Gå till innehåll

Ledartavla

  1. kristaga

    kristaga

    Major


    • Poäng

      6

    • Innehålls Antal

      878


  2. Gripen

    Gripen

    Major


    • Poäng

      3

    • Innehålls Antal

      582


  3. Vinkon

    Vinkon

    Administrators


    • Poäng

      2

    • Innehålls Antal

      4 348


  4. Knudsen

    Knudsen

    Kapten


    • Poäng

      2

    • Innehålls Antal

      365


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-05-18 på alla områden

  1. Den norske grunnlovsdagen 17. mai blir vanligvis feira med barnetog. På grunn av koronaen var barnetoga avlyst i år, men mange steder hadde bilkortesje i steden. Jeg kjørte naturligvis ellevebil.
    6 poäng
  2. Du är en handlingens man, jag är övertygad att du förr eller senare kommer bli klar, men ibland undrar jag vad f-n vi håller på med
    2 poäng
  3. Är det inte lika bra att lämna ett hål där, så får jag mindre att laga
    1 poäng
  4. Och jag som tyckte att jag ställt till det för mig med bil och båtprojekt, nu mår jag genast bättre, tack Hansen!
    1 poäng
  5. Ser ut som att det är enklare att bocka upp ny kaross än rostlagning, har själv ångrat många gånger att jag inte bockade upp allt helt nytt, de bakre flyglarna som behåldes på min har haft lite återkommande blåsor. När du gör golvet gör extra lösplåt bakom golv motorkåpan så spar du både tid och rygg vid framtida kopplingsbyten mm.
    1 poäng
  6. ROST. Är dagens tema. De med grön färg kvar på. Är den som där värst. Den gråa är den " bra" Ja det var den "fina karossen" som jag tänkt använda mej an. Några av bilderna under är från den gröna. Tänkte använda den ramen och största delen av drivlinan. Tror tusan jag inte är friskare än karosserna, som släpade hem dessa och betalade för dem Jodå det finns ju lite hel plåt att svetsa emot . Jo jag har mätt på garaget. Jag får in dem. Om jag släpper ut luft ur däckena. Och röjer ur lite. 6,4 meter långt och 5.3 meter brett invändigt. 203 cm till bjälkarna i taket. Och det är delvis isolerat. Bara att få dit ström fort som tusan. Tanken är att ha en ram och en lös hytt inne samtidigt Avslutar med en bild på B 20in som jag funderar på om den skall användas i den av dom som det blir en fungerande valp av igen.
    1 poäng
  7. Albion G.S 6x4 10ton https://www.blocket.se/annons/alvsborg/albion_g_s_6x4_10ton/89249518
    1 poäng
  8. Alle kom hjem. Trods tabet af en bil.
    1 poäng
  9. Härligt kamrater. Ni kämpar på. Och bra fart i forumet trots att man själv inte deltagit alls.. Vad jag gjort då.. jo det är jobb och tgb mekande. Och nya nöjjet.. nätdejting.. oj vad fina damer det finns där hehe. Åter till Tgb ämnet då.. jo Micke håller också på, men med lägre fart och lite mindre tid. Men dörrar och axlar sittet på plats på hans 11 nu. Jag har fått allt vad gäller masoniten inuti, lackerad och färdigmonterad nu. Lackerar ett par vagnar med smådelar varje lördagsmorgon i boxen på mitt jobb nu.. vill lixom få färg på allt och få det ur världen. Så ihopsättningen av nya motorn äntligen kan ta fart snart. Bilder på min bil i nu tid..
    1 poäng
  10. Plötsligt hände det, pedalen gick i botten, och det fanns inte längre någon möjlighet att skjuta på bromsfixandet. Jag har dragit mig för det, sist jag var tvungen att ta isär frambromsen tog det mig många timmar att få tillbaka backarna igen. Det är förjävligt med så starka returfjädrar i kombination med att det är extremt lite plats både när det kommer till att se och att jobba. Att göra båda på samma gång är mer eller mindre uteslutet. Eftersom mina backar inte riktigt passade var jag tvungen att göra monteringen flera gånger. Den tredje kom jag på att jag borde fota och dokumentera, något jag ofta annars glömmer. Mitt ego hoppas att det inte bara är jag som haft stor utmaning med det här momentet, och därför kanske denna guide kan vara till nytta för andra också. Innan du börjar! Kolla att alla hål finns på de nya bromsbackarna. Har du köpt nya från england tänkta till en Land Rover saknas antagligen ett par hål som du får borra själv inann du monterar. Det är lätt att göra, stålet är inte speciellt hårt. Det är bara några av fjädrarna som ska sitta där i, så det finns gott om toleranser och det behövs ingen större precission. En vanlig handhållen borrmaskin tillsammans med en gammal bromsback för att måtta var hålen ska vara fungerar fint. Föst en bild från manualen där man ser hur allt ska sitta, kan vara bra att ha här på samma ställe. Gör den övre backen