Gå till innehåll

Ledartavla

Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-08-17 på alla områden

  1. Nä någon kiropraktor har ej kontaktas, ringer ej och bråkar med HC om sådan här saker, vet att röra på sej så mycket man orkar och bara bita i hop är bästa medicinen, Så jag har stapplat upp och ner trapporna hemma, och haft käppgång till brevlådan mm, samt haltat upp och kollat på Demo traktorn som är på gården nu, EDIT en Case Halvbandare, 380 hk + bost då är den över 400 hk, fick jag reda på nu Är faktiskt lite bättre redan i dag, Så eftermiddagen blir det sitta och skriva och plocka bland bilderna och se vad som kommer ut i del 2 av Kola. Ja en tur till bussgods med en kylare till Tamaz står på schemat med.
    3 poäng
  2. Ja ser fin ut, tråkigt att du hade så mycket problem att få hem den. Jag har utrustningslistan som Volvo levererade 1315 A med. Kan skicka den om det är något som du behöver.
    2 poäng
  3. Dags för en ny tråd här för er att läsa om de senaste äventyren. Efter en "honeymoon" som spenderats körandes varsin TGB 11 på ett lajv utanför Uppsala sa frun vid ett svagt tillfälle att hon kanske ville att vi ska ha varsin Terrängbil. Det finns väl ingen som haft en 11:a som inte drömt om en extra axel? Ska man nu ha två bilar är det väl bra om de är lite olika och kan komplettera varandra tänker jag. Till historien hör att vi under sommaren flyttat från lägenhet i västra Stockholm till en liten gård utanför Ljusdal med vettigare förutsättningar för att ha ytterligare fordon. Lagom till att vi börjat komma i ordning sitter vi i uterummet och ser på åskan medan vi hoppas på regn. Det vi inte vet är att blixten startar skogsbränderna, bara två mil bort. Innan externa resurser finns på plats går lokala brandkåren på knäna, räddningsledarens röst håller inte riktigt när han intervjuas efter ett nästan dygnslångt pass och vi börjar lite på skämt, men också lite på allvar, surfa blocket efter gamla brandbilar. Vi hittar en släckbil i länet och kontaktar brandkåren som då precis fått tag i bilar, främst civila tankbilar, och den mest akuta resursbristen är över. Det blev ingen brandbil, men nu var vi ju inställda på att utöka bilparken. Hittade en 1315 på Blocket i Umeå, enligt annonsen verkade den underhållen, rätt mycket saker var fixat, och den var civilt registrerad och besiktigad nu på våren. Det som stack ut var att den var registrerad med sju bältade sittplatser i skåpet, man kan alltså lagligt åka nio personer i bilen (Förare + 1 passagerare fram + 7 i skåpet), det gör att ha en så stor bil lite mer försvarbart. Vi pratade med säljaren och på en tidig fredagsmorgon drog vi upp mot Umeå. Vi möttes vid grusplanen till en returstation (Varningsklocka 1) och tittade på bilen. Ingen Aluzink, lite rost på hytten men mest ytrost, inget allt för farligt. Inget större angrepp i golvet eller kexchoklad till insteg till exempel. Stegen bak var lite misshandlad i skogen mm. men inget som såg konstigt ut. Lite oljeläck från motorn men inte så det droppade och det känns som standard. Provkörde en vända, motorn kändes trött, men jag var ju van vid min 11:a, inte en 13 med ett enormt skåp, det var också mycket tyngre att ratta och svänga än jag var van vid, så tänkte inte så mycket på det. Motorn spikade lite men säljaren hade fixat med tändningen utan tillgång till stroboskop att ställa ordentligt med, vilket kunde förklara det hela. Säljaren skulle till nån familjemiddag ett antal mil bort och hade lite brottom (Varningsklocka 2) men det var ju trotts allt fredag och inte så konstigt. I övrigt var det inga konstigheter med provkörningen, inga direkta missljud annat än från kylfläkten som ibland tog i resterna av "tratten" vid kylaren. Har samma ibland på min 11:a efter att ha råkat komma upp i 120 i en nedförsbacke på E4:an som fick tratten att ge upp. Nu hade vi åkt så långt och ville bara ha bilen så vi kunde påbörja den långa hemresan. Vi prutade några tusen och var överens. Säljaren hade inte mobilt Bank-ID så pengar swishades till hans svåger efter att han ringt honom och förvarnat (Varningsklocka 3). Vi fyllde i registreringsbeviset och säljaren skulle lägga det på lådan (Varningsklocka 4). Har bara köpt en TGB tidigare, men det är sällan man äger och säljer en sån här bil utan intresse. Det är också lite väl nischat med en sån bil om man vill hålla på med bedrägerier och i mitt huvud hade jag bara fullt upp att tänka på hur det skulle gå med hemresan. Hur lång tid skulle det ta, när skulle vi kunna vara hemma osv. Än så länge glad ägare