Gå till innehåll

Ledartavla

Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-08-16 på alla områden

  1. Han råkade vara på rätt plats vid fel tillfälle......
    6 poäng
  2. Framsteg Flaket är grönt och underedsmassa är påsmetat under (och på typ hela min kropp ) Så här ser den ut nu, har till och med varit ute på en provtur, kändes väldans bra
    5 poäng
  3. Tiderna har väl ändats, tagit alla kort A-E som privatist och inte kuggat någon gång.A och B togs direkt när man fyllt år. Gick kvällskurs tung teorin och för att få hyra bussen och lastbilen för uppkörningen och få någon underskrift var jag tvungen att testköra med läraren för kvällsteorikursen, körde buss en gång och släpbackade en gång samt vanlig en tur stads trafik sen lånade jag fordonen och körde upp privat, en märklig lastbilsuppgörning, vid backningern valde besiktningskvinnan samt en aspirat att släp skulle backas in där jag visste pga av väder att det blivit sank mark, jag sa nej och ställde släpet in bit ifrån och förklarade varför vilket godtogs, sen senare i stadskörningen fastnade vi ett rödljus som hängt sig, jag sa nu kör vi mot rött och de ställde direkt frågande på hur jag grundade beslutet att köra mot rött, jag kör efter den fungerande fotgängar signalen och dessa ny monterade ljus vet jag har krånglat en tid. Med buss uppkörning fick jag en sur gubbe som hade sin sämsta dag vid säkehetskontrollen bad jag honom kolla bromsljusen vilket inte var så lyckat och spädde på hans dåliga humör sedan vid en hörn backning med skymd sikt i ett bostadsområde bad jag honom även titta bakåt i bakrutan för ev uppdykande objekt. Tjurskallen beteende sig så illa att jag sa vad jag tyckte om honom och sen nu skiter vi i detta, jag kör och ställer tillbaks bussen. Väl på tillbaks på plats ropas jag tillbaks får kortet i handen med att orden: även om vi rök ihop tidigare så köra kan du.
    5 poäng
  4. Trevligt att ni är ute och rör på er i skog ock mark Själv åkte jag på rygg"skott" Vart lagom bra till den annars så tråkiga ryggen Tusan nästan rörelsehindrad, kan ej gå utan käpp eller nästan ej köra bil, hade jag inte haft automat vete tusan om jag klarat det med, Ja lite bekymmer att komma in i bilen också, Hm undrar om det är några hundra mil och många timmar i M6ans bekväma säten samt många timmar med ryggsäck och vandring som sätter sina spår nu. Böjde mej bara ner och skulle plocka upp en sladd så låste det sej. så nu är jag kravlandes Men jag är ju van med rygg eländet, så jag får ta det som semeseter, Lite synd att jag inte riktigt kan sitta och skriva heller,. vill ju fortsätta på kola resan, Ja historien har inte slutat än, i går kom en räkning på 164 Euro till, som Den/De som ordnat det i Ryssland, och gjort alla ändringarna där dragit på oss, Extra bensinkostnader för att de ändrade från Land Rover till Gaz 66 utan min vetskap, och det tyckte de jag skulle betala, så han har skrivit och gnällt om sin räkning som han fick, och de har tydligen gjort upp om att jag skulle betala mer, utan att jag visst det, Undrar hur juridisk bindande det är, Men utan min inbetalning får de ej fotona och film från Kola Travel, Och nu när de ordnat så jag skall jag betala, så blir de utan både film och foton från min kamera med , Så alla planer på att fixa någon att göra en fin film att lägga ut på tuben i sitt namn, ja den går nog i stöpet. Får se om jag blir sömlös i natt med, då släpar jag nog upp datorn med separat hårddisk i sängen och skriver lite mer. Fridens folks
    4 poäng
  5. Tänkte bara dela med mig av några bra sidor jag använder för billiga reservdelar till vanliga bruksbilen. levoil.de - För olja. Gott om kvalitetsoljor från många märken till bra pris. Exempelvis brukar jag köpa Shell Helix Ultra PROFESSIONAL 0W-30 som är är klassad för VW long-life, VW 504 00 och VW 507 00 som bland annat betyder lågsotande för att inte sätta igen partikelfilter, något jag behöver till bruksdieseln. Beställer 5x5L då det är mest ekonomiskt rent fraktmässigt. Det går då på 165€ för 25 liter, nu har Euron gått upp en del men det blir ändå bara 69kr/liter och så billig märkesolja har jag inte hittat någon annan stans. Lite krångligt om