Gå till innehåll

Ledartavla

Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-09-04 på alla områden

  1. Blev äntligen ett välbehövligt köp! Ingen verkstad är speciellt komplett utan en pelarborr, så på med släpet och iväg bar det. Efter många timmar och mycket svett står den till slut inne i verkstan. Rotade i gömmorna med tillbehör jag fick med en svarv, nog fans det en större chuck där? Jodå! Tyvärr var den helt stum, gick inte att skruva på alls. Ner i skruvstädet och fram med största polygripen! Fyllde hela chucken med 5-56 och började slita. Mycket skruvande senare gick den ganska jämnt, några "spots" som är lite segare, men inga problem alls att skruva för hand. Lite skillnad i storlek om man jämför med den chuck jag fick med, det är svårt att tro att båda är för samma intervall, 3-16mm borr. Öppnade upp växellådan och petade i fett i alla lager jag kom åt, det är något lager som är sämre än de andra, för det finns missljud men det försvinner helt på vissa växlar. Har inte orkat räkna ut vilka det kan vara. Nu är "bara" problemet att hela borren roterar åt fel håll! Jag vet inte om det är uttaget här i verkstan, eller om det är maskinen som är felkopplad med faserna. Blir att prova med en förlängningskabel från ett annat uttag innan jag ger mig på att fasvända motorn. EDIT: Drog en kabel från ett annat uttag, då går borren åt rätt håll. Man undrar ju lite vem som kopplat in uttaget som är närmst. Är det knapert med pengar så kan man gå på den gamla klassikern: Bättre ful-öl än ful-el!
    2 poäng
  2. Ha Ha Ha,,fan va bra..får nog bli långhårigt
    1 poäng
  3. Blinkar det inte alls eller ens lyser då skulle jag förts kolla att kablarna till spaken borde väl finnas någon skarv där vid rattstången. Lyser det men inte blinkar så är det ju helt till spak och felet är att relät inte växlar.
    1 poäng
  4. Menar du att den hugger när du släpper upp kopplingen? kollat motorfästena eller om paketet rör sig mycket? Andra orsaker: Klabb på lammelen enklas att få bort spärra kopplingen nedtryckt läge spruta rent med bromsrengöring. Eller med lite tur bara lite rostbeläggning och den sliter till sig, mindre tur ryckfjädrarna utmattade-byt lammelcentrum, riktig otur för stort glapp i hela drivlinan men det brukar väl bara drabba c202 med överföringsdrevet mellan huvudlåda och fd51, 11/ 13 saknar väl detta drev, misstänker du ändå glapp lossa pto uttaget eller locket.
    1 poäng
  5. Kolla spelet på vajern, kanske inte riktigt rätt där. En chansning
    1 poäng
  6. Yes.. Mogge lade av med FMV pga utbrändhet, skilsmässa mm som skedde samtidigt med andra personliga anledningar. Tror han mår bättre nu.. va ett tag sedan jag surrade med han. Tänker på han ofta.. sån jäkla hjälpsam trevlig kamrat.
    1 poäng
  7. Har ett gäng vindfällen som gnager i samvetet, men det har ju vart så torrt att man inte torts starta motorsågen. Nåväl nu verkade det grönska så i dag gjordes en ansatts (var fortfarande för torrt, men då var jag på plats o tog med några trän hem...). Mötte fö en ambulans 13 och nån "M6-ich" (hann inte identifiera) i Jössefors, på väg från Bengtsfors?? Grannen har huggit lite så jag tänkte man kunde gena med nån av de nya stamvägarna, men upptäckte för sent att det inte var en bra ide, så det blev att backa rakt bakåt innan det gick att använda den "gamla" vägen. Den "gamla" vägen funkar ju, men är en trixig övergång över en bäck med lite sten som man måste ha hjulen på rätt ställe, därefter ett part med grus o berg, under vänster hjulpar, samtidigt som det är blött under höger. Dessutom 60/70 cm höjdskillnad mellan hjulen... Nåväl, bara man kommer upp är det slätt o fint, en del sten men den torra sommaren har gort att gräset