Gå till innehåll

Ledartavla

Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-04-29 på alla områden

  1. Tja allting pajar nu...... ena 12 v kompressorn har lagt av och nu brann även 12-> 230 invertern upp. Startade den och det kom en gnistrande ljud och sedan sa det PANG.... nu går den inte igång. Öppnade och kollade och alla säkringar är hela och jag kan inte se nåt svart på kretskortet men gissningsvis så exploderade någon komponent och det var en begagnad fyrkantsvåg ingen idé att lägga nån energi på. Den är nog 10 år gammal oavsett. Hittade denna på nätet som faktiskt har "REN SINUS" för en spottstyver, det verkar lite för bra för att vara sant men jag skall testa den utförligt. Den är på väg från tyskland just nu. Funkar denna 1000w bra så skulle jag nog vilja köpa en 1500 w istället (restad till juli/augusti) då blir denna till salu. 1500w ger möjlighet till "off grid" nespresso, mikrovågsugn samt nästan alla tänkbara kaffebryggare, verktyg och andra helt onödiga grunkor. https://www.expondo.se/msw-spaenningsomvandlare-ren-sinus-1000-w-10060767
    3 poäng
  2. Krya på dig Sten.. det där är allvarligt och ta hand om er du och frugan.
    3 poäng
  3. Jag hoppas du tar det lungt i svängarna Sten! Jag har ingen aning om vad man säger till folk som fått stroke men jag hoppas du slipper vara med om det igen och att det finns medicin som biter. Mvh Viktor
    2 poäng
  4. Som relativt nybliven TGB-ägare så ställs jag liksom många före mig inför valet av olja i "de åtta transmissionerna" (4x hjulväxlar, 2x axelväxlar & 2x växellådor). Har sökt runt här i forumet länge och att det finns många olika åsikter och rekommendationer är ingen överdrift... Så här har jag tänkt; Eftersom min bil kommer från Försvaret har jag valt att utgå från deras smörjschema. De brukar ha rätt bra koll på läget och underhåll och smörjning kan nog anses som "core-business" i deras verksamhet Den senaste versionen av smörjschemat är M7782-005860 är från 2005. De använder två olika oljor; "Motorolja 5W/30 syntetisk" (M0741-840800) till hjulväxlarna och växellådorna samt "Transmissionsolja 80W/140" (M0741-263000) till axelväxlarna. I "Produktkatalog Försvarsmaktens Drivmemedel" (M7789-000183) från 2014 kan man läsa mer om dessa oljor. "Motorolja 5W/30 syntetisk" beskrivs som en "Året runt-smörjning av diesel-och ottomotorer, vissa växellådor i fordon och artilleripjäser mm." Som datablad refereras till Q8 T 910 och Statoil MaxWay Ultra 5W-30. Varför en motorolja i en transmission frågar jag mig? Vänder mig till det civila smörjschemat till C303 och även här är uppdelningen tydlig mellan axelväxlarna å ena sidan och hjulväxlar/växellådor å andra sidan. Skillnaden är de sk "additiven", GL-1 med nästa inga additiv för hjulväxlar/växellådor och GL-4/5 med kraftiga additiv för axelväxlarna som är av hypoidtyp (drevens centrum på olika höjd vilket resulterar i att det blir en glidande rörelse mellan drevens kuggar). Min slutsats är att Försvaret i brist på GL-1 transmissionsoljor som verkar vara på väg bort (och för att minska antalet oljor?) ersatt GL-1 med "vanlig" motorolja, ett förfarande som t ex beskrivs i denna artikel. Motorolja t ex "gräsklipparolja" SAE 30 innehåller inga "GL" additiv som angriper lagringar av gulmetall. Att Försvaret använder en sk "multigrade" olja 5W/30 handlar väl sannolikt om att få bättre lågtemperaturegenskaper. "Transmissionsolja 80W/140" till axelväxlarna beskrivs som en " hypoidolja bestående av solventraffinerad mineralolja som innehåller EP-additiv samt additiv som ger oljan god oxidationsstabilitet. Oljan är klassificerad enligt API GL-5". Som datablad refereras till Statoil GearWay G5 80W/140. Statoils oljor finns inte längre, de är en del av Fuchs Lubricants. Q8 T 910 verkar inte heller finnas längre, men syntetiska 5W/30 motoroljor finns hos de flesta fabrikaten. Personligen har jag goda erfarenheter av Agrols oljor och kommer att använda Agrol Transmission (80W/90 GL-1) i hjulväxlar och växellådor samt Agrol Hypoid (80W/140 GL-5) i axelväxlarna. Agrol Hypoid uppfyller MIL-2105, samma standard som Försvarets "Transmissionsolja 80W/140" (M0741-263000). OBS! Detta är mina personliga reflektioner och tankar, alltså ingen rekommendation till andra. "Var och en blir salig på sin tro" gäller i högsta grad när det gäller val av oljor. Och du, glöm inte att man kan aldrig smörja sig fattig! /pbv301