man inte kan tyska (som jag), men google translate har hjälpt mig traggla mig fram när jag inte förstått. mister-auto.se Här beställer jag filter och diverse förbrukningsdelar. Sjukt billigt och det finns även gott om märkesprylar. Köpte nya glödstift till min Octavia 2.0 TDI, Bosh för 120kr/st. Mekonomen tog 350kr/st för samma. Likandant med bromsdelar, bromsbelägg från ATE till nuvarande Passaten, 1270kr på mekonomen, deras "Bäst-serie", 406kr på mister-auto, exakt samma produkt. Vad är då nackdelen? Jo, om du beställer fel och vill skicka tillbaka till mister-auto måste du betala en extra femtiolapp eller liknande för att få med en betald retursedel. Det är också sämre filtrering på delarna när man anger regnr, extra tydligt när resultat på mister-auto visar filter i flera olika dimensioner, bara en kan ju tänkas passa perfekt? Jag brukar dubbelkolla dimensioner på filter mm mot vad man får upp om man söker på regnummret på Mekonomen eller AD Bildelar som verkar mer tillförlitliga i att hitta rätt modell, ett lite latare alternativ än att gå ut och mäta på bilen. Ofta hittar jag exakt samma Bosh eller MANN art. nr. på båda ställen, fast priset är 40-60% lägre på mister-auto. Vi fick låna en Ford KA i en och en halv månad för att kunna övningsköra manuellväxlat, passade på att göra service på den som tack för lånet. Olja, oljefilter, luftfilter och nya skivor och klossar fram då det var rostigt och tog dåligt efter att den stått rätt länge. Materialkostnad från mister-auto med frakt var under tusenlappen för alltihop. Om det är värt besväret är väl upp till var och en, tänkte bara förmedla informationen om att alternativet finns. Kan vara extra bra när man ställer upp och hjälper någon med sämre ekonomi att få ordning på bilen.
    4 poäng
  6. Rådjurssadel brukar sitta bra, ta bort så många hinnor som möjligt. Stek är inte heller helt fel. En gubbe ii ett jaktlag som jag var med i sparade på rådjurssadlar, han hade 6 st i frysen. Frysen gick sönder när han var bortrest och köttet förstört när han kom hem. Kontentan av detta: bättre en sadel i magen än 6 st i en trasig frys eller spara inte till morgondagen det du kan äta upp idag.
    3 poäng
  7. Trucks been running great, up until the distributor on the new electronic ignition burned and started sputtering. I thought it was a carb issue, a torn baffle, but it was in the end a very easy fix. The backup light's plastic switch on the engine disintegrated, so I've got it wired up to a spare headlight switch that went into one of the open slots on the dash. I fixed my dyslexic spelling of wiper fluid and coolant, that was a little embarrassing. I also got an adapter finished for an RPD, which I've mounted occasionally in the M240 mount. I don't drive around town like that though! The great news is that the hubs and axles are in top shape, no leaks, no sign of wear. I'd still like to find a source for some of the Swedish Army metal vehicle identification signs, are there any surplus stores in Sweden that sell them? Mogfest is this weekend, I'll take a bunch of pictures and post them up afterwards.
    3 poäng
  8. Ja det var en väldigt go känsla att kunna köra den igen ,blir lite roligare när man vet att den funkar. Vad det gäller inredningen så är den ganska spartansk just nu, saknas nästan allt utom sätena och instrumentbrädan Får bli vinterns projekt att fixa insidan ,montera flakluckan +massa andra små grejer som behöver lite uppmärksamhet.
    2 poäng
  9. Granattillsats skulle vart nåt, bygg en sådan LurK! Extra bra för oss närsynta tröttmössor, dödande inom 10m radie...
    1 poäng
  10. Ja, skriv mer! Väntar otåligt på del 2! Om livet vore enkelt skulle vilken tok som helst klara av det, Hansen skiljer agnarna från vetet. Kriga på!
    1 poäng
  11. https://www.autodoc.se har större sortiment och oftas billigare priser än Misters men sista tiden långa transporttider fick vänta 2 veckor på kondensor till ac reservdelsnummren stämmer med Autoexperten samt till viss del med mekonomen där man får bortse från någon siffra bokstav. ex var hella kondensor halva autoexpert priset och mekonomens lågpris kondensor tog de 3 gg mer för än Autodoc .
