Aluminiumflak och provning
Spontanköpte ett vw transporterflak och det blev riktigt bra.
Justerade in hydraultrycket lite, 120 bar skriker överströmmaren på nu. Det är nog strax innan framhjulen lyfter. Då ligger det 12 resp. 7 ton över kolvarna vid tryck/drag. (Ej att förväxla med lyftkraft på själva kroken, då den siffran blir avsevärt lägre).
Provade nya telefonkameran lite. Nöjd.
Polarn och jag åkte på en liten roadtrip och spontanhandlade ett vw transporter långflak, som enligt utsago ska passa våra härliga 13 bilar mycket bra.
Flaket rengjordes lite och monterades på flakramen, måtten jag valde på flakramen kunde inte ha blivit mer lyckade. Klockrent blev det, mycket nöjd. Flakets fram och bakstam vilade perfekt både bak och fram. Som byggt för ändamålet.
Jag svetsade plattor i 5mm plåt på flakramen, 4st på varje sida med 2x M8 bult i varje platta (totalt 16st), mot flakets fästöron.
Det blev en okej tippvinkel på flaket ändå, trots att jag valt att inte byggt med just tipp pga viktskäl. Lösningen blir att tippa utan att köra in utskjutet.
Målet är att kunna provlasta bruksbilen. Den är lite för lång dock. Bruttovikt på bruksbilen var 1800kg samt att flakkonstruktionen väger 320kg.
Såg inte allt för dumt ut med kapellet heller, nästkommande blir att lackera flaket i 326h och även prova att fullacka kapellet i samma kulör.