Gå till innehåll

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-02-10 på alla områden

  1. 4 poäng
    Efterfrågan är stor just nu och tillverkningstakten är låg, så priserna är höga trots att potentialen är stor för lägre priser på längre sikt. Kona (och dess olika derivat, Niro t.ex) är den första som erbjuder riktigt bra räckvidd (Tesla nivå) med aningen rimligare pris nivå, fast de stora batterierna (och tillgång-efterfrågan) gör att det inte blir billigt inköp. Problemet är att många dimensionerar sitt batteri behov efter extrem fallen, de turerna man inte gör så ofta. Beroende på hur man kan balansera sina krav med hur mycket obekvämlighet man kan hantera så kan man hitta rätt pris-nivå. De flesta som kommer från förbränningsmotorer tror att man måste ha liknande räckvidd i elbil, men elbilar används inte likadant, eftersom de är "full-tankade" varje morgon. Så 95% av körandet kan oftast hanteras utan att behöva oroa sig för räckvidd överhuvudtaget. Så frågan är hur mycket man vill kompromissa på långresor, och hur mycket extra kostnad man är beredd att spendera för att täcka de fallen. Konan kan t.ex får med aningen ett 40 kWh batteri eller 60 kWh, och pris-skillnaden är signifikant. Till detta kommer förstås hustru-faktorn, hur mycket är hon beredd att kompromissa? Har hon tillgång till laddning på sina långpendlingar? Har ni provkört långpendlingen med elbil och kollat in laddningsplatserna på vägen? Bara du vet svaren på vilken balans som passar er bäst, men det krävs delvis ett nytt sätt att tänka när man kör elbil. Jag har kört elbil i tre och ett halvt år och går inte tillbaka till vanlig bil för vardags körning. Inte bara för ekonomi och miljö men för att elbilar är så rackarns trevliga att köra. Vanliga bilar känns som ångbilar måste ha känts när förbränningsmotorer introducerades. Klumpiga, komplicerade, sega, oförutsägbara, vibrationer, oväsen... Fast jag har ju också min MX5 för nöje (och reserv för långresor) och min TGB 30 för riktigt stort nöje
  2. 4 poäng
    Ja jag har kollat vad jag totalt lagt ner på person bilar 2018 med reservdelar, däck inköp och annat Och kommit fram till att jag nästan kunnat leasa en bil för nästan samma pengar. Vist då har jag inget lik kvar att plundra på delar och sälja sedan, men vad timar med skruvande jag skulle kunna ha till annat, Men så till varför jag ej tänkt tanken klart. Jag skulle nog få böta massor, för att jag gjort någon skada på den, och skall jag gå upp till en med 4x4 så då går kalkylen ej i hop, bara med småbilar. Å jag är inte intresseras av att åka Renault clio storlek på bil, jag får aldrig plats i en sådan när verktygen och annan packning börjar bo kvar i bilen
  3. 4 poäng
    Är på vinterkurs i Älvdalen för att lära mig köra hoj i kyla.
  4. 2 poäng
    Tack! Mycket är planerad men få se hur mycket jag hinner... just nu blev den stående pga generatorn laddar inte men läste redan om ombyggnationen till biltemas 24v generator, troligtvis blir det nästa projektet. har redan bytt den jävla kopplingscylinder som sitter nere vid kopplingen, värsta jobb fram till nu iaf... är 1,96 och väger 140 kilo, var lite trångt i vagnen.
  5. 2 poäng
    Provkört mini suven Kona, tänkbar kandidat som nästa bil.
  6. 1 poäng
    Gjorde precis likadan. Utan ryggstöd är det helt ok. Men om man måste arbeta nere i motorrummet blir det inte så lätt...
