Gå till innehåll

Ledartavla

Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-09-07 på alla områden

  1. Nja nu var det ju ett tag sen jag skrev i denna tråd. Så vad har hänt med 13 bilarna? Inte speciellt mycket dom tickar å går väldigt bra. Vi var i Bengtsfors i förra helgen To-Sö och hade en riktigt trevlig lång helg. Träffade en del forum medlemmar Seglarn och Olzon, tyvärr missade jag Johan men såg hans bandvagn som var väldigt fin. På Söndagen begav vi oss hem och 1 mil innan vi kom hem började temp givaren stiga. Inte akut men lite högre än normalt. Så det blir att kolla på termostat, givare mm. Ca 84 mil tur och retur och en snitt förbrukning på 2,33 L milen.
    5 poäng
  2. Ja Finska tullen Dag 4 Vi var nog på plats redan runt 11. En stor plan och ett litet tak med en bänk under framför entren, och redan över 40 grader i solen Jag blockerade lastbils filen, men det var väldigt lugnt där, och de skulle ju genomgå samma sak som jag. Trodde jag ja. Vi gick in och ja det var bara vi i resesällskapet där och tullarna, så för Jeep folket gick det fort att få klart med sina papper, så var det min tur, och ja när vi kom pratade de bara Engelska med oss, och finska emellan sej. De tog min tjocka bunt med papper som jag bifogat, så allt skulle vara ok, hade kollat 6 gånger med Transport styrelsen, och säkert 3-4 gånger med försäkringsbolaget, jag var helt säker på att jag hade allt jag behövde, Jo det var det där smset jag fått 10 timmar innan avfärd, som gnagde lite då, och mycket riktigt frågade de om det, Ja eller pappret som nämnts i smset, Jag förklarade att det ej gick att få från transportstyrelsen eller tullen i Sverige då vi ej har någon gräns mot Ryssland, Samt visade medellandet jag fått. De plockade fram en blanket med grön text skriven på Ryska, och visade mej, en sådan behövde jag, Ja men den skall ni tillhanda hålla mej svarade jag då det ej gick att få den innan avfärd, eller i Sverige. Nu var de flesta tullarna med och diskuterade, och en plockade fram en annan blanket, och strök under en rad, . den var på Svenska, och det stod understruket, Bilatreal Transport: Transport av gods mellan två länder där fordonet är registrerat i något av länderna. Problem. ! Transportstyrelsen ger ej dessa till privat ägda lastbilar. Problem 2 Finska tullen fick ej längre skriva ut dessa, inte ens till finska privata lastbilsägare, detta började gälla, den 1/7, och nu var det 11/7. De viste nästan ej om själva att de ej fick det, men någon hade koll på det. Vi började rota i det, Finska tullen kontaktade Ryska tullen, som kontaktade deras motsvarighet till Transport styrelsen, Samt kollade med Finska transportsyrelsen Jag kontaktade svenska transportstyrelsen, provade att få kontakt med Ambassaden, Vilket ej gick då de flesta blivit hemskickade från Ryssland, De med jeepen blandade sej i och kontaktade Kola Travel. Misstag 1 med facit i handen. Medans vi väntade på svar från Ryssland kollade de min lastbil och var väl överens om att det var mer en camper än lastbil, men att det dock gick att bygga tillbaka den till lastbil, dock med lite jobb då saker var fastskruvade mm, men det gick, Ja vad går inte att tömma och göra om så man kan transportera gods i ? Timmarna gick och det blev varmare och varmare ut över dagen, Transportstyrelsen ringde upp mej och de kunde inte hjälpa, de hade provat få kontakt med Ryssland, men kunde tillslut bara skicka ett mail, svar kunde räknas med om några veckor. Mannen där "Björn" var väldigt hjälpsam och skulle rota vidare i detta, och bad mej återkomma, de hade aldrig råkat ut för detta tidigare, Då tog han det så högt han kunde den dagen. utan att de kom fram till något vettigt. Finnarna gjorde allt de kunde, funderade mom jag kunde köra tillbaka till Sverige och registrera om den till camper, då var problemet löst. Ja det