Gå till innehåll

Ledartavla

  1. H.Hansen

    H.Hansen

    Administrators


    • Poäng

      3

    • Innehålls Antal

      5 623


  2. Gripen

    Gripen

    Major


    • Poäng

      3

    • Innehålls Antal

      582


  3. Johannes

    Johannes

    Major


    • Poäng

      3

    • Innehålls Antal

      1 198


  4. JDW

    JDW

    Major


    • Poäng

      2

    • Innehålls Antal

      2 467


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-11-18 på alla områden

  1. Hmm... ovanstående var tänkt som ett PM till diffen, men det blev en tankevurpa. I vilket fall så är det kanske fler som kan ha nytta av detta, V40 stolar är ju frekvent förekommande i Tgb-kretsar. Trevlig kväll forumkamrater! :-) /Gripen
    3 poäng
  2. Monterat ytterligare en investering från Bjäreberg : Excenterlåsen till takstegen har en tendens att skumpa loss, då blir stegen lös o låter en massa och sticker ut bakåt. Kör man i skogen och det blir brant så åker den ner... Varje gång den ska tillbaks så klämmer man minst en finger. En låssprint för 2kr löser förhoppningsvis problemet! Och, eftersom nu undrar, höger pekfingertopp vart klämd i projektet....
    2 poäng
  3. Tre bössor var kanske lite optimistiskt, det får inte plats men det behöver man å andra sidan inte heller. Två platser för bössor får räcka, då blir det plats över till annat oxå. Klurar på att bocka några metall bitar som krokar med lite vaddering och kanske kapell-gummi-stroppar för att hålla dem på plats..... idéer mottages tacksamt.
    2 poäng
  4. Snöade in på tanken.. önskar roligare karaktär med lite mer toppvarv och bättre ork på landsväg, men utan ojämn kass tomgång och med fortfarande bra bottenvrid i skogen. Bottenvridet är viktigt för mig. Just k-kammen, vad har ni för erfarenheter av den i B30? Kommer jag ångra mig? Läste att en medlem testat den.. skulle vilja veta mer.
    1 poäng
  5. Jag förstår precis. Alla tjejer brukar säga samma sak.. Lusten och glöden bara slocknar så fort dem ser mig haha Bäst att hålla sig undan haha.
    1 poäng
  6. Nu börjar sågandet. Frun har tröttnat på att ha en plyfa på hallgolvet.....
    1 poäng
  7. Har haft lite skriv kramp, angående kola resan, När saker inte riktigt blev som man tänkt, ja eller långt därifrån, och det har varit diskussioner mm om vem som skall betala vad, och räkningar som kommer på bokstavligen som brev i mailen, olika versioner från olika som deltagit på något sätt, ja då tröttnade jag ur lite helt ärligt. Och så många foton att använda sej av, för det blev en del bra bilder, och på grund av att jag ej satt bakom ratten största delen av tiden så vart fotografering det mesta jag sysslade med . totalt nära 112 GB med film och foton. Har nu i alla fall jobbat i hop till sista räkningen och skickat pengarna , Fått däcken mm som jag vart tvungen att inskaffa med kort varsel före betalda, så nu är den resan betald, trodde jag hade det på det torra, när jag hade så mycket bränsle och en skaplig sudd på kontot, hade ju sparat ett tag för en längre resa denna sommar. men det vart dyrare än jag räknat med, Men nu är det klart. En tung sten släppte, Ja vist hade jag kunnat få detta klart tidigare, men ärligt, jag ville inte pausa allt annat enbart på grund av det som hände, så de har fått vänta. och jag har lagt in lite extra energi på att jobba in det sista i stället. Hoppas att det nu släpper lite med skrivkrampen, då jag slipper ligga sömnlös och fundera på hur jag skall lösa saker och ting. och det bara känts förbannat tråkigt att börja bläddra bland foton och sätta print på allt. Ja så börjar man få lite distans till det hela. så jag blir väl inte lika förbannad på vissa saker längre som jag var är jag nyss kommit hem. Men nya planer pågår, hoppas få lite mer tid till annat än laga maskiner som andra kört sönder nu, byggen mm är klara för vintern, så nu får jag tid till lite annat. Har ju funderingar kring den rullande träffen i sommar, Dock har jag och Fredrik ringt om varandra, så där får vi ta tag i det om det skall hinnas fixas något, Classic military show. Tar ett sabbats år, så det blir ingen Danmarks tur till den i år, utan där satsar jag på 2020 i stället då de skall vara på fötterna igen. Camp grenland 2019, träffen i Telemark, Väst om Oslo lockar i maj. 23 -26/5 FSG. som jag är medlem i, jobbar med att starta en förening, och där med deltaga i arrangemang. Jag skall lacka klart M6an, samt samt även