  7. 1 poäng
    Provkörningen gav verkligen mersmak, helt klart den trevligaste el bilen jag provat, blir kul att se hur Kia och Hondas kommer bli. På bilar kan man räkna lite olika om vad det kostar. Räknar man lite mellan el och soppa bilar så är el ca 200k dyrare i inköp men sen vid hemma laddning ca 10 kr billigare per mil, frugan långpendlar några dagar i veckan så låt säga på 5 år kommer en ny bil gått minst 20k mil så bra på rena förbrukningen räknar man hem elbilen på 5 år. Räknar man istället på milersättningen som på 20K mil blir 360K så blir skillnaden mellan el och soppa ännu mer fördelaktigare. Milersättning minus el laddning så 360K - 20Kx4 dvs en vinst på 280K .... Milersättning minus soppa 360K-20Kx14= 80K Tar man detta mot inköpspriset så är elbilen högre inköpspris utjämnat på 5 år och då återstår bara restvärdet vilket man i dagsläget inte kan gissa. Men just nu har brandbilshyndan fått stå för jobb pendlandet och rullat 5000mil problemfritt endast service kostnad dvs olje byten, samt en omgång stift kablar K-rem samt lite överkurs med del renovering av ac. Lägger man en heldag och byter bromsköldar bak så går den säkert 5000 mil till. Hydans driftkostnader går jämt upp med milersättningen. Så kostnaden nu är bara att bilen är slutkörd om något år.
  8. 1 poäng
    https://www.navytimes.com/news/your-marine-corps/2018/11/06/two-marine-pilots-grounded-pending-investigation-into-sky-penis-flight-pattern/
  9. 1 poäng
    Och skulle ni av en händelse behöva en ny fördelningslåda så har jag en, host...
  10. 1 poäng
    Ni får "slipa in" era kopplingar genom att ha full gas och fullt hjulspinn på bakaxlarna och sedan trycka på knappen...
  11. 1 poäng
    Färgen fortfarande lite klibbig så det blev en stund med lite annat pyssel..... Trupperna dvs barnen och ibland vi vuxna har upplevt att det är lite mörkt inne i TGBn och jag tänkte korrigera det lite.
  12. 1 poäng
    Ja jag köpte ju en omålad skiva, det ska jag aldrig göra om igen.... Nu ska jag bara vänta ut att färgen torkat innan det kan börja sågas till bitar och kläs med tyg. Hade lämplig färg hemma men ingen roller så det fick bli pensel, tog en stund och blev sådär. Men det ska kläs med tyg och sitter inte i en utställningsbil så det blir skitbra.
  13. 1 poäng
    Ja kollar man på Silentswed så spolar dom ju vatten på sitt material och då rinner det ju av, men gissar att det kan ta upp vatten om man ska "bada" med sin tgb. Det äggformade materialet från BRL ser ju mycket luftigare/öppet ut så det utgår jag ifrån att det kommer suga upp vatten som en svamp men det borde även rinna ur igen. Jag har nästan inget äggmateria på vågräta ytor där har jag däremot det tunnare materialet från BRL men det ser tätt ut och tar nog inte upp vatten lika lätt. På alla golv där bak samt längst bak har jag bara asfaltsmattan under gummimatta så att det ska torka upp ev väta bra utan att sugas upp i något dämpmaterial. Sen har inte jag några större ambitioner att vara i bottenlösa gjyttjepölar eller montera snorkel och åka på undervattenssafari. Men låt mig köra ett år eller 2 annars och testa och utvärdera innan ni provar något liknande. Idag hämtade jag en skiva hålmasonit så nu ska jag börja fixa nya paneler där det behövs och klä dom med tyg.
  14. 1 poäng
    Ok premiär tur avklarad med bravur, så otroligt mycket tystare och det enda jag ångrar är att jag inte gjort detta tidigare. Några saker att fixa framöver är att dämpa taket samt ordna med elektrisk kylfläkt för i farten över 50 eller högre motorvarv så hörs den lite irriterande. Dock är det relativt mot hur det har låtit förut om hela "skåpet", fönstren slammrar lite i sina skenor i framdörrarna vid gropig väg vilket jag stört mig på förut också men nu tänker man mera på det. Nycklarna slammrar också mot instrumentpanelen något jag aldrig hört förut samt att kupefläkten låter för högt..... Hoppas fläkten inte blir för varm av min korrigering...
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×