Jag har semester tom v 32.
Ni är välkomna.
På olerumträffen fick jag hugg på en äldre gent som lumpat och repat som förare på SKP på gotland under 70-talet. (efter bromsservo?, före tak.)
Han berättade många saker, tex att de hade krav på skytt i tornet som utkik åt föraren. (inte så konstigt....)
1:ans vxl är tydligen ett bra sätt att få en dag i verkstaden efter att man dragit av bakre drivaxeln. Han rekommenderade att 1:an undviks alltid, även på lågväxel.
Man experimenterade med styrservo den så kallade KP-ny som hade div andra finesser också, kanske bromsservot. Servot höll ut till tofta skjutfälts terrängbana för första provkörningen och var tydligen hydraliksallad efter halva turen runt terrängbanan.
alltså inget styrservo....
Det gick att trimma motorn så man kom upp i 100km/tim, en äkta nära dödenupplevelse tydligen.
Man höll också på och utmönstrade 8mm KSPn så de fick skjuta hur mkt 8mm ammo de ville vilket de gjorde........ och mer där till tydligen, destruktion var inte ett önskvärt slut enl befälen.