Gå till innehåll

Ledartavla

  1. JDW

    JDW

    Major


    • Poäng

      14

    • Innehålls Antal

      2 470


  2. Frippe S

    Frippe S

    Major


    • Poäng

      3

    • Innehålls Antal

      873


  3. Johannes

    Johannes

    Major


    • Poäng

      2

    • Innehålls Antal

      1 198


  4. Gravander

    Gravander

    Löjtnant


    • Poäng

      2

    • Innehålls Antal

      259


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-07-07 på alla områden

  1. 3 poäng
  2. Jeg ønsker at købe en KAT1 og en KAT 2 kasse. Hvis nogle ser noget.
    1 poäng
  3. Denna Italienare ville inte vara med på bild, så jag meckade lite med kameran o han sa thankyou... Var lite mer diskret och fick en sämre bild på denna Iveco
    1 poäng
  4. Från ett parkeringsgarage i Amsterdam, där denna kubelwagen stog parkerad
    1 poäng
  5. Amerikanska kyrkogården är naturligtvis väl underhållen och en upplevelse att besöka. (bilder från 2015)
    1 poäng
  6. Batterie du Longues är det mest välbevarade stället, vi åkte inte in där nu men gjorde ett längre stopp 2015. Då var det gratis och det fanns husbilsparkering vid kanten. En enklare servering. Platsen ligger högt och man kan se resterna av Mulberry hamnen i Arromaches i öster O platsen var väl skyddad Ett av flera värn med pjäsen kvar
    1 poäng
  7. Dieppe är en ort som också har historiens vingslag. Där gjorde de allierade ett invasionsförsök som även om det kostade många liv då, gav lärdomar som sparade många liv på D-Day. Onekligen ser det ju ut som ett ganska dumt ställa att göra landstigningar på, höga berg som omger en liten stad (med iofs bra hamn), men det ser väldigt lättförsvarat ut Vi besökte inte museet, men staden ligger lägligt och kan vara ett ställe att övernatta på när man kör till/från Normandie Uppe på norra krönet vid kyrkan fanns ett värn mm
    1 poäng
  8. Jag har tänkt mej till Bengtsfors med M6an, Visserligen bara 52 år gammal, men jag kunde köra över Örebro i stället för Laxå och göra dej sällskap. Känns kanske lite bättre om man har någon mer med som kan hjälpa till., och ett fordon som klara att bogsera om det värsta skulle inträffa Transporter av stora klumpar på beställning åt båda hållen brukar vara dyra, så priset kan mycket väl hamna på det du skriver, Jag har ca 35 mil dit, och ja nu börjar det kännas som en normal körning för min del. Men jag har ju nött några mil i M6an nu och känner att jag kan lita på den , ja så mycket man kan på en gammal lastbil i alla fall. Ju mer mil man får i ryggen. Ja för att inte tala om baken i de otroligt bekväma sätena Ja desto säkrare känns det, att ha gått igenom det mesta innan är naturligtvis standard, smörja, kolla oljor, bromsar mm Som Olzon skriver resan är en del av äventyret
    1 poäng
  9. Avgas är tillåtet att utmynna under bilen framför bakaxeln , enklare att bygga, undviker att besiktningen orkar krypa under och hänga dit slangen för avgasmätning mm, samt tystare vid landsvägskörning och man slipper avgaser in i ht delen om man har sidodörrar fönster öppna. Kort lagom avstämt ger även lite bättre bottendrag. (mer luft ut mer luft in) Tidigare fanns en regel att inget fick mynna ut mot trottoar sidan detta har gett vissa fordon onödigt tillkrånglade långa avgassystem som bara stal effekt och ökade på bränsleförbrukningen. Ex: på enkelt system med en flex längst fram , mina burkar ser ut att hänga lågt, men jag har sänkt dubbelgolv samt lite högre upp dragana karossidor, på en 303 el 202 original döljs systemet helt
    1 poäng
  10. Det sitter ju en dedikerad utgång för lampan på blinkersrelät, men internt i relät kan det ju vara precis som du skriver. Får se om jag hinner se över både lampor och jordkablar nu i helgen. Dock ligger nog avgassystem högre upp på listan då jag börjar bli lite svetssugen samt att det kanske brötar lite väl mycket just nu
