Gå till innehåll

Ledartavla

Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-11-29 på alla områden

  1. Efter idogt sökande blev det napp i Kalix, reggad, besiktigad och i fint skick 3700 mil på mätaren. Kom igår kväll. Nu börjar finliret, let the fun begin
    8 poäng
  2. Ja, rattknoppen har nog en plats, bara den hamnar så att man inte får den i magen eller på händerna. Som det är nu får jag ibland bromsa in mer än vad kurvan kräver för att hinna få runt ratten. Hur får man då en rattknopp i magen? Jo, om ratten sitter så att man kan använda magen som styrbroms, då går det rätt bra...... Ett tungt argument mot att gå upp för mycket i vikt. Nåja, nu kom det hem nya skor åt den gamla damen. Hade hoppats på att få hem dem tidigare i veckan, eller åtminstone besked om leveranstid så att jag kunde boka bytestid, ingen verkstad vill boka " kanske" tider just nu. 212kg gummi på flaket
    2 poäng
  3. Lite bärgning.. Jag var ute i skogen i början av veckan och hjälpte upp en (för mig bekant) hjullastare som stod hade hamnat lite olägligt. Unimogens bakvinsch fick komma till sin rätt.
    2 poäng
  4. Vi har blivit inbjudna att ha en sammankomst i Olerum. Söderköping. Östergötlands län. I samband med SOT. Som hålls Lördagen 2020 07 11. Vi får ta Även Fredagen och Söndagen till sammankomsten.Även tunga fordon är välkomna. Brasklapp om det är ovanligt blött i markerna blir körning med tunga fordon begränsad. Planer på en längre tur i och på gamla traktor vägar och skotar vägar i skogen finns. Mer om det längre fram. Viss el kan ordnas till campen. Annars vanlig natur camp. Dass finns dock i anslutning till camp och möjlighet att fylla vatten förråd. Affär och bränsle station finns i östra Ryd några kilometer bort. Fin bad sjö i närheten. Dock behövs nog ett fordon då det ej är gång avstånd.Kostnad för helgen är 300 kr som går till markägaren och offroad klubben.Viss förtäring brukar finnas på plats i form av kaffe och något till. Olerums berömda Hamburgare serveras i alla fall på lördagen. Skall se om det går att ordna även på Söndagen om önskemål finns.Mvh http://terrangbil.net/forum/index.php?/page/index2.htmlKontakta H.Hansen vid frågor.
    1 poäng
  5. Argh! Lastade in däcken, kollade oljan och fyllde på vätskor, inga konstigheter. Startar motorn, den hoppar igång då fint, börjar rycka i spakar och dra igång allt och, ridå. Bromspedalen bara åker ned på golvet när den petas på. Omkoll av bromsvätska, ok nivå, vakuum finns eller iallafall slocknar bromsvarningslampan när motorn får upp varvet efter start. Inga pölar under bilen, brommekaniken ser ut att röra sig som det skall. Vtf varför ingenting? Blir inget besök på gummi verkstad nu inte.
    1 poäng
  6. Idag är väl hela forumet öppet för all allmänhet? Även Google indexerar allt. Kanske kan bli svårare att hålla eventuella erbjudanden som postas endast till medlemmar då. Personligen skulle jag hellre se att vi medlemmar ordnade listor över butiker snarare än att de själva gör reklam. Det blir såklart mer jobb för oss i forumet, men det blir också mer oberoende och ärligt på nått sätt. Det har ju skapats ett antal olika trådar i olika forumsdelar där man försökt sig på detta redan, är det kanske bättre att ha en egen kategori dit det är lättare att hitta? Jag tänker att man skapar en sorts mall med länk till hemsida eller andra kontaktuppgifter, kort om vad de säljer: typ delar till TGB, Offroadmateriel osv, datum det lades till (så om det är 10år gammalt kan man förstå om telefonnumret kanske inte fungerar). Det bästa skulle ju vara om forumet har stöd för nån sorts taggar, så det sen gick att filtrera listan sen. Vet inte vilka stöd det finns i dagens plattform för något sådant. Jag tänker mig: Tatanka | https://www.tatanka.nu | +46 708-254 405 | Alingsås | Tags: Reservdelar, TGB11, TGB13, TGB20, C303, C304, C306 | Omdömes-länk till tråd om denna ÅF. Kanske kan vara vettigt med vilket land också, främst så man kan sortera på om det är i Sverige eller om inte om det är inom eller utanför EU. Omdömes-tråd är något jag sett på andra forum där de har en avgränsad del med en tråd per återförsäljare, där medlemmar kan lämna omdöme och kommentarer. I Tatankas fall skulle det kunna finnas tips om att många delar