Gå till innehåll

Ledartavla

Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-08-16 på alla områden

  1. Lite sysslolös idag så tänkte ge Hyndan lite modernare stuck med gråsvart skärmkanter och kofångare som nyare volvos mm har, istället för lösa plast kanter blir det body mixat med gammal utgången 2k färg, dvs lite hyllrensning. Lite som att sminka en gris men kostnad endast lite tidsförströelse. Lite plåt hade försvunnit sen sist på några ställen så det fick bli lite plåtservice istället. En kraftigare plåtbit som håller rätt radie och form sen är det bara att klä med vanlig plåt. Lite pluppigt men svetsen är en antik leksaks svets som laddats med kolsyra fick den mot avhämtning på blocket, lite annorlunda att svetsa med 100% kolsyra. Med svart limatät så är det inte så noga om det är svetsat 100% tätt. Går att slipa dagen efter och sen spackla. Bara andra sidan kvar samt laga upp kofångarna finns en hel del skador sen utryckningstiden , lite lagomväder önskas sen för utomhus lackering.
    2 poäng
  2. Bytte under våren ut den mekaniska fläkten till en elektrisk på min elva och eftersom jag själv friskt letat efter input här på forumet tänkte jag redovisa hur jag gjorde min lösning och motivera de designval jag gjorde. Började med den största SPAL-fläkten jag kände att jag bekvämt skulle kunna få plats med, en VA33-BP91/LL-65A 24V, en lite tjockare modell med fläktdiameter 385 mm. Närmare bestämt köpte jag härifrån: http://www.kuehler-rath.com/epages/63250660.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/63250660/Products/59856 Denna fäste jag direkt mot kylare, utan strumpa. Mest för att jag bedömde det enklast så, men det fanns även viss tanke på att luft vid färd även skall kunna tryckas förbi utanför fläktens periferi. Som ses på bilden använde jag två vinkeljärn som kapats ur lite så fläkten kunde sänkas ner något närmare cellpaketet. Vinkeljärnen svetsades fast i den yttre ramen. Mellan fläkt och cellpaket blev det runt 5 mm, ansågs av mig (helt utan grund) som perfekt avstånd. För temperaturstyrning blev det efter mycket funderande att köra termoswitchen i nedre kylarröret, detta för att den inte skall behöva gå i onödan vid exempelvis landsvägskörning. Mycket dividerande kring beslutet, men med tanken att jag kan alltid göra om och göra rätt så blev det till slut så. Jag surfade runt efter 2-läges termoswitchar och bestämde mig för en modell från någon VW. Den är visserligen bara för 12V, men mer om det senare. Försökte hitta en med så låga tröskelvärden som möjligt, det blev en Wahler 6037.81D (tillslag 81 resp 87 grader) (https://www.bildelaronline24.se/wahler/1719274). Hittade tyvärr inget passande kontaktdon så fick bli ett begagnat från skroten. Jag tillverkade en röranslutning, ses med tempswitchen iskruvad nedan. Denna svetsades fast på det undre kylröret där jag försökte komma så nära kylaren som möjligt. Provtrycktes på halvdant hemmavis och allt verkade tätt. Röret grundades sedan med läcker senapsgul Hagmans CA-primer . Så kommer vi till det elektriska. Termoswitchen jag valde har som sagt två lägen och för högfart är det full spänning rakt på fläkten som gäller. För lågfart vägde jag mellan en enkel lösning med effektresistorer eller en överarbetad med PWM-styrning. Eftersom jag råkade ha en passande PWM-dosa liggande blev det så, i alla fall tills den går sönder. Det är en 10-50V 40A PWM-kontroller jag köpt från EBay med okänd kvalité men förhoppningsvis håller den då jag drar mindre än hälften av vad den påstås klara. (https://www.ebay.co.uk/itm/352452869241) Jag täckte kortet med några lager conformal coating så det kanske klarar något litet vattenstänk. Kopplat enligt schema nedan, meningen är att även om