Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 05/23/2020 in all areas

  1. 2 points
    Det där har jag råkat ut för, både att fastna i ingenmansland och att plötsligt vissa växlar inte går in. Alla gånger har det varit länkaget som lossnat ovanpå lådan. Bara å dra åt skruvarna å köra vidare. Ta bort stora luckan i golvet och be frugan växla lite fram och tillbaka hög/låg/back/1 så ser du ganska snabbt om något rör sig som borde sitta fast....
  2. 1 point
    Nu har kineserna gjort det, en kopia med just den funktionen man alltid undrat varför inte eberspächer/vebasto kunnat komma på. Funkar detta bra måste det vara den fulländade värmaren för bil och båtcamping.https://youtu.be/vtvy2MwbArQ
  3. 1 point
    Samma fd 51som c202 och på c202 finns friläges läge i fd lådan har ni inte det angivet på c303? FD är lådan uppbyggd med ett synkhjul en synkhylsa och 2 synkringar dvs då blir det mellan dessa ett friläge.
  4. 1 point
    ..var lite flitig i helgen och årdnade till dörrkontakter till alla dörrar.. tänkte att det skall bli riktigt najs med innerbelysning som på "riktiga" bilar.. , ny är det bara kabeldragning till belysningen kvar.. och själva lamporna. Jag har inte riktigt bestämt mej än vad det kommer att bli.. ska se lite "civilkonverterat" militärt ut.. typ.. De tre dörrarna i skåpet fick kontakter monterade på en aluminiumvinkel (snodde en skena i från fruns växthus ) , förardörrarnas kontakter monterades i järnbiten för dörrstoppet samt en liten gummibit att putta på kontakten med sattes fast i dörrens framkant. Bakskåpet och hytt skall tändas separat.. ingen mening att tända all belysning på en kontakt.. det blir fyra nya taklampor i skåpet och två nya i hytten, orginallamporna får sitta kvar... tror jag.. . Sedan är en ny lampa i instrumentpanelen dedikerad som "dörrindikering", skall lysa vid "dörr öppen".. och eftersom det redan har hänt en två-tre gånger skall det även bli en summer som summrar om jag försöker köra iväg med en dörr öppen. -Villkoren blir; - motor igång - koppling trampas ned + någon dörr öppen = Blink och summer. Skall bli jätteskoj att tatta det elektriska seda.
  5. 1 point
    Tack för ett bra tips, ska göra så att jag inskaffar en eller 2 st repsats och renovera båda, och prova den vägen och se vad som händer. Värsta fall införskaffa 2 bättre beg å göra iordning dem å sen bara flytta över när de är klara, ska nog passa på att renovera huvudcylindern jag har liggandes också så man har allt iordning. Mvh
  6. 1 point
    ... rent spontant känns det som om det servo som drar vakuum i ventilationsslangen, när servot är i viloläge, är det servo som har nått sorts problem.. Kanske inte helt osannolikt att det är själva reglerenheten som har nån liten kärvhet nånstans.. I viloläge är det tänkt att vara samma undertryck på båda sidor om det stora membranet/vakuumkolven och avluftningen till "filtret" ska då hållas stängd med en liten fjäder. Jag gjorde ett taberas med mina servon, plockade isär hela rasket och gjorde rent alltihopa, skrapade rost etc. samt checkade att membran o annt var hela och fina.. och slog ihop det hela med en skvätt färg. Tips om du tänker ta ned dem; lyft bilen i ramen bakom vänster framhjul så får du enkelt ut/in dem bakom framaxeln vid motorns vänstra sida.
  7. 1 point
    Hej! Här kommer ett par bilder på min fula (men fungerande) montering av brytare till tändningen och handgas. Nitade ihop ett par vinkeljärn och satte fast i en befintlig skruv. För att få fast wirehöljet blev det en förskruvning från skrotlådan hemma. Funkar bra. Det finns ju färdigt fäste på gaslänkaget där den gamla wire en gång satt. Busenkelt att kroka dit en ny wire. För att man inte skall råka stänga tändning av misstag har jag vänt på locket så att när det är nerfällt är kretsen sluten. Handgas 89 kr: https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/karosseri/karosseritillbehor/reglagewire-2000017971?gclid=EAIaIQobChMIuMLg-Irq6AIVCKqaCh32Dg1EEAQYAiABEgI6jvD_BwE Vippbrytare 69 kr : https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/strombrytare/vippstrombrytare-med-skyddslock-2000019022 '
  8. 1 point
    Jag gjorde det enkelt för mig borrade ett litet hål bredvid motorluckan och tryckte ner en biltema flyplansbrytare, (sån där flipp-brytare med rött plastlock). Fick vända locket så att när plastlocket är nerfällt är kretsen sluten. Sedan behövdes bara en 30 cm sladd med kabelskor så att +kabeln till spolen passerar brytaren. Hela orsaken till denna är att motorn fortsätter gå även om man den stora säkringen 300A skulle lösa ut. Motorn behöver inget batteri för att fungera. Risken finns att bensinpumpen sprutar ut bränsle om det läcker lite efter en krock och man har inget sätt att få stopp. Tydligen var det en av orsakerna till att branden i den dödliga olyckan. Jag ville kunna stänga av tändningen i hytten snabbt om jag krockat/vält och brutit av själva nyckeln. Det blir ett extra tjuvskydd oxå om man flippar upp brytaren när man parkerar så tar det nån minut extra för tjuvarna att få igång motorn. Starten drar ju runt motorn så förhoppningsvis vågar de inte sitta å nöta hur länge som helst med risk att bli avslöjade. Satte även en handgas intill så jag kan höja varvtalet vid vinschning. Får ta nåt foto när jag hämtat bilen från vinterdvalan.
  9. 1 point
    Detta installerades väl efter en dödolycka när en ung soldat blev fastklämd och brann ihjäl? http://www.tjelvar.se/biografica/akter-3/5147.htm Min gissning är att det inte är till för att skydda kablarna utan möjligtvis som en automatisk batterifrånskiljare vid en våldsam kortslutning orsakad av krock? Jag har satt en brytare till tändningen i hytten (kabeln till tändspolen) och en 300A säkring i min 11:a.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...