Gå till innehåll

Ledartavla

  1. Tamaz

    Tamaz

    Major


    • Poäng

      5

    • Innehålls Antal

      589


  2. Volvo Laplander Camper

    • Poäng

      4

    • Innehålls Antal

      530


  3. Lasse303

    Lasse303

    Löjtnant


    • Poäng

      3

    • Innehålls Antal

      268


  4. H.Hansen

    H.Hansen

    Administrators


    • Poäng

      1

    • Innehålls Antal

      5 623


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-06-01 på alla områden

  1. Dags för en uppdatering här. Gått nästan två år sedan köp. Mest har det skruvats med 11:an och 13-bilen har fått agera reservdelsbil. Men planen är att även 13-bilen ska bli ordentligt körbar någon gång, och med tiden har jag samlat på mig lite delar. Nu när det blev lite varmare ute så har jag kommit igång att faktiskt skruva också, det känns riktigt skönt då 13-bilen mest känts som ett jobbigt projekt som visade sig mycket större än tänkt. Efter att ha funderat ett tag på däckval till bilarna slutade det med nya Cooper STT PRO till 11:bilen, så tar jag de fem hjulen den har idag med gamla STT-mönstret och kompletterar de hjul med likadana däck som satt på 13-bilen. Totalt 5st nya däck till 11:an, och det lämnar 8st okej däck över till 13-bilen. Även om mönstret skiljer något är det fortfarande samma dimensioner, så det går att ta vilka hjul som helst om det skulle krisa. Många hjul och däck var det att skruva av och lasta. Dessutom fick jag göra det två gånger då han som först skulle hjälpa mig inte klarade av så stora hjul med sina maskiner. Däckverkstan jag vet kan hantera hjulen hälsade glatt att om jag köpt nya däck själv så kränger de inte om . Riktigt pissig attityd, jag kan tycka de borde ta bra betalt för jobbet istället, men det går tydligen för bra för vissa. Hittade en tredje verkstad som även fixar traktordäck. De kunde kränga på men saknade möjlighet att balansera, så jag får väl krypa till korset och åka till den dryga skitverkstan sen ändå när däcken inte längre är "nya". -.- En annan stor milstolpe var att jag till slut lyckades lyfta av ambulansskåpet. Jag hissade upp det i takstolarna i framkant, och använde mina egensvetsade stödben i bak. Nu gick det plötsligt att kommat åt saker på bilen! Då det var sånt kanonväder passade jag på att blåsa av den värsta leran från chassit. Utan skåpet gick bilen nu in i ladan, skönt att slippa skruva på gruset, det gick till och med att få in hela bilen så det går att stänga porten bakom! 11:an hade ett servo som läckte bromsvätska internt så jag stal ett från 13-bilen för att få 11:an körbar direkt. Nu har jag hunnit gå igenom det trasiga servot också. Geggigt värre. Demonterade allt, i servot var det inte bara bromsvätska utan även nån sorts gegga. Jag la alla lösa delar i diesel för att lösa upp det, och missade att det fans en packning inne i den ihopkrimpade kolven. Packningen svällde upp men efter att ha legat några månader till på arbetsbänken och vädrat hade den gått tillbaka och jag tror den kan täta igen, värt ett försök innan jag köper ett helt nytt servo för flera tusen. Gulmarkerat är packningen som måste ha läckt, och röda markeringen är packningen jag missade när jag la allt i diesel. Nya packning till vänster, gamla till höger, lite skillnad i centrumhålet. Eftersom hela servot var fullt med bromsvätska blev det att göra rent allt. Jag passade på att fixa utsidan också då det börjat rosta på undersidan. Efter dieselbad: När dieseln fick huset åka en vända i findisken också. Sen slipa och måla. Jag hade dåligt med färg hemma. Blev Biltemas metallgrund med zink applicerad med pensel, då det inte täckte helt fick det bli ett lager till efter bilden togs. Vi får se hur bra den här färgen håller utan något över. Många delar som ska pillas in igen, men det var inte så svårt. Jag glödgade och slängde kopparbrickorna i en bunke vatten i hopp om att de ska bli mjuka igen så de kan återanvändas, hade inga nya hemma i rätt dimensioner. Redo för montage i bil, blev inte så pjåkigt. Och på plats i 13-bil denna gång. Efter servot tog jag tag i kardanaxeln mellan FD-låda och främre bakaxel. Damasken hade gått på den innan köpet och jag hade en hemma, så redan för 1,5 år sedan rev jag ner den för att byta, när jag hade den nere kände jag att ena knutkorset var nästan helt stumt, så blev att ge sig på det med och där fastnade projektet i att jag saknade dorn att knacka ut de gamla lagren med. Dorn beställdes och kom efter några veckor, men inte fick jag tummen ur att göra klart mitt jobb för det, istället har jag svurit över kardanaxeln som legat ivägen på bänken i ett år. Det positiva är att jag hunnit skaffa en liten press under tiden, och det var inte alls dumt när nya nållagren skulle i. Monterade tillbaka den på bilen tillsammans med handbromstrumman så jag hade någon fungerande broms. En småsak jag stört mig på är att det nya tändningslåset som verkstan i Umeå monterade inte satt åt ordentligt i instrumentpanelen. Jag försökte först dra åt men det var omöjligt att komma åt