Gå till innehåll

Ledartavla

  1. Tamaz

    Tamaz

    Major


    • Poäng

      5

    • Innehålls Antal

      588


  2. Volvo Laplander Camper

    • Poäng

      4

    • Innehålls Antal

      530


  3. H.Hansen

    H.Hansen

    Administrators


    • Poäng

      2

    • Innehålls Antal

      5 619


  4. Pvpjtgb1111

    Pvpjtgb1111

    Major


    • Poäng

      1

    • Innehålls Antal

      640


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-06-02 på alla områden

  1. I morse fick brandbils hyndan hälsa på hos sbp inget att anmärka på så nu klara den sig till september -21, resten av förmiddagen på sjön och nästan lite för varmt man är ju inte riktigt van än vid värmen.
    2 poäng
  2. Sliter med att plocka sten på gärdena, Ja eller jag sitter i maskin och andra plockar, Inväntar torsdagen så jag kan dra ut med M6an på tur, till Värmland, Nu var det länge sedan den gick dit, klart dags igen, Saknar mina vänner där uppe, Skall bli riktigt kul. Har en upphämtning på vägen, En gasol tub, och stora gasol värmaren åker ur nu sommar tid, Och det blir Diesel eldning i stället. https://www.ebay.com/itm/12V-5KW-Air-Diesel-Heater-LCD-Monitor-Single-Hole-Warmer-for-Car-Truck-Bus-Boats/153639151309?hash=item23c59b66cd:g:LdoAAOSw92Jd3dNw Tillsammans med solcellerna jag skaffade och ett extra batteri, tar denna mindre plats, men ger mer värme, och jag blåser bara in varm luft under kapellet Gasolen kan få värma garaget i vinter. och vara komplement till ovan stående värmare, kalla vinter nätter.
    2 poäng
  3. Sjösatt idag och även badat 15 grader i vattnet på lodet men 30 i luften riktig kanon dag. Ang 4x4 koppling och tänkbara skador, vid backning är det lätt att få till det där lilla extra i rattutslag detta pga av styrgemetrin, och då rör sig axlarna rätt mycket olika men fd lådan låser samman båda utgående axlarna, så oftast brukar jag backa med frihjulen urkopplade och lågväxel men nu blev det ju ännu smidigare att kunna ha trixa utan framaxlen inkopplad och sen i ute i vattnet låta alla hjul hjälpa till. Ang tung båt så är det naturramp dvs sjöbotten, hade en Audi en gång och som tur när jag sjösatte var el- kraftverket ute och ficka på samma ställe och frågade om jag vill ha upp bilen ur sjön, behövs bara något ton båt för att dra ner en bil i sjön. I andra änden av sjön finns betongramp och där är mest problemet att hjulen inte greppar. c202 går att knyta på asfalt om man backar med 4x4 drift och fullt rattutslag, när jag handlade min och inte riktigt visste hur allt fungerade så bodde jag på ett ställe där jag var tvungen att backa in och några frinav hade inte köpts då så backning och lätt bromsning åkte automatisk 4x4 broms/drift in och tendens till att låsa drivlinan, var säker på att något var riktigt galet.
    2 poäng
  4. Dags för en uppdatering här. Gått nästan två år sedan köp. Mest har det skruvats med 11:an och 13-bilen har fått agera reservdelsbil. Men planen är att även 13-bilen ska bli ordentligt körbar någon gång, och med tiden har jag samlat på mig lite delar. Nu när det blev lite varmare ute så har jag kommit igång att faktiskt skruva också, det känns riktigt skönt då 13-bilen mest känts som ett jobbigt projekt som visade sig mycket större än tänkt. Efter att ha funderat ett tag på däckval till bilarna slutade det med nya Cooper STT PRO till 11:bilen, så tar jag de fem hjulen den har idag med gamla STT-mönstret och kompletterar de hjul med likadana däck som satt på 13-bilen. Totalt 5st nya däck till 11:an, och det lämnar 8st okej däck över till 13-bilen. Även om mönstret skiljer något är det fortfarande samma dimensioner, så det går att ta vilka hjul som helst om det skulle krisa. Många hjul och däck var det att skruva av och lasta. Dessutom fick jag göra det två gånger då han som först skulle hjälpa mig inte klarade av så stora hjul med sina maskiner. Däckverkstan jag vet kan hantera hjulen hälsade glatt att om jag köpt nya däck själv så kränger de inte om . Riktigt pissig attityd, jag kan tycka de borde ta bra betalt för jobbet istället, men det går tydligen för bra för vissa. Hittade en tredje verkstad som även fixar traktordäck. De kunde kränga på men saknade möjlighet att balansera, så jag får väl krypa till korset och åka till den dryga skitverkstan sen ändå när däcken inte längre är "nya". -.- En annan stor milstolpe var att jag till slut lyckades lyfta av ambulansskåpet. Jag hissade upp det i takstolarna i framkant, och använde mina egensvetsade stödben i bak. Nu gick det plötsligt att kommat åt saker på bilen! Då det var sånt kanonväder passade jag på att blåsa av den värsta leran från chassit. Utan skåpet gick bilen nu in i ladan, skönt att slippa skruva på gruset, det gick till och med att få in hela bilen så det går att stänga porten bakom! 