Gå till innehåll

Ledartavla

Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-12-02 på alla områden

  1. Här pågår projektet med Mickes karossbyte och dieselkonvertering. Jag spacklar och slipar alu/zink dörrarna vi fick tag i..blir väl lite FÖR bra för en skogsbil kanske. Och Micke har idag renoverat bakre värmefläkten.
    5 poäng
  2. Inget mer oljesöl kring oljekylaren! OCH bilen startar i -5 grader utan motorvärmare så smörjningen av solenoiden i startmotorn verkar ha fungerat, nöjd! Passade även på att installera en 1500 W slangvärmare med pump (600 riksdaler, Kina pryl), mest intresserad av att se hur den levererar när det blir kallare men än så länge har jag bara kunnat prova den i kring -5, har inte inte vart kallare. Nu ser jag även att det droppar från främre vevaxel fästet (vad heter det?) så det blir väl kanske och byta en packbox (?). Ha det gött! .
    2 poäng
  3. Läste motorbilagan till Svenskan idag och se vad som skymtar till höger. "I andra körriktningen har polismannens kollega stannat till i sin Volvo Personlastterrängbil 903, Valpen kallad. Bilen är ett av tre exemplar Stockholmspolisen köpte in 1967 för att övervaka den nya Essingeleden genom huvudstaden. Tidigare hade man, efter ledens invigning den 21 augusti 1966, hållit till godo med tre gula Land Rover bärgningsbilar som gatukontoret tillhandahöll. De gick i övervakande skytteltrafik mellan norr och söder för att snabbt kunna gripa in när så krävdes och nu har Valpen tagit över uppgiften."
    1 poäng
  4. En rättelse ang dina lådor: m45 med elektrisk planetväxel od är en m46, m45 med överväxlad utgående axel är en m47 alla har samma huvud hus m45, dvs du kan bygga vafri låda om du har en m45 du kan tom bygga en m47 med gjutjärnshus om du använder tex c202 växelåda men den blir onödigt tung. m40 är gamla lilla volvon lådan där främre lagring sitter i lådan och inte i kopplingssvepet, m40 med od är m41. När du hissar ner bil på motor så fäst upp den först i bakre fästena vid växelådan och låt den hänga i kätting i framkant när den passar bakåt och allt uppriktat rätt så svetsa dit motorfästen fram. Gör du löstagbara innerskärmsplåtar så kommer du åt motorn enklare vid framtida service. Hade jag idag byggt bil hade jag nog valt någon donatorbil där axlar och motor övriga drivkedjan hade passat utan för mycket ombygge tex en patroler Lycka till.
    1 poäng
  5. Efter en hel del möda och en hel del regn är nu motor och elsystem ute ur S40n. Ännu är det inte bestämt när jag ska börja på motorbytet i Valpen utan det får ta den tid det tar. Det är ju en ganska rejäl pjäs, särskilt på bredden, så jag räknar med att det blir en hel del modifierande innan den sitter på plats. Växellådan är inköpt också, en M45 med overdrive (om jag inte minns fel). När jag mätte den visade det sig att den var ca 130mm längre än original-lådan (M40). Med adapterplattan blir måttet ca 140mm. Planen är att Valpen ska hissas upp tillräckligt, framaxeln monteras bort och sedan ska den nya motorn rullas in under med hjälp av någon vagn. Sen får den väl hissas upp på plats genom talja monterad inne i Valpen. Låter rätt enkelt i teorin...men kan nog bjuda på en del utmaningar och vara ganska tålamodsprövande. Vi får se helt enkelt!
    1 poäng
  6. När jag köpte min bil så satt ingen chokearm på förgasaren. Därför vet jag inte i vilken vinkel choken ska stå och jag misstänker att detta är en anledning till min höga bränsleförbrukning. Så är det någon som utifrån bilderna kan säga när den roterande delen står i nolläge i förhållande till den fasta delen? Samt även hur mycket chokearmen rör sig (i grader) från noll till full choke? Jag har försökt att rotera den med motorn igång, för att på motorns gång försöka utreda hur den ska stå, men blir inte klok på det.
    1 poäng
  7. Har kopplat bort vacuumet från fördelaren och skruvat fast tändförställningen på fullt,kör på det tills jag kommer på vad som är fel på riktigt. Har sökt på sidor i USA och felet verkar inte vara ovanligt men det finns ju inga konkreta förklaringar på hur man löser problemet Nu lite roligare grejor. Har beställt årets julklapp , hoppas att tomten är stark
    1 poäng
  8. Nu va det ett tag sedan det blev något skrivet men det har inte hänt så mycket pga jag har brottats med ett motorproblem som inte är fixat ännu. motorn misständer när den belastas typ om man vill köra om vid landsvägskörning så går det inte alls Har laborerat med vacuumet till tänd förställningen på fördelaren och kommit fram till att om jag startar motorn så fullt vacuum uppstår och sedan sätter en svetstång på ledningen så vacuumet står på fullt hela tiden utan att reglera sig med motorvarvet, då funkar motorn hur bra som helst utan minsta misständning. Vet någon varför det är så här ?? väldigt tacksam för alla idéer Har i alla fall gjort i ordning elkopplingen till draget o byggt om det så man kan använda det till vanliga släp istället för militära .
    1 poäng
  9. Har varken blivit plysch eller neon ännu men alla fälgarna är klara och monterade. Blev helt ok men bakaxeln var nog bredare än framaxeln så fälgarna breddade en del utåt på bakaxel (lite epa traktor känsla )
    1 poäng
  10. Bakluckan fick lite omvårdnad i form av blästring på lämpliga ställen ,lita svets (så klart) och färg på det . Rättvänd o grön Fälgarna har fått lite uppmärksamhet också och har slipats, blästrats och grundats. Ska bara köpa lite mer färg så vi kan montera däcken igen och provköra såklart
    1 poäng
  11. Ja det var en väldigt go känsla att kunna köra den igen ,blir lite roligare när man vet att den funkar. Vad det gäller inredningen så är den ganska spartansk just nu, saknas nästan allt utom sätena och instrumentbrädan Får bli vinterns projekt att fixa insidan ,montera flakluckan +massa andra små grejer som behöver lite uppmärksamhet.
    1 poäng
  12. #läggerbevakningpåblocketsomfan Skön känsla? Såg att det är xakt 11 månader mellan post #1 o finalen! fast vi saknar bilder på inredningen.....
    1 poäng
  13. Framsteg Flaket är grönt och underedsmassa är påsmetat under (och på typ hela min kropp ) Så här ser den ut nu, har till och med varit ute på en provtur, kändes väldans bra
    1 poäng
  14. Har grejat lite med flaket så snart är det dags för lite grön färg där också. Några rosthål fanns här också såklart så det blev som alla andra paneler, bläster,svets,spackel osv . Insidan på flaket funderar jag på att måla med bed liner, tror det kan bli bra för det verkar ganska slitstarkt om man ska tro reklamen Lackade en av aluminiumfälgarna helsvart o det blev helt ok tycker jag, kanske lite mycket svart med däcket på .
    1 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...