Gå till innehåll

Ledartavla

Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-11-22 på alla områden

  1. Däcken är tämligen oslitna men har på flera ställen sprickor i slitbanan som ser ut att bero på torkande/åldrande. Nya sulor är inte helt gratis men ändå billigare än väntat. Bilen har MPT-80 från Continental i den facila storleken 12.5*r20 som verkar vara standard för unimog. Oväntat nog hävdar den däcksfirma jag anlitar för alla andra däckbehov att däcken är ur produktion och omöjliga att få tag på. Trots att de tidigare i höst gav ett riktigt vettigt pris ink montage på desamma. Synnerligen oväntat eftersom mitt googlande på däcken resulterar i riklig reklam från Continental. Nåväl, Däckonline hade i lager och 30 min efter att däcksnubben hävdade att de inte existerar meddelar Däckonline att de börjar flytta saker i lagret. Får se om däckgänget är villiga att montera imaginära däck.
    2 poäng
  2. När jag gjorde bromsjobb nu på 11:an så ville jag inte gegga ner mina vanliga mek-handskar. Jag hade köpt ett paket tunna nitrilhandskar som jag använde istället och jag blev extremt förvånad över hur väl de höll. Mycket pillande, fastnade i vassa kanter ibland och jag var säker på att de skulle gå sönder många gånger, förväntade mig tumme pekfinger och långfinger skulle ha som ett trasigt korvskinn runt sig när jag var klar då det är min erfarenhet av att använda engångshandskar tidigare, men inte ett enda hål trotts att de dränktes i bromsrengöring och annat mysigt. https://www.apotea.se/nitrilhandskar-blalila-medium-150-st De här är de jag använde, det finns säkert många ställen att köpa på. Nitrilhandskarna verkar kosta ungefär det dubbla mot vanliga engångshandskar men håller minst dubbelt så bra också, perfekt till allt arbete där de vanliga inte fungerar utan går sönder direkt. EDIT: Jag hade helt missat att Biltema redan säljer en liknande produkt, fast svarta och längre så de går upp lite mer över armarna. Priset var dock mer än det tredubbla (99kr för 50st), men det kanske är värt det till vissa jobb.
    1 poäng
  3. Kul Nero! Jag har väl inget särskilt att tillägga, Ser den ok ut och dessutom går så köp om priset är rimligt. . Kör på en vagn med dörrar om du hittar en. Det blir mycket skönare att hoppa i och ur då. Även om min är amfibisk på papperet så kommer jag aldrig prova även om jag pluggar dom mest uppenbara borrhålen. Själv köpte jag en som inte gått på många år men motorn gick runt så chansade att det skulle funka. Det gjorde den men oljeförbrukningen var lite väl hög för min smak så har bytt motor, sen har jag haft en massa annat stök men det hör ju till Finns en del att läsa i min tråd "Panks bandvagn". Jag har ännu inte fått tummen ur och målat om den i en mer fältmässig färg men det kanske blir när barnen blivit större...
    1 poäng
  4. Plötsligt hände det, pedalen gick i botten, och det fanns inte längre någon möjlighet att skjuta på bromsfixandet. Jag har dragit mig för det, sist jag var tvungen att ta isär frambromsen tog det mig många timmar att få tillbaka backarna igen. Det är förjävligt med så starka returfjädrar i kombination med att det är extremt lite plats både när det kommer till att se och att jobba. Att göra båda på samma gång är mer eller mindre uteslutet. Eftersom mina backar inte riktigt passade var jag tvungen att göra monteringen flera gånger. Den tredje kom jag på att jag borde fota och dokumentera, något jag ofta annars glömmer. Mitt ego hoppas att det inte bara är jag som haft stor utmaning med det här momentet, och därför kanske denna guide kan vara till nytta för andra också. Innan du börjar! Kolla att alla hål finns på de nya bromsbackarna. Har du köpt nya från england tänkta till en Land Rover saknas antagligen ett par hål som du får borra själv inann du monterar. Det är lätt att göra, stålet är inte speciellt hårt. Det är bara några av fjädrarna som ska sitta där i, så det finns gott om toleranser och det behövs ingen större precission. En vanlig handhållen borrmaskin tillsammans med en gammal bromsback för att måtta var hålen ska vara fungerar fint. Föst en bild från manualen där man ser hur allt ska sitta, kan vara bra att ha här på samma ställe. Gör den övre backen först, jag tror det är enklast. Haka i returfjädern på baksidan av bromsbacken (samma sida som den silvriga klacken sitter på). Se till att den hannar i rätt hål precis som bilden här visar, och inte i fel som jag lyckades med vid första försöket: Manövrera backen så du får dit andra änden av fjädern på det stift den ska sitta runt, bakom bromscylindern. Det går rätt enkelt då man kan hjälpa fjädern på plats med en hand underifrån nu innan den andra bromsbacken är i vägen. När du fått in fjädern i skåran på stiftet så se till att hålla den lite sträckt så den inte hoppar av, placera nu bromsbacken i motsatt sidas bromscylinders spår som här på bilden: Tillbaka till fjädersidan, det borde se ut såhär: Använd ny en flatmejsel eller annat "lämpligt" för att bända upp backen på plats. Jag rekommenderar att göra det i två steg. Steg 1 är att få upp backen på den lilla klacken på bromscylindern: Det är inte alltid backen vill ligga kvar här, utan den kan vilja halka av. En hand eller ett knä eller nått som håller lite tryck på den im mot bromsskölden brukar räcka för att den ska ligga kvar och vi kan ta nytt tag med mejseln, denna gång högst upp på kanten av bromsbacken: Med lite lirkande och kanske lite press utifrån igen (akta så du inte klämmer dig!) borde du kunna få upp backen hela vägen på bromscylindern. Nu ska den bara ner i skåran. Ofta behöver man ta ett omtag här och samtidigt knacka backen lite frammåt först, då den har en tendens att ta i kanten på bromsskölden annars som förhindrar den från att flyttas längre in. Tada! Nu är det dags för den undre backen, det är exakt samma förfarande, nackdelen är att det är lite pilligare att få på returfjädern på sitt stift bakom cylindern. Ett tips är att spänna ut övre backen med bromsjusteringen så mycket som går, då får du lite större glipa mellan den övre backen och hjulspindeln så du har en chans att se. Den undre är ändå i min mening lite lättare då fjädern hänger kvar av sig själv när man väl lyckats få den på plats. Sen är det exakt samma förfarande som på den första backen, det kan hjälpa om man kan hålla den på platsi skåran på bromscylindern med ett knä tills man fått upp backen på den lilla kanten och fjädern håller den på plats. Innan du går vidare så skruva nu tillbaka bromsjusteringen för övre backen, och dubbelkolla att du kan få på bromstrumman! (Backarna kan behöva bankas lite åt ena eller andra hållet för att centrera upp ordentligt). Det är ganska vanligt med kassa toleranser vid tillverkningen, så många backar passar inte. Jag fick slipa bort cirka 3mm på klacken som vilar i bromscylindern på varje back inann jag kunde få på trumman med bromsjusteringen i botten. När du kontrollerat att trumman går att få på är returfjädrarna mellan backarna nästa, men de är inte lika hårda. Det är här som det fortfarande kan behövas några svordommar, se till att ha några av dina favoriter redo. Haka i fjädern i hålet som är krångligast att komma åt först: ' Pilla sen ner fjädern bakom cylindern, det går med lite lätt våld. Sen är en bra att försöka haka i andra änden i hålet under cylindern i den andra backen, jag använde en lång spetstång, det finns säkert både bättre och sämre verktyg för ändamålet, men det gick relativt smidigt för mig. Nu är det bara andra sidan kvar, den är lite krångligare då det mer underifrån för att komma åt, jag la mig på rygg så jag fick lite lättare att se och det gick rätt enkelt ändå. All done!
    1 poäng
  5. Jadu, eile, jag vet inte. Det är för de extra fjädrarna man måste borra extra hål i Defender-backarna, så de har inte heller den extra fjädern, trotts samma backar och kolvar. Kan det vara så enkelt som ren redundans eller extra kraft? Att det finns nån incident bakom som fick Volvo att välja både hängslen och livrem? Men det är inte de extra fjädrarna som är det jobbiga egentligen. Att byta exakt samma bromsar på en valp, även med extra fjädrar, skulle inte vara något problem ens för mig. Problemet på TGB:erna är att hjulspindeln är så stor så man varken ser eller kommer åt. Kolla på den här bilden så förstår du nog vad jag menar.
    1 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...