Gå till innehåll

Ledartavla

  1. Fredrik L

    Fredrik L

    Moderators


    • Poäng

      3

    • Innehålls Antal

      2 438


  2. Svana

    Svana

    Major


    • Poäng

      1

    • Innehålls Antal

      3 336


  3. Lasse303

    Lasse303

    Löjtnant


    • Poäng

      1

    • Innehålls Antal

      268


  4. H.Hansen

    H.Hansen

    Administrators


    • Poäng

      1

    • Innehålls Antal

      5 623


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-04-01 på alla områden

  1. Tyska bunkrar från WW2. Finns en hel del av dem runt om i Danmark. En del står kvar och andra har rasat ner i havet/stranden som i Lökken.
    2 poäng
  2. Atlantvallen sträckte sig från Spansk/Franska gränsen hela vägen upp Ryska gränsen i nord Norge och mängder av rester finns kvar utefter hela denna sträckan. Givetvis ett helt vansinnigt projekt som slukade materiel och manskap som behövdes bättre på annat håll. Hitler fortsatte att bygga bunkrar i Danmark även när ryssen knackade på dörren till Belin... Tirpitzbefästningen i Blåvand är ett bra exempel på detta.
    1 poäng
  3. En toknyhet till: Om man varit på längre vistelse eller studier arbete mm utanför sverige så anses man utvandrad, för att vid återkomst kunna återställa detta och flytta posten hit mm så går detta inte göra med e-legitimation utan kräver personligt möte på skattemyndighet. Försökte göra ändringen på telefon och förklarade hur korkat det kommer bli när alla som nu UD ska flygas in från riskområdena sen måste ner och köa på sina lokala skattekontor för att göra adressändring , handläggaren blev så arg att jag blev avsnäst " tycker du jag ska ringa Stefan Löfven eller" och sen slängde hon på luren i örat på mig. Så det vara bara att gå ner med dottern och köa på skattemyndigheten.
    1 poäng
  4. Ja de i vården kämpar på. Hemtjänsten helt utan skyddsutrustning. En dunk vatten och tvål med i bilen. Tjejen var hos en brukare natten till tisdagen. Som var dålig. Torkade både det ena och andra. Tömde kateter mm. Och åkte hem till mig som hade haft känningar i hjärtat. Och på grund av stor skillnad i blodtryck i de två armarna. Fick åka ambulans till sjukhuset. Kom hem ganska fort samma dag. De var liksom inte läge att ligga på akuten. Var tvungen att vara hos dem i Skänninge igen då hon även jobbade natten efter. Och våran dotter på 9 år bör ju ha en vuxen hemma på natten. Nu ligger den brukaren som hon skötte den natten inlagd med Corona. Jag börjar bli förkyld. Fortfarande med något skumt i bröstet. Tycker det är förjävligt att de som jobbar med gamla och sjuka inte får skyddsutrustning. Både för nästa brukare de skall till, sin egen och deras näras skull. De som kom i ambulansen hade ok utrustning. Helt rätt. De kommer behövas. Synd att kommunen inte resonerar på samma sätt. Hoppas jag bara har en vanlig förkylning. Håller mej hemma som sej bör. Måste jag ut har jag både andnings skydd och sprit att tvaga händer med. Nä jag bunkrade inte upp nu. Sådant har jag haft hemma länge. Behövdes i kyckling stallet varje gång man gick in där. Nåja jag får hämta dator och hårddisk och se om jag kan plita i hop något. Blir ju inne några dagar nu och ser hur det går. Om det blir feber och elände eller det ger sej ändå. Fridens folks. Sköt om er.
    1 poäng
