Gå till innehåll

Ledartavla

Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-11-25 på alla områden

  1. Bytt avgasrör. Körde Black Friday för ett tag sedan och beställde rostfritt från Raka Rör i Göteborg. Det gamla behåller jag och sätter på Valp nr 3, fd civilförsvarsvalp. Det nuvarande avgassystemet på den är klart suspekt, brölar och låter rejält. Funkar mer som förstärkare
    4 poäng
  2. För info så finns de som Kristaga köpt på Meca även på mekonomen. Kostar 245:- /st och har artikelnummer 21-Y-9520015-0 UPPDATERING!!! OBS!!! STÄMMER INTE. Det är en annan typ och passar dåligt med orginalfästen. Ska se om det går att lösa ändå. Men köp inte dessa så länge.
    2 poäng
  3. Det här med blankdiesel blir ett större bekymmer.... Att man i Sverige justerar blandningen sommar/vinter, det är sen gammalt. Numera så är oljebolagen under press att minska andelen diesel i dieseln av miljöskäl, Gunde har vi ju alla hört. Han säger däremot inget om att det inte är ok att långtidslagra i en lite tank ovan jord.... Många båtmackar säljer fortfarande diesel/eldningsolja, men så fort vi åker till en bilmack så får vi en coctail som varierar med vad som står på skylten. Köper man som en bonde tankbilsvis o fyller farmartanken så bör man beställa nåt annat än "diesel" (om man nu törs fylla upp pga stöldrisken). Tankar man en tank i taget så är det att se till att det omsätts. Och dessa bekymmer kommer att öka. HVO är ett bra dieselsubstitut som kan lagras några år och funkar även i kyla. RME så är 6-12 månader absolut max, förutsätter att inget vatten finns. Varierar med % spädningen. Ecopar o Aspen "diesel" kan man lagra länge (o man har inte råd att köra på det ändå så....)
    1 poäng
  4. Ja den skall enligt uppgift från den jag anskaffade det av vara diesel konverterad. och den brann ok på diesel förra våren när jag provade, smälte då av all snö och is på taket till garaget den står i nu, när jag prov eldade en kväll. Dock har jag aldrig eldat den varm med rödsprit utan roster med järnringarna.som du beskriver. Det skall naturligtvis provas Jag låter den bara flöda och tänder med en trasa dränkt i diesel som jag hissar ner med skopan som hänger innanför höljet, så jag kan få upp allt utan att få något kvar i botten. Tror det är hela regulatorn som behöver rengöras. Den där jäkla raps oljan de slår i dieseln växer det ju alger av, sätter det igen filter på en traktor över en vinter, så sätter det nog igen en regulator över en sommar med. Skall hiva upp lite bränn olja från torkens tank, den är det inget inblandat i, Ja eller köpa på macken. Har ju lyckats elda upp det som var i tanken nu, så bara att plocka isär den, alla skruvar till ramen är redan loss, så det är bara att lyfta ur brännare och regulatorn. då är den snart isär och jag kan gå över med rödsprit och tryckluft Pratar med den som levererar då jag oftast låser upp och låser efter dem, vi har tanken inomhus. Jag brukar fråga vad de levererar hit och vad andra gårdar gör. Och senats så sa han att han faktiskt undrade varför vi inte köpte "vinter diesel" tydligen kör många gårdar på halv tank blank diesel och sedan fyller de upp med brännolja till vintern. Han påstod att enligt dem fick de bättre gång på maskinerna, mer drag i dem, och de slipper krångel med igensatta filter när maskinerna står mesta delen av vintern, så de tankar i den blandningen, och kör i det i maskinerna, sedan vinter ställer de dem. Hur mycket sanning i detta påstående från han som kör tankbilen vet jag ej, men det låter logiskt att ej köra på sommar diesel på vintern. Kan säga att jag helt ärligt märker skillnad på M6an om jag köpt diesel på gården eller tankat annat diesel. Den blir både slöare och drar mer med det som finns i tanken här. det bästa jag kört den på var Finsk brännolja
    1 poäng
  5. Har en 2002 ute på landet, dieselkonverterad. Fungerar hur bra som helst med diesel från bensinstation. Vrid på tills du ser att diesel kommer ut på brännarbotten. Stäng av flödet, slå i rejält med rödsprit och tänd på. Stäng locket, efter 1 minut vrid flödesratten till 2. Efter 1-2 minuter till sätt i roster med järnringarna. Vrid upp reglaget t max. Håll koll och vrid sedan ner tills du får OK låga. Brännarbotten måste vara ren, kolla också regulatorfiltret, Blanda inte i massa skit för att tro att det blir billigare, det blir bara dyrt i längden. Ren diesel ska det vara. Är den dieselkonverterad förresten?
    1 poäng
  6. I värsta sommarhettan så började jag montera bitumenplattor i taket, är ju bra o ha temperaturen med sig. En semesterresa + div senare så ser jag att det blivit vågigt och släppt i hörnen..... Så spelar det ingen roll? Blir det kondensfickor i hålorna? Ska allt som inte sitter dikt mot plåt rivas bort? Ska allt rivas bort (o sen tvätta taket med avfettning o hoppas på varm sommardag nästa år)? Plattorn är både från Btema o Swedol av ca 3 olika varianter, och alla har drabbats.
    1 poäng
  7. Måste ju göra en update på hur detta gick. Som ni ser på bilderna så inte tusikens är det nåt fel på insatserna inte. Vid närmare inspektion av själva glödlamporna visade det sig att reflektorn vid glödtråden hade smält helt sned. Klart att det blev konstig ljusbild då. Måste nästan fota glödlamporna och lägga ut här så får ni se. Köp inte insatser i onödan, kolla bulberna !
    1 poäng
  8. Jag har köpt just Lucas lamporna Svana nämner och dom var tipp topp bra kvalitet o ljusbild inget bilte.. skit som jag testade innan. Kan lätt rekommendera dom.
    1 poäng
  9. Så här såg min kartong ut från motoroldies.
    1 poäng
  10. Jeg kjøpte H4-innsatser på Meca som flere andre her har gjort. NOK 303,00 inkludert moms (i 2014). MECA-nummer er 1300-96000140, trur de egentlig er beregna på 140-serien.
    1 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...