Ja vem har rätt ?
Jo jag ser att civila har rekommenderat GL 5. Ditt tryck är från 1978 så det är nyare än det Militären gav ut 1975.
Har du det att gå efter så använd det. då har du i alla fall använt det Volvo rekommenderat för civila varianter, och mej veterligen är axlarna lika.
Att MILO verkstäderna har ändrat genom åren är ett faktum,
En av anledningarna kan vara att det just är Mässings detaljer i axlarna och de sett att det ej blir bra,
En annan anledning är att reducera antalet oljor man bör ha med i fält, Detta kan nog Milo verkstäderna svara på bättre
Anledning nr två vet jag att de strävat efter. då jag diskuterat detta med folk som tidigare arbetat på Milo verkstäder
Är du osäker så kör med GL 5 det kan inte bli så mycket värre än att du får byta de detaljer som är Mässing om något händer. Mässing spån är ju mjukt så jag, OBSERVERA "tror" även här att de ej skadar övriga detaljer i axlarna eller hjulväxlar nämnvärt dit oljan även kommer.
Funderar på varför frågan egentligen tar så stort utrymme då du redan bestämt dej för GL 5, och hittat dokumentation som stödjer detta. Kör på det
Jag har i dag Rockwell axlar på mitt fordon, och hade stora svårigheter att hitta rätt olja när jag skulle byta i dem, det tog flera turer till dem jag handlar olja av och jag bytte från den jag bestämt mej för först, till vad deras leverantör rådde mej till, priset var i stort sätt det samma , Nu var inte priset det som avgörande, då axlarna är mycket dyrare än många oljebyten, och att byta axlar eller få ras på grund av fel olja då jag skulle i väg på en 400-500 mils tur i främmande land, och i riktig obyggd, det var jag inte så intresserad av.
Det hade blivit dyrt att hämta dit en av reserv axlarna jag har, och jäkligt krångligt.
Då jag byter vid 1000 mil om jag ej misstänker att det kommit in något i axlarna som ej skall vara där, har jag några hundra mil till innan jag köper nästan 60 Liter ny olja och byter igen, så har jag ej kunnat kolla oljan än, dock har jag öppnat och tagit ut ett litet prov för att se att det ej är vatten i oljan.
Så efter nästa tur, som blir nu i Maj, är det nog dags för ett oljebyte igen, då har det gått ett år och på ett ungefär 1000 mil sedan jag bytte förra gången