Ammo vagnen som jag tänkt släpa efter på just dessa speciella militärfordons träffarna. Ja naturligt vis fixa lite små saker på den i övrigt. Även om den är besiktnings befriad, skall den ju vara ok och trafiksäker. Ett "förtält" ja eller bak tält att backa till emot och hållas under på träffar och längre camper skall fixas, det jag gjorde till Höjtorp vart för klen när vindarna tog i som de gjorde den helgen. så där krävs kraftigare saker än att ta delar från ett gammalt partytält. Ja så skruva ner en eller båda Jeeparna och sälja i väg delar, däck samt vinsch stötfångare mm jag samlat på mej till dem. Jag får hållas till Militära fordon, det är där huvud intresset ligger ändå. Ja så ligger tankarna denna morgon, nu skall jag in hos grannen och böka med värmesystemet som spökar och tappar tryck igen efter rusten av huset. Fridens folks MVH H.Hansen
    1 poäng
  8. Har hittat någon som säljer dessa lite för billigt, måste kolla upp det, stämmer priset, så är en snart på väg hem till mej för utvärdering, kommer det en maskin och den fungerar som det är tänkt, tar jag nog hem fler.
    1 poäng
  9. Kl 06 dag 5 Klockan ringer, det känns som jag precis lagt mej. Ja fan det har jag ju, Nåja upp och göra mej färdig för "mötet" med Kola Travels ägare. och diskutera fram om jag skall åka tillbaka till Finland eller om vi kan lösa det på något annat vis som de med jeepen vill, Ja Kola Travel med för den delen, Allt var stängt inget kaffe, dagen började bra, Nåja jag han inte så mycket mer än att borsta tänderna och skölja av ansiktet, så ser jag en Grön Land Rover komma i full fart på uppfarten till Motellet. En man och en kvinna kliver ur, Nu är Jeepfolket vaken och klockan ca 07, så de var snabb hit. Vi hälsar och de synar jeepen, så går vi in i foaljen för att diskutera. De har nu kollat lite mer angående hyrbilen, och ja jo man får använda den till tuff offroad, De har förklarat vart vi skall åka och att det är i stort sätt väglöst, men det är ok. Dock ej något svar på vad som händer när eller om bilen går sönder, eller råkar få en bula eller blir repad. Ja depositionen ryker ju och man får betala självrisken, "minst" Än en gång erbjuder en av jeep folket att ordna fram pengar, Hasse har ju lite dåligt med sådana, låter det typ, och jag får fortfarande inget svar på vem som skall betala det hela. Så jag avstår än en gång, gör klart att jag ej hyrt in Kola travel utan sagt i från guide redan i Sverige i flera månader, och att det är jeep folket som hyrt in dem, samt att de redan lyckats ordna så jag är skyldig dem minst 240 Euro,, Jag vill betala och åka till Finland igen. Jesper säger åt mej att han trots att han betalat runt 6000 kr redan till Kola travel, att han också vänder och följer med mej, då det är fullt och överlastat i jeepen. Men nej det går inte, de kommer med ett förslag som går ut på att jag och Jesper skall åka med dem till deras stugor ut vid Withe sea, stanna där i 5 dagar och de hämtar upp oss när det är dags för turen in och över Kola halvön, Vi skall få detta till det förmånliga priset av 10 Euro per person, och dygn, Och tält har de att hyra ut som sagt för 15 Euro per dygn, Jesper har sin hängmatta, och jag , Ja jag har mitt patient täcke, så jag måste ha tält, även om vädret är fint nu kan jag ju inte räkna med att det kommer vara så i 14 dagar, samt jag vet vad som händer de timmar det blir lite mörkt, mygg och knott samt andra större blodsugare kommer i stora moln, Man måste in i skydd. vi skall ju genom myrar och upp på Thundran, och ner igen flera gånger, vädret kan ändras fort. Ja men det finns en sport affär i Kandalaksa som säljer tält och liggunderlag. så det går att lösa, Ja ok 10 Euro per dygn i bilen är faktiskt ett ok pris med tanke på omständigheterna och hur lång vi tagit oss, så ja det går jag med på. Men de har ej tid att vänta på att sport affären öppnar, och vi har fortfarande för mycket saker med. Så Jesper och jag blir beordrade att bara ta med det viktigast, resten får vi låsa in i ett förråd på motellet, Gratis till och med. Ja det borgar ju för att vi kommer köpa en natt till där. Och nu skall det gå fort, vi måste åka så fort vi kan för det är många mil att avklara för mej och Jesper samt de från Kola travel den dagen och de har en massa jobb att göra vid sin camp vid "Lodochny Ruchy" Där de har stugor att hyra för 60 eller 120 Euro per natt, alternativt bara campa på området de hyr för 10 Euro per