först, jag tror det är enklast. Haka i returfjädern på baksidan av bromsbacken (samma sida som den silvriga klacken sitter på). Se till att den hannar i rätt hål precis som bilden här visar, och inte i fel som jag lyckades med vid första försöket: Manövrera backen så du får dit andra änden av fjädern på det stift den ska sitta runt, bakom bromscylindern. Det går rätt enkelt då man kan hjälpa fjädern på plats med en hand underifrån nu innan den andra bromsbacken är i vägen. När du fått in fjädern i skåran på stiftet så se till att hålla den lite sträckt så den inte hoppar av, placera nu bromsbacken i motsatt sidas bromscylinders spår som här på bilden: Tillbaka till fjädersidan, det borde se ut såhär: Använd ny en flatmejsel eller annat "lämpligt" för att bända upp backen på plats. Jag rekommenderar att göra det i två steg. Steg 1 är att få upp backen på den lilla klacken på bromscylindern: Det är inte alltid backen vill ligga kvar här, utan den kan vilja halka av. En hand eller ett knä eller nått som håller lite tryck på den im mot bromsskölden brukar räcka för att den ska ligga kvar och vi kan ta nytt tag med mejseln, denna gång högst upp på kanten av bromsbacken: Med lite lirkande och kanske lite press utifrån igen (akta så du inte klämmer dig!) borde du kunna få upp backen hela vägen på bromscylindern. Nu ska den bara ner i skåran. Ofta behöver man ta ett omtag här och samtidigt knacka backen lite frammåt först, då den har en tendens att ta i kanten på bromsskölden annars som förhindrar den från att flyttas längre in. Tada! Nu är det dags för den undre backen, det är exakt samma förfarande, nackdelen är att det är lite pilligare att få på returfjädern på sitt stift bakom cylindern. Ett tips är att spänna ut övre backen med bromsjusteringen så mycket som går, då får du lite större glipa mellan den övre backen och hjulspindeln så du har en chans att se. Den undre är ändå i min mening lite lättare då fjädern hänger kvar av sig själv när man väl lyckats få den på plats. Sen är det exakt samma förfarande som på den första backen, det kan hjälpa om man kan hålla den på platsi skåran på bromscylindern med ett knä tills man fått upp backen på den lilla kanten och fjädern håller den på plats. Innan du går vidare så skruva nu tillbaka bromsjusteringen för övre backen, och dubbelkolla att du kan få på bromstrumman! (Backarna kan behöva bankas lite åt ena eller andra hållet för att centrera upp ordentligt). Det är ganska vanligt med kassa toleranser vid tillverkningen, så många backar passar inte. Jag fick slipa bort cirka 3mm på klacken som vilar i bromscylindern på varje back inann jag kunde få på trumman med bromsjusteringen i botten. När du kontrollerat att trumman går att få på är returfjädrarna mellan backarna nästa, men de är inte lika hårda. Det är här som det fortfarande kan behövas några svordommar, se till att ha några av dina favoriter redo. Haka i fjädern i hålet som är krångligast att komma åt först: ' Pilla sen ner fjädern bakom cylindern, det går med lite lätt våld. Sen är en bra att försöka haka i andra änden i hålet under cylindern i den andra backen, jag använde en lång spetstång, det finns säkert både bättre och sämre verktyg för ändamålet, men det gick relativt smidigt för mig. Nu är det bara andra sidan kvar, den är lite krångligare då det mer underifrån för att komma åt, jag la mig på rygg så jag fick lite lättare att se och det gick rätt enkelt ändå. All done!
    1 poäng
  11. Tog lite tid innan jag fick tid att montera och lufta. Men här en kort summering. Broms servon som är monterade original på 11/13 bilar är identiska med Delphi Lockheed LR18230. Det enda som skiljer är att "bil" varianten inte har slang anslutning till yttre luftfilter, utan istället har ett filter direkt monterat på servot och att anslutning till vakuum slangen är vinklad. Det först är lätt byta, bara använd det gamla anslutningen för slang och fila upp två små jack för fjädern. Den vinklade slang anslutningen gör att att man måste dra om vakuum slangarna, original varianten med t-koppling och kort slang bit passar inte. Servot kommer utan nipplar, så det får man komplettera med. Jag beställde från jagspares.co.uk (David Manners Ltd) mycket bar service och snabb leverans, 179 £ per styck inklusive moms, plus 30 £ frakt för två. Två bilder, #1 nytt och gammalt servo. #2 Två nya servon monterade. Nu fungerar bromsar igen, så det var ett av de gamla servon som kärvade.
    1 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...