gör man ju inte på en dag, och visumet gällde bara 14 dagar. De funderade på om de kunde skriva ut detta papper åt mej, men då hade de fått skriva det tillbaka i tiden, vilket ej var tillåtet kom de fram till. Kola Travel drog i sina tåtar, vi hörde inget från dem, så vi ringde i stället för att maila dem, Misstag nr 2. Ryssland hörde av sej igen, Finska tullen tolkade åt oss, Och ja de skulle släppa igenom mej. och Militär postering nr 1 skulle släppa igenom mej. Militär postering nr 2 skulle släppa igenom mej, Men sedan var jag tvungen att passera polis och militär för att ta mej dit jag skulle, det fanns inte några vägar runt det, och där skulle de stoppa mej, då ca 18 mil in i Ryssland. och jag skulle med största sannolikhet få böter på 1000 Euro på grund av att jag saknade det där pappret, Detta skulle betalas direkt vid närmsta bank, och jag skulle visa upp att jag betalat innan jag skulle få färdas vidare, Ja så jag inte smet ut ur Ryssland utan att betala, Om de skulle ge mej böter direkt efter igen, kunde ingen svara på. och vad som hände om de stoppade mej upprepade gånger, ja det var också oklart, finkan eller fler böter.. Efter många timmar ringer Kola Travel upp, de var den "researrangör" de i jeepen hade anlitat som Guide och även skulle se till att vi hade alla papper vi behövde, Ja eller informera oss om vart vi fick dem, samt hade skickat visa invitation till oss och på så sätt var delvis ansvariga för oss. De hade inte lyckats med något, mer än att jag helt plötsligt var skyldig dem 240 Euro för att deras kontor hade ringt och mailat för att försöka hjälpa sina kunder. Lite skumt då jag ej hade haft kontakt med dem, utan det hade de andra haft. Men de hade gjort det i mitt namn. Nu hade en av de i Jeepen fått nog, av både värmen och allt krångel, de beslutade sej för att köra in i Ryssland. Jag skulle få stanna och reda ut mina bekymmer själv. Så de tömde mitt flak på vad de lyckades knöla in i Jeepen, sa till Jesper att ta sina saker och följa med dem. Packåsnan behövdes ej längre, så lämna den åt sitt öde. Det vart ganska fullt i jeepen och en del lämnade de kvar på flaket hos mej, Så körde de mot Motellet utanför Kandalaksha. Jag började fundera på hur och vad jag skulle göra, Åka in och riskera både en jäkla massa i böter och fängelse, eller vända och ta en fisketur genom Norra Finland, sedan vidare till Sverige, Alternativt, fiska mej upp genom Finland, och köra in i Norge, besöka vänner, fiska och sedan ta genom Sverige ner igen. Jag hade ju nästan 3 veckor på mej innan jag beräknades hem, och hade redan avverkat ca 175 mil. Att de nu skulle betala hälften av bränslet, såg jag som en utopi. Kollade upp ekonomin, och ja om jag tog det lite lugnt upp mot Norge, så skulle jag hinna få in slantar så det räckte att både ha trevligt och ha bränsle så jag kom hem. Nu hade det gått runt 7 timmar vid Finska tullen, och de hade slutat med finskan och engelskan och pratade faktiskt Svenska med mej, Så det gick lite lättare att snacka med dem, Ja de beklagade det hela att de inte kunde hjälpa mej, och påpekade att deras grindar stängde kl 21 och att jag då borde ha kört ut bilen i vilken riktning jag nu valde. Bara några hundra meter utanför grindarna fanns en rastplats, Jag körde dit för att grupera om och få lite mat i magen, Hade ju inte ätit sedan frukosten, Dock var det så förbenat varmt under pressen på flaket nu att det ej gick att vara där, ej mindre laga mat, Utanför surrade det konstant av Broms och andra blodsugare, så där kändes det inte heller som det var läge att vara, tanken var att campa där första natten själv, men nej det behövdes en sjö. Så jag spanade på Google maps, och hittade något som såg ut som en sjö med sand strand vid, och ja massor av fina grusvägar, som gick upp på ett berg sedan, Så bad först och upp på berget för att