    1 poäng
  11. Den här som fanns på hotell Gold Beach (som kan rekommenderas), håller väl för sig själv:
    1 poäng
  12. Strax öster om Arromanches finns en "360" utställning med div bilder/ filmer, den var inte öppen men man har en bra utsikt över de bryggelement som ligger ute i bukten'' Ett dubbelt broelement finns Och en Sherman som fått utsmyckning
    1 poäng
  13. Arromanches brukar vara navet i D-day firandet har jag förstått, nu var det kväll och museet stängt. Dock står lite grejjer på utsidan Naturligtvis ett broelement från Mulberry hamnarna. Vågbrytare o flytblock ligger det massor ute i bukten. Den hamn som säkerställde att tung materiel kunde föras in trotts avsaknad av djuphamn.
    1 poäng
  14. Sainte-Mère-Église vart vändpunkt för årets resa, där John Stele hänger i sin skärm lokala museet fokuserade på fallskärmsjägare (besökte det ej) Ganska få bilar som var ute o körde på vägarna, några enstaka Willys, varav denna stog på parkeringen här
    1 poäng
  15. Nere vid Omaha Beach finns även ett "eget" museum, jag var aldrig inne men fotade det som stog på utsidan, exempelvis
    1 poäng
  16. Ponte du Hoc Den berömda klippan där Amerikanska jägare skulle landsättas under den 30m höga klippan för att klättra upp och försätta det Tyska artilleriet ur stridbart skick. Som så många andra blåste de fel, och fick ta sig några km efter kusten till klippans for innan de kunde klättra upp. Det finns en välbevarad kassun, några pjäsplatser är ganska hela Men området ser mest ut som en golfboll med alla kratrar. Välordnat med stor parkering, toaletter och gångvägar.
    1 poäng
  17. Overlord Museum, vid Omaha och nära den Amerikanska kyrkogården. Vid förra resan kom vi hit precis vid stängning, och enligt tips härifrån så var detta huvudmålet för årets resa. Inleddes med mycket texter om bakgrund osv, men därefter ett väldigt fint iordninggjort museum. Även om det kunde varit dubbla ytan för samma grejjer, så är det väl alltid en kamp om kostnad och att få det så bra som möjligt. Jag rekommenderar ett besök här. Många fordon och annan utrustning, tydliga skyltar på fordon o vapnens prestanda. En Bayley bro och lite annat stog på utsidan, detta ex hade använts i 60 år efter kriget och därefter räddats när man tröttnat på den provisoriska bron. Sverige hade ett antal broar som sedermera togs över av MSB, några skickades till Afrika för några år sedan och de sista låg på Blocket.
    1 poäng
  18. Juno Beach, Canadensiska styrkornas sektor, museum Courseulles-sur-Mer. OBS detta besök skedde vid vår första resa 2009, så det kan vara annorlunda nu. Inträdet via en "bur" som simulerade landstigningsfarkost med autentiskt ljud från flyg, artilleri. Därefter insläppt i museet med ganska mycket text, rätt få saker, där de flesta hittats på havsbottnen efter många år, dvs hårt rostade. Jag tänker inte gå dit igen
    1 poäng
  19. Första anhalt var dock Pegasus Bridge, som säkrades av fallskärmsjägare och via glidflygplan natten före invasionen. Originalbron flyttades några hundra meter när kanalen breddades, en bro av samma konstruktion men som räckte över fick ersätta. Ett litet museum, bron, ett glidflygplan och några fordon på utsidan. Eftersom detta var lite utanför så snikfotade jag över häcken utan att lösa in mig.
    1 poäng
  20. Den uppmärksamme noterade att det stod 'meddelande' men hinten är tagen, hehe:) Ny vattenpump till FC-motorn hittades hos Terräng-Axel, så underbart att man fortfarande får möjlighet att packa upp såpass gamla delar från vaxpapper och leveransfett. Remskiva och stigarrör hittades hos en stenhuggare i Karlskrona som renoverar en Volvo Rundnos, nymålat och numera monterat.
    1 poäng
  21. Tjenare! lämnar en liten länk här som säkerligen kan vara till intresse! Troligtvis första gången två TGB har haft fransk krigssand under fötterna! Resedagbok kommer även det att bifogas i mån av tid! Se och njut! Mvh Robin