att hålla emot muttern på insidan. För att lösa det slängde jag muttern från det gamla låset i micro-svarven där det konverterades till en lagom tjock distansbricka. Nu kan jag dra åt muttern på baksidan mot tändningslåshuset som man kommer åt att hålla i, med lagom mycket utstick på instrumentbrädan. Jag hade lite strul med några kablar som åkte av vid montage, fick strula lite med det innan det blev rätt och missade att fota resultatet. Jag vill ju gärna testa mitt nya servo, men innan det var nån idé att fylla på bromsvätska så behöver ett gäng hjulcylindrar bytas. Förarsidan var torr men inte så mycket kvar på backarna, den ena cylindern där hade redan bytts sen tidigare. Jag gjorde inget mer där för tillfället utan gick vidare till passagerarsidan där båda cylindrarna var slut. Rengjorde och monterade nya men sen gav jag upp för dagen, jag får ge mig på att få dit backarna efter att tätningsmassan härdat.
    4 poäng
  2. Sjösatt idag och även badat 15 grader i vattnet på lodet men 30 i luften riktig kanon dag. Ang 4x4 koppling och tänkbara skador, vid backning är det lätt att få till det där lilla extra i rattutslag detta pga av styrgemetrin, och då rör sig axlarna rätt mycket olika men fd lådan låser samman båda utgående axlarna, så oftast brukar jag backa med frihjulen urkopplade och lågväxel men nu blev det ju ännu smidigare att kunna ha trixa utan framaxlen inkopplad och sen i ute i vattnet låta alla hjul hjälpa till. Ang tung båt så är det naturramp dvs sjöbotten, hade en Audi en gång och som tur när jag sjösatte var el- kraftverket ute och ficka på samma ställe och frågade om jag vill ha upp bilen ur sjön, behövs bara något ton båt för att dra ner en bil i sjön. I andra änden av sjön finns betongramp och där är mest problemet att hjulen inte greppar. c202 går att knyta på asfalt om man backar med 4x4 drift och fullt rattutslag, när jag handlade min och inte riktigt visste hur allt fungerade så bodde jag på ett ställe där jag var tvungen att backa in och några frinav hade inte köpts då så backning och lätt bromsning åkte automatisk 4x4 broms/drift in och tendens till att låsa drivlinan, var säker på att något var riktigt galet.
    2 poäng
  3. Hej, har du någon åsikt kring vad som belastar drivlinan mest? -backa? -rattutslag? -eller är det kombinationen? -? Tror du det är någon skillnad på 202 eller 303? Hur många kg väger en tung båt enligt din mening? Det är en intressant tanke att kunna koppla ur 4x4 vid lågdrift, men vad är poängen med det? Såvida man inte tar upp eller sjösätter båtar på en brant slip.
    2 poäng
  4. Jag glömde skriva att jag upptäckte att bulten i det högra växellådsfästet var helt lös så det glappade mellan örat och bussningen, drog åt den och om jag har riktig tur kanske det löst problemet med den ryckiga kopplingen. Jag tyckte inte jag kände av problemet så mycket, men det är svårt att avgöra om det bara beror på den stora viktskillnaden nu när skåpet inte sitter på.
    1 poäng
  5. Rattutslagets påverkan på drivlinan. Antar att du tänker på fördelningen av vridmomentet mellan V och H hjul via diffen. Har man otur går 100% till endast ett hjul. Är det bättre att undvika 4x4? Mera kraft på ett hjulpar än att dela upp vridmomentet på fram och bak, om man endast tar hänsyn till drivlina?
    1 poäng
  6. Stora rattutslag och tyngd. Känns som de största belastnings momenten.
    1 poäng
  7. Gjort något idag som jag tänkt på att få gjort någon gång sen jag handlade bilen dvs 30 år, nämligen att brygga lågdrift 4x4 kopplingen så man kan manuellt sköta den, backar man tex tyngre båt vid sjösättning på lågdrift och knicksar lite med fulla rattutslag tar drivlinan mycket stryk när båda axlarnas hjul ska köra samma rörelse. Försökte även koppla om påslag knappen 4x4 till "rätt håll" som pto och winch men volvo måste ha gjort någon felbeställning trots alla stift så finns inga som bryter på rätt håll med överledning för varningslampa. ang 4x4 inkopplingen på c202 ,så läser man på tyska forum går de ifrån frihjul mm eftersom deras bilar tydligen ofrivilligt lägger i 4x4 drift och knäcker klokopplingen, kan hända har de inte kollat de uppenbara felkällorna som finns förutom brytaren vid växellådan så jordningen i panelen till knappen samt en säkring.
    1 poäng
  8. stulen från Twitter: Tur att Btema var nära så det gick att bunkra upp de småsaker bland terrängutrustningen som fattades...
    1 poäng
  9. Var och hörde ang däckbredder eftersom jag funderar på nytt och har några besiktningar kvar, sticker det utanför så skärmbreddare annars inga begränsningar.
    1 poäng
  10. Ledarsidorna leder inte direkt fronten av god journalistik..... Men bortsett från det så har en god institutionell paranoia förslösats. Bara för att kriget kanske inte kommer just nu så har översvämningar pester sabotage och annat onödigt men farligt inte slutat existera. Att inte ha behållit uppdraget att skydda civilsamhället är nu väldigt dyrt att rätta till.
    1 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...