Gå till innehåll

Ledartavla

  1. Volvo Laplander Camper

    • Poäng

      5

    • Innehålls Antal

      530


  2. kristaga

    kristaga

    Major


    • Poäng

      4

    • Innehålls Antal

      878


  3. Sune

    Sune

    Kapten


    • Poäng

      4

    • Innehålls Antal

      422


  4. H.Hansen

    H.Hansen

    Administrators


    • Poäng

      1

    • Innehålls Antal

      5 623


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-06-28 på alla områden

  1. Bytta til elektrisk kjølevifte. To kvelder pluss heile lørdagen gikk med. Ut med radiatoren: Ut med vifta. Spal VA18-BP71/LL-59A, 385 mm, 24 volt. Temperatursensor på nedre kjølevannsslange. 38 mm var litt stor, men det gikk akkurat. Biltema 32-2138. Jeg har kjøpt sensor som slår ut på 92°. Biltema 61-580. En tysker på C300-gruppa på Facebook lagde en serie med luftledende deksler passende til Spal VA18-BP71/LL-59A og jeg kjøpte et. Måtte også kjøpe ny vifte da den jeg egentlig hadde planlagt å bruke var størrelsen mindre. Jeg kunne bruke de originale klemmene til gardina som egentlig var der. Så var det å montere radiatoren igjen. Ekstremt trangt, men fikk det til. Det verste var å feste høyre skrue som fester radiatoren. Jeg trur jeg bruke over en time på den ene. Venstre skrue gikk lett. Så var det strøm. Fant fram en tretrinnsbryter til boggiløft/-senk til Volvo lastebil. Brukte noen timer på å være sikker på virkemåten. Har kopla etter dette skjemaet. Amatørmessig, men jeg er ikke fagmann på bilelektro. Jeg brukte mye mer tid på oppkoplinga av strømmen enn monteringa av vifta. Hadde også en bryter til klimaanlegget på en lastebil liggende. Den måtte donere symbolet sitt. Nå er bryteren auto (nedre relé) når den står opp (kjølevifta går på når sensoren måler 92°). Midten er av (i tilfelle service eller vading). Ned er tvangsstyrt på (øvre relé). Da går vifta så lenge det er strøm på batteriet. Flytta bryteren for automatisk kjørelys til venstre for å unngå sammenblanding.
    2 poäng
  2. Ja fort går det ju inte, men här skymtar den mörkgrå hylsan till min lilla manuella kran med elvinsch. Även (omålade) fästet till reservhjulet.
    2 poäng
  3. Tog Badankan på en tur på några dagar, dagtid var familjen med på sjön, svala nätter på sjön, vattnet varmare än luften för sista kvällsdoppet och abborrar lagom stora (min fotstorlek 44) och tranor som flygger in i solnedgången för att svalka sig. Tranor: https://youtu.be/bdTclN52c_Q
    2 poäng
  4. Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade här, jag har har dock inte legat helt på latsidan. Det "stora jobbet" som äntligen blivit klart är flaket som rostlagats, slipats och målats. En ny ljuddämpare har kommit på plats som gjorde oljebrännare lite tystare.. Förutom lite allmänn service så har jag bytt packbox i navet hf.
    2 poäng
  5. Ble ferdig klokka tre i natt. Det fungerer fint. Overraskende hvor mye mer stillegående bilen har blitt. Les mer her: http://terrangbil.net/forum/index.php?/topic/9671-kristagas-c303tgb111c/page/2/&tab=comments#comment-163870
    1 poäng
  6. Numera som vanlig badare så påverkas man inte av språngskiktet, men förr har man ju sett skikt som varit nästan lite surralistiska, som att dyka i olja. Vi har stora gäddor ser dem vid brygga lite då och då flyttande i ytan som stora större grenar och ibland simmar de upp bredvid båten när man åker sakta. Tror mycktet gädda tas i våra sjöar härrom året togs några utländska "yrkesfiskare" med större kylbil, tror de även hade medarbetare utspridda på andra platser, när fiskelyckan svek gick det nog lika bra med motorer. https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/a/ngO0xL/atta-haktade-i-smalandsk-tjuvfiskeharva Jag brukar bara ta upp fisk när det passar in i menyn, tycker mer om soppor eller råstekta potas och grönskare när man är ute, gäddor undviker jag helt de klabbar ner båten.
    1 poäng
  7. Ja det var tur att det var ovan språngskiktet annars hade man blitt nyfiken på vad slags sjö du badar i? Ang Abborrar, så lär de (ej bekräftat) vara bekväma. Ändra dykjup kostar energi till att pumpa upp eller kanske ur simblåsan. Det enklaste blir att simma rakt fram tills din badstrand dyker upp. Abborregrundet eftersöks inte utan råkar ligga i vägen på optimalt dykjup, men vem vet hur de gör, och varför Bra att du inte tar gäddan .. som lär vara utrotningshotad.
    1 poäng
  8. Har någon gång justerat till hängda mekanska stag till ventilerna på någon turistbuss(neoplane) lite rysk roulette att krypa in under framhjulet när bussen hängt sig på slagsida.
    1 poäng
  9. Så klart mätt ovan språngskitet, i bad djup. Brukar lägga båten utanför en ö mitt i sjön där det finns ett långt sandrev fören 5m djup aktern andra lagom midjedjupt så man enkelt kan ta sig upp och inte behöver ha motor upptilltad, kan bli helt galet varmt, se bilden mätt så långt termometern avkännare var lång dvs några meter under ytan. Abborren tog på en liten gul spinnare som hängde efter båten när jag skulle lägga till vid sandrevet. Har en bekant som en gång om året åker upp hit från Skåne och sätter ett litet nät brukar vara fullt med stora abborrar, men tror det börjar minska nu när "visa nationaliteter" börjat tråla sjön, förra året såg jag dem köra så gott som dynget runt i djuprännan med bara ett upehåll när det var som mörkats, ger ju mer pengar än bärplockning.
    1 poäng
  10. Hej! Nu har jag gort lite ändringar så lådan är i stort sett lika stor som originalet. Orkade inte göra om kretskortet så det fick bli ett par små kort till kontaktdonen i stället. Jag har tre ny enheter som jag håller på att provkör då jag får tid.
    1 poäng
  11. Dette trur jeg kommer til å bli bra.
    1 poäng
  12. Passar på att ta någon go dag. Fiske/fiskevakt. Kollar så Hjortrona tar sej. Tung fiskat när man har en halv miljon grodyngel och annat gott att dela fisken med. 1 C&R I går kväll Är tok nöjd med värmaren. Har tagit ca 1,5 liter diesel på 7 timmars gång. 22 grader på flaket i morse kl 06. Lätt att kravla sej upp och koka kaffe då. Att solen gassar gör ju inte läget sämre
    1 poäng
  13. Idag har jag lärt mig att en Mercedes med luftfjädring kan få knallpunka på densamma Eftersökte ett skrammel som visade sig bero på saknad bult i hasplåten under motorn och eftersom bilen är villig att bli 20cm högre bara med uppumpad fjädring "terrängläge" (mest skakasönderläge tycker jag) så kan man normalt sett lätt besiktiga underredet utan domkraft, bara att höja upp och krypa in i titta. Letade bult inne i huset och en knall så rutorna skallrade hördes. Slagsida och utåinvänd gummistrut i fjädringen höger fram. Håhåjaja, med 22Kmil på mätaren är det inte självklart vad som skall göras med eländet.
    0 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...