Gå till innehåll

Ledartavla

  1. Lollipop

    Lollipop

    Löjtnant


    • Poäng

      6

    • Innehålls Antal

      310


  2. tgb13Fw

    tgb13Fw

    Sergeant


    • Poäng

      5

    • Innehålls Antal

      92


  3. yoda

    yoda

    Fänrik


    • Poäng

      2

    • Innehålls Antal

      154


  4. Vinkon

    Vinkon

    Administrators


    • Poäng

      2

    • Innehålls Antal

      4 348


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-02-11 på alla områden

  1. Rotat runt i elen och försökt förstå mig på hur i hela friden man kombinerar 24 o 12 V med en generator som ger 12 V. El schemat är orginal, den spejsiga batteriinstallationen verkar vara REMO orginal, jag är inte säker men med tanke på annat "högkvalitativt" installationsjobb som verkar vara från ombyggnaden på 80talet så är "teh military grade installation of batteries" dessvärre högst rimlig. klumpen i hörnet visar sig efter lite googlande vara en Battery changeover relay från Bosch https://www.granit-parts.co.uk/product/Bosch/Bosch-switchers/Battery-switcher/Battery-switcher/2500333300003 . efter att ha tittat på schemat förstår jag fortfarande inte någonting. Laddas inte ena batteriet alls? tar man all 12V från ett av batterierna? . Underhållsladdning av båda batterierna är nog klokt tills jag förstår vad som pågår. Intressant att reläklumpen fortfarande går att köpa. Litteraturstudier ang äldre lastbilar verkar antyda att 12/24 V system inte var ovanligt när det begav sig. Som backup har Scania varit snälla nog att tillhandahålla magnet tändning och ett uttag för startvev så batterierna är lite av en lyx detalj....... Hålet i rammen/kofångaren leder in till Ett strategiskt placerat hål i kylaren som visar navet på något (svänghjulet sitter ju baktill) som verkar vilja möta en startvev. klackarna är snyggt fasade för att spotta ut veven efter att motorn börjar gå runt själv. När jag stod och funderade på startvevar så noterade jag att "ögonlocken" är asymmetriska. Antagligen för att ge föraren lite mer skydd. Undrar vad plåthällorna på förarsidans lucka fyller för funktion. Med luckorna nere och dörrarna stängda ser man exakt ingenting av utsidan. inte för att utsikten är lysande med öppna luckor heller. Mer bilder imorgon.
    4 poäng
  2. 3 poäng
  3. Ungefär som filipinos man anställer på stora båtar som kan krypa in i vevhusen och ställa allt tillrätta? Fortsätter den här tillökningen av bandvagnspiloter med basketspelar-längd har vi väl snart ett helt lag
    2 poäng
  4. Fler bilder: färg/smörjration är lite dålig på wirestyrningen både fram och bak. Alla rullarna sitter solitt fast, får gå upp på attgöra listan. Brytblock med krok i fin flagnande gul färg + oidentifierad krokar, inte säker på att de hör ihop men de låg tillsammans. Vinschen på vänster sida, kräver flera personer för att använda gissar jag. en som kör växellåda och motor och en eller flera som bånglar med wiren. saknar alla schackel, ytterligare lite att göra med att skaffa lämpliga sådana. Bakom vinschen syns ramlaurbilen luckan, finns en på varje sida, har en rejäl säkring på insidan vilket definitivt är en god idé. och en bild på vinschen med kedjedrift från växellådan. Verkar inte finnas några hinder utöver omdömet som skyddar att vinscha med drift på hjulen också. Ytterligare ett oid ting, sitter i en hållare bakom förar stolen. Till slut ett par idolbilder på förarmiljön, inte mycket till instrument, tankmätare till vänster, hastighetsmätare i mitten och temperatur till höger + ett par varningslampor. 12V uttagen är kopplade till den nya panelen i mitten som antagligen tillkommit på REMOn bedömt utifrån bedömd ålder på kablaget. Gissar att 12V uttagen kopplats in efter civilisering på lediga kontakter, saftblandarna är mer rimliga som REMO orginal om det stämmer att bilen stått som pansartaxi för regeringen i något hemligt garage. Ratten ersätter i viss mån säkerhetsbälte, har man kagge så är styrbromsen fixad.... Det är rejäl diameter, lowtech styrservo. Mer bilder följer.