till en 13-bil! Aldrig sett den här förut, tror inte den längre är aktuell. Efter köp ger vi oss iväg mot närmsta mack för att tanka upp bilen och kolla lufttryck i däcken, sånt man vill göra om man ska köra några mil. Ute på lite större väg med högre fart (runt 70) får jag något stänk upp på handen genom den spruckna växelspaksdamasken, det är vatten och inte olja, men jag blir lite orolig. Framme på macken konstaterar jag att det läcker nånstans långt upp vid kylaren och kylvätskebehållaren är nu tom så jag fyller upp den med vatten på macken, tankar i 60 liter 98 och köper en flaska blyersättning. Luftar däcken, det var rätt lågt tryck i flera, vilket kan förklara både att den kändes trött och att det var så tungt att ratta. Upptäcker också att ena bakhjulet läcker luft rätt ordentligt mellan däck och fälg och planen blir att stanna på nån däckverkstad längs vägen för att få hjälp. Största problemet nu är kylaren som läcker så det blir till att åka till Biltema och köpa en stor dunk vi kan ha med extra vatten i. Vid högre hastigheter (typ över 50-60) så är det nu som en konstant blomsprutedusch ur kylaren under växelspaksdamasken men motorn går inte varm. Efter en kilometer tappar bilen all kraft, det går inte att hålla gas, över lägsta varvtalen så dör bara motorn, och efter att ha krupit fram på tomgång på 2:an några hundra meter dör motorn helt och vill inte starta. Efter ett tag hoppar den ändå igång igen, 1,2km kvar till biltema, och vi fortsätter. En gång till dör den på vägen och vi blir stående en stund innan den vill starta igen, men till slut kommer vi fram. Främre höger bakhjul lämnar en fin pöl med bromsvätska på parkeringen. Kaffe med bulle för 5kr ger lite styrka i en nu ganska uppgiven stämning och vi inser att det är lönlöst att försöka få hem bilen. Vi har varken resurser eller ork kvar till det, och med tanke på avstånden mellan civilisationens fläckar så långt norrut känns det rätt idiotiskt att försöka med risk att bli stående längs E4:an. Vi ringer istället runt till verkstäder, halv fyra en fredag eftermiddag i juli när det är kanonväder, det är inte många som inte har semesterstängt, och än färre som svarar. Till slut får vi ändå napp. Meken har tydligen en egen bil med B30 vilket är lovande, men tyvärr inte tid fören nästa fredag. Hittar vi inget annat kan vi ställa bilen på deras parkering och lämna nyckeln i nyckelinkastet. Efter att ha ringt en stund till är klockan över fyra och vi ger upp allt hopp om att kunna få någon hjälp på en gång. Vi köper en ryckstropp som bogserlina på biltema och bogserar 13-bilen genom stan till verkstan. Rätt nerstämda, men ändå lättade över att inte ha nya bilen med oss att ställa till fler problem, rullar vi hemåt igen. Oljepölen under bilen är inte vår utan var där när vi kom. En vecka senare ringer verkstan och undrar hur mycket sparpengar vi har, motvilligt berättar jag det och att planen är att få den i sådant skick att den kan köras 50 mil hem så jag kan skruva själv sen. Det mest akuta är motorn som går dåligt och dör. Förgasarna plockas isär och rengörs, det var tydligen en hel del oxid, soppan verkar inte vara ovanligt skitig och efter genomgångna förgasare och tändningen tillbakaställd en aning så gick den bra i motorn. Vid en andra provkörning dog den plötsligt igen, och inne i verkstan började det låta och ryka om instrumentpanelen. Det visade sig vara glapp och dålig kontakt i tändningslåset, ett nytt installerades och sen har den tydligen gott bra utan missöden. Det sista var nog det som spökade mest och gjorde att den ibland bara dog. På torsdag planerar vi att åka upp för att på fredag göra försök två att få hem den. Denna gång tänkte vi ha med verktyg, vattendunk, tre kompletta hjul (för att byta ut det läckande bakhjulet och framhjulen till något mer komfortabelt än de stenhårda originaldäcken), bårar att hänga upp i skåpet att sova i, sovsäckar mm. Hansen har ställt upp och säljer mig en ny kylare som strax är på väg uppåt i landet, men byte får ske i lugn och ro när bilen väl är hemma. Om någon har tips på hur man smidigt lyfter av skåpet så skulle det uppskattas. Gärna nån variant där man lyfter det med domkraft/stödben så man kan köra ut bilen. Jag hittade en gammal tråd här på forumet om det, men den hade inte längre fungerande bilder och utan dessa var det svårt att hänga med. Har spanat lite på olika lastbils/släpstödben som kanske går att anpassa för ändamålet, men om någon redan provat och har lite erfarenheter att dela skulle det inte vara helt fel. Uppdatering kommer!
