Valp-uppdatering!
Farsgubben har fått på sina nya Petlas på sin valp. Gjorde under för honom i komfort. Jag skulle också till däcksverkstaden då jag tröttnat på att min hastighetsmätare visar 20km/h fel och att bilstackarn får varva så mycket extra. Men......
Varning varning, Varningstriangel!
Efter en skogshelg med farsgubbe, vovvar och en stor hög oförbrukade gyttorp så var vi påväg hemåt när vi råkar ut för vårt första militärbilshaveri.
Generatorn är lös och fläktremmen har lossnat, visar sig att den enbart sitter med en bult i blocket samt justerarmen. Bulten har gått helt och hållet av, så fram med spännband.
Farsgubben hämtar vatten i en å, silar bort lite grodyngel osv så vi kan få koll på vattenniven igen. Kränger tillbaka den hårt slitna remmen, spänner fast allt med två spänband och en kofot.
Olyckligt nog går remmen av helt strax utanför Tun. Men några stamanställda på F7 Såtenäs ser ju en grönbil på vägen och bogserar oss åtminstone till Macken där bilen kan stå över natten. För reservremmen, den låg givetvis i andra valpen. (notering till mig själv, reservdelar i båda bilarna!)
Tillbaka på söndagen, ny rem på plats så makade den sig hem helt problem fritt i ca 50knyck de sista 6 milen.
Sedan fick bilen bli parkerad på uppfarten i väntan på uppehåll i väderprognosen.
Fick flera bra tips både härifrån samt på jobbet. Tyvärr kom jag inte åt den satans bulten utan att ha lossat på allt det tråkiga framför motorblocket. Så en onödigt lång process med flera fel och misslyckanden innan tillslut kylaren med plåtar var ute. Fick t o m aktiverat min bror som från insidan satt och försökte hjälpa mig styra ut hela paketet ner under motorn.
Kylaren är fin och tät utan skador, så den åker in i sin fulla form. Men plåtarna var rejält fula, så det får lite övergång. Ska väl få en dust med lite grön / svart täckfärg sen också.
Men när det väl var tomt och fritt så kom bulten ur så himla fint och snällt. Trots hatet för "grispittar" så köpte jag en grövre variant på vår blåa varuhus (biltema). Värmde loss först lite, borrade ur och bara drog ur den oförskämt enkelt.
Frågan nu: ska jag fästa den likadant eller använda de icke brukade fästhålen?
Som sagt, funderar på om man ska bygga/köpa ett fäste eller montera det som det satt innan? Ska på jakt efter rätt tum bultar iaf oavsett.
Kikade också på kylargardinen som satt kvar, trodde den var bortplockad. Men var bara kedjan som gått av. Funderar på att göra i ordningen den innan det blir återmontering.
Hur har ni på era bilar? Har ni dem kvar?
Lite nya grejer som skall in i bilen i samband nu då. Sambon är extra glad över den nya baklampan istället för den trasiga som sitter där idag.
Fick också tag på två stycken rostfällor... Eller jag menar reservdunkshållare. Det ökända rosthotet som hängde under karossen bakom föraren. Tänkte göra mig ett projekt av att göra i ordning dem och montera på våra bilar på ett "rostsäkertsätt" Så har någon tips eller idéer för hur det ska skyddas från det bruna helsiket. Så tar jag tacksamt emot det
(påminnelse till mig själv att köpa en Hi-lift!! samt skapa längre armar till pallbockarna för liknande jobb där chassiet behöver hänga löst.)
Extra klossar bakom hjulen, samt tre punketer vilande fram så stod den riktigt still. Men kändes, si-sådär. Som sagt tvingade jag med mig bror ut ifall något hände.
Som nämnt ovan, härnäst ska det göras i ordning och sättas tillbaka kylare, generator osv. Byte lite packningar och smått och gott som vi fick med oss från Teigen samt oljebyte igen, krigaren har rullat tappert i sommar och nu blir det översyn sen inför höstens äventyr. Och så fort den brummar igen, lovar jag att byta däcken!!!
Roger över, roger ut!