inte växt så man ser bra, rekade dock körväg. Startade sågen o kvistade av 2 granar, var lite stenigt och djupa traktorspår fram till vindfällena o jag har ju inte testat spelet sen nya wiren... Granen kom så fint att man kunde bli misstänksam, den vände tom "automatiskt" upp nedsidan som jag inte kom åt så det gick att kvista också (var inte läge att sätta svärdet i en sten i torkan). Kroka i vindfälle #2, o payback time, satt fast direkt i en stubbe som var med i vältan Lite trixande med spett o kila, men det hjälpte inte utan det vart att flytta JDW för att få sidodrag , då kom även den granen så vackert. Nästa aspirant var en björk som låg bra till efter "hemvägen", stropp #3 var lite kort så jag krokade i en extra bandsling o det tjorvade ihop sig så träden hamnade på rad, lite otympligt att köra så det blev att backa några gånger, dra fram de 2 trän som hamnat efter så jag fick alla på samma ställe för omtag. Sätter mig i o startar för att backa JDW för att kroka i de 3 stammarna, ingen gas! Trodde först gaswiren gått av, men rev upp motorluckan (Jag måste ha annan förvaring av allt som finns i plastlådan!). Såg då att gasstaget lossnat i främre upphängningen? Lyckades böjja in det, dock försvann den bussning det ska sitta i. Försökte se bussningen uppifrån. Är ju inte läge att när man är ensam i skogen krypa under när bilen står i lutande backe. Jag släppte en reflex som markör o körde med axeln lagrad i stort hål, funkade trotts allt. Backade bak för att koppla på stammarna och strax bakom reflexen låg bussningen nerkilad i gräset! Får klura ut i vilken ordning det ska monteras tillbaka. Efter det var det en "behaglig" tur ner till väg, alla tre träden var med! Bara att kapa ner i bärbara bitar, hälften vart lass på kärran så det blir att åka upp o ta med resten till veckan. Att bara ta med 50cl vätska till skogen var för lite, men fick dyka ner i en källa nere vid vägen o fylla på nån liter.
    1 poäng
  8. För att hitta rätt uppgifter behövs nog mer uppgifter? w4a-040 verkar ju vara en beteckning på en växellådsserie. Mercedes brukar kalla alla sina motorer, växellådor bilar m.m. sexsiffriga kombinationer. Så för att få tag på rätt specifikationer behövs den rätta nummerkombinationen. En googling ger att w4a-040 motsvarar 722.3xx och 722.4xx. Så för att få reda på rätt spec, behöver man veta lådans exakta "722" nummer. Dom sista xx'en ger exakt modell. Detta nummer står stämplat på sidan av lådan.
    1 poäng
  9. Tyvärr blev det första gången jag inte kom hem för egen maskin. Ett duktigt lagerbank efter ett par minuter fullvarv på det berget ledde till ta det lugnare resten av helgen. Det fanns inget knack alls kvar i maskin när jag kommit ned på plan mark igen, och hoppades att det endast var ett plötsligt oljetrycksfall pga branta lutningen. Men ett dygn senare, på söndags eftermiddagen när vi skulle fara hemåt hörde jag lite bank i 70km/h innan en rondell före motorvägs påfarten.. det gjirde mig lite nervös men hoppades på det bästa. 20 sekunder senare när jag accade för att kasta i fyran.. då slamrade det till rejält och högg imot och sedan var det ett faktum att stanna vid kanten. Polarn bogserade tillbaks mig till offroadområdet och jag fick sitta och vänta på lastväxlar mannen. Tokslut motor sedan innan förstås, och en renovering var sedan länge planerad till kommande vinter, men nu blev det lite mer skynda skynda. Maskinen går fortfarande på alla cylindrar men ganska säker på att vevlagrena skar på axeltappen..troligen på ettans cylinder, och följer med runt. Men.. den kördes upp och ner på maskinflaket och in i garaget. Utan oljedräll. Rödblockarna är seglivade!
    0 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...