    1 poäng
  4. Jag kan nog hjälpa dig med det. Dom här böckerna är bra att ha om du inte har dom med bilen. Här kan du se det som skiljer i utrustning i skåpet mellan 14 och 15 Den stora är den första från 77 och den lilla är ifrån 80. 3 bårar är en uppdaterad variant av din bil, du kan nog goggles upp en bild på nätet med en sådan som har nationsflagg och röda korset flagg belysta på flaggstänger på skåpet. Många av dom har även 4 bladfjädrar i bak istället för 3. bifogar en bild på dina fack och utr enl boken. Det andra måste jag scanna in på måndag.
    1 poäng
  5. Kolla under dokument,finns den inte redan så lägg den där.
    1 poäng
  6. Ang rygg: om låsningen sitter högt upp runt bröstrygg kan du lätt göra en kil av hoptejpad toarulle eller neopren skum eller hård skum som brukar ligga i förpackningar. sen lägger du den invid kotan som låst sig och lägger armarna i kors och ber någon hänga på dig och samtidigt du andas ut djupt följer de med och ger dig den där extra knycken. se 1:45 in i filmen med hemgjord kil kan du själv lägga trycket på rätt ställe och den hjälpande behöver bara lätt följa med med ett tryck på dina korsade armar. Är det ländryggslåsning så finns bra grepp i filmen och då behövs ingen kil.
    1 poäng
  7. bes kollar inte om den funkar inte lätt o öppna o reparera vanligt fel att trippmätaren stannar och går o få tag i fungerande beg fortfarande
    1 poäng
  8. Ih 1510 brandbil 10000:- https://www.blocket.se/jonkoping/Ih_1510_brandbil_80837775.htm?ca=17&w=1
    1 poäng
  9. Granattillsats skulle vart nåt, bygg en sådan LurK! Extra bra för oss närsynta tröttmössor, dödande inom 10m radie...
    1 poäng
  10. Tiderna har väl ändats, tagit alla kort A-E som privatist och inte kuggat någon gång.A och B togs direkt när man fyllt år. Gick kvällskurs tung teorin och för att få hyra bussen och lastbilen för uppkörningen och få någon underskrift var jag tvungen att testköra med läraren för kvällsteorikursen, körde buss en gång och släpbackade en gång samt vanlig en tur stads trafik sen lånade jag fordonen och körde upp privat, en märklig lastbilsuppgörning, vid backningern valde besiktningskvinnan samt en aspirat att släp skulle backas in där jag visste pga av väder att det blivit sank mark, jag sa nej och ställde släpet in bit ifrån och förklarade varför vilket godtogs, sen senare i stadskörningen fastnade vi ett rödljus som hängt sig, jag sa nu kör vi mot rött och de ställde direkt frågande på hur jag grundade beslutet att köra mot rött, jag kör efter den fungerande fotgängar signalen och dessa ny monterade ljus vet jag har krånglat en tid. Med buss uppkörning fick jag en sur gubbe som hade sin sämsta dag vid säkehetskontrollen bad jag honom kolla bromsljusen vilket inte var så lyckat och spädde på hans dåliga humör sedan vid en hörn backning med skymd sikt i ett bostadsområde bad jag honom även titta bakåt i bakrutan för ev uppdykande objekt. Tjurskallen beteende sig så illa att jag sa vad jag tyckte om honom och sen nu skiter vi i detta, jag kör och ställer tillbaks bussen. Väl på tillbaks på plats ropas jag tillbaks får kortet i handen med att orden: även om vi rök ihop tidigare så köra kan du.
    1 poäng
  11. Stuvade om i "maskinhallen" för att prova om nya bilen gick in där, det gjorde den! Men inte med många centimetrar till godo. Synd att det inte är ordentliga takstolar i den här delen. Jag tror inte det här taket håller för att lyfta skåpet i, och jag tänker inte testa för att se.