    1 poäng
  5. Hej, Har är på G att göra affär med yoda. Väntar på montering av kran, hjul och reg.bes. Sen blir det enklare att arbeta vid torpet. Har ett gammalt bilvrak som behöver dras bort. Vill inte backa 1 km genom skogen. Vart är det lämpligt att fästa dragöglor/bogseröglor fram och bak på en tgb30? Bultas eller svetsas? Har sett fina lyftöglor som ska svetsas och som klarar 10-20 ton och säkert mer bereonde på modell. Kan dessa vara ett alternativ? Tänker mig att de sitter som på många offroad-bilar fram och bak för att enklare kunna fästa linor/kejdor etc för att dra med. Någon som byggt eller gjort liknande operation innan?
    1 poäng
  6. Med lite trix gick det att nyttja befintliga fästen/drag/vinsch-lösningar. Här är vad som skulle göras.. https://sayerbyr.wordpress.com/2019/04/28/skrotbilens-sista-fard/ Det kommer inte bli så mycket till projekttråd. Då 30:ian inte är projektet. Bara ett redskap för att ta sig runt i skogen.
    1 poäng
  7. 1 Rostlösare och tålamod en större hamare som mot håll så slår du på gafflen med en annan hamare. 2 värme men var försiktig då du inte vill förstöra membranet. 3 den som sa att våld inte löser något skulle ha stryk Mvh
    1 poäng
  8. En gissning är att med kletsmet på cylinderväggarna så går det trögt hela tiden, inte bara typ halva vägen upp när kompet byggts upp.. De där är väll känsliga för hur länge de körs. Går det inte hona ur cylindern o byta gummit, borde finnas som reservdel
    1 poäng
  9. Huudå, det låter inge vidare, du får krya på dig.
    1 poäng
  10. Här kan du läsa lite tips,har visst råkat ut för liknade trubbel för 3 år sen,här finns även en lösning på iaf mitt problem http://terrangbil.net/forum/index.php?/topic/11128-b2600s-tgb-13/page/2/
    1 poäng
  11. Är hemma igen. Har legat på sjukhus ett tag med en stroke. Hade nog tur att tog relativt lite ändå, mest är det höger hand som har tagit stryk. Har precis betalt och gjort uppdatering av sajten så nu ska det gå ett tag till. Hälsningar WF
    1 poäng
  12. 2700 mil då är garanterat inte generatorn uppsliten. Vet inte vilken generator du har men oftast fältar generatorn genom lampan andra saker i instrumenteringen kan störa , lägg på + på fält och se om den laddar. ex gamalt bilhandlar knep: ville man handla billigt dvs pruta rejält på 140 bilar så släppte man på sista säkringen och då lös laddlampan. Härom året helrenoverade jag upp en gammal generator bara för jag ville ha exakt den modellen istället för något nytillverkat allt fanns att köpa billigt hos: https://frejbildelar.se/ köpte nya släpringar, kol mm
    1 poäng
  13. Antingen Tatanka https://www.tatanka.nu/product/generator-24-v-55-amp-ersattning eller så moddar du en Biltemagenerator enligt anvisningar här på forumet https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/elsystem/generatorer/generator-24-v-55-a-2000020357
    1 poäng
  14. Ja i valpen satte jag Optima yellow top. Den startade alltid och vinschen drog som tusan. Helt sjukt. En gång vid bad gav startmotorn upp. Och jag körde tjuvstopp. Vinchade mej upp. På torr mark lade jag i ettan hög. Vinchade och släpte upp kopplingen. Och lyckades vincha igång valpen. Nästan så jag ej tror det själv. Men det fanns till och med vittnen till det. Så ja hade optimal varit tillräckligt kraftiga för M6an och jag hade slantarna. Så åkte det i sådana nästa gång. Dock lite för lite ampere i dem för att M6an skall trivas tror jag. Har ju ingen glödning eller riktig för värmning på den. Bara kompet som tänder det man råkar ha i tanken.