få lite vind på mej och förhoppningsvis lämna några blodsugare ner vid sjön. In i hytten och i väg, Ganska snart var jag på avtagsvägen till "sjön" den såg ok ut, det skulle finnas en gård några kilometer in , där skulle jag vika av, Ja vägen till gården var ok, väl framme så funderade jag på om jag var rätt, vägen till sjön, var smal, med djupa diken och myrar brevid. Men vad fan det skulle gå utan att förlora speglarna, Det var lågväxel och krypkörning för att jag ej skulle studsa ur hytten eller av vägen, den blev smalare och smalare ju närmre sjön jag kom. Så kom jag fram till en torrlagd bäck, där det låg en båt, Åt det håll sjön och stranden skulle ligga såg jag bara myr och vass, Problemet med att söka på måfå på Google är att vass och sand, ser väldigt lika ut på satellit bilderna, Ja och vägen som skulle ta mej upp på berget, Den fanns inte, ja eller det växte 3-5 meter höga björkar på den, och vad som skulle vara en bro över bäcken, Jo det var nog tveksamt om den tålde 7 Ton. Så där stog jag med nu säkert 50 bromsar i hytten, och kom ej längre, Dikena brevid var inget trevliga och jag såg spår av att någon fastnat styggt där när de provat vända. Men backa flera km utan speglar, Ja jag hade blivit tvungen att fälla in dem, eller de fällde in sej själva tidigare, det var ju ingen höjdare, speciellt nu när det satt några och åt på mej konstant, och jag var tvungen att stänga fönstren, döda de jäklarna för att inte bli helt galen. och börja ratta, lite fram , lite bak, se till att jag nådde åt de större träden framåt, så jag åtminstone kunde lägga ner ett hjulpar bak i diket och kunna ta mej upp om kanten ej bar. Det vart lite svettigt utan servo och med stängda fönster, utan fläkt, men runt kom jag och snart var jag på den fina vägen igen. och kunde fälla ut speglar samt öppna fönstren. Ja vad nu då, Jag hade sett en lite strand, vid Salla, där det skulle gå att doppa sej, och fixa mat, det får duga i natt , så jag satte av ditåt, Det hade väl gått några timmar nu sedan Jeep folket lämnat mej, och jag hade ej haft täckning på telefonen där ute bland myrarna , Så väl i Salla, när jag stängde av lastbilen, plingade det vilt i telefonen .Det var dels från Jeepfolket. De hade på plats på motellet, haft mer kontakt med Kola Travel, En hyrbil, Ja en av Guidens hjälp Guider en 4x4 expiditionsbil fanns att hyra 230 kr dygnet. Och de skulle hjälpa till med kostnaden av den, jag skulle ta en taxi till motellet. första priset var 10000 Rubel, Så kom ett sms från Kola Travel det kommer en taxi och hämtar dej vid Finska gränsen, pris 8000 Rubel, Ring oss snarast, ni måste hinna förbi 2 tullar och båda militär kontrollerna innan kl 21. Ja jag ringde och jo en taxi var på väg, en hyrbil fanns, och det skulle lösa sej. bara jag var vid Finska tullen om typ 30 min. Så starta upp M6an och plåga på till tullen allt vad det gick, In och snacka med dem, det var ok att jag lämnade min M6a hos dem innanför grindarna . Bevakad både av kameror, och beväpnad personal vid tullen, Så ut och rafsa åt mej vad jag han, Lite kläder, maten, en tallrik betsick och en kåsa, en vattendunk, fiske saker, ett patient täcke, verktygslådor, då de i Jeepen förlitat sej på mina verktyg och var utan, en dunk rödsprit till Jespers spritkök. Ja det var vad jag han få med, mina kastruller eller gasolköket var bara att glömma att få med, Ja jag får väl laga mat med de andra tänkte jag. och tvätta kläder efter vägen eller köpa det nödvändigaste. Jag hade för många kalla öl för att få in både wirren och öl i Ryssland, och nu var kl nära 20 på kvällen, törstig, hungrig och lite små stressad, svepte jag 4 iskall halv litrar på 10 min, de skulle inte ligga och förgås i värmen, kylen stängde jag ju av. Jag han 2 innan jag såg en Svart Mitsubishi L200 kommandes som ett skott in från Ryssland, svepte de andra 