PWM-kontrollern ger upp med öppna FET:ar skall hög-läget fungera som fallback (normalt går de sönder med slutna, fläkten går i så fall på full fart istället för låg). All 24V är kopplad till konstant-plus, så fläkten fortsätter gå även om jag stänger av tändningen. Som skrivet tidigare är termoswitchen för 12V så att bryta 24V med den är även när det handlar om små strömmar inte helt optimalt. För att minimera risken för överslag när reläerna släpper och de problem det kan leda till använde jag därför reläer med integrerad flyback-diod, något som inte syns i schemat. Resultatet då? Ja jag är nöjd! Inte gjort någon terrängkörning, men väl landsvägs och stadskörning. På landsväg går fläkten inte igång och temp-mätaren ligger runt 90 grader - kanske något lägre än innan, antagligen tack vare bättre luftgenomströmning utan fläktstrumpan. Vid stadskörning går fläkten igång då och då, kickar in när mätarnålen står ett par mm över 90 och stänger av ungefär lika mycket under. Hittills har fläkten endast gått på lågfart vid normal användning, bara lyckats provocera fram högfart genom att stänga av PWM-kontrollern. Enda jag stör mig på är 12 kHz-tjutet när PWM-kontrollern jobbar. För terrängkörning kan man eventuellt vilja koppla in en brytare för att kontinuerligt köra fläkten i lågfart, men eftersom jag inte provat så vet jag inte hur bra det fungerar som det är. Andra bra-att-veta saker som användes: Kontaktdon matchande det som satt på fläkten https://www.mouser.com/ProductDetail/829-10737825 https://www.mouser.com/ProductDetail/829-15317331-L https://www.mouser.com/ProductDetail/829-15324995 Relä 24V med flyback-diod https://www.mouser.se/ProductDetail/893-896H1CHC00124 Tejp för kabelhärva TESA 51026 Kontaktdon för termoswitchen (tror jag) 1H0973203 Vill man använda resistiv styrning av fläkten kan det vara intressant för resistorval att veta att strömförbrukningen är relativt linjär mot matningsspänning, I ≈ -1.2 + 0.65U, testat intervallet 10 < U < 16V. Det blev en lång write up, men om det hjälper någon var det förhoppningsvis värt det!
    1 poäng
  3. Det er to nordmenn (Espen Håkedal og Reidar Andreas Karlsen) som planlegger en tur fra Lindesnes til Nordkapp, 2500 km. Med militærbiler. Informasjonen ligger her (men du må nok være medlem av Facebook for å se den): https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10214642082874276&set=gm.2332220290230215 Rutevalget på kartet nedafor er bare et eksempel for å vise omtrentlig avstand. De regner med å bruke tre uker på turen.
    1 poäng
  4. Lite gröna bilar från en flygshow i Roskilde Danmark.
    1 poäng
  5. Jösses: Viking: 13 st TGB 13: 45 st TGB 20: 52 st TGB 30: 23 st Det är som han köpt fordon för en hel brigad
    1 poäng
  6. Lyckades till slut lirka loss munstycket. Så nu har jag säkert spolat igenom en liter i systemet utan bekymmer:kr
    1 poäng
  7. Blev lite oljebyte på motor o alla växlar.... knåpade ihop en enkel oljebytar utr för att göra livet lättare, funkar kanon och ett byte på axlarna tar bara någon minut / växel på 11an Sen blev det en liten pryl för att göra bytet i hjulväxel mindre "söligt" utan att behöva ta av hjulen
    1 poäng
