Hej Lasse303!
Enligt vad jag kan läsa mig till skall bränsletrycket efter filterkingen ligga på 13kPa.
Tryckregulator
Kontroll/ justering av öppningstryck
Kontroll av bränsletryck görs bäst med motorn i
drift vid tomgångsvarvtal, men trycket ska vara
konstant vid all varvtal.
1. Lossa utgående bränsleledningen vid tryckregulatorn,
sätt dit en T-koppling och anslut
bränsleledningen till förgasarna till en av
anslutningarna.
2. Anslut en manometer till den andra anslutningen.
Erforderligt mätområde 0–20 kPa (0–20
bar).
3. Starta motorn och kontrollera att ingen läckning
förekommer från bränsleledningar eller
anslutningar. 4. Läs av manometern med motorn i drift vid
tomgångsvarvtal.
Värdet ska vara 13 kPa.
5. Justera tryckregulatorn vid behov genom
vridning av skruven ovanpå regulatorn.
Vridning av skruven åt höger (inskruvning)
ökar trycket. Vridning av skruven åt vänster
(utskruvning) minskar trycket.
1/2- varvs vridning av skruven ger ca 5 kPa
ändring av trycket.
Säkra skruven med låsmuttern efter justering.
Gör ny avläsning av trycket efter justering.
6. Kontrollera att trycket är konstant vid olika
varvtal.
7. Återställ bränslesystemet efter kontroll.
Kontrollera att läckning inte förekommer
från ledningar, tryckregulator och filter.
Det är nog lätt att göra själv, men väljer att lämna in bilen så får dom som har rätt verktyg göra jobbet med bränsletryck och förgasare åt mig