    1 poäng
  12. Tack! Ibland behöver man en extra hand, och ibland är det bättre med en extra axel! Här kommer lite mer bilder från senaste dagarnas missöden: Det gamla startlåset, brann upp inne på verkstan, men har nog glappat en del redan innan. Bild på den "lagade" kylaren. Bogien gillar inte att svänga skarpt där det finns grepp. Är det normalt med mycket "klonkande" i 13-bil när man svänger? Dålig bränsleekonomi att tanka full tank när det mesta rinner ur. Någon som har en tank över att sälja? En bild när vi äntligen fått ordning på de stora problemen och kunde rulla på: Första natten sov vi i bilen vid en vändplats längs E4 strax några mil utanför Umeå eftersom vi inte kunde köra längre (batteritorsk och laddningsproblemet). Andra natten parkerade vi vanliga bilen intill motorvägen ett antal mil söder om Sundsvall och tog 13-bilen några kilometer ut på skogsvägarna bakom viltstängselgrindarna. Halvvägs framme till planerade målet, längs en väg som troligtvis bara fyrhjulingar fortfarande använde, dog motorn abrupt i en uppförsbacke. Som tur var visade det sig vara en lite snålt tilltagen kabel mellan fördelaren och tändspolen som dragits ut av runtskakande tändkablar. Efter att ha dragit om den något så inte tändkablar låg mot samt klämt till kabelskon en aning så har den hållit sig på plats. Till slut hittade vi en mycket trevligare sovplats, där man slapp både ljus och ljud från E4:an. Observera det spännande radartornet på berget bakom. Försökte googla fram vad det var till men hittade ingenting.
    1 poäng
  13. Nu är vi hemma! tog nästan exakt 48h. Tack alla för snabb hjälp och tips, nu blir det att vila lite.
    1 poäng
  14. Om den laddar, så grattis! Bra sätt att kolla, om du inte har en voltmeter, är att slå på helljuset med motorn avstängd. Starta sedan motorn medan någon tittar på helljuset, det ska bli tydligt ljusare när generatorn laddar. Och om laddningslampan inte tänds när du slår på tändningen om halvljusautomatiken är från, så är något fel. Huvudmisstänkt är i så fall generatorkolen. När generatorn står stilla går strömmen från tändningslåset, genom laddningslampan och ner till ena kolet, genom fältlindningen och det andra kolet till jord. När generatorn laddar blir det spänning på 61 och laddningslampan får plus på båda anslutningarna och slocknar. Samtidigt får halvljusautomatiken spänning och tänder halvljuset. Lossa kontakten på laddningsreläet. Med motorn avstängd och tändningen på, kortslut sedan 61 på generatorn (DF) till jord, om laddningslampan tänds då så är kolen i generatorn slut. Det är skitenkelt att byta och kolen är billiga. Borde vara lagervara på Volvo eller större bildelsbutik. FMV nr F7050-825527, Volvo nr 825527, Sevma nr 718 30303.
    1 poäng
  15. Ja, laddningslampan ska lysa när tändningen är på och motorn står stilla. Generatorn är också beroende av att lampan lyser när motorn startas och den ska börja ladda. Den lilla strömmen som går genom lampan magnetiserar rotorn och så den kan inducera magnetism i lindningarna. Lampan får ström från tändningslåset till den ena anslutningen, kabeln är märkt 51. Lampans andra anslutning går dels till generatorn och också till reläet till halvljusautomatiken, den kabeln är märkt 61. Kolla att kabeln mellan lampan och tändningslåset är ansluten, den kan lätt lossna från flatstiftet på låset om man lyfter på instrumentbrädan. Kolla också att glödlampan är hel.
    1 poäng
  16. Idag kom vi några mil. Det läcker friskt ur kylaren, men det går ju alltid att hälla i mer vatten! flyttade upp expansionskärlet så det kan rinna ner i kylaren därifrån. Så som den normalt är placerad är ju botten på behållaren längre ner än anslutningen på kylaren. Stannade till och från och fyllde på, men sen tog det stopp när motorn inte ville starta igen. Batteritorsk! Det tar aldrig slut det här... Visst ska laddningslampan lysa när tändningen är på men motorn av? Det gör den inte, det är bara oljelampan som lyser. Undrar jag om någon har kopplat ur den. Nu sover vi här i bilen i de mysiga bårarna. Imlrgon har vi kanske ork att fortsätta en stund till.
    1 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...