  8. Hej Trevligt att se att det är full fart här trotts, semester tider, Ja jag var lite för fullpackad för att få med mej datorn på Tåget, 33 kg rygga 2 st väskor och fiske saker på mej och 10 kg rygga samt en stor väska på Liten Hansen, Samt att jag lovat hjälpa till att bära en stor bag med nya täcken och kuddar åt morsan, ja då fick jag lägga datorn i husbilen som skulle komma efter, Men den la de ur, på grund av platsbrist eller något, så det vart inga skriva på Norge turen. Men så skönt med en riktig semester, tror jag fick 3 telefon samtal på 3 veckor. ja som jag svarade på då. Fiskat i havet, vandrat på fjället, och insåg att min kondis inte var vad den brukar, jag hängde inte riktigt med min 12 år yngre syster som sportar samt cyklar till sitt jobb oavsett väder året runt, då är det en bit ändå, och hennes man är inte sämre. Ja ungarna är som ungar är, de for upp för fjället som bergs getter, jag med en allt för lite rygga, Gjorde för typ 8 till 12 år, fullpackad, fick nästan ej luft och till slut tog en av de spänstiga den då gick det bättre, och jag kom mej upp i alla fall samtidigt. Ungarna badade i varenda lite älv och "vatten" / sjö de hittade, sen var de i havet där emellan, att det var smällt vatten som gav 1000 nålar när man doppade sej brydde de sej ej om, och 12 grader i havet var ok det med. De betade av alla 4 större älvar som var inom vandring och båt turs avstånd, åkte forsränning med sej själv som flytetyg så jag har nog ej sett så sönder skrapade ungar förut, men det stoppade dem ej. Fick några riktiga goda stunder med släktingar. studerade och fick lite båt renoverings tips av min 81 årig släkting som renoverat 2 båtar under vintern, och tipps på vart jag kan köpa rätt spik om man nu kan kalla dem det. Så nu går jag i planer på att börja se lite på min gamla båt, som är 70 år i år, och behöver få några bord bytta, bland annat. Satt och försökte få in splitsning rep tekniken igen, det var något år sedan jag gjorde det, men en över 80 årig fiskare/tömmerman är en bra lärare, så några rep lyckades jag få godkända Turen hem gick över Lofoten , Ett besök på Adolf kanonen var självklart . Caliber 40.6 cm, Eldrör över 21 meter, Vikt enbart kanonröret över 150 Ton, Det var fett att se den anläggningen Så över till Bodö och Saltströmen, sedan kusten ner en bra bit innan vi vek av mot, Dovre fjäll och Elverum , så över Torsby och hem. Sista dagen tappade jag lädret vid en rastplats, vi letade som tokar där men fann den ej, så spärra allt. Sedan slog jag på jobbtelefonen och hade en massa missade samtal från ett å samma nr, ringde upp och en man från Torsby hade hittat den och skickade hem den när han fått adressen, allt i, så trevligt med ärligt folk och som la lite tid på att försöka lokalisera ägaren, Naturligtvis fick han hittlön Ja vi han byta bil och åka och se om jag dög som hundägare av en kennel i Borås trakten, Det gjorde jag tydligen så nu kommer det snart en ny resekamrat. Valde ut en Golden Retriver valp, En Hane. Alla andra i familj å släkt här är ju av det täckta könet, ett rent matrikat, bara jag och en katt som är av manligt kön, så det måste utjämnas En av de första träningen blir att sitta i M6an, sedan åka med i den Ja väl hemma så var det som vanligt, En hög längst in i garaget, med Hasse fix, Maskiner som var behov av servis, lagning mm. Jag tycker ju att smörja och städa ur samt tvätta både traktorer och redskap, kan vara förarens jobb, inget man spar åt andra, Men så var inte fallet. Inser lite väl starkt efter en stund i från detta, och fått varit i kuperad varierande terräng med fiske möjligheter, Att slätten bör nog lämnas snart, hitta ett annat jobb där jag får köra och sköta min egen maskin, kunna fiska och vara i riktig skog utan att åka en dag bort. ja det lockar en del. Men men. Önska är en sak realiteten en annan. Krävs ju ett halvt tivoli dragpark för att få mina saker härifrån Näpp nu skall jag nog försöka sova å vila lite, och inte sitta vaken mitt i natten för värk efter 2 dagars krypande i och under maskiner. Tänkte skriva lite ryss, men vart fast vid läsning och detta, Fridens folks och fortsatt god sen sommar
    1 poäng
  9. Den bor i Karlstad nu för tiden. Blästrad och nymålad!
    1 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...