Gå till innehåll

Ledartavla

Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-05-22 på alla områden

  1. Hittade den gamla säljannonsen på bilen när den var rent skrot. http://topclassiccarsforsale.com/volvo/437616-c202-volvo-laplander-1979.html Rätt bra timpeng.
    2 poäng
  2. En av mina gamla avkopplingsvägar längs lagan man förr brukade åka har på senare tid helt spärrats av för terrängkörning och blivit vandring led, så det fick bli offroad cykling med familjen. Du får endast ladda upp 512kb. Vi försökte även hitta Korshalla som ska vara i närheten men skogsaverkningen gjorde att vi misslyckades. Gränssten och minnessten. De många och blodiga krigen med Danmark har satt djupa spår i dessa gränsbygder från medeltiden och till 1600-talet. Värnamo låg vid tiden nära den dåtida gränsen till Danmark. Det finns många berättelser som har anknytning till krigen och de människor som blev drabbade. Enligt traditionen skall danskarna en gång på denna plats ha massakrerat en stor del av socknens befolkning när de gömt sig i skogen men blivit upptäckta på grund av att korna råmade.
    1 poäng
  3. När luftning jävlas brukar se till att minska det döda utrymmet i kolvarna/slavcylindar mm. med se till att kolvarna är så långt in som möjligt : ex luftade min koppling igår en tving som höll slavkolven i botten och då ingen risk för kvarvarande luftficka. Så på vanliga hjulcylindrar justera inte ut backarna låt dem iställaet vara max återjuserade så backarnas fjädrar dra kolven så långt tillbaks som möjligt vid luftningen. på c202 där en cylinder sitter uppochner på varje framhjul se till att just den cylindern har kolven helt i botten. Luftar man själv är det enklast med att göra ett luftningsverktyg av ett gammalt lock och en slangbit sen trycksätter man från tex ett hjul på bilen, då är det bara sen att gå runt och släppa ut luften, men vid helt tomt system räcker inte ett varv man måste gå tillbaks och ta den luft som kan ha smitit över vid korsen.
    1 poäng
  4. @JDW är det inte bara mätaren som hängt sig. Olje temp låter lyxigt jag brukar gå ut och känna på kylelementet som jag satt som oljekylare kommer från en gammal kyldisk , orginalkylarna för turbon hade en förmåga att spricka. Spenderat 1 maj med att försöka minnas gammal kunskap och nu finns ju google bara ladda ner och fräscha upp minnet, för byggde man lådor mm på gehör funkade det inte så var det bara skruva ner och göra om. m47typ 1 eller m47typ2 svårt val. Funderat mycket på vad man ska bygga nu när man ändå ska plocka ihop en ny låda velat mycket m47 eller m47ll m47 försvann direkt ur produktion av okänd anledning mycket ovanlig låda har bara lyckats få tag på en sån de skrot lådor man handlat och öppnat har alla varit 2'or , enl rykte var det att lagerna gick, jag tror dock på något helt annat, synkring på utgående axel för 5,an borde vid minsta spel ge växel som lätt hoppar ur. Båda lådorna har exakt samma lagring men version 1 har mer utväxling på 5'an och är mycket enklare uppbyggd. Jag har delar för att bygga vilken låda jag vill men efter mycket övervägande blir det åter en typ 1 för den går att plocka isär och bygga ihop utan pressverktyg. M47ll modern version är ett rent helvete att få isär och innehåller en hel del extra delar. Det som jag tror ofta knäckte alla dessa lådor var nog för stor skillnad i utväxlingen stegen mellan växlarna tillsammans med rullager på främre delen av bottenstocken, en rejäl ned eller fullvarvs växling och för stor kraft hamnar på fel ställen. måttade upp spelen innan den togs isär hade en bunt felfria synkringar liggande så de med bäst mått ska dit, konstigt att samtliga ringar gått ner sig, jag tror någon 10 del spel på axlen har hjälpt till eller så är det olje tillsats relaterat, mycket märkligt även 5 synkring var kass. Redigering det har tydligen funnits 2 olika mått 8,5 och 9mm på synkringar så man lurar sig lite innan man mätt så alla var inte dåliga så oljerelatert dvs höga gl tal kan strykas från listan axial spel var nog orsaken. m47 innehåller otroligt lite delar 5 växel enheten typ 1 Tänk förr, för mer än 30 år sen då var man vig körde bara upp på en trottarkant och kröp lätt in under bilen och rev ner sin skurna låda, bild tagen vid israel/egyptiska gränsen en od låda som rensat nållager och ingående axel. Efter trottar-renoveringen gick bilen några resor till såldes och rullar fortfarande med samma låda.
    1 poäng
  5. Min vagn saknar ganska mycket. Alla delar av intresse. Ej simningsdelar. Ej PM. Kontaktas helst per email. captainduva@hotmail.com Joacim/0708160724
    1 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...