    1 poäng
  15. Då har man blivit tgb 11 ägare, köpte en fin o välfungerande elva av en trevlig herre, får se om det blir en lättare kaross renovering av den o kanske kompletteras med radioutrustning. Någon här som kanske har radioprylar till en sådan?
    1 poäng
  16. Då var det min tur... Den ***** vattenpumpen! Jag hoppas verkligen det är den. Den läcker kylarvatten längs remmarna, så bäst att börja riva. Vilket helvete det är att komma åt. Gott om plats vid själva pumpen, men man måste ju ha armar som en orangutang för att kunna nå upp dit underifrån. Nu när det är lite varmare väder så har jag påbörjat projektet att försöka byta pump. Bland de första stegen var att få generatorn ur vägen, innan jag lossat alla kablar och råkat kortsluta något kom jag på att det kan vara en bra idé att koppla från batteriet. Detta upptäckte jag när jag skulle öppna bakdörren. Ingen aning om hur det har gått till. Efter ganska mycket jobb så var vattenpumpen till slut lös, rätt geggigt, skruvarna till ventilkåpan gillar inte att hålla sig åtdragna, så efter ett tag läcker det alltid lite olja där igen. När jag ändå hade tömt all kylarvätska kunde det ju vara dags att montera elfläkten jag köpte för jag vet inte hur många år sedan nu, och det var kanske på tiden! Inte konstigt att det väsnades om den mekaniska. Är det normalt med en fjäder i kylarslangen mellan röret från botten på kylaren och röret som går in i pumpen? Nu saknar jag bara en verkstadspress för att komma vidare. Jag hade optimistiskt hoppats att en avdragare kunde dra av medbringaren, men det gick inte. När jag inte kom längre med vattenpumpen provade istället den billiga PWM-styrningen jag köpt till kylarfläkten och den verkar fungera bra i test. Nu är frågan hur avancerad temperaturstyrning man ska hitta på... Sen var det frågan om fläktkåpa eller inte. Har någon testat att bara sätta elfläkt direkt mot kylaren? Kyler det inte tillräckligt?
    1 poäng
  17. Jag har samlat på mig ett helt gäng snökedjor och nu i mellandagarna kom jag till skott att försöka göra något av allt. Eftersom nya däcken är bredare än original når inte kedjorna runt, så planen var att skarva med en extra kedja. Först var tanken att använda de reparationslänkarna som finns med från försvaret, men efter att ha tittat en gång till insåg jag att alla specialdelar för skarven bara sitter i ena änden, och jag kunde då bara kapa av lagom längd och montera med dubbel skarv. För att inte riskera att göra kedjeskarven för kort var jag försiktig med att kapa för mycket, och tog några länkar i taget tills det blev lagom längd. Första skarvbiten tog nog dubbelt så lång tid som de resterande tre. Färdig skarvbit: Monterat på hjulet: Tog en liten runda på gården och efterspännde sedan. Efter det provade vi lite bergsklättring på ett av våra skogsskiften. Hade rekat och hittat "vägen" på en promenad tidigare i höstas. Vi kom båda upp och ner igen utan problem. Efter två turer upp och ner så hade en mittenlänk hoppat ur (de som ser ut lite som ett T). Vi får se om det behöver tas bort någon länk till för att bli tight nog. Det var inte mycket plats bak mellan kedja och stötdämpare, men det är ju bara "skyddsröret" över dämparen, så inte hela världen om det tar emot så länge det bara är lite.
    1 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...