Gå till innehåll

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-11-23 på alla områden

  1. 1 poäng
    Snygg bild! Här var det kompakt molntäcke igen...
  2. 1 poäng
    Stjerneskuddsvermen Leonidene var ikke så veldig aktiv i år. Jeg tok 550 bilder natt til søndag, og fikk bare ett bilde med en leonide på bildebrikka. Det skjedde klokka 04.06.20 (18. november '18). To bilder, det ene bare med meteoren, det andre med navn og stjernebildestreker. Teknisk info: Nikon D300 med 35 mm f/1,8 objektiv innstilt på ISO 1250, blender 1,8 og lukkertid fem sekunder. Kameraet var montert på stativ uten motordrift. Jpg rett fra kameraet, bare justert litt kurver i Gimp.
  3. 1 poäng
    TGB:n tuffar på, har även fungerat som dagishämtningsbil. I början av sommaren var mina flickor lite nervösa att hoppa in i besten, men nu för tiden somnar dom t o m. Har en fråga, när det läcker olja som på första bilden kring hjulaxeln, vad ska jag kolla efter då? Dom påpekade (och visade mig) vid besiktningen att VÄ broms bak kärvade, var tvungen att slå tillbaka sista biten med hammare. Men efter att ha rivit ner en del tror jag felet sitter i gaffelsprinten som någon annan här på forumet hade varit med om, den sitter som berget men efter lite smörjning av denna så går hävarmen tillbaka av sig själv. Nå, vet inte om jag är klar med den bromsen riktigt än, blir väl att riva ner allt igen. I alla fall lärt mig hur jag får bort fjädrarna till bromsarna, och hur man får tillbaka dom, gjorde mig lite gråhårig... Håller på att felsöka en av alla 10-tals oljeläckage som finns på bilen. Lär mig en del genom att riva och söka. Mest olja kommer kring oljekylaren (den främre). Rivit ner den och packat om den + oringar till kylaren. Inte hunnit starta upp den efter detta för jag väntar även på en slangvärmare som jag tänkte installera nu när kylarvätskan ändå är ur. Blockvärmaren som jag la in från början gjorde inte mycket nytta. Rev även ner startmotorn och se hur den mår för min bil vill inte ens försöka starta efter att temperaturen gått under 0, tänkte att den kanske var full med skit men den såg rätt fin ut på insidan. Smorde i alla fall upp solenoiden, återkommer om det blir bättre. Det var det som fanns i cyklonrenaren, mycket eller lite skit? Vet inte när den var rengjord innan så antar att svaret är relativt.
  4. 1 poäng
    Now the Sugga, has a little brother...
  5. 1 poäng
  6. 1 poäng
    Har hittat någon som säljer dessa lite för billigt, måste kolla upp det, stämmer priset, så är en snart på väg hem till mej för utvärdering, kommer det en maskin och den fungerar som det är tänkt, tar jag nog hem fler.
  7. 1 poäng
    Svensker på besøk i Norge https://www.dinside.no/motor/nato-avslutning-kan-gi-trafikkproblemer/70433046#_ga=2.79224785.495231112.1541613637-16585455.1541380440
  8. 1 poäng
    Första provkörningen efter lååååång vila och nära skrotning
  9. 1 poäng
    Äntligen här =) Varit ute och kört med stort leende men viss irritation för medborgarna och ändå imponerar inte den fordonsburna delen av befolkningen i sin egna trafikkunskap. Mindes inte att det var med visst besvär man tog sig in i hytten, det var det nu. Gaspedalens höjd gjorde att foten inte kunde vila på golvet och en akut kramp och en parkinssons liknande spasm i benet utbröt. Men lösningsfokuserad som man är så kunde man ju använda handgasen vilket var en befrielse, tills jag småvisslande och nöjd närmade mig rondellen där jag kopplade och skulle växla då motorn rusade maniskt utan att jag först förstod varför. Nåja vidare och impa på tjejerna på macken, när det var gjort passade jag på att slinta när jag skulle "hoppa" in i hytten och bröt inte benet men plasten i blinkersdosan ocg spaken hamnade på golvet, nåja lika bra då jag hade bländat halva befolknigen rikligt när jag som ända person i stan igentligen bara ville använd blinkers. Att göra: Byta blinkerssats ratt, slipa och måla upp, svetsa ett litet läck i avgasröret. Nästa besikning höst 2018. Historik: årsmodell 75, utlämnad av en Per på volvo 760126. Tilldelad A9 och servad där på miloverkstaden Kristinehamn fram till 9504 då den besiktigas, servas, lagas och förrådställs, någon fyller på kylarvätska samma höst. Dyker upp 2006 i form av Toveks och säljs men går inte i trafik förmodligen någon bondlurk som drar ved eller något. Besiktas 2014 utan anmärkning och igen 2016.... Tack du Norrlänning med all hjälp och support vid köpet av denna bil! /Glad
  10. 1 poäng
    Dags lägga upp bild på 13-bilen här.. Köptes privat 2010-01 av en lurare.. fick inga papper på bilen. Bilen är alltså en sk.TGB13 helkaross (TGB131) i Alu/Zink-påbyggnad, helt rostfri. Nu är bilen små modifierad.. en sak i taget.. och börjar bli som jag vill ha den. (alla bilar jag modifierar, går att bygga tillbaks till original igen). I dag är min bil utrustad med: - Framwinch 5,5 ton - Bakwinch 7,0 ton (monterad under baksätet) - Bogserschackel 4st rostfria fram och bak - Servostyrning med hydraulcylinder, styrventil från Chevy Corvette -63 - Brytarlös tändfördelare "123-ignition" - Skruvfjädrar VW på framaxel - Höjningsklotsar på framaxel - 75mm breddade orginalfälgar med beadlockringar - 37" däck, 14,5 tum breda "Maxxis Creepy Crawler" - Glasrutor i hela karossen (ej på bilderna) -Stylingstrålkastare från VW Golf - Diodbaklyktor - Offroad diodlyktor 8st runt bilen -Elverk och tryckluft kompressor med slangvinda inne i skåpet -Ny cammofärg, bilen slipades och rollades hela maj 2016 (Det kommer mer.. man blir ju aldrig nöjd som det heter.. bara fattig :-D )
  11. 1 poäng
  12. 1 poäng
    Min 13:bil som fått hembyggt flak med Ferrarikran, winschkofångare och takkorg.
  13. 1 poäng
    Bidrar med ett par bilder på min bil. Har uppgraderat den efter mina behov under några år. Den är till 90% uppgraderad under skalet men bara en tgb nörd ser på utsidan att den inte är 100 %original
  14. 1 poäng
    Idag var blå hallen inte fullbokad med spol och tvättider så jag passade på att använda smörjbryggan Min TGB används som bruksbil och modifieras efter behov. Jag får se vad jag hittar på framöver.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×