    2 poäng
  5. Hej på er. Jag har en 303 som fick en tvåa på glapp i spindeltapparna. Och eftersom jag gick sociallinje på gymnasiet så har jag ju ingen aning om vad det innebär. Men jag gissar att spindelleden ska bytas. Vad ska jag köpa för spindelled om det nu är felet?
    2 poäng
  6. repsatsen är mer allmän men innehåller bla fördelar lock o rotor till tgb 11 och vanliga valpen
    2 poäng
  7. Efterfrågan är stor just nu och tillverkningstakten är låg, så priserna är höga trots att potentialen är stor för lägre priser på längre sikt. Kona (och dess olika derivat, Niro t.ex) är den första som erbjuder riktigt bra räckvidd (Tesla nivå) med aningen rimligare pris nivå, fast de stora batterierna (och tillgång-efterfrågan) gör att det inte blir billigt inköp. Problemet är att många dimensionerar sitt batteri behov efter extrem fallen, de turerna man inte gör så ofta. Beroende på hur man kan balansera sina krav med hur mycket obekvämlighet man kan hantera så kan man hitta rätt pris-nivå. De flesta som kommer från förbränningsmotorer tror att man måste ha liknande räckvidd i elbil, men elbilar används inte likadant, eftersom de är "full-tankade" varje morgon. Så 95% av körandet kan oftast hanteras utan att behöva oroa sig för räckvidd överhuvudtaget. Så frågan är hur mycket man vill kompromissa på långresor, och hur mycket extra kostnad man är beredd att spendera för att täcka de fallen. Konan kan t.ex får med aningen ett 40 kWh batteri eller 60 kWh, och pris-skillnaden är signifikant. Till detta kommer förstås hustru-faktorn, hur mycket är hon beredd att kompromissa? Har hon tillgång till laddning på sina långpendlingar? Har ni provkört långpendlingen med elbil och kollat in laddningsplatserna på vägen? Bara du vet svaren på vilken balans som passar er bäst, men det krävs delvis ett nytt sätt att tänka när man kör elbil. Jag har kört elbil i tre och ett halvt år och går inte tillbaka till vanlig bil för vardags körning. Inte bara för ekonomi och miljö men för att elbilar är så rackarns trevliga att köra. Vanliga bilar känns som ångbilar måste ha känts när förbränningsmotorer introducerades. Klumpiga, komplicerade, sega, oförutsägbara, vibrationer, oväsen... Fast jag har ju också min MX5 för nöje (och reserv för långresor) och min TGB 30 för riktigt stort nöje
    2 poäng
  8. Tysk text om saken Strömbrytaren till 50a är startknappen. M är startmotorn.
    1 poäng
  9. Scania snöslunga 77b https://www.klaravik.se/auction/product/snoslunga-77b-saab-scania/
    1 poäng
  10. låter lite konstigt...min kopplar in "direkt" kan däremot ta en stund innan det släpper när man kör pga varvtalsskillnader enda gången min framhulsdrift krånglade var när armen från membranet hade gängat upp sig i muttern så att rörelsen var för kort och klorna inte greppade i riktigt. Kolla mebran/stag/vacumklockan på fördelningslådan så det funkar som det ska där
    1 poäng
  11. Provkört mini suven Kona, tänkbar kandidat som nästa bil.
    1 poäng
  12. Ur Tillbehörslistan TGB 11/13; Ur instruktionsboken;
    1 poäng
  13. Är på vinterkurs i Älvdalen för att lära mig köra hoj i kyla.
    1 poäng
  14. Orv ja, vacuumkredsen er også blevet opdateret "FESTO" style som den opmærksomme læser nok har lagt mærke til med de blå slanger! de gamle sprikne slanger kunne ikke mere..
    1 poäng
  15. liten for mye arbejde.. Bilen blev klar til SOT 2018 Udstødning er blevet skiftet til noget BMW et eller andet, og der blev dannet et par "special afgangrør til lavet via "pieCut" Jeg mistede så begge to et sted mellem DK og sverige :/ ... Det er altid lettere at lave 2. gang: På SOT 2018 fik jeg koblings problemer... Der var ikke andet for end at skille skidtet af og finde ud af hvad der var galt. Endnu en gang tak til gutterne her på forum for at henvise mig til Jørgen, så jeg var kørende allerede dagen efter PT er jeg ved at tage mig sammen til at skifte pak dåser i for diff og bagdiff da det drypper lidt.
    1 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...