natt. Detta är då dit det skulle tagit oss 2-3 dagar att nå, Alla sevärdheter efter vägen kommer vi missa, men ok, Det finns en flod som rinner ner där, jag hoppas på fiske, och Jesper på att få vandra lite. och det finns lite att vandra och se på i närheten, Så in med vad vi får plats i i deras Land Rover, Jeepfolket har hunnit få in sin frukost, vi har ej tid att äta våran, så lite fräckt men ändå, jag ropar på Jesper att komma, och vi går sonika in och snor åt oss deras pannkakor, och får på lite sylt på dem, sedan ut till de nu lite otåliga folket vid den Gröna bilen, och i väg. Nu kände jag att jag hade gjort vad jag kunde så Jeep folket ej behövde vända de med, de hade ju i alla fall betalat enligt de själva över 26000 kr för denna guide, Väl på väg inser jag att det ej vart bestämt att de verkligen skulle köpa ett tält och ligg underlag åt mej, Jag provar ringa, men får ej tag i dem, skickar sms som bara ger mej ett meddelande om att leveransen ej gått fram, men det står i kö, provar messenger, ja jag gör allt för att få tag i dem, jag har ju ingen aning om eller när vi får kontakt med telenätet igen. Bara att hoppas på det bästa, Enligt Frank på kola Travel kommer de vara i kapp oss på eftermiddagen, det har de bestämt medans jag och Jesper packat i våra saker i deras bil, Bara att tro på dem. Vi åker väl i ca 7 timmar, Av någon outgrundlig anledning kör även Frank mer på fel sida vägen än rätt, de verkar veta vart gupp och håligheterna finns, bara vid möte svänger han över på rätt sida, Som tur är så är det inte mycket trafik där. Frank och hans fru Svetlana är väldigt trevliga, Frank pratar och visar på oss vad vi passerar, det är tydligen känsligt kring området vid Umba, där det finns en aktiv ubåts bas, vi får inte ens åka in i byn, för att handla eller ta ut pengar, Någonstans efter vägen stannar han och bjuder på kaffe. Svetlana sitter mestadels i telefonen, och styr med firman, ja eller gud vet vad, hur hon har täckning ja det vet jag ej, det är lite "svävande täckning" säger frank, där det fungerar en dag fungerar det ej nästa. så man kan inte vara säker på att gå till ett ställe och det är täckning där jämt. Vi passerar test och kalibrerings området för ubåtarna, det är tydligen lätt att se om det är verksamhet på gång där, då ligger det alltid ett fiske fartyg i närheten av de 4 stora svarta bojarna ute i havet, denna dag ligger det ingen fiskebåt där de kalibrerar in instrument mm där då de vet djupet mm där bojarna är, får vi förklarat för oss. Ja framåt eftermiddagen svänger vi av "stora vägen" och rör oss genom urgammal tallskog ner mot havet, låga vindpinade tallar som antagligen är flera hundra år. Det är tufft där ute vid kusten, så långt Nord Öst, Det tar inte lång stund så ser vi några små stugor, där det upehåller sej ett gäng Ryssar vad jag kan se av nummerplåtarna på deras bilar. Frank stoppar till och växlar några ord, Det är hans stugor och Ryssarna har hyrt av honom. Vi kör runt dem och ner på ljungen mellan havet och stugorna, Ett staket markerar franks mark och han säger att floden är gränsen åt andra hållet, De backar upp mot några gamla trästolpar som är uppresta som det skulle stått ett tält/tipi där en gång i tiden Där får vi vara, de lastar ut våra saker, och ger sedan sej i väg, hörde något om att skaffa ved till de som hyrde stugorna, vi skulle samla driv ved själv till oss om vi behövde. Ja lite underligt kändes ju det hela, men vad tusan värre ställen har man hamnat på så, bara att försöka göra en lägerplats där vi vart lämnade. Men inget att dra runt som tältduk, eller ens vindskydd, och skapa order om att ej ta ris mm från skogen. Ja det var bara att lägga upp packningen och börja fundera. Jesper hade i alla fall ett litet spritkök, med sej och några små saker att laga mat i , Ett enmans kök typ, Jag hade klokt nog slängt med hans 5 liters rödsprits dunk som vart kvar på flaket när de hastade i från mej vid Finska gränsen, så kaffe och mjukt bröd fick bli en sen lunch. Bäst att äta det brödet först då hårt bröd klarar sej längre Våran kamp såg inte mycket ut för de undrande Ryssana som nyfiket studerade oss uppifrån stugorna, Ja vad fan skall man göra, visst det fanns en slags paviljong med tak och en meter höga väggar som vi fick nyttja om vi behövde. Men att flytta in i den kändes inte ok, då Ryssarna redan hade halvt som halvt redan ockuperat den och använde som Skjut station för prick skytte. Visst