    1 poäng
  12. #läggerbevakningpåblocketsomfan Skön känsla? Såg att det är xakt 11 månader mellan post #1 o finalen! fast vi saknar bilder på inredningen.....
    1 poäng
  13. annars har färghandeln sprutor med grova kanyler (för att bättra på tapetklister i "bölder")
    1 poäng
  14. Vi tackar alla för din insats för trafiksäkerheten! I landet har det rapporterats över 27 000 viltolyckor med rådjur under 2018 till nu. Skall man åka ca 5 mil så blir tidsvinsten att åka 90 istället för 70 ca 9 minuter. kanske något att fundera på. Hoppas det blir en välförtjänt belöning i form av middag. Rådjur kan vara lite torrt men fick ett tips en gång. Försök och övertyga någon inom sjukvården att just du behöver en spruta - med den största kanylen. Blanda samman grädde, goda kryddor fyll sprutan .. och injicera rikligt i steken. Be sen någon att gissa vad du bjuder på. Det är inte helt självklart. -
    1 poäng
  15. Härligt, grattis @Johannes själv orkade man sig inte ut. Utan får dröja, finns det några kvar så kanske i nästa vecka. Annars får det vänta tills det blir hundsläpp.
    1 poäng
  16. C1 – Medeltung lastbil Körkortsbehörigheten C1 ger rätt att köra lastbilar med en totalvikt på högst 7500 kg. Med ett C1-körkort får du också köra personbilar med en totalvikt över 3500 kg men inte över 7500 kg. Du får koppla till en lätt släpvagn med totalvikt på högst 750 kg. Läs på Transportstyrelsens webbplats om kraven för att få ett C1-körkort. C1 - Medeltung lastbil (Transportstyrelsens webbplats) C1E – Medeltung lastbil med tungt släp Körkortsbehörigheten C1E ger samma rätt som C1 och du får dessutom koppla till en eller flera släpvagnar, om den sammanlagda totalvikten inte är högre än 12000 kg. Läs på Transportstyrelsens webbplats om kraven för att få ett C1E-körkort. C1E - Medeltung lastbil med tungt släp (Transportstyrelsens webbplats) Jag har svårt att tro att din M6:a går in på C1-kort va? [EDIT] Var inte mer än 600kg ifrån, var närmre än jag trodde ska jag erkänna.
    1 poäng
  17. Hej tänkte berätta lite och visa några foton från resan till Kola Pensula Ryssland. jag H.Hansen och Några vänner gav oss av på sommaren 2018. Skall börja med att klargöra att det blir ett uppdelat reportage då det var många intryck och vart mycket film och foton, samt att det inte var så lätta som man kunde tro. Det hela började med att kompisen, som kör Jeep Wrangler "shahara" en 2012 årsmodell hade en längtan om att få pröva sin bil på de oändliga vägarna och den tuffa körning som där fanns, Jag blev tillfrågad om jag vill följa med, med min Jeep Cherokee, Hade förberett familjen på att just 2018 skulle jag i väg. Island var min dröm, men nä det vart för dyrt, innan det blev 2018, hade jag sålt 13 bilen som skulle bli in färdkamrat och köpt en REO M621 i stället, en nos bil hade länge varit min dröm, så när en 6X6 sådan vart tillgänglig, kunde jag inte låta bli, men 13 bilen fick säljas för att det skulle gå. Min nästa tanke var söder och öster ut. ner till Svarta havet och vända, genom en massa länder. Men det var svårt att få någon att hänga på, Ja Ryssland och även andra har ju gjort läget lite oroligt där, Så ja det fick bli norröver och Kola då jag dels fick en med passagerare och även en till med fordon som ville dit, så jag lät mej övertalas, Dock så började min Jeep få en massa elfel medans jag byggde på den, dessa lyckades jag trots oändliga försök inte lösa ddetta i tid, Så plan B vad tusan jag åker med REO M621 i stället, hade inte sett eller hört om någon som gjort resan med en sådan Så ja, jag var tydligen första idioten att prova få in en Amerikansk bygg men Norsk modell av deras M35 genom gränsen, och skulle korsa två av de tre thundrurna där samt en massa myrar och vad som växt upp i skogs väg efter skövlingarna där på 50-70 talet. När beslutet togs att det fick bli M6an, var det mindre än 2 månader till avfärd, jag ville ju åka med den och att köpa ett nytt vrak till Jeep , bygga om och klart , det han jag inte, Nåja den synades, och lite kärlek behövde den nu 50 år gamla