Gå till innehåll

Ledartavla

Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-06-30 på alla områden

  1. Max - nu hittade jag det, var under kapitel 7 (Ram, fjädersystem o hjul). Jag kollade i kapitel 4 (kraftöverföring), där var även sprängskisserna på hjulväxlarna finns så det lurade lite. Plockade av andra sidan tidigare i kväll och passade på att mäta spalt mellan bricka o hus och den var 0 så skall bli intressant att mäta in med fjädervåg när jag bytt ut packningar
    2 poäng
  2. Läs gärna verkstadshandboken så ser du att jag har rätt. "
    1 poäng
  3. Ble ferdig klokka tre i natt. Det fungerer fint. Overraskende hvor mye mer stillegående bilen har blitt. Les mer her: http://terrangbil.net/forum/index.php?/topic/9671-kristagas-c303tgb111c/page/2/&tab=comments#comment-163870
    1 poäng
  4. Bytta til elektrisk kjølevifte. To kvelder pluss heile lørdagen gikk med. Ut med radiatoren: Ut med vifta. Spal VA18-BP71/LL-59A, 385 mm, 24 volt. Temperatursensor på nedre kjølevannsslange. 38 mm var litt stor, men det gikk akkurat. Biltema 32-2138. Jeg har kjøpt sensor som slår ut på 92°. Biltema 61-580. En tysker på C300-gruppa på Facebook lagde en serie med luftledende deksler passende til Spal VA18-BP71/LL-59A og jeg kjøpte et. Måtte også kjøpe ny vifte da den jeg egentlig hadde planlagt å bruke var størrelsen mindre. Jeg kunne bruke de originale klemmene til gardina som egentlig var der. Så var det å montere radiatoren igjen. Ekstremt trangt, men fikk det til. Det verste var å feste høyre skrue som fester radiatoren. Jeg trur jeg bruke over en time på den ene. Venstre skrue gikk lett. Så var det strøm. Fant fram en tretrinnsbryter til boggiløft/-senk til Volvo lastebil. Brukte noen timer på å være sikker på virkemåten. Har kopla etter dette skjemaet. Amatørmessig, men jeg er ikke fagmann på bilelektro. Jeg brukte mye mer tid på oppkoplinga av strømmen enn monteringa av vifta. Hadde også en bryter til klimaanlegget på en lastebil liggende. Den måtte donere symbolet sitt. Nå er bryteren auto (nedre relé) når den står opp (kjølevifta går på når sensoren måler 92°). Midten er av (i tilfelle service eller vading). Ned er tvangsstyrt på (øvre relé). Da går vifta så lenge det er strøm på batteriet. Flytta bryteren for automatisk kjørelys til venstre for å unngå sammenblanding.
    1 poäng
  5. Packboxar köpte jag via SLP (Swedish Lorry Parts) Den "vanliga": Volvo nummer 959026, SLP nummer PB-9026. Går åt 1st/hjul Special packboxen: Volvo nummer 946099, SLP nummer EPL-6099. Går åt 1st/hjul O-ring: Volvo nummer 949658, SLP nummer OR-658. Går åt 1st/hjul Bytet var hyfsat enkelt. I huset finns 2st grova sår som ser ut att kunna användas till att få in och montera den inre packboxen men är ganska trångt och deformerar packboxen lite. Jag valde att knacka ut lager ringen till det inre lagret, mätte läget för boxen (djupmåttet) Kollade hur eventuell slit yta såg ut på axel och eftersom den så fin ut så gjorde jag ett verktyg så att jag kunde knacka ner box till rätt läge (stopp mot lagerring läget)
    1 poäng
  6. Idag har jag lärt mig att en Mercedes med luftfjädring kan få knallpunka på densamma Eftersökte ett skrammel som visade sig bero på saknad bult i hasplåten under motorn och eftersom bilen är villig att bli 20cm högre bara med uppumpad fjädring "terrängläge" (mest skakasönderläge tycker jag) så kan man normalt sett lätt besiktiga underredet utan domkraft, bara att höja upp och krypa in i titta. Letade bult inne i huset och en knall så rutorna skallrade hördes. Slagsida och utåinvänd gummistrut i fjädringen höger fram. Håhåjaja, med 22Kmil på mätaren är det inte självklart vad som skall göras med eländet.
    1 poäng
  7. Hej! Nu har jag gort lite ändringar så lådan är i stort sett lika stor som originalet. Orkade inte göra om kretskortet så det fick bli ett par små kort till kontaktdonen i stället. Jag har tre ny enheter som jag håller på att provkör då jag får tid.
    1 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...