Gå till innehåll

Ledartavla

  1. Mad_Cow

    Mad_Cow

    Korpral


    • Poäng

      3

    • Innehålls Antal

      15


  2. eile

    eile

    Major


    • Poäng

      2

    • Innehålls Antal

      2 409


  3. H.Hansen

    H.Hansen

    Administrators


    • Poäng

      1

    • Innehålls Antal

      5 623


  4. Johannes

    Johannes

    Major


    • Poäng

      1

    • Innehålls Antal

      1 198


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-05-29 på alla områden

  1. Nu äntligen är det klart ,jag fick ringa till transportstyrelsen då beslutet skulle ta 6-8 veckor. Och jag fick vänta 12 veckor sen tröttnade jag och ringde ,då hade min Bv 202 hamnat i fel "fack". Eftersom jag skrivit att det var en Bv 2023 Ambulansbandvagn så hamnade jag i facket som räddningstjänsten har. Men nu så är det bara åka fritt
    3 poäng
  2. Lite uppföljning: Nycklarna till dörrarna är den här modellen: https://www.replacementkeys.co.uk/ghe-1000-series-keys.html de har inte alla nummer i sin databas. På min bil hade jag olika nycklar på "bakluckan" och de andra dörrarna, jag fick fota av den befintliga nyckeln och de tillverkade en efter det, dock passade den inte riktigt men jag tog isär låset och anpassade det efter nyckeln med en fil. Tändningsnyckeln är den här: https://www.replacementkeys.co.uk/bosch-e-series-keys.html funkade rakt av... //P
    1 poäng
  3. Fick till jobb att kolla upp vad det skulle kosta att köpa kabel , elskåp mm till min "nya Verkstad/garage" Bara kabeln dit skulle kosta 6500 + moms, så skall det till ett el skåp och alla säkringar och jordfelsbrytare samt en elmätare. + elektriker och grävning Det var inte försvarbart bara för att jag skulle få 16 amp dit Jag får lösa det på annat vis, drar en 16 amp nergrävnings klassad kabel dit, sätter bara ett 16 Amp uttag med 220 på locket, så får jag gå med en byggcentral därifrån. Då hamnade det på ca 3500 + moms, så gräver jag med hjullastaren en ränna, eller plöjer ett dike och lägger ner kabeln i, och kopplar in själv, Visst inte lika bra, men det räcker till min svets, kompressorn, och lite annat som belysning, Sätter led ramper i taket i stället för lysrör. får offra ett av utagen på det och ha dem på en vanlig 220 hane, att sätta i byggcentralen. Så slipper jag elmätaren, Det gör ju inte så mycket Nåja ström på gång i alla fall, snart möjligt att börja flytta verkstaden och trixa in Valparna där. Det fina är att när jag gör det själv, kan jag dra med en ledning till övervakning och larm in hem till mej . Det blir nog bra i slutändan
    1 poäng
  4. Det där har jag råkat ut för, både att fastna i ingenmansland och att plötsligt vissa växlar inte går in. Alla gånger har det varit länkaget som lossnat ovanpå lådan. Bara å dra åt skruvarna å köra vidare. Ta bort stora luckan i golvet och be frugan växla lite fram och tillbaka hög/låg/back/1 så ser du ganska snabbt om något rör sig som borde sitta fast....
    1 poäng
  5. ..var lite flitig i helgen och årdnade till dörrkontakter till alla dörrar.. tänkte att det skall bli riktigt najs med innerbelysning som på "riktiga" bilar.. , ny är det bara kabeldragning till belysningen kvar.. och själva lamporna. Jag har inte riktigt bestämt mej än vad det kommer att bli.. ska se lite "civilkonverterat" militärt ut.. typ.. De tre dörrarna i skåpet fick kontakter monterade på en aluminiumvinkel (snodde en skena i från fruns växthus ) , förardörrarnas kontakter monterades i järnbiten för dörrstoppet samt en liten gummibit att putta på kontakten med sattes fast i dörrens framkant. Bakskåpet och hytt skall tändas separat.. ingen mening att tända all belysning på en kontakt.. det blir fyra nya taklampor i skåpet och två nya i hytten, orginallamporna får sitta kvar... tror jag.. . Sedan är en ny lampa i instrumentpanelen dedikerad som "dörrindikering", skall lysa vid "dörr öppen".. och eftersom det redan har hänt en två-tre gånger skall det även bli en summer som summrar om jag försöker köra iväg med en dörr öppen. -Villkoren blir; - motor igång - koppling trampas ned + någon dörr öppen = Blink och summer. Skall bli jätteskoj att tatta det elektriska seda.
    1 poäng
  6. @JDW är det inte bara mätaren som hängt sig. Olje temp låter lyxigt jag brukar gå ut och känna på kylelementet som jag satt som oljekylare kommer från en gammal kyldisk , orginalkylarna för turbon hade en förmåga att spricka. Spenderat 1 maj med att försöka minnas gammal kunskap och nu finns ju google bara ladda ner och fräscha upp minnet, för byggde man lådor mm på gehör funkade det inte så var det bara skruva ner och göra om. m47typ 1 eller m47typ2 svårt val. Funderat mycket på vad man ska bygga nu när man ändå ska plocka ihop en ny låda velat mycket m47 eller m47ll m47 försvann direkt ur produktion av okänd anledning mycket ovanlig låda har bara lyckats få tag på en sån de skrot lådor man handlat och öppnat har alla varit 2'or , enl rykte var det att lagerna gick, jag tror dock på något helt annat, synkring på utgående axel för 5,an borde vid minsta spel ge växel som lätt hoppar ur. Båda lådorna har exakt samma lagring men version 1 har mer utväxling på 5'an och är mycket enklare uppbyggd. Jag har delar för att bygga vilken låda jag vill men efter mycket övervägande blir det åter en typ 1 för den går att plocka isär och bygga ihop utan pressverktyg. M47ll modern version är ett rent helvete att få isär och innehåller en hel del extra delar. Det som jag tror ofta knäckte alla dessa lådor var nog för stor skillnad i utväxlingen stegen mellan växlarna tillsammans med rullager på främre delen av bottenstocken, en rejäl ned eller fullvarvs växling och för stor kraft hamnar på fel ställen. måttade upp spelen innan den togs isär hade en bunt felfria synkringar liggande så de med bäst mått ska dit, konstigt att samtliga ringar gått ner sig, jag tror någon 10 del spel på axlen har hjälpt till eller så är det olje tillsats relaterat, mycket märkligt även 5 synkring var kass. Redigering det har tydligen funnits 2 olika mått 8,5 och 9mm på synkringar så man lurar sig lite innan man mätt så alla var inte dåliga så oljerelatert dvs höga gl tal kan strykas från listan axial spel var nog orsaken. m47 innehåller otroligt lite delar 5 växel enheten typ 1 Tänk förr, för mer än 30 år sen då var man vig körde bara upp på en trottarkant och kröp lätt in under bilen och rev ner sin skurna låda, bild tagen vid israel/egyptiska gränsen en od låda som rensat nållager och ingående axel. Efter trottar-renoveringen gick bilen några resor till såldes och rullar fortfarande med samma låda.
    1 poäng
  7. enkel att bygga själv: http://www.pan2000.se/svenska/index.html
    1 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...