Gå till innehåll

Ledartavla

Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-04-12 på alla områden

  1. 2-3 timmar till och det är dax för provkörning! Vart mkt jobb men nu lirar allt iaf, enda tveksamheten nu är original kupéfläkt samt torkarmotorerna då det vart en konvertering till 12 volt. Dom går men återstår att se hur det fungerar i längden!
    7 poäng
  2. Som relativt nybliven TGB-ägare så ställs jag liksom många före mig inför valet av olja i "de åtta transmissionerna" (4x hjulväxlar, 2x axelväxlar & 2x växellådor). Har sökt runt här i forumet länge och att det finns många olika åsikter och rekommendationer är ingen överdrift... Så här har jag tänkt; Eftersom min bil kommer från Försvaret har jag valt att utgå från deras smörjschema. De brukar ha rätt bra koll på läget och underhåll och smörjning kan nog anses som "core-business" i deras verksamhet Den senaste versionen av smörjschemat är M7782-005860 är från 2005. De använder två olika oljor; "Motorolja 5W/30 syntetisk" (M0741-840800) till hjulväxlarna och växellådorna samt "Transmissionsolja 80W/140" (M0741-263000) till axelväxlarna. I "Produktkatalog Försvarsmaktens Drivmemedel" (M7789-000183) från 2014 kan man läsa mer om dessa oljor. "Motorolja 5W/30 syntetisk" beskrivs som en "Året runt-smörjning av diesel-och ottomotorer, vissa växellådor i fordon och artilleripjäser mm." Som datablad refereras till Q8 T 910 och Statoil MaxWay Ultra 5W-30. Varför en motorolja i en transmission frågar jag mig? Vänder mig till det civila smörjschemat till C303 och även här är uppdelningen tydlig mellan axelväxlarna å ena sidan och hjulväxlar/växellådor å andra sidan. Skillnaden är de sk "additiven", GL-1 med nästa inga additiv för hjulväxlar/växellådor och GL-4/5 med kraftiga additiv för axelväxlarna som är av hypoidtyp (drevens centrum på olika höjd vilket resulterar i att det blir en glidande rörelse mellan drevens kuggar). Min slutsats är att Försvaret i brist på GL-1 transmissionsoljor som verkar vara på väg bort (och för att minska antalet oljor?) ersatt GL-1 med "vanlig" motorolja, ett förfarande som t ex beskrivs i denna artikel. Motorolja t ex "gräsklipparolja" SAE 30 innehåller inga "GL" additiv som angriper lagringar av gulmetall. Att Försvaret använder en sk "multigrade" olja 5W/30 handlar väl sannolikt om att få bättre lågtemperaturegenskaper. "Transmissionsolja 80W/140" till axelväxlarna beskrivs som en " hypoidolja bestående av solventraffinerad mineralolja som innehåller EP-additiv samt additiv som ger oljan god oxidationsstabilitet. Oljan är klassificerad enligt API GL-5". Som datablad refereras till Statoil GearWay G5 80W/140. Statoils oljor finns inte längre, de är en del av Fuchs Lubricants. Q8 T 910 verkar inte heller finnas längre, men syntetiska 5W/30 motoroljor finns hos de flesta fabrikaten. Personligen har jag goda erfarenheter av Agrols oljor och kommer att använda Agrol Transmission (80W/90 GL-1) i hjulväxlar och växellådor samt Agrol Hypoid (80W/140 GL-5) i axelväxlarna. Agrol Hypoid uppfyller MIL-2105, samma standard som Försvarets "Transmissionsolja 80W/140" (M0741-263000). OBS! Detta är mina personliga reflektioner och tankar, alltså ingen rekommendation till andra. "Var och en blir salig på sin tro" gäller i högsta grad när det gäller val av oljor. Och du, glöm inte att man kan aldrig smörja sig fattig! /pbv301
    1 poäng
  3. Tack Insidan är nästan klar och där blev inga större utsvävningar. Allt är orginal förutom durk aluminiumen på dörrarna, innertaket som fick nytt tyg och toning av bakrutan. Instrumentbrädan har fått morderniseringar som digital voltmätare,usb uttag och varvräknare
    1 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...