  5. Ja så var dags även för mig också att laga framhjulsdriften. Läst alla inlägg jag hittat på terrängbil, och VHB kap 38, 43, 40 och lite till. Så här var mitt utgångsläge · Kontroll lampa tänds ej till diffspärr på fram- och bakaxel vid inkoppling · Kontroll lampa tänds ej vid inkoppling av framhjulsdrift · Vakuumdosa läcker olja (kunde gott tro att det är ett riktigt hydraulsystem) · Misstänker att framhjulsdriften inte kopplar ur under färd Felsökning: Många kan säkert hur man gör, men mina erfarenheter kanske hjälper någon. (OBS glöm inte att slå av tändningen efter test endast korta stunder på!!! Ett värdefullt tips jag fått, tack.. om man inte vill köpa ny tändspole) När du ev. lyfter upp sittbänken för att komma åt durkplåten, kan det gå riktigt illa! Var helst två… eller lägg en rejäl brädstump under den nedfällda ramen. Tappar du sittbänken slår den ihop som en björnsax över fötter eller fingrar. Köp 10 meter sladd 1,5mm2 (Biltema) Röd/svart, bra att ha och en digital multimeter (spänningsprovare) 99:90 Och lite kontakter. Glödlampa 24V 4W Autoexperten hade dom hemma. Tre st. klämmor att trycka ihop vakuumdosan med och kanske ett membran? I) Felsökning av strömkretsar mm, Magnetventilen (mv) är kärnan i framhjulsdrifts funktionen Matning +(73) och -(jord) Koppla bort trådarna från mv. och sätt en skarvsladd så att magnetventilen fungerar samt koppla in multimetern på slingan (73 och jord) som matar mv. Dra fram en sladd till förar kabinen så du kan kolla spänningen när du kör. Hade jag gjort detta från början och låtit bli att krångla med säkringsboxar och allt annat hade mycket tid sparats. 1) mät spänning över polerna på batteriet ca 24,8 V 2) anslut mätinstrument på sladden i förarkabinen =0 V tändning av 2) slå på tändning 24,8 V på magnetventilen Ok hörs ett klick från mv. 3) starta motorn (så inte tändspolen går sönder) eller kör du korta test med spänning på 4) nu visas laddningsströmmen från generator ca 27 V, så fick du det kollat också 5) åk i väg med högväxel inkopplad så du ev. kan skapa vakuum i tankarna 6) när du bromsar lite hårdare skall framhjulsdriften kopplas in (#63 sid 38:1) gm tryckkontakten Spänningen sjunker till 0V och släpper du bromsen stiger spänningen till ca 27 Volt Slutsats: Inget mackel med tryckkontakten för bromsverkan 7) Stanna och lägg i lågväxel Spänningen försvinner och kretsen bryts =0V Tryckkontakt på fördelningslåda verkar fungera. Samtidigt sluts kretsen för kontrollampan framhjulsdrift och lampan skall tändas. 8) Lägg i differentialspärr Kontroll lamporna skall tändas, Saknas vakuum tänds dom inte 9) Lägg i högväxel Spänning 24,8 V. Tryck in knapp för framhjulsdrift kretsen bryts spänning 0 V. 10a) Slå av tändningen. Har du kört en bit bör vakuum finnas. Det bör pysa om ventilen, när tändströmmen bryts och ventilen öppnar, läckage uppstår mellan vakuumkanal och u-röret. 10B)Kontroll av framhjulsdrift med hjälp av hjul Hissa upp två hjul på en sida (pallbock). Fram- och bakhjul tex höger sida enklast, du ser bl.a. kardanaxeln och kan jobba med vakuumdosan. -tändning av, snurra på bakhjul = framhjul snurrar, OK strömkretsen bruten = inget vakuum, fjäder trycker in gaffeln -tändningen på, (du bör fortfarande ha vakuum?) Snurra på bakhjul= framhjul snurrar ej, OK Du kan även kolla diffarna. All kraft går över till hjulet som är upphissat, men lägger du i diffspärr skall du inte kunna röra hjulet, Fram- och bakaxel 11) Ta loss kontrollampan för framhjulsdrift och mät spänningen 24,8 V i lamphållaren, ev. även kontrollampor för diffar ”det riktigt svåra är att få ur- och dit lamporna, Pincett med ett suddgummi i mitten + lite tejpkladd på gripet”. Läs på sidorna 38:5 och 43:4 är mörkläggningsomkopplaren satt ur funktion blir det mera likt 43:4 