lastbilen, nya däck och lite fix med fönster ramarna samt byte av tank som jag råkat knöla under vintern vid bärgning av en gammal 912a som stog styggt i en myr. Men det var väl inte så mycket, så jag började, att fixa med det. Samtidigt så fortsatte jag med att fixa på flaket som jag håller på att göra campingvänligt, ja eller beboeligt tidvis i alla fall. Och grönt skall det ju vara i största mån, men en gammal Primus gasol, 2 platters spis hade inskaffats och en kyl, gasol kombi el 12v-24 samt 220 kyl på 39 liter, fick jag hjälp av forums medlem att skaffa , ja det har jag inte hittat från kronan än så de är "civila" annars är det mesta från gröna firman 2 st armens fältsängar i bårfästen så man kan höja och sänka dem i det hela 150 cm höga utrymmet under pressningarna som utgör taket ovan vältbågarna, och ett 200 liter skafferi, 5 cm frigolit samt OSB skivor med matta på för att isolera mot flak stålets kyla utgör grunden. Ja vattenfast plywood, skiva i taket så pressarna ej skall ta stryk ta stående vatten mellan bågarna,, har dubbla pressar dels för isolering och absolut vatten täthet. Ca 240 x 390 cm att breda ut sej på, ingen lyx, men basic och det fungerar att sova och laga mat där, samt tillbringa regniga dagar i. Resultatet Sängar med plats under. Verktyg och reservdels hörn till höger ja även fiske avdelningen huserar där, Stroppar block, motorsåg mm till vänster, så plats för den stora explorer lådan, och en potapoti, för regniga skogs nätter. och det 200 liter rymliga skafferiet, längst in elverket Köks del, kyl, kastrull och besticklåda, vatten dunk samt spis på hyllan ovan. Till vänster plats för att sitta 2 pers, när det ej står 2 st 200 liter oljefat med diesel där. Nåja nog om det, bilarna packades, och mycket av jeep folkets saker lastades på mitt flak, vi samlades Söndagen den 8/7 i Motala för start av äventyret. 5 st glada resenärer, 3 st i Jeepen och 2 i M6an Den dagen sken solen över oss och det var nog början på värmebölja med uppåt 30 grader varmt, Ingen fläkt förutom värme i M6an, så det var öppna rutor och lyft intag vid fötterna som gällde, Jesper längst till Vänster hade dragit lotten åka M6a de ca 500 milen. 25 år ung och redan invigd i medåkande i nämda fordon, och hade ca 75 mil i baken på den redan, var han lämpligast för uppgiften Så Dylén familen fick åka samlad i Jeepen Jeepen, ja den hade väl acn på hela turen Jag var ansvarig för planering av övernattningar i Sverige och Finland, Dylén, hade Ryssland på sitt bord. och kontakten där, Mina platser var färdiga, medans Ryssland var lite flytande, de hade ju hyrt in Kola Travel som Guide där. ett beslut som jag ej deltog i och ej ville vara med och betala, då jag ansåg att vi skulle hitta fram själva, Ja så började vi rulla, Jesper och jag tog täten, medans de andra skulle kompletterings handla i sista minuten. Så vi bar av mot Örebro i vad som var lämplig fart med M6an, ca 70-80 kmh. Ett snabb stopp i örebro för att inhandla ett myggnät till över säng 2 så bar det av vidare mot Gävle där vi skulle kliva på E4an, och styra mot Björkön, Njurunda, Min Styvfar bor där nu och vi hade bokat in oss på deras tomt första natten, Allt gick fint, visst det var varmt, och väl på E4an så drogs farten upp lite. 90 kmh, för att det inte skulle bli allt för långa köer efter mej, och vi skulle hänga med Jeepen i lagom tempo Om det var farten eller värmen eller bara ren skär otur lär jag aldrig få veta, men när vi hade några mil kvar och kört 53 mil, så märktes ett ljud i M6an, och bilen började bete sej som det var betong väg vi åkte på, dunk - dunk med väldigt jämna mellanrum, Jag svor tyst, visste redan vad det var. Vulkningen hade börjat släppa på ett av de helt nya däcken, saktade ner och kikade på kartan efter avtagsväg, Hittade en och började sakta ner mer för att gå in där, då släppte en fjärdedel av slitbanan på däcket, och det vart att svänga av och stoppa på en buss hållplats omedelbart. Inte direkt vad jag önskade första dagen, men bara att kvala upp ärmarna och plocka fram verktyg. Hade en tjock