    1 poäng
  22. Yes! Den sker om två veckor. Samma vecka som kättilstorps träffen. Å dit ska släpet med
    1 poäng
  23. Det har hänt mycket de senaste åren med flytt norrut, samboskap, husköp och en liten dotter. Men tillslut kom även Terrängbilen upp till nya boendeorten. Jag har tidigare haft besvär med att bilen stundtals dött när jag kört vilket även det gjorde att jag lessnade en aning. Men jag fick ett ryck och bytte bränslet i tanken, sköljde även med ren bensin och lät dräneringspluggen vara av. Bytte bränslefiltret med backventil och installerade ett nytt filter i metall i Filterkingen. Efter lite startgas så gick den igång Jag bytte motorolja, oljefilter och olja i växel samt fördelningslåda. Valde här en Biltema Semi-Syntet 5-30. Jag var egentligen ute efter en mineralolja men den hade utgått.. En kväll i veckan med följebil bar det sedan av milen norrut. Motorvägskörning och landskörning, inga problem Väl framme så fick Terrängbilen stå några dagar innan jag hade möjlighet att ge den lite uppmärksamhet igen. Startade med lite Choke och hostade igång. Den går slött fram tills den är varm och sedan går den fint. Jag misstänker att Filterkingen behöver tas isär och få sig en genomgång, jag hade isär den för några år sedan men fick det aldrig riktigt bra.. Även förgasarna behöver nog justeras.. Likaså där har jag varit och pillat.. Under dagen idag så har jag gått över med smörjspruta och gett bilen den kärlek den förtjänar. Unnade mig givetvis en tur på småvägarna i det fina vädret med. Jag har inte för avsikt att göra några större jobb på den denna sommaren men några punkter tänkte jag försöka hinna med. * Byta olja i portaler samt axlar * Plocka isär Filterkingen och se om något kärvar i den. * Hitta någon som kan justera förgasare * Plocka ner ljuddämparna och se om dom går att få täta.. Läcker i skarven mellan dämparna. * Göra en ventilinställning och försöka få knacket att upphöra. * Måla om bilen. Det var ett antal år sedan sist och då använde jag Jotun Lady Supreme vilket fungerat bra. Dock börjar det nu flaga.
    1 poäng
  24. Säger bara ÄNTLIGEN Snart ett till Tranell släp på vägarna
    1 poäng
  25. Bra med vinsch ibland. Det gick bra att lyfta av tältet från bilen men balkongräcket böjdes betänkligt när jag drog upp det på tgb:n eftersom tältet fastnade lite på takräcket. Får nog snickra ihop en trägrunka så man kan får en bättre vinkel på linan. Det finns ju många smarta "boat loaders" som funkar bra.
    1 poäng
  26. Det är lyxigt med växelström i bilen. Nu sitter ovan nämnda omvaldare fast och funkar kalasbra, mutterknack, borrmaskin, tigersåg, vinkelslip mm funkar på en 1000w omvandlare. Denna är ju ”ren sinus” eller påstås åtminstone vara det men jag har inget oscilloskop så det blir svårt att veta hur snygg sinuskurva den gör. Vet inte riktigt vilken pryl jag skall testa med. Batteriet är AGM på 170 ah. Hälften av dessa går att nyttja om man skall vara snäll mot batteriet, alltså 85 ah. Har testat lite..... har inte tagit hänsyn till förluster.... 900 watt vattenkokare, kokar upp 1 liter vatten på 9 minuter = 11,25 ah eller 1,25 ah / deciliter. 750 watt kaffebryggare (Jula 199kr) kokar 1,25 liter kaffe på 13 minuter = 13,5 ah eller 1,08 ah / deciliter. Kaffe kan man alltså koka 6,5 gånger innan det behövs solenergi eller start av motor. Konstigt nog drar kaffebryggare mindre energi än vattenkokaren men det kan ju vara så att tillverkaren av vattenkokaren överdriver sin effekt litegrann, kineserna är ju bra på att salta sina specar. Hushållsmixern drar ynka 300 watt så grädde kan man vispa i nästan 3,5 timmar... undrar när man behöver vispa grädde i skogen... har inte råkar ut för det ännu...
    1 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...