de inviterade oss att prov skjuta lite, men stående , med ett gevär jag ej provat tidigare, så vart det inga bullseye direkt, men en samlad träffbild i alla fall, jag ville inte börja skruva och justera deras kikarsikte för att passa mej, så jag tackade och gick tillbaka ner till oss. Så vi bestämde oss för att ta en hike efter kusten och se om vi kunde hitta något nyttigt efter kustlinjen, några ruckel liknade byggnader på andra sidan älven kunde ju innebära skydd eller innehålla något att använda till lägerplatsen,, och det både blåser in och flyter in allt möjligt konstigt efter kusten, Dock stog det fordon där med, så bäst att kolla först. Lågt vattenstånd i älven gjorde den ganska lätt att vada över, och ja direkt kallt var det förvånade nog inte, bad vänligt till och med. Några med fyrhjulingar hade inga problem att korsa. Det rörde sej ganska mycket fordon där, med tanke på att vi skulle ut i "vildmarken, och detta skulle vara ett av de björn tätaste områdena, Björnarna letade mat på de långa stora ytorna och små sjöarna som kom fram när havet drog sej ut till ebb. detta torr år när det ej fanns just några bär skulle chansen att få se dem vara väldigt bra, Vi hade packat varsin rygga med lite mat, och fyllt upp med vatten. och sådant man bör ha med sej på en vandring på okänd mark. Då jag var helt övertygad om att Jeep folket ej skulle komma efter några timmar, Som Frank hade uppfattat det som, så räknade jag med att vi hade gott om tid att utforska och även var tvungen att fixa med något innan natten, så det kunde bli några timmars promenad, och kanske släpande på något tillbaka. Enligt reseguiden de bifogat och reseplanen, skulle det ta ca 2 till 3 dagar att köra dit vi befann oss efter kustvägarna, och ja det var mycket att kika på efter vägen, så jag antog att Jeepen kravlade sej fram på dem och besökte de ställen som var utmärkta , samt kanske något annat med, innan de de dök upp. de hade ju betalt för det, och själva rese planen. Ja rucklena på andra sidan var uppenbarligen väl använda trots att de nästan ej stog upp och det ej vandrarhem klass - några klasser på dem, Så att plundra dem på vad som fanns där var bara att glömma. sedan visade det sej att framåt kvällen ställde många upp sina bilar där och tältade på platsen. Så vi fortsatte våran sök/plundrings promenad efter havsbandet. Området hade varit föremål för div gruv drift, eller vad man skall kalla det, Det fanns kristaller i berget, Ametist närmare bestämt, https://sv.wikipedia.org/wiki/Ametist Spår av utgrävningar både stora och små, samt prov gropar fanns överallt efter kusten, Att det fanns Ametist , var det inga tvivel om, havet gröper sakta ut berget och över allt såg man den blå/lila färgen på klippor och stenar. Dock var det inte enkelt att gå ända ner vid havet vid flod, så vi fick gå upp och ner efter de branta sidorna i vårt sökande på material eller annat kul att se, vi hoppades hitta någon gruv gång eller liknade, men det var tydligen dagbrott som varit sättet man jobbat med här. Ja det vart några timmars vandring, men något presennings liknade eller större plats hittade vi inte, några plåtar som vi noterade vad de låg, utifall det skulle behövas, Men när havet sakta drog sej tillbaka, hittade jag delar från fiskeredskap, och fick i hop en hel del paracord liknade rep. det kunde jag binda upp "likbåren" med . Den i hop rullbara nät bår jag hade med mej. Så jag använde det som var kvar av Tipin där vi vart avsläppta, till att göra en hängmatta, Jesper skulle ta sin hängmatta och gå upp i skogen, och hitta några träd, men vi vile inte lämna både packning och mat obevakade hela natten, Det skulle ju finnas så mycket Björn där, dock hade vi inte sett ett ända spår av dem på 6 timmars vandring Hm det var en lång dag och många foton, jag får nog skriva lite mer om slutet av den och ladda upp foton, bäst att spara detta nu så jag ej behöver skriva och lägga in fotona en gång till . MVH H.Hansen
    1 poäng
  10. Samtlig dokumentation för - TGB 30 och 40 - RÄTGB 4112A - TGB 45 - Lastkran HIAB 090 kan hämtas från http://www.milfor.se/documents.d/smstd/DVD_SMSTD_TGB_3-4.zip Detta inkluderar ibok, rbok, rdk och vsthb. Filen är på 2 GB. Lägg den på en CD eller i en egen katalog på hårddisken. Starta genom att öppna filen M7771-250282.html med din favoritsidbläddrare. Väl i menyn så välj "Publikationer".
    1 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...