2 medans han sprang igenom tullen, det tog bara ett par minuter för han att fixa det. Så gled bilen fram till mej ur stiger en Ryss och flinar, Hela käften full med Guld, Fast Fast, hojtar han, och vi kastar in allt bak i bilen, Finnarna visste ju vem jag var nu så det var bara en formalitet att klara den tullen, Så blåste han ur Mitsubishi allt vad som gick, bromsade och stannade vid Ryska tullen, Han nästan sprang igenom, och hälsade glatt på alla, Jag skulle naturligtvis fylla i en massa papper, Smått och på ryska, så Tull tjänstemannen kom ur sitt bås, och hjälpte mej att skriva, de dubbla exemplaren, jag behövde nästan bara skriva under. så ut med mej i Mitsubishin och i väg, full fart igen, Ingen kollade vad vi hade i bilen. Ok han körde bara 20 kmh för fort hos tullen, men väl utanför grindarna var det plattan i mattan igen och mätaren visade mest runt 140 kmh, och han körde sicksack över vägen för att inte köra i de största guppen, Tydligen var vägen bättre på andra sidan, för mesta delen av färden gick i fel fil. Snart bromsade han hastigt, och en grind hindrade vägen, En militär öppnade den och vi kunde köra in, en bom framför oss var stängd, de stängde grinden bakom oss, öppnade bommen, en nickning och vi kunde åka, full fart igen. Så efter en stund en till inbromsning, och nästa bom, samma där en hälsning , bommen öppnades och så full fart, Ingen kollade ens på våra pass, eller vad som fanns i bilen, Vid finska soldaternas minnes plats en bit bot stannade han fort igen och hoppade ur, lyfte på en sten och plockade upp något, smällde fast det på instrument brädan, och flinade så guldet blänkte, Radar sa han och flinade mer, Så i väg nu om möjligt ändå fortare efter den skumpiga vägen. Vi passerade en massa platser med blommor, ljus mm efter vägen, 3 friends sa han och gjorde kors tecknet, snart en till sådan plats 2 friend sa han och korset igen, några mil senare, fler blommor och ljus, one friend och korstecknet, Ja kör de så här är det fan inte konstigt tänkte jag stilla. Men han var en bra förare och poppade på med Rysk popmusik för fullt, och trummade glatt på ratten Så allt kändes helt lugnt. Han körde de 20 milen på ca 2 timmar. med "kontrollerna" Ja den ända stället han tog det riktigt lugnt vid, var kontrollen med Poliserna och militären före Kandalaksha. Där de skulle ha nypit mej. 3 poliser och 2 militärer, bevakade vägen med möjlighet att stänga den helt, i båda riktningar, och det fanns ingen möjlighet att jag kunnat smyga förbi där obemärkt Undrar än i dag vad som hänt om jag kört in, och fått böterna men bestridit dem, då jag ej kunde få tillståndet, och ej fraktade gods, Hade de låst in mej tills saken var utredd eller ej, ja det lär jag aldrig få veta. . Annars hade han ju sett att jag satt med kameran redo, och i bland nästan beordrade han mej att fota, och på vissa ställen, Andra var NO No Foto, men fota fick jag göra i farten, så ja de vart ju som det vart med dem , några fina vyer var det i alla fall insåg snart att jag var tvungen att hänga ut genom fönstret under hans rally körning, för att bara inte få med döda insekter på vindrutan, Denna masten var tydligen ett landmärke som man skulle ha med på bild, Varför ? ingen aning, men jag fotade snällt det jag fick Efter vi hade varit vid en Uttagsautomat. som låg lite skumt belägen brevid en mörk park, där det rörde sej en del allmänt suddiga figurer, som närmade sej när jag försökte lita ut hur man fick pengar ur den, Dock backa de undan, då "taxi föraren" klev ur och hjälpte mej, han ville väl ha betalt Så mot motellet där de andra hade varit några timmar nu Nu var nog klockan närmare halv tolv på kvällen Och jag tog farväl av den trevlige mannen som kört mej, Vet ej hans Namn än i dag. Ja äntligen i Ryssland och äventyret kan börja, Resten av gänget dyker upp och visar på mitt