Kolla i säkringsboxen …, men ger dina tester ovan korrekt utslag på spänning av och på är det nog inte ett elfel, eventuellt kan lampan vara trasig i alla fall. II) 1) ta ett buntband lika lång som U-röret. Känn försiktigt… att du kan skjuta in plastbiten hela vägen fram till burken 2) ta en liten plastslang som du kan trycka på magnetventilens utloppsventil (U-röret) och blås med tändning av= tvärstopp OK, tändning på = tvärstopp OK, eller hörs det något väsande? Inspektera alla slangar Ta loss slangen från vakuumdosan och upprepa att blåsa med tändning av det går..., tändning på= tvärstopp OK Magnetventilen verkar fungera, se handboken III) Kontrollera att kontakter är OK på fördelningsväxellåda för framhjulsdrift, sitter fast osv… Vakuumdosa IV)a Hissa upp bilen på en sida med två pallbockar, fram och bakhjul se ovan- Höger sida IVb) Sätt på 2-3 klämmor på vakuumdosan och ta bort klämskruvar Ta loss locket, och sätt på klämmorna på tryckbrickan, håll fast brickan med en liten tång eller det kanske går utan hjälp… Var noga med att hålla koll på brickan i centrum av membranet Kontrollera tryckbrickor kanske deformerade med en liten buckla mot hålmutter (så såg mina brickor ut,, vet inte om det måste fixas? Jag klämde mina brickorna plana, justera spelet till 0,1 mm. Osäker på hur det skall vara. Tryckbrickan kan inte klämma in gaffeln längre än mutter, men det känns kanske när man provar klokopplingen med hjulen uppe? Är brickorna ej plana ”vobblar” de mot hålmuttern? Justera så att drevet tar fullt grepp. Justera spelet till 0,1 mm Se VH, mina tillbucklade klämbrickor gav ca 2 mm spel Montera ihop med ett nytt membran om det behövs, och justera spelet till 8 mm vid vakuum, se VH Använd dina klämmor för att pressa samman fjäder när klämskruvar monteras !! (det lär inte behövas något tätningsmedel, gör rent kanter där membranet ligger an) Tänk på att rikta vakuumdosans inloppskanal uppåt så slipper du får tryckslangen över avgasröret V) Backventil Ta loss slangen från motorns insug, och kontrollera backventilen på vakuumslangen mellan motor och vakuumledning VI) När du är där och kryper och pillar, varför inte byta lite slangar på en gång och hänga dit slangklämmor!! ---------- Det blev en uppsats men hade gärna läst den innan jag började! Mina fel? Ett trasigt membran, en trasig vakuumslang med stort hål i, två halvspruckna vakuumslangar och en trasig kontrollampa till framhjulsdriften. Felen samverkar på ett olyckligt sätt och ger extra huvudbry. T.ex. det går inte att få kontrollampor att tända pga. saknat vakuum och med vakuum tänds inte lampor eftersom de är trasiga. Lite bilder att njuta av Bilden visar vakuumdosans lock originalmonterad med inloppskanalen nedåt i VH sida 43:7, bild 43:28 bättre vinkel Bild, Demontering av tryckbricka. Bild, Diverse trasiga prylar. Bild, på multimeter och inkoppling Schemat ovan är endast mina erfarenheter och funderingar, det är möjligt att det kan göras på andra bättre sätt Lycka till (det finns kanske mer att tänka på) Bilder blev lite stora hur man nu ändrar ?
    1 poäng
  6. Tänk att man kommer bli permitterad pga en jävla mansförkylning! Larvigaste jag hört. Massmedierna jublar och säljer sina rubriker som aldrig förr! Trams!
    1 poäng
  7. Vill man göra ett ekonomiskt klipp = 2 379 000 kronor kan man göra som chefer gör och boka en resa, notera små leendet : https://www.vn.se/artikel/hyltes-kommunchef-avskedad-overgav-krisledningen-for-thailandsresa
    0 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...