bilmejsel till att sätta på hylsan till skruvarna på däcket, började med en hammare , sedan 8 Kg släggan och började jobba på dem, men däckfirman hade gjort ett bra jobb med att dra åt, inte en bult rörde sej, Det ända som hände var att jag slog mejseln krokig, Vad tusan gör man då, ? Jag gick runt lite och kollade, och såg att plogen hade tryckt av ett rör till en elstolpe för pendlings parkering, så den drogs fram, bara dryga metern men bättre än inget, så plocka fram 3/4 dels spärrskaft lådan, och ta den fast härdade skaftet i den, . hade sådan tur att jag kunde med lite våld knacka in den i ett av de två hålen i original hylsan till däcken, Så med en ståendes med röret på skjutet på hylsnyckelskaftet och jobba vidare med bilmejseln och släggan, lyckades vi knäcka loss bult efter bult Ja det tog lite tid, men vi var på banan igen, och kunde köra de sista ca 5 milen till vår övernattning. Några i Taktältet, Jag och Jesper på flaket, mat och en folköl bjöd naturligtvis de på i Björkön, Ja nu kändes det ju inte så bra att köra in i Ryssland med ett däck med stor del av slitbanan borta, så jaga reservdäck vart det prio på. Drog i alla tåtar jag kunde, men ingen efter vägen upp låg på ett 11.00-20 däck, vet inte hur många jag kontaktade, efter vägen, men i Nordmaling var vi välkomna in hos Nymans Däckservice. En däckfirman där. så jag knallade på, nu såg jag till att inte gå upp i de hastigheter vi gjort dagen innan i utförslöporna, 103 kmh, visade GPSen på som max, , det fick räcka med att hålla sej till 90 kmh. Jag tänkte är det värmen så ger sej fler däck och lika bra att få de kollade innan jag var inne i Ryssland, ville inte stå, där och vara helt beroende av att få tag i däck till varje pris, De i jeepen rulla på och var och såg på både det ena och andra, handlade och åt, körde i kapp oss, och på så sätt vart det egentligen ingen rast och vila för mej och Jesper, så Nordmaling nåddes inom rimlig tid. Väl där visade det sej att däcket de hade var sämre än de trott och varken de eller jag vill ha det som reserv däck, det dom hade var ett helt nytt rull däck för 5000 kr + påläggning. till råga på allt hade de glömt av att mitt tidigare reserv däck var ett va de dåliga och ej skiftat det när jag satte på nya, och hängt på ett av de bättre, i stället, så mitt reservdäck jag hade på såg inte 100% bra ut, sprickor, som visade på att vulkningen även på det riskerade att ryka, Ja vad tusan göra, jag rotade i däck högarna och hittade ett 12.00-20 däck från en truck, som var nästan exakt så slitet att det hade samma rullomkrets som mina 11.00-20 däck. Ja det hade till och med lite grovt mönster kvar, Stom avgiften på det var 1000 kr enligt de på vulken där, men ja det var bara att kränga på det, är väldigt tacksam för hjälpen jag fick av dem, De övriga i jeepen tyckte det var varmt och vill åka, men chauffören och bilägaren, sa i från och väntade denna gång, de var ju lite beroende av var jag stannade för natten, då det mesta av deras packning var på mitt flak,. Min tanke var Pite havsbad, fast på stranden utanför campingen, på andra sidan bron. Jag sökte vidare efter däck men fick inge mer napp, så på kvällen gled vi ner på småvägarna till Pite campens motsida av bron till ön den ligger på. Bara att slå läger och göra kväller, samt slanga över dieseln i ett av faten jag hade med, det skulle lämnas på återvinningen i Piteå var tanken. Mat och bad stog högt på önskelistan nu. Att det drälle av båtar och vattenskotrar som körde hela natten gjorde inget de var en väldigt fin plats Ja då var dag 2 avklarad och jag fortsätter om resan på dag 3 Text och Foto Hans Hansen
    1 poäng
  18. C och E kan du inte ta samtidigt. Du får börja med C, sedan alltihopa en gång till med ny uppkörning och släp för E. Och du behöver inte köra med styrt släp, det det går bra med dragbil och trailer. Inte mycket svårare än att backa med hyrsläp från macken.
    1 poäng
  19. Yes det uppskattas. Tgb fälgar blir plötsligt snygga när dem breddats.
    1 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...