11:an hade ett servo som läckte bromsvätska internt så jag stal ett från 13-bilen för att få 11:an körbar direkt. Nu har jag hunnit gå igenom det trasiga servot också. Geggigt värre. Demonterade allt, i servot var det inte bara bromsvätska utan även nån sorts gegga. Jag la alla lösa delar i diesel för att lösa upp det, och missade att det fans en packning inne i den ihopkrimpade kolven. Packningen svällde upp men efter att ha legat några månader till på arbetsbänken och vädrat hade den gått tillbaka och jag tror den kan täta igen, värt ett försök innan jag köper ett helt nytt servo för flera tusen. Gulmarkerat är packningen som måste ha läckt, och röda markeringen är packningen jag missade när jag la allt i diesel. Nya packning till vänster, gamla till höger, lite skillnad i centrumhålet. Eftersom hela servot var fullt med bromsvätska blev det att göra rent allt. Jag passade på att fixa utsidan också då det börjat rosta på undersidan. Efter dieselbad: När dieseln fick huset åka en vända i findisken också. Sen slipa och måla. Jag hade dåligt med färg hemma. Blev Biltemas metallgrund med zink applicerad med pensel, då det inte täckte helt fick det bli ett lager till efter bilden togs. Vi får se hur bra den här färgen håller utan något över. Många delar som ska pillas in igen, men det var inte så svårt. Jag glödgade och slängde kopparbrickorna i en bunke vatten i hopp om att de ska bli mjuka igen så de kan återanvändas, hade inga nya hemma i rätt dimensioner. Redo för montage i bil, blev inte så pjåkigt. Och på plats i 13-bil denna gång. Efter servot tog jag tag i kardanaxeln mellan FD-låda och främre bakaxel. Damasken hade gått på den innan köpet och jag hade en hemma, så redan för 1,5 år sedan rev jag ner den för att byta, när jag hade den nere kände jag att ena knutkorset var nästan helt stumt, så blev att ge sig på det med och där fastnade projektet i att jag saknade dorn att knacka ut de gamla lagren med. Dorn beställdes och kom efter några veckor, men inte fick jag tummen ur att göra klart mitt jobb för det, istället har jag svurit över kardanaxeln som legat ivägen på bänken i ett år. Det positiva är att jag hunnit skaffa en liten press under tiden, och det var inte alls dumt när nya nållagren skulle i. Monterade tillbaka den på bilen tillsammans med handbromstrumman så jag hade någon fungerande broms. En småsak jag stört mig på är att det nya tändningslåset som verkstan i Umeå monterade inte satt åt ordentligt i instrumentpanelen. Jag försökte först dra åt men det var omöjligt att komma åt att hålla emot muttern på insidan. För att lösa det slängde jag muttern från det gamla låset i micro-svarven där det konverterades till en lagom tjock distansbricka. Nu kan jag dra åt muttern på baksidan mot tändningslåshuset som man kommer åt att hålla i, med lagom mycket utstick på instrumentbrädan. Jag hade lite strul med några kablar som åkte av vid montage, fick strula lite med det innan det blev rätt och missade att fota resultatet. Jag vill ju gärna testa mitt nya servo, men innan det var nån idé att fylla på bromsvätska så behöver ett gäng hjulcylindrar bytas. Förarsidan var torr men inte så mycket kvar på backarna, den ena cylindern där hade redan bytts sen tidigare. Jag gjorde inget mer där för tillfället utan gick vidare till passagerarsidan där båda cylindrarna var slut. Rengjorde och monterade nya men sen gav jag upp för dagen, jag får ge mig på att få dit backarna efter att tätningsmassan härdat.
    2 poäng
  5. Behöver hjälp med att identifiera vad detta kan vara för en vinsch. Har suttit en typskylt på den men det enda som återstår av den är hålen där den satt Har en svag aning av att den kan vara en Sepson men hittar inget som liknar den. Skulle vilja veta dragförmåga, hur det fnkar med frikopplingen bland annnat.
    1 poäng
  6. Fotade på lunchen. 86cm höjd när det monterat på bilen. Räkna med +- kanske 0,5-1cm mätnogranhet. Utstick bak, jag har försökt fota så karossens utsida är precis i linje med kameran. Och fram: Om det sen är samma utstick på AT3 XLT vet vi ju inte, men man kan ju tycka att det bör vara ungefär samma, kanske något mindre om mönstret på däcksidan inte är lika extremt.
    1 poäng
  7. Terrängbil 11 och 13 : Instruktionsbok (utgiven år 1988) https://www.tradera.com/item/292215/401982109/terrangbil-11-och-13-instruktionsbok-utgiven-ar-1988-
    1 poäng
  8. Nä, det räcker inte, det måste synas att det är fråga om mobilt boende. Säng, matlagningsmöjlighet etc. Man kan lägga ribban ganska lågt, men det måste finnas en inredning som sitter fast i bilen. Jag gick all in...
    1 poäng
  9. Jag glömde skriva att jag upptäckte att bulten i det högra växellådsfästet var helt lös så det glappade mellan örat och bussningen, drog åt den och om jag har riktig tur kanske det löst problemet med den ryckiga kopplingen. Jag tyckte inte jag kände av problemet så mycket, men det är svårt att avgöra om det bara beror på den stora viktskillnaden nu när skåpet inte sitter på.
    1 poäng
  10. Jag har då rullat igenom med mina 315mm (typ 12,5") breda cooperdäck. De är nån centimeter bredare än karossen, men det är inte själva slitbanan utan hjulsidorna som buktar ut. Dock inte bredare än bilen om man räknar med trälisterna. Hittills ingen som klagat på besiktningen. Tror det blir värre om man går upp till 14,5". En tum extra utstick kommer vara svårt för någon att "missa".
    1 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...