rum, mat har de inte så här sent så det fick bli en öl och lite kex. Jag frågar nyfiket om bilen vi skall hyra. vet ju inte ens vad det är för bil. Ja då blir det lite bevärande, Bilen jag blivit lovad, var ej ledig. Men de på Kola Travel har kollat med en hyrbils firma i Murmansk, minst 25 mil bort. att där finns en firma som hyr ut 4x4 man får bruka som "offroad fordon" en Nissan Patrol. och en Nissan Narvana de skall bara ha 500 kr per dygn, + deposition, och försäkringen täcker bara 5000 rubel. de vill att jag skall ta en taxi dit för 15000 Rubel och hyra den dagen efter och köra ner den till dem. De var så överlastade att de bara kunnat köra i 40 till 60 kmh på asfaltsvägen jag nyligen susat fram i 140 kmh på, och det var trång och omöjligt för dem att åka vidare 4 st i jeepen med all packning. Jesper skulle vara med och dela på bilens kostnad, Nu skall ju tilläggas att bränsle skulle till , och om det var en bensin eller diesel visste de inte, vad som hände om det vart en skada som översteg 5000 rubel, ja de visste de inte heller. Och jag skulle ta taxin dit och reda ut detta, samt lägga ut pengarna för hela kalaset, för Jesper fick ej pengar förrän han kom hem. tält skulle jag hyra av Kola Travel för 15 Euro per dygn och hämta upp på vägen tillbaka de hade även köksutrustning att hyra ut. NÄNÄ sa jag detta går jag ej med på, För det första har jag ej råd, För det andra, jag skriver inte på något avtal med en hyrbil på lösa boliner som skall lämnas tillbaka dagen innan visumet går ut, 45-50 mil ifrån där min M6a står, och är tvungen att ta en taxi tillbaka dit då. får man skulder där skall de betalas direkt, eller polisanmälan. = man missar att komma ut innan visumet gått ut = STORA BEKYMMER. Speciellt då nästan all ambassad personal är utskickade ur landet. Fadern till Jeep ägaren, frågar mej vilken summa behöver du ? snackar vi 5 eller 25 tusen, jag svara att ja det beror väl på skall jag betala tillbaka det eller erbjuder du dej att betala ? Sedan att jag har ingen aning om vilka summor vi snackar om. Säger att någon av dem får följa med och stå för bilen och kontraktet, samt sköta snacket, jag kan köra bilen. Nä det vill de ju inte. Nu känner jag mej lite småförbannad, fan har de dragit in mej hit för detta, och tror jag bara skall hyra bilen för att komma med på turen som de ej kan genomföra själva, då de är för tungt lastade och de har det för trängt. Nej jag åker tillbaka till Finland i morgon, Skit samma att jag då kastat bort ca 3000 kr på taxi. jag har ju räkningen på nu över 2400 Euro som Kola Travel anser att jag är skyldig dem redan med, detta har alltså kostat mej nästan 6000 kr, bara för att få en halv natt på ett motell, Så jag klappar igen dörren till mitt rum, duschar och går till sängs. Då knackar det på dörren. De har varit i kontakt med Kola Travel igen, I MITT NAMN. och de skall komma tidigt nästa morgon för att reda ut saker, ja redan kl 07 på morgonen, Kl är över ett på natten nu, Ja jag tror jag ger mej för denna gång. Dag 5 Ja eller egentligen är det redan dag 5, men vad som händer när jag kliver upp några timmar senare, tar jag i nästa del. MVH H.Hansen
    3 poäng
  3. Vi var ett gäng på fem bilar som åkte till Åland en sväng i helgen. Tidig samling på fredag morgon för gemensam färd in till Stockholm och Stadsgårskajen för avfärd med färjan Efter lite mat och slängt in packningen i stugorna så bar det av till körområdet Vi bodde bra med endast någon km till körområdet. Bra ordnat av Viktor. På lördagen var det varmt i bilarna men vi lyckades hitta några vattenpölar där det gick att köra fast. Det hade varit challenge tävling helgen före och vi var ju tvungen att prova på kontrollerna. Flera bärgningar krävde sidoförankring för att inte lägga bilarna på sidan. Jimpa filmade många timmar så det kan nog bli en filmsnutt så småningom.
    2 poäng
  4. Hade problem med att blinkers inte funkade på min c 303, men varningsblinkersen funkade bra... Efter en hel del felsökande och mätningar så var jag nära att ge upp...hörde ett svagt klickande i relät när jag drog i spaken direkt efter att varningsblinkers varit i gång och provade en "idiotgrej": Slog på varningsblinkers, drog spaken till blink vänster, stängde av varningsblinkers...Då hoppade det helt plötsligt igång! Gjorde proceduren två gånger åt varje håll och nu funkar det hur bra som helst! Nu hade ju min bil stått i många år och det kanske var därför som det räckte med att "motionera" igång relät, men det kan ju vara värt att testa...tar ju ca 30 sekunder ;-)
    2 poäng
  5. Från helgens träff på Rörken. Förra året döpte vi berget till lakritsberget. Det får fortsätta heta det även i fortsättningen eftersom Svana envisas om att försöka mörda sina däck där :-P Hoppas ni gillar filmen. // Jimpa
    2 poäng
  6. Det är brantare än vad filmen ger känslan av. Det är knappt att det går att klättra uppför när berget är torrt.
    2 poäng
  7. ebay USA + Jetcarrier er en mulighet. Jeg fikk sent over 11 dekk for en del år siden for en veldig akseptabel pris 11.00R16 XZL ebay
    1 poäng
  8. En enkel lösning kan ju vara denna men den levererar ju inte olja så värst länge, om du ska stå och köra länge i lutning Används inom racing vid tex kraftiga accelerationer eller inbromsningar då oljan riskerar att skvalpa runt. Och med en form av våffeladapter vid oljefiltret eller annan lämplig anslutning så är det ju lätt att koppla in den mot motorn. Var det skulle var enklast att koppla in den på våra B30 motorer har jag inte funderat på. https://www.l-m-r.se/p/universal/accusump/canton-accusump-3qt-ca-28l.html
    1 poäng
  9. Rolig träff på Rörken i helgen som firade 10 år. Svana och berget Det skulle kunna vara en före och efter bild
    1 poäng
  10. Stiligt. Hon har lixom mer tid att fota när hon inte kör. Nu skulle ju hon kört också.. det hade jag ju lovat. Men det glömdes..
    1 poäng
  11. Det var en tråkig avslutning men bra att bilen höll under körningen. Lägger in några bilder jag fick av Svanas flickvän:
    1 poäng
  12. Ikväll fick jag tummen ur och kopplade in mina extraljus fram och målade fästena. Efter att ha varit på Rörken/Uppsala-träffen i helgen och kvällskört så insåg jag att det behövde mer än 2 stearinljus..
    1 poäng
  13. Har precis postat del Dag 4 på Kola, under resterande, Trevlig kväll Fridens folks
    1 poäng
  14. Varningsblinkers så funkar det ( i 2/3 takt ungefär) Funkar dessa relän med led lampor? Då finns ingen bimetal som påverkas av strömmen. Kolla jordpunkten 31. kolla även spänningsfall till relät matningen är nog 49. kolla så det inte är ren kortis manöverströmmen dvs till spaken.
    1 poäng
  15. Ja verkligen en härlig träff! Riktigt bra körområden! Kul att åka med Södertörn-tgb gänget. Vi har snackat många gånger om att träffas, nu äntligen hände det! Att göra ren bilen från lera är väl baksidan av myntet, men det kan man lätt ta efter en sån träff.... // Klas, lermannen
    1 poäng
  16. Låter ju trevligt Trandum är fint och det vore kul att komma tillbaka dit men sist jag var där var de rätt så kinkiga med att bilarna ska var så gott som original vilket ställer till det för en hel del av oss. Bengtsfors kunde väl vara ett alternativ? En rullande träff modell overlanding kunde vara riktigt kul tror jag. Tex Värmland har mil efter mil med sköna grusvägar, fina vyer och goa camp sites.
    1 poäng
  17. I Nederland har flere Michelin XZL 325/80-16 på bilene sine. Bilder fra Facebook:
    1 poäng
  18. Jag kan bara instämma med Tjingen.. en underbar resa. Bästa tgb resan jag gjort faktiskt. Enda jag kan gnälla på var mygg antalet på kvällarna. I övrigt gick bilarna bra, stugorna var perfekta och maten god. Och bästa sällskapet! Tack för det.
    1 poäng
  19. Gjort några nya skyltar till bilen idag. Måste ju ha några att byta med.
    1 poäng
  20. Här är skönheten till radio som suttit i bilen RA 540 Swephone zb 940. Den verkar ju lätt att hitta😂😂
    1 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...