inte är listade, men att man kan söka på reservdelsnr i sökrutan för att hitta rätt del. Den här funktionen skulle vara extra bra då många försäljare är både små och dessutom utanför Sverige. Jag skulle gissa att många på forumet drar sig från att göra affärer med dessa om man inte vet om att andra har haft bra erfarenheter, eller att man har möjlighet att innan köp ställa frågor till forumsmedlemmar om hur frakt osv. fungerat till just Sverige. Samtidigt skulle det gynna alla om de små men seriösa aktörerna fick större omsättning, både för att säkerställa tillgång till delar även i framtiden, och även för möjligheten att via mer volym få ner kostnaderna så fler medlemmar har råd att ta hand om sina fordon.
    1 poäng
  7. Vi kanske skulle ha en lista på de träffomårdena som brukar tillåta tungviktare. Själv har jag varit hos: Brändåsen Hofors Säter Vilka andra? Bengtsfors?
    1 poäng
  8. Fler bilder: färg/smörjration är lite dålig på wirestyrningen både fram och bak. Alla rullarna sitter solitt fast, får gå upp på attgöra listan. Brytblock med krok i fin flagnande gul färg + oidentifierad krokar, inte säker på att de hör ihop men de låg tillsammans. Vinschen på vänster sida, kräver flera personer för att använda gissar jag. en som kör växellåda och motor och en eller flera som bånglar med wiren. saknar alla schackel, ytterligare lite att göra med att skaffa lämpliga sådana. Bakom vinschen syns ramlaurbilen luckan, finns en på varje sida, har en rejäl säkring på insidan vilket definitivt är en god idé. och en bild på vinschen med kedjedrift från växellådan. Verkar inte finnas några hinder utöver omdömet som skyddar att vinscha med drift på hjulen också. Ytterligare ett oid ting, sitter i en hållare bakom förar stolen. Till slut ett par idolbilder på förarmiljön, inte mycket till instrument, tankmätare till vänster, hastighetsmätare i mitten och temperatur till höger + ett par varningslampor. 12V uttagen är kopplade till den nya panelen i mitten som antagligen tillkommit på REMOn bedömt utifrån bedömd ålder på kablaget. Gissar att 12V uttagen kopplats in efter civilisering på lediga kontakter, saftblandarna är mer rimliga som REMO orginal om det stämmer att bilen stått som pansartaxi för regeringen i något hemligt garage. Ratten ersätter i viss mån säkerhetsbälte, har man kagge så är styrbromsen fixad.... Det är rejäl diameter, lowtech styrservo. Mer bilder följer.
    1 poäng
  9. Rotat runt i elen och försökt förstå mig på hur i hela friden man kombinerar 24 o 12 V med en generator som ger 12 V. El schemat är orginal, den spejsiga batteriinstallationen verkar vara REMO orginal, jag är inte säker men med tanke på annat "högkvalitativt" installationsjobb som verkar vara från ombyggnaden på 80talet så är "teh military grade installation of batteries" dessvärre högst rimlig. klumpen i hörnet visar sig efter lite googlande vara en Battery changeover relay från Bosch https://www.granit-parts.co.uk/product/Bosch/Bosch-switchers/Battery-switcher/Battery-switcher/2500333300003 . efter att ha tittat på schemat förstår jag fortfarande inte någonting. Laddas inte ena batteriet alls? tar man all 12V från ett av batterierna? . Underhållsladdning av båda batterierna är nog klokt tills jag förstår vad som pågår. Intressant att reläklumpen fortfarande går att köpa. Litteraturstudier ang äldre lastbilar verkar antyda att 12/24 V system inte var ovanligt när det begav sig. Som backup har Scania varit snälla nog att tillhandahålla magnet tändning och ett uttag för startvev så batterierna är lite av en lyx detalj....... Hålet i rammen/kofångaren leder in till Ett strategiskt placerat hål i kylaren som visar navet på något (svänghjulet sitter ju baktill) som verkar vilja möta en startvev. klackarna är snyggt fasade för att spotta ut veven efter att motorn börjar gå runt själv. När jag stod och funderade på startvevar så noterade jag att "ögonlocken" är asymmetriska. Antagligen för att ge föraren lite mer skydd. Undrar vad plåthällorna på förarsidans lucka fyller för funktion. Med luckorna nere och dörrarna stängda ser man exakt ingenting av utsidan. inte för att utsikten är lysande med öppna luckor heller. Mer bilder imorgon.
    1 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...