mer än det dubbla som man nu lever på. Logga in på pensionsidan och kolla upp och får du sjukbidrag på hög lön och den inte som min baserades på senast fasat jobb vilket var många år bakåt innan löneutvecklingen sköt höjd så får du troligen ett rätt ok bidrag sen tillkommer bostadsbidrag för penionär om du inte äger villan du bor i. Som pensionär/sjukbidragstagare får du sen om du orkar och vill jobba ett visst antal procent utan att pensionen påverkas och här är inte lönen utan bara timmar som räknas så du kan bli drängkonsult med någon tusen lapp i timpeng.
  42. 3 points
    Fick satt in ny kupé belysning. Återstår att se om den tömmer batteriet. Den släcks av att man trycker på den, men anpassad till båt och från hyllan på biltema. Så kan man inte klaga, lite färg. Så såg det nästan ut som att mobförådet själva satt dit den.
  43. 3 points
    Skånes Fagerhults flygplats, ONSDAG 1:a maj, kl 10:00-15:00 Visning och uppvisning av gamla entreprenadmaskiner, traktorer, militärfordon, veteranbilar, motorcyklar m.m. Välkomna till en trevlig dag bland gamla maskiner av alla slag! Vi får se vad folk tar med i år.
  44. 3 points
    Hej Terrängbilsvänner! Idag har vi installerat den senaste versionen av Invision Community som är programvaran bakom forumet. Det är version 4.4.2 som bl a innehåller nya säkerhetsfunktioner och ytterligare admin-verktyg. Några har kanske märkt att det inte längre går att logga in via Facebook? Detta beror på en ändring i kraven som måste vara uppfyllda som innebär att https måste användas. Det skulle också ta bort de varningar som kommer upp i vissa webbläsare. Detta kräver i sin tur ett SSL-certifikat som kostar närmare 2.000kr per år. För närvarande är det utanför vår budget men det kan komma att ändras med reklamfinansiering, det finns flera företag som är intresserade. Vad tycker ni medlemmar om det? Hälsningar från WF (admin och ägare till Terrängbil.net)
  45. 3 points
    Blötjärn är vad försvarets markspett är gjorda av. Flera gånger jag fått räta ut såna efter rejäla bärgningar.
  46. 3 points
    Devil's VolToy / 6X6 VolToy / VolToy. By Knudsen Built.
  47. 3 points
    Mellanslipat. Dags för täckfärgen och klarlack. Blir najs.
  48. 2 points
    Jag har inte gjort något. Bara vilat och latat mej i 2 dagar. Köra dottern till Ridskola i kväll blir nog det mest betungande jag ta mej för, Nja det är faktiskt kul att göra saker med henne. Även ridskolan, de har en gammal maskinpark, med traktorer och en gammal bandare som jag kan sparka lite på när jag är där. I morgon åker nog fettsprutan fram och M6an får sej en genomkörare, tror jag smörjer kardanerna på Jeepen samtidigt
  49. 2 points
  50. 2 points
    Nu skal jeg som Dansker møde det er registrere et amartør byg for første gang. SFRO kan / vil have med det at gøre for det er mere end 3,5 ton. Der er meget ændret. Det at bytte motor er nok det mindste. Men stort set alt andet er / skal også ændres. Alt samment noget jeg håber meget på at få gennemført. Vægten er det jeg `helst´ vil undvære. Om den er 5,7 ton total (TGB 20) eller 7,2 ton total gør ikke anden forskeld end at jeg har svære ved at få overvægt. 7,2 ton virker til at være en grændse nogle steder når jeg køre rundt. Det er derfor det tal er valgt også for at der er grændser for hvor langt jeg selv tror på jeg kan komme. Når jeg har talt om mine vissioner har jeg oftest været mødt af blanke uintresserede øjne. Det ændre sig for nu kan flere og flere se at jeg mener alvor og forsøger at gå efter mine drømme og ideer. Om det lykkedes har jeg aldrig været sikker på. Det er nu, hvor jeg har alle illustrative dele at registreringen skal stå sin prøve. Dvs nu er jeg ved at finde registrerings engineer, eller hvad det hedder. Dermed er den næste tid vigtig og interessant. Er det hele bar dørstop og brev vægte ? Ved det ikke, men det at arbejde for hvad jeg vil / tror på er ikke fremmet for mig. Igen og som altid. Alle der har information er meget velkommen til at bidrage. Det vil gøre mig glad, klogere og tættere på målet. Dem der vare vil vise deres manglende evne til at leve ejne drømme ud, er jaloux, eller ikke kan tøle at jeg gør det jeg drømmer om og de aldrig har fået taget sig sammen til at udføre drømme. De kan se med, hvis i syntes. Men lad nu være med at forsøge at tage barnets glæder. For hvor er i når det lykkedes ? Fra mig der at lufter ideer for at lære og dermed blive bedre til at vælge. Til jer der sidder og ikke kan bidrage er det bare dejligt at i stille alle de spørgsmål i har lyst til. Det vil bare være mig en glæde hvis jeg kan give tilbage for alle dem der har hjulpet mig. De bedste forrårs hilsner fra Eket Henrik Her kan 6X6 VolToy følges.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...