Gå till innehåll

Ledartavla

Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-08-19 på alla områden

  1. Dags för en liten uppdatering Har varit deltidspermiterad (tror jag det hette) från mitt arbete en tid o för att inte klättra på väggarna o annat så började hjärncellerna arbeta och fick fram konstiga ideer . Resultatet nedan.. Eftersom bilen används 99,9% på vanliga grus o asfaltvägar men man ändå vill ha lite weekend warrior känsla ibland så byggdes ett offroad kit bestående av reservhjulshållare samt plats för en verktygslåda, fyra jeepdunkar eller reservbatteri om man vill. En flakbåge o hi lift blev det också. "kitet" hålls fast på flaket av ett spännband så det kan plockas på och av efter behov.
    2 poäng
  2. Liten update då lyckan är total. Registreringsbesiktade ändringen från karosseri "Brandfordon" till "Skåpbil" idag. När jag ändå var där så frågade jag lite snällt om passagerarplatserna, hur man ska gå tillväga och vad som krävs för att dessa ska gå att registrera in. Besiktningsingenjören tittade över klaffsätena och bältena och funderade lite. Jag förklarade att om han var osäker på om de var originalgrejer så kunde han få se på bilderna i originalmanualen för bilen osv. Samt att jag har uppgifter och bilder på flera gamla C303 brandbilar som är registrerade med 3 passagerare och att klaffstolarna sitter i. Han hade redan koll på att dessa bilar kan ha uppemot 6 passagerarplatser och tyckte inte att det skulle va något konstigt att regga in dessa. Jag fick skriva till på pappret för registreringsbesiktningen att jag önskade att få med detta i beviset med så skulle han forska lite i alla bestämmelser och se vad han kunde göra. Nu tre timmar senare slog jag på bilen på transportstyrelsen och såg att det numera står 3 passagerarplatser här . Efter att mötts av total ohjälpsamhet när jag ringt runt till diverse tekniska supporter hos besiktningsorganen så löste det sig helt fantastiskt bra av två hjälpsamma och kunniga besiktningsmän på stationen. -Så nu är bilen inte längre en brandbil på pappret, vilket gör att jag lagligt får framföra den. -Samt är klaffstolarna inte längre bara är en vag text i "övriga uppgifter" utan dessa är registrerade som passagerarplatser och slipper då diverse dispyter med polis eller försäkringsbolag om det skulle vilja sig illa och man har någon placerad där. Nu ska jag fira med att stoppa in bilen i garaget och skruva isär den för att byta karossbalja och laga rost.
    1 poäng
  3. Hittade en snubbe från Varberg och hans söta brasilianska tjej sittande i skogen vid vägkanten. Det visade sig att de lyckats köra ner sin franska ”crossover/suv” i ett meterdjupt dike, ingen telefontäckning och långt till närmsta bärgare.... Den vinschades upp på en minut så tur för dem att det råkade komma en tgb mitt i oturen.
    1 poäng
  4. Diskuterades ju tält här tidigare. Ropade in detta i helgen, och hämtade det igår. Varken lätt eller smidigt, men passar ju bilen och nu behöver vi bara ta med ett tält Fick det så pass billigt att jag kan sälja det med vinst, så man får se det som en investering
    1 poäng
  5. Båten tar all tid nu när vattnet äntligen blivit badvarmt, men en dag framöver ska jag hänga dit det hjul jag fyllde i 200gram balansering sand i och se hur det fungerar. Sista testen av växelådsolja fortsätter att imponera visst har man läst på utländska forum att just olja som håller volvo specen std 97308 skulle var riktigt bra, men att samma sae tal men olika spec kunde ha så stor skillnad trodde jag inte på, blir nog samma i fd lådan när tid blir till byte. specen finns på både mineral och synt olja men man får leta lite bland fabrikaten.
    1 poäng
  6. Nu när sommarens körningar o andra roligheter är över så fick de bli några justeringar av Jeepen. Efter en fastkörning i Skövde där vi fick vinsch hjälp av en trevlig man i en Wrangler så bestämdes det att större däck och en vinch skulla va bra att ha så bilen åkte in i garaget. Efter räddningen ur lerhålet Bilen höjdes yttligare blygsamma 1" , nu totalt 4" ,(katten verkade i alla fall gilla det) Så dom nya däcken skulle få plats, 315/75-16 Vinsch ordnades från Winchmax och en ny kofångare fick byggas. Och efter en hel del skärande, svetsande,mätande o bankande blev det så här
    1 poäng
  7. Besiktningen gick bra och nu är den både regbesiktad som pickup och godkänd i den vanliga besiktningen tom 2021-03-15 Nya däck sitter på (285-75-16) ,nästa projekt blir nog blästring och målning av stål